LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Corona: Venloop afgelast

markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door markmark1974 »

Dag Lezers,

Venloop is een groot evenement dat jaarlijks in Maart wordt georganiseerd. Er doen vele duizenden mensen aan mee.

Het evenement is afgelast - want corona. De organisatie heeft echter te kennen gegeven dat er wél betaald dient te worden - ze beroepen zich op overmacht. Het staat ook in de algemene voorwaarden.

Er komt geen nieuwe editie dit jaar. De volgende editie is volgend jaar en daarvoor zal gewoon betaald moeten worden; er is bijvoorbeeld dus ook geen 'voucher'. De organisatie gaat op zoek of een coulancegebaar mogelijk is, maar kan dat nog niet toezeggen.

Ik heb begrip ervoor dat de organisatie ongetwijfeld kosten gemaakt heeft. Ik vind echter ook dat de organisatie rekening moet houden met de deelnemers. Hoe sterk sta ik als ik het betaalde inschrijfgeld storneer en ik krijg aanmaningen, misschien wel incasso of meer op mijn dak? Kan ik de algemene voorwaarden 'verwerpen' en eisen dat ze wel hun prestatie moeten leveren als ze volledige betaling afschrijven ?

Groet, Mark

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door markmark1974

Re: Corona: Venloop afgelast

door alfatrion » 17 mar 2020 11:51

De organisatie is met TS een overeenkomst aangegaan en komt haar deel van die overeenkomst niet na. Je hoort dan je geld terug te krijgen, zelfs in het geval van overmacht (artikel 6:88 en 6:265 jo 6:271 BW). Het betreft hier regelend recht, maar hiervan kan niet in het nadeel van de consument worden afgeweken middels algemene voorwaarden (artikel 6:236 sub b BW).
Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Storneren? Is het bedrag dan automatisch geïncasseerd?

markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door markmark1974 »

Lady1234 schreef:
16 mar 2020 13:47
Storneren? Is het bedrag dan automatisch geïncasseerd?
Klopt. Is automatisch geincasseerd en valt nog binnen de 56-dagen termijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Storneren? Elke organisatie loopt het risico van kosten maken en niet doorgaan.

Als nog niet betaald of je kunt storneren... maar zelf betaalde lukt dat niet, alleen bij auto incasso....
Ze hadden later in het jaar iets moeten doen, als ze jaar overslaan vervalt de betaalplicht gewoon.

U loopt de wedstrijd mis en zij het geld op deze manier!

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Waar praten we over, X Euro's?

Krijgt organisatie wel de betreffende sponsor gelden binnen, ondanks afgelasting... (naast vaste kosten, lopen ze ook de nodige variable inkomsten mis).

Misschien hebben ze wel niet meer genoeg geld in kas om terug te betalen.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door Cro »

Om te bepalen hoe sterk je staat, kijk in de voorwaarden. Daar zal vast in staat hoe in een geval als dit gehandeld zal worden.
Ik kan me goed voorstellen dat aangezien het evenement al binnenkort zou moeten plaatsvinden dat de organisatie achter dit evenement al significante kosten heeft moeten maken waardoor een volledige restitutie niet zomaar mogelijk zal zijn.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Komkommertijd schreef:
16 mar 2020 13:51
Storneren? Elke organisatie loopt het risico van kosten maken en niet doorgaan.

Als nog niet betaald of je kunt storneren... maar zelf betaalde lukt dat niet, alleen bij auto incasso....
Ze hadden later in het jaar iets moeten doen, als ze jaar overslaan vervalt de betaalplicht gewoon.

U loopt de wedstrijd mis en zij het geld op deze manier!
Zoals gewoonlijk weer een vreemd en zeer onsamenhangend verhaal Komkommertje, wat adviseer je nou en op welke basis.

Storneren maakt niet dat je betaalverplichting vervalt, de vraag is of "overmacht" een onredelijk beding is in de algemene voorwaarden, zover ik weet is dit wel gebruikelijk bij dit soort evenementen.

Maar mogelijk moet TS gewoon ff geduld hebben wat het coulance aanbod in gaat houden, dat zou meer mensen sieren om wat geduld te hebben. Reisorganisaties worden plat gebeld en mensen bellen zelfs 112 om advies te krijgen. Schrik ervan dat er in Nederland z'n "IK IK IK EN DE REST KAN STIKKEN" mentaliteit is.

markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door markmark1974 »

Joepie Joepie schreef:
16 mar 2020 13:54
Waar praten we over, X Euro's?

Krijgt organisatie wel de betreffende sponsor gelden binnen, ondanks afgelasting... (naast vaste kosten, lopen ze ook de nodige variable inkomsten mis).

Misschien hebben ze wel niet meer genoeg geld in kas om terug te betalen.
Het kost ongeveer 14 euro per deelnemer per wedstrijd. De organisatie is een stichting (mogen geen winst maken dus, maar verlies mag wel) - ze worden gesponsord door bedrijven. Het is mij, als deelnemer, onbekend of die sponsoring doorgaat. Wanneer iedereen storneert gaan ze ongetwijfeld failliet - maar dan is er eventueel de gemeente Venlo nog?

Mijn concrete vraag is : De mogelijkheid tot afgelasten staat in de algemene voorwaarden; Maar ik ben het er niet mee eens (ondanks ik tijdens het online reserveren ongetwijfeld akkoord heb gegeven) Wat is mijn risico als ik storneer ?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door JozJan »

Allerlei bedrijven, sportorganisaties etc. gaan het heel, heel moeilijk krijgen de komende tijd. Maar jij wil 14 euro terug. Goed bezig (not).

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door berndv »

markmark1974 schreef:
16 mar 2020 14:01
Mijn concrete vraag is : De mogelijkheid tot afgelasten staat in de algemene voorwaarden; Maar ik ben het er niet mee eens
als u het er niet mee eens bent, had u niet akkoord moeten gaan, zo simpel is het. Enige punt dat u zou kunnen maken is dat u de voorwaarden niet gezien heeft. Aangeven dat u zomaar een vinkje heeft gezet is geen excuses. Maar aangezien het aanmelden is gestopt nu, kan ik ook niet zien waar en hoe de algemene voorwaarden worden aangeboden.
markmark1974 schreef:
16 mar 2020 14:01
Wat is mijn risico als ik storneer ?
het risico dat iedere wanbetaler loopt. Herinnering, aanmaning, in gebreke, incassobureau, deurwaarder, rechter, loonbeslag, boedelverkoop. Om maar een rijtje op te noemen.

Verder moet je je afvragen wat je doel daarmee is. Als die 14 euro van dusdanig levensbelang is, moet u zich afvragen of het in eerste instantie wel verstandig was om mee te doen. Als het u alleen om het principe gaat, succes, die heb ik vaker voorbij zien komen.
markmark1974 schreef:
16 mar 2020 14:01
De organisatie is een stichting (mogen geen winst maken dus, maar verlies mag wel)
U heeft goed opgelet. Heeft u ook de vervolgles gehad, waarbij de gevolgen van teveel verlies besproken werden?
markmark1974 schreef:
16 mar 2020 14:01
Wanneer iedereen storneert gaan ze ongetwijfeld failliet - maar dan is er eventueel de gemeente Venlo nog?
ach zo. Dus dat die organisatie met een faillissement mogelijk meerdere lokale en regionale bedrijven benadeelt door failliet te gaan, vindt u niet zo'n probleem, want we hebben altijd nog de gemeente om bij te leggen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door moederslink »

4Daagse lopers betalen € 100 dit jaar.
Annuleren is slechts mogelijk tót 17 april. Dan krijg je de kosten terug minus € 12, 50 administratiekosten.
Persoonlijk zou ik mij drukker maken over mijn gezondheid dan over het verlies van nog geen €15 en zeker niét storneren. Laat het gaan.....
Laatst gewijzigd door moederslink op 16 mar 2020 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door markmark1974 »

JozJan schreef:
16 mar 2020 14:08
Allerlei bedrijven, sportorganisaties etc. gaan het heel, heel moeilijk krijgen de komende tijd. Maar jij wil 14 euro terug. Goed bezig (not).
Ik ga het niet moeilijk krijgen - De vraag achter de vraag komt nu boven : Moet ik betalen voor iets dat niet geleverd wordt?

Draai het eens om naar een ander soort dienstverlening en zie dit voorbeeld: Stel: Ik koop op internet een pak WC-papier en de verkoper zegt : Vanwege Corona kan ik niet meer leveren. Je krijgt geen levering en geen geld terug, want doordat jij je order hebt geplaatst heb ik al kosten gemaakt. Staat in mijn algemene voorwaarden. Ben je mee akkoord gegaan, dus doei.

Zou het dan nog steeds Okay zijn?

markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door markmark1974 »

berndv schreef:
16 mar 2020 14:12
markmark1974 schreef:
16 mar 2020 14:01
Mijn concrete vraag is : De mogelijkheid tot afgelasten staat in de algemene voorwaarden; Maar ik ben het er niet mee eens
als u het er niet mee eens bent, had u niet akkoord moeten gaan, zo simpel is het. Enige punt dat u zou kunnen maken is dat u de voorwaarden niet gezien heeft. Aangeven dat u zomaar een vinkje heeft gezet is geen excuses. Maar aangezien het aanmelden is gestopt nu, kan ik ook niet zien waar en hoe de algemene voorwaarden worden aangeboden.

Ja dat is de vraag - dat weet ik dus ook niet meer. Ik heb de bevestigingsmail gevonden, en die verwijst niet naar de voorwaarden.
markmark1974 schreef:
16 mar 2020 14:01
markmark1974 schreef:
16 mar 2020 14:01
Wanneer iedereen storneert gaan ze ongetwijfeld failliet - maar dan is er eventueel de gemeente Venlo nog?
ach zo. Dus dat die organisatie met een faillissement mogelijk meerdere lokale en regionale bedrijven benadeelt door failliet te gaan, vindt u niet zo'n probleem, want we hebben altijd nog de gemeente om bij te leggen?
Dat is een aanname.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Normaal word het uitgesteld tot later.....

Maar een jaar overslaan en geld weg, dat vind ik niet goed.
Als ze het tot volgende jaar bewaren, zou nog kunnen.
Maar in Venlo rekenen ze wel erg naar zichzelf toe.

Als dit bekend word heb je kans dat vele weer op laatste moment gaan inschrijven om geen risico te LOPEN....
Gewoon terug boeken en bij deze voorwaarden zou ik nooit in Venlo mee doen!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door moederslink »

markmark1974 schreef:
16 mar 2020 14:01
(...)
Mijn concrete vraag is : De mogelijkheid tot afgelasten staat in de algemene voorwaarden; Maar ik ben het er niet mee eens (ondanks ik tijdens het online reserveren ongetwijfeld akkoord heb gegeven) Wat is mijn risico als ik storneer ?
Mijn concrete antwoord is : niet storneren , die €15 ben je kwijt. Afgelasten is vandaag de dag overal , je kunt het er niet mee eens zijn maar je haalt je misschien wel onnodige ellende op je hals wanneer je toch storneert. Nogmaals: laat het los.😉

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het is geen product dat je ontvangt, maar een dienst. U geeft geld aan een organisatie en deze zorgt er voor dat vergunningen rond zijn om wegen af te sluiten, om verkeersregelaars te betalen en het organisatorisch in goede banen te leiden.
Vergunningen worden maanden van te voren al aangevraagd, zijn kosten. Verkeersregelaars zijn al ingepland, ook kosten. Het hele draaiboek lag al klaar, nog meer kosten.

De kosten zijn allemaal al gemaakt en aangezien het een organisatie is zonder winstoogmerk is het geld dus ook op. Wellicht zal er een klein potje over zijn voor de kosten die nog zouden komen, maar dan houdt het ook echt op.
Natuurlijk kunt u uw poot stijf houden en het hele bedrag terug halen, maar als meer dat doen weet u zeker dat er volgend jaar geen Venloop meer is.

Het is jammer. Zowel voor u, maar ook voor het hele circus er omheen. Iedereen heeft er pijn van en als die pijn door iedereen gedragen wordt valt het best wel mee.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door witte angora »

In 2006 werd na één dag de 4daagse van Nijmegen afgeblazen omdat het onverantwoord was om verder te gaan. Over de 3 niet gelopen dagen hebben deelnemers indertijd ook geen geld terug gehad. Om de doodeenvoudige reden, wat in dit topic al naar voren kwam, dat de organisatie al zo goed als alle kosten gemaakt had. Terugbetalen was dus geen optie.

Waarom zou het met de Venloop dan anders zijn?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door sjohie »

De organisatie hóudt rekening met de deelnemers, specifiek met de gezondheid van die deelnemers, door het af te blazen. Verder, wat hierboven al gezegd is, neem het verlies, parkeer die "principes" even, en maak d'r het beste van de komende tijd. Als dit je grootste offer gaat zijn in deze crisis, dan doe je 't best goed volgens mij.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door JozJan »

markmark1974 schreef:
16 mar 2020 14:17
JozJan schreef:
16 mar 2020 14:08
Allerlei bedrijven, sportorganisaties etc. gaan het heel, heel moeilijk krijgen de komende tijd. Maar jij wil 14 euro terug. Goed bezig (not).
Ik ga het niet moeilijk krijgen - De vraag achter de vraag komt nu boven : Moet ik betalen voor iets dat niet geleverd wordt?

Draai het eens om naar een ander soort dienstverlening en zie dit voorbeeld: Stel: Ik koop op internet een pak WC-papier en de verkoper zegt : Vanwege Corona kan ik niet meer leveren. Je krijgt geen levering en geen geld terug, want doordat jij je order hebt geplaatst heb ik al kosten gemaakt. Staat in mijn algemene voorwaarden. Ben je mee akkoord gegaan, dus doei.

Zou het dan nog steeds Okay zijn?
Wat een onzinnige vergelijking zeg.

Je staat positief tegenover de Venloop (anders schrijf je niet in). Kleine moeite om met die 14 euro de organisatie te ondersteunen ipv te denken over storneren.

Erthanax
Berichten: 9675
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Corona: Venloop afgelast

Ongelezen bericht door Erthanax »

markmark1974 schreef:
16 mar 2020 14:01
Het kost ongeveer 14 euro per deelnemer per wedstrijd. De organisatie is een stichting (mogen geen winst maken dus, maar verlies mag wel) - ze worden gesponsord door bedrijven. Het is mij, als deelnemer, onbekend of die sponsoring doorgaat. Wanneer iedereen storneert gaan ze ongetwijfeld failliet - maar dan is er eventueel de gemeente Venlo nog?
Denkt u even mee?
Het evenement gaat niet door, u wilt uw geld terug.
Het evenement gaat niet door, welke sponsor betaalt dan nog vrijwillig voor zijn spandoekje op de hekken die er nooit komen, of de advertentie in het boekje dat niemand leest?
Het evenement gaat niet door. Sponsors en deelnemers krijgen hun geld terug. De organisatie gaat failliet. En u wilt dan de gemeente laten opdraaien voor de kosten? Echt waar? Meent u dat? Waar haalt de gemeente dat vandaan? Uit het budget van de bieb, de groenvoorziening, een verhoging van de OZB?

Gesloten