Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Sorry?

Volgens mij overschat jij je eigen inschattingsvermogen.. Er zit een behoorlijk verschil tussen kinderen van 4 - 11 en van 11 - 17. Niet alleen in het doormaken van Covid-19 en long-covid, maar ook in het belang van onderwijs.
Dat komt overigens ook heel duidelijk uit die studie naar voren dat het heel lastig is ( zelfs al voor die leeftijd of misschien zelfs wel vooral voor die leeftijd ) om alle symptomen goed te duiden. Daarnaast kwam er wel behoorlijk weinig response terug en is in het geheel niet duidelijk hoe representatief dit was. Daarnaast wordt in het onderzoek helemaal niet gerefereerd aan "Post Extortional Malaise". Dat is gewoon het stickertje dat je er zelf op wilt plakken.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@onkruid71


Gisteravond werd in Op1 uitgebreid PEM besproken, ook de zeldzaamheid daarvan.

Bekijk het nog eens ter geruststelling.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

angel1978 schreef:
08 dec 2021 16:35
Sorry?

Volgens mij overschat jij je eigen inschattingsvermogen.. Er zit een behoorlijk verschil tussen kinderen van 4 - 11 en van 11 - 17. Niet alleen in het doormaken van Covid-19 en long-covid, maar ook in het belang van onderwijs.
Dat komt overigens ook heel duidelijk uit die studie naar voren dat het heel lastig is ( zelfs al voor die leeftijd of misschien zelfs wel vooral voor die leeftijd ) om alle symptomen goed te duiden. Daarnaast kwam er wel behoorlijk weinig response terug en is in het geheel niet duidelijk hoe representatief dit was. Daarnaast wordt in het onderzoek helemaal niet gerefereerd aan "Post Extortional Malaise". Dat is gewoon het stickertje dat je er zelf op wilt plakken.
Dat is helemaal niet een stickertje dat ik er op wil plakken, maar volgens mij nemen ze dat niet mee, volgens mij ontken jij de ernst er ook van. Misschien omdat je niet precies weet wat dat inhoud, dat betekend dat er voorlopig geen oplossingen zijn voor kinderen en volwassenen als ze dat hebben. Volgens mij snap je ook niet wat dat precies inhoud als iemand dat heeft. Niet alle long COVID patiënten hebben het.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door angel1978 »

volgens mij ontken jij de ernst er ook van.
Geen idee waar je dat op baseert!
Misschien omdat je niet precies weet wat dat inhoud
Geen idee waar je dat op baseert!
dat betekend dat er voorlopig geen oplossingen zijn voor kinderen en volwassenen als ze dat hebben. Volgens mij snap je ook niet wat dat precies inhoud als iemand dat heeft.
Hier mis is de link even tussen die twee
Niet alle long COVID patiënten hebben het.
Precies. En in het onderzoek dat je aanhaalt wordt dit helemaal niet onderzocht. Misschien heeft geen een jongere dit, dat kun je er simpelweg niet uit halen.
Daarom is dit ook geen reden om ineens te vinden dat basisscholen dicht moeten.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
08 dec 2021 16:30
angel1978 schreef:
08 dec 2021 16:27
Onkruid71 schreef:
08 dec 2021 16:17
https://www.nu.nl/coronavirus/6171843/o ... tegen.html

Waarom gaat het kabinet hier niet in mee, rekenen ze ook mee met de risico's voor kinderen en long COVID?
https://www.bmj.com/content/374/bmj.n2157
De studie gaat over 11-17 terwijl het grootste bezwaar van het kabinet zit bij de basisschool. Die 2 groepen hebben niet zoveel met elkaar te maken.
Volgens mij worden de gevaren daarvan onderschat. Kind is kind maakt niet uit welke leeftijd. Als ze long COVID vangen en het is die met Post Extortional Malaise zijn ze wel de pineut.
Onjuist. Leeftijd is wel degelijke een relevante factor.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
08 dec 2021 16:39
@onkruid71


Gisteravond werd in Op1 uitgebreid PEM besproken, ook de zeldzaamheid daarvan.

Bekijk het nog eens ter geruststelling.
Dat ging niet over post extortional malaise.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

angel1978 schreef:
08 dec 2021 16:48
volgens mij ontken jij de ernst er ook van.
Geen idee waar je dat op baseert!
Misschien omdat je niet precies weet wat dat inhoud
Geen idee waar je dat op baseert!
dat betekend dat er voorlopig geen oplossingen zijn voor kinderen en volwassenen als ze dat hebben. Volgens mij snap je ook niet wat dat precies inhoud als iemand dat heeft.
Hier mis is de link even tussen die twee
Niet alle long COVID patiënten hebben het.
Precies. En in het onderzoek dat je aanhaalt wordt dit helemaal niet onderzocht. Misschien heeft geen een jongere dit, dat kun je er simpelweg niet uit halen.
Daarom is dit ook geen reden om ineens te vinden dat basisscholen dicht moeten.
De meeste artsen weten niet eens wat PEM is. Als je mensen al beschrijft wat het in houd kunnen mensen het al bijna niet geloven.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01935-7
Zolang er geen feiten zijn over de percentages vind ik toch dat ze daar toch over na moeten denken.
Ik vind gewoon dat er voorzichtig mee gedaan niet worden. Het is namelijk niet niks.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
08 dec 2021 16:30
Kind is kind maakt niet uit welke leeftijd.
En dat hebben ze je geleerd op welke medische faculteit van welke universiteit ook alweer?

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Desondanks is het wel belangrijk onderscheid te maken bij kinderen. Tot aan de pubertijd functioneert het immuunsysteem anders dan bij volwassenen.
Dan ontwikkelt je kind zich tot puberdier. Eerst de hormonenbom en op het einde groeit het brein. In deze periode verandert de afweer mee.
Pas op het einde van de pubertijd mag je uitgaan van een volwassen immuunsysteem.

Al te vaak ontbreekt een aanduiding hoe ver een kind is met puberen in de studies. Daarom is het slimmer de conclusies niet algemeen geldend te maken. In elke studie spelen sociaal-economische en culturele factoren een rol, ook daarom kun je resultaten niet direct naar een ander land of andere regio transporteren.

Bij Omnikron is het wel zaak heel veel aandacht aan de ventilatie op de basisscholen te geven, anders zijn alle leerlingen doorlopend thuis wegens ziekte. Het dragen van mondkapjes helpt al, wees aub niet verbaasd als dit voor alle groepen gaat gelden.
Laatst gewijzigd door Jablan op 08 dec 2021 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Onkruid71 schreef:
08 dec 2021 17:38

De meeste artsen weten niet eens wat PEM is. Als je mensen al beschrijft wat het in houd kunnen mensen het al bijna niet geloven.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01935-7
Zolang er geen feiten zijn over de percentages vind ik toch dat ze daar toch over na moeten denken.
Ik vind gewoon dat er voorzichtig mee gedaan niet worden. Het is namelijk niet niks.
Waarom opent u niet uw eigen topic over PEM om ervaringen te vragen van lotgenoten?
Ik begrijp niet waarom u dit maar blijft herhalen in een topic over Corona.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onkruid71 schreef:
08 dec 2021 17:31
Lady1234 schreef:
08 dec 2021 16:39
@onkruid71


Gisteravond werd in Op1 uitgebreid PEM besproken, ook de zeldzaamheid daarvan.

Bekijk het nog eens ter geruststelling.
Dat ging niet over post extortional malaise.
Wellicht niet. Blijkbaar niet goed opgelet. Maar het ging wel uitgebreid over kinderen en eventuele langdurige effecten van corona.

Maar ja, waarom zou je naar iets positiefs kijken.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lowieze schreef:
08 dec 2021 17:58
Onkruid71 schreef:
08 dec 2021 17:38

De meeste artsen weten niet eens wat PEM is. Als je mensen al beschrijft wat het in houd kunnen mensen het al bijna niet geloven.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01935-7
Zolang er geen feiten zijn over de percentages vind ik toch dat ze daar toch over na moeten denken.
Ik vind gewoon dat er voorzichtig mee gedaan niet worden. Het is namelijk niet niks.
Waarom opent u niet uw eigen topic over PEM om ervaringen te vragen van lotgenoten?
Ik begrijp niet waarom u dit maar blijft herhalen in een topic over Corona.
Omdat PEM ook bij sommige COVID patiënten hoort. Helaas zijn er nog geen concrete cijfers van bekend
Laatst gewijzigd door Onkruid71 op 08 dec 2021 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Waarom is het voor sommige zo moeilijk als je lange termijn problemen wil voorkomen? Vooral als dat voorlopig nog geen oplossingen voor zijn. Er kan op zijn minst over nagedacht worden.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
08 dec 2021 16:20
Kabinet zijn net zachte heelmeesters. Beter nu doorpakken zoals ze in Oostenrijk doen.
Maar het grootste deel van het volk is tegen de prikplicht. Alleen bij de ouderen is 58% voor. Landelijk maar 36%.

J. Deltoer
Berichten: 3034
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nijogeth schreef:
08 dec 2021 18:13
J. Deltoer schreef:
08 dec 2021 16:20
Kabinet zijn net zachte heelmeesters. Beter nu doorpakken zoals ze in Oostenrijk doen.
Maar het grootste deel van het volk is tegen de prikplicht. Alleen bij de ouderen is 58% voor. Landelijk maar 36%.
Zware tijden vragen zware maatregelen. Beter nu doorpakken en alles op alles zetten dan maar doormodderen.
En daar hoort een prikplicht bij. Je zult maar kankerpatient zijn of wachten op een transplantatie en dat wordt afgezegd omdat het ziekenhuis vol ligt met coronawappies.
Het is van tweeen een: Of een Vaccinatieplicht of geen medische zorg toepassen voor coronawappies.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Misschien hadden ze wat meer aan de zorg moeten besteden.

Vaccinatieplicht blijft iets wat je niet moet willen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je moet af van de gedachte dat het ziekenhuis vol ligt met wappies. De laatste cijfers gaven aan dat het ongeveer 50/50 is in het ziekenhuis en op de IC 30/70 (percentages zijn vrijgegeven door het RIVM en gaan over de eerste 2 weken van november). Alleen al de gevaccineerden in het ziekenhuis zorgen voor 1400 bezette ziekenhuisbedden en bijna 200 bezette ic-bedden.

Een deel van die ongevaccineerden had anders ook in de ziekenhuizen gelegen (want leeftijd is nog steeds de grootste factor, 80% is 60+). Dan kun je iedereen verplichten te vaccineren, dan houd je nog drukte in de ziekenhuizen, zeker als dat zou inhouden dat er geen maatregelen meer zijn.

Oftewel, vaccineren is onderdeel van de oplossing, maar zeker niet het belangrijkste onderdeel.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Onkruid71 schreef:
08 dec 2021 18:06
Waarom is het voor sommige zo moeilijk als je lange termijn problemen wil voorkomen? Vooral als dat voorlopig nog geen oplossingen voor zijn. Er kan op zijn minst over nagedacht worden.
Het is pionieren, documenteren en de richtlijn voor de behandeling telkens weer aanpassen aan de nieuwste ervaringen.

En in alle oprechtheid, ik heb hier een jongen in huis met Long Covid ervaringen, maar wij weigeren mee te gaan met allerlei scenario's. Het is hier de dag nemen zoals hij komt, ons best doen voor maximaal herstel en om de zoveel dagen een check bij een arts. Vaak per beeldbellen, bij een uitgebreide controle wel live. En zolang alles in de goede richting gaat, maak ik mij geen zorgen over de toekomst. Liever zo dan aan de hand van een profiel een behandelmethode opgedrongen krijgen. ;)

Beleid op dit terrein voor de toekomst is pas mogelijk aan de hand van alle ervaringen. Zo simpel gaat dat.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

reggie2 schreef:
08 dec 2021 18:31
Vaccinatieplicht blijft iets wat je niet moet willen.
Onder normale omstandigheden, ja. Maar het zijn geen gewone jaren.

Omikron lijkt op dit moment 2,5 keer besmettelijker dan Delta en Delta is weer 2 keer besmettelijker dan het originele virus uit Wuhan. 2 x 2,5 = 5. Vijf keer sneller over de wereld met deze variant? Dan is er geen ontkomen meer aan, daarom de hoogste tijd de restgroepen te verplichten een vaccin te halen, vooral om deze mensen tegen zichzelf te beschermen. Het verschil in ziekteverloop tussen wel en niet gevaccineerden is gewoon te groot aan het worden.

J. Deltoer
Berichten: 3034
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

reggie2 schreef:
08 dec 2021 18:31
Misschien hadden ze wat meer aan de zorg moeten besteden.

Vaccinatieplicht blijft iets wat je niet moet willen.
Eens. Ze hebben alleen de zorg afgebroken en zelfs in de coronapandemie zijn de heren managers, consultants en politici doorgegaan met het afbouwen van de zorg zoals het aantal ic bedden. Zelfs nu nog gaat de versobering door en worden ziekenhuizen gesloten.

Maar aan ze hadden dit, en ze hadden dat, hebben we nu niets aan. Normaal gesproken ben ik ook tegen vaccinatieplicht, maar nu staan we met de rug tegen de muur.
Nijogeth schreef:
08 dec 2021 18:36
Je moet af van de gedachte dat het ziekenhuis vol ligt met wappies.........
Oftewel, vaccineren is onderdeel van de oplossing, maar zeker niet het belangrijkste onderdeel.
Ik heb geen gedachte dat het ziekenhuis vol ligt met wappies. Alleen deze kleine groep van 10% neemt 50% van het ziekenhuis en 70% van de ic voor haar rekening.
Als deze zich hadden laten vaccineren was de bezetting niet zo hoog geweest. Ik vind dat een belangrijk onderdeel NAAST wat middellangetermijn strategie van het kabinet over aantal ziekenhuisplaatsen en ic capaciteit. In Duitsland bijvoorbeeld is die 5 keer zo hoog (per inwoner).

Gesloten