LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Corona en agressie op straat

zeiler
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:17

Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door zeiler »

wij merken dat sommige mensen agressief reageren als je vlak langs hun heen fietst , terwijl er geen ruimte is om meer afstand te nemen. Maar ook gebeurt het al tijdens wandelen. ook gebeurt het al dat er geslagen wordt , hoorde ik . Alles dankzij de verspreide paniek . Hebben al me er mensen hier last van.......

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door angel1978 »

PietertjeTwee schreef:
18 apr 2020 20:54
Je moet niet binnen 1,5 meter van andere mensen komen. Als je bij het inhalen niet voldoende afstand kan houden, moet je dus niet inhalen. Dat heeft niks met paniek te maken.

Agressie/geweld is natuurlijk niet goed, maar dat doet aan het bovenstaande niet af. Ik ken trouwens geen verhalen van mensen die geweld gebruiken omdat je te dicht in de buurt komt.
Zou ook heel raar zijn.. als je slaat moet je wel binnen die 1,5 meter komen en dat was nu precies het probleem :wink:

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door witte angora »

O, maar als je het weten wilt: dit heeft niks met Corona te maken. Ik wordt ook zelden vrolijk van voetgangers die aan de verkeerde kant van de weg lopen: links. En dat was al voor het Corona tijdperk.

Het zit zo: tot 1991 was het verplicht, als er geen voetpad of fietspad was, links te lopen en de berm in te gaan als er verkeer aan kwam. In 1991 is dat losgelaten, en wordt er meer uitgegaan van het gezonde verstand. En juist aan dat gezonde verstand ontbreekt het velen.

Als er links en rechts fietsstroken zijn, is er niks mis mee om op de rechter fietsstrook te lopen. Dat was voor 1991 ook, als ik het goed heb. Je hebt dan de halve snelheid van een fietser. Zeker als er geen berm is waar je in kunt duiken. Als je links loopt, loop je tegen het verkeer in. Door je eigen snelheid verkort je in feite ook nog eens de mogelijke remweg van de ander.

Hier gebeurt het zelfs dat er, behalve twee vrijliggende fietspaden, aan één kant een voetpad ligt. Wat doen mensen? Die gaan dan alsnog op het fietspad lopen, tegen het fietsverkeer in. Terwijl dat pad nog geen twee meter breed is.

En waarom je vlak langs iemand langs moet fietsen om een ander in te halen? Je kunt er ook even achter blijven hangen. Dat moet ik hier zo vaak met de auto, als er een tegenligger aan komt. Dan ontbreekt de ruimte simpelweg om in te halen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Jablan »

zeiler schreef:
18 apr 2020 20:45
wij merken dat sommige mensen agressief reageren als je vlak langs hun heen fietst , terwijl er geen ruimte is om meer afstand te nemen. Maar ook gebeurt het al tijdens wandelen. ook gebeurt het al dat er geslagen wordt , hoorde ik . Alles dankzij de verspreide paniek . Hebben al me er mensen hier last van.......
Erg bepalend voor de reacties: hoe kom je zelf over? Mondhoeken omhoog, mensen recht in de ogen aankijken, vriendelijk overkomen of juist agressie uitstralen, wat weer agressie oproept?

Zelf merken we vooral angstig-onzekere blikken op, maar zodra je oogcontact maakt, is het goed. Mensen aanspreken, al is het maar een simpel 'goedemorgen', haalt ook elke agressie weg.

Tijdens het fietsen: als mensen je niet horen aankomen, dan schrikken ze en reageren in eerste instantie feller dan normaal.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door witte angora »

En toch lukte het, Erthanax, om anderhalve meter afstand te houden? Sommigen hebben niet alleen lange tenen, maar blijkbaar ook lange armen... :lol:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Topicstarter stelt dat 1,5 meter afstand houden niet altijd zou kunnen. Dat vraag ik me af. Wanneer kan dat dan niet? Geef eens een concreet voorbeeld.

Geef elkaar de ruimte, ook al ben je dan wat langer onderweg.

Het enige wat ik tot nu toe als fietser ben tegen gekomen, zijn racefietsers die je op een halve meter passeren omdat zij naast elkaar moeten fietsen en weigeren snelheid in te nemen. Ergerlijk gedrag dat logischerwijs tot agressie leidt.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
18 apr 2020 21:17
Mensen begroeten met goedemorgen/ middag roept juist aggressie op.
Doe dat vooral niet. Waarom ook. Heel waarschijnlijk dat de ander er niet van gediend is.
Toch moet je je daar niet in vergissen. Waar ik woon is het inderdaad niet de gewoonte dat mensen elkaar groeten. Ik doe het wel, en wordt ook nog terug gegroet; maar verder als dat kom je niet. Dat wordt inderdaad niet gewaardeerd. Zeg ik het heel netjes.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ben je weer eens in een satirische bui, breien? Aangestoken door Heer Erthanax?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Moneyman »

PietertjeTwee schreef:
18 apr 2020 20:54
Je moet niet binnen 1,5 meter van andere mensen komen. Als je bij het inhalen niet voldoende afstand kan houden, moet je dus niet inhalen. Dat heeft niks met paniek te maken.
Sterker, of de fiets moet je eerder aan 10-20 meter denken.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Bob Schurkjens schreef:
18 apr 2020 21:19
Topicstarter stelt dat 1,5 meter afstand houden niet altijd zou kunnen. Dat vraag ik me af. Wanneer kan dat dan niet? Geef eens een concreet voorbeeld.
Hier zijn sommige fietspaden in het buitengebied (bos, heide) niet breder dan 1.5m. Dit betekent dat je altijd dichterbij komt dan 1.5m als je iemand wilt passeren, of bij een tegenligger.
Ik heb hier nog geen aggressie bij gezien... Even de adem inhouden bij het passeren!

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
18 apr 2020 21:26
Nee ik heb daar heel erg de pest op in.
Ik groet niemand die ik toch niet ken. Bij een lange wandeling door een redelijk druk gebied word ik dat de ganse dag gestoord door personen die zichzelf heel vriendelijk vinden. O wee al ik dat niets terugzeg. Ik WIL niet gestoord worden!!!
Serieus...? Ow... nou, op voorhand mijn excuus, want -tenzij je duidelijk contact mijdt- wordt je door mij gewoon gegroet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

breien schreef:
18 apr 2020 21:26
Nee ik heb daar heel erg de pest op in.
Ik groet niemand die ik toch niet ken. Bij een lange wandeling door een redelijk druk gebied word ik dat de ganse dag gestoord door personen die zichzelf heel vriendelijk vinden. O wee al ik dat niets terugzeg. Ik WIL niet gestoord worden!!!
Kom je dan wel eens iemand die je wél kent?

O ha hé hoi!

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Techneut71 schreef:
18 apr 2020 21:27
Even de adem inhouden bij het passeren!
Even? Een meter of dertig dan toch.

Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Erthanax »

Iedereen maar groeten, kom nou. Wandelaars zijn geen motorrijders!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je moet mensen ook niet aankijken https://youtu.be/P_5NGOcbWq0

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar blijft WA een probleem houden met voetgangers die op een fietspad links (blijven) lopen hoewel de wet die dat regelde is afgeschaft.

Nou loop ik zelden op fietspaden die van twee rijrichtingen gebruik maken, maar zou ik daar terecht komen, dan zou ik ook links gaan lopen, zodat degene die mij achterop komt, en die ik wellicht niet hoor, ongestoord kan passeren en degene die mij tegemoet komt, ruim de tijd heeft om te anticiperen.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Moneyman schreef:
18 apr 2020 21:34
Techneut71 schreef:
18 apr 2020 21:27
Even de adem inhouden bij het passeren!
Even? Een meter of dertig dan toch.
Al fietsend (kruissnelheid 20km/h) ben je zo 30 meter verder, daar hoef ik echt geen minutenlang mijn adem voor in te houden.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niemand spreekt over “minutenlang”. Het punters dat je adem alleen bij het daadwerkelijke passeren inhouden geen zoden aan de dijk zet.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, Lady, ik blijf er een probleem mee houden. En eigenlijk geef je het prima aan. Of er nu iemand van achter komt, of dat er iemand van voren komt, er moet hoe dan ook iemand voor jou uitwijken. Juist degene die jou tegemoet komt heeft veel minder ruimte om te anticiperen als degene die achterop komt. Immers, doordat je hem tegemoet komt leg je een aantal meters af, waardoor je zijn ruimte beperkt. Als iemand achter je rijdt, leg je ook een aantal meters af, juist daardoor krijgt de ander meer ruimte om te anticiperen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat me helemaal niet om de ruimte, het gaat me om de veiligheid.

Als ik die fietser van achteren niet hoor, zou ik onvoorzichtige bewegingen kunnen maken. Voor de fietser die ik zie komen, kan ik stilstaan en desnoods helemaal aan de rand gaan staan.

Hetzelfde geldt als je op een weg loopt zonder stoep of fietspad. Links lopen, veel veiliger.

Gesloten