Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

Sinds de testverplichting eraf is, is een positieve zelftest voldoende voor een ziekmelding. Bij langdurige afwezigheid komt vanzelf de arbo-arts in beeld; tegelijk de huisarts bij long covid klachten.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onkruid71 schreef:
04 okt 2022 22:15
Lady1234 schreef:
04 okt 2022 22:12
Long covid loop je niet op, dat hou je eventueel over van een doorgemaakte besmetting.

En moest je dan voorheen naar de GGD? Dacht het niet.
Duh, dat weet ik wel hoe je het oploopt, maar voor dat je kunt zeggen dat je long covid hebt, niet je toch aan kunnen tonen dat je besmet bent geweest, en thuistest is niet echt bewijs.
Of bijvoorbeeld voor het UWV.

Maar waarom zou je daarvoor “bewijs” moeten hebben? Je bent ziek, of je bent het niet.

Als je griep hebt, heb je ook geen “bewijs” nodig dat je het opgelopen hebt.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
04 okt 2022 23:17
Onkruid71 schreef:
04 okt 2022 22:15
Lady1234 schreef:
04 okt 2022 22:12
Long covid loop je niet op, dat hou je eventueel over van een doorgemaakte besmetting.

En moest je dan voorheen naar de GGD? Dacht het niet.
Duh, dat weet ik wel hoe je het oploopt, maar voor dat je kunt zeggen dat je long covid hebt, niet je toch aan kunnen tonen dat je besmet bent geweest, en thuistest is niet echt bewijs.
Of bijvoorbeeld voor het UWV.

Maar waarom zou je daarvoor “bewijs” moeten hebben? Je bent ziek, of je bent het niet.

Als je griep hebt, heb je ook geen “bewijs” nodig dat je het opgelopen hebt.
Bij het UWV, al heb je bewijs geloven ze je nog niet altijd. En ze verwachten dat dat je er alles aan doet om beter te worden en dat is niet altijd mogelijk dus.
Voor het de verzekering gaat het mij om als, er behandelingen komen, of behandelingen komen die het verlichten, worden die dan ook zeker vergoed.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
04 okt 2022 23:17
Maar waarom zou je daarvoor “bewijs” moeten hebben? Je bent ziek, of je bent het niet.
Dat bewijs is eenvoudig bij een gebroken arm, maar dat ligt zeer moeilijk bij long covid.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 03:54
Lady1234 schreef:
04 okt 2022 23:17
Onkruid71 schreef:
04 okt 2022 22:15


Duh, dat weet ik wel hoe je het oploopt, maar voor dat je kunt zeggen dat je long covid hebt, niet je toch aan kunnen tonen dat je besmet bent geweest, en thuistest is niet echt bewijs.
Of bijvoorbeeld voor het UWV.

Maar waarom zou je daarvoor “bewijs” moeten hebben? Je bent ziek, of je bent het niet.

Als je griep hebt, heb je ook geen “bewijs” nodig dat je het opgelopen hebt.
Bij het UWV, al heb je bewijs geloven ze je nog niet altijd. En ze verwachten dat dat je er alles aan doet om beter te worden en dat is niet altijd mogelijk dus.
Voor het de verzekering gaat het mij om als, er behandelingen komen, of behandelingen komen die het verlichten, worden die dan ook zeker vergoed.
Ik laat een diagnose stellen over aan een arts. Nogal logisch dat er verwacht wordt dat je er alles aan doet om beter te worden.

Als er behandelingen komen, zou ik nier weten waarom de een die wel vergoed krijgt en de ander niet.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
05 okt 2022 10:01
Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 03:54
Lady1234 schreef:
04 okt 2022 23:17



Maar waarom zou je daarvoor “bewijs” moeten hebben? Je bent ziek, of je bent het niet.

Als je griep hebt, heb je ook geen “bewijs” nodig dat je het opgelopen hebt.
Bij het UWV, al heb je bewijs geloven ze je nog niet altijd. En ze verwachten dat dat je er alles aan doet om beter te worden en dat is niet altijd mogelijk dus.
Voor het de verzekering gaat het mij om als, er behandelingen komen, of behandelingen komen die het verlichten, worden die dan ook zeker vergoed.
Ik laat een diagnose stellen over aan een arts. Nogal logisch dat er verwacht wordt dat je er alles aan doet om beter te worden.

Als er behandelingen komen, zou ik nier weten waarom de een die wel vergoed krijgt en de ander niet.
Ik vraag dit, omdat nu al een hoop patiënten er tegen aanlopen, dat artsen niet genoeg op de hoogte zijn, wat l welke symptomen bij long covid horen.
En het UWV is ook niet volledig op de hoogte, dus is de kans nog groot dat je in de bijstand kan belanden.
Dus er zo maar vanuit gaan, dat doe ik al lang niet meer.
Ook weten verzekeringsmaatschapijen er te weinig van, maar die gaan straks wel beslissen wat wel helpt en niet, of dat vergoed wordt of niet. Terwijl sommige behandelingen bij sommige wel zouden kunnen helpen en bij andere niet. En soms zou het alleen al een kleine verbetering kunnen zijn.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door kuklos »

@Onkruid71, artsen snappen het niet en weten er te weinig van. Idem voor UWV. Idem voor verzekeringsmaatschappijen. Is er iemand die er wel voldoende van snapt en weet in jouw optiek?

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

kuklos schreef:
05 okt 2022 11:52
@Onkruid71, artsen snappen het niet en weten er te weinig van. Idem voor UWV. Idem voor verzekeringsmaatschappijen. Is er iemand die er wel voldoende van snapt en weet in jouw optiek?
Er is geen voorlichting blijkbaar.
Of neem jij in twijfel, wat de ervaringen van patiënten zijn, dat ze zich niet begrepen voelen.
En het gaat er om of er iets geregeld is.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 11:54
kuklos schreef:
05 okt 2022 11:52
@Onkruid71, artsen snappen het niet en weten er te weinig van. Idem voor UWV. Idem voor verzekeringsmaatschappijen. Is er iemand die er wel voldoende van snapt en weet in jouw optiek?
Er is geen voorlichting blijkbaar.
Of neem jij in twijfel, wat de ervaringen van patiënten zijn, dat ze zich niet begrepen voelen.
En het gaat er om of er iets geregeld is.
Beantwoord nou gewoon eens de vraag, en die is of er iemand is die er wel voldoende van snapt in jouw optiek?

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

kuklos schreef:
05 okt 2022 12:03
Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 11:54
kuklos schreef:
05 okt 2022 11:52
@Onkruid71, artsen snappen het niet en weten er te weinig van. Idem voor UWV. Idem voor verzekeringsmaatschappijen. Is er iemand die er wel voldoende van snapt en weet in jouw optiek?
Er is geen voorlichting blijkbaar.
Of neem jij in twijfel, wat de ervaringen van patiënten zijn, dat ze zich niet begrepen voelen.
En het gaat er om of er iets geregeld is.
Beantwoord nou gewoon eens de vraag, en die is of er iemand is die er wel voldoende van snapt in jouw optiek?
En dan ga jij mijn vraag zeker weer niet beantwoorden?
Diegene die van de bevindingen op de hoogte zijn en van de onderzoeken.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 11:54


Er is geen voorlichting blijkbaar.
Of neem jij in twijfel, wat de ervaringen van patiënten zijn, dat ze zich niet begrepen voelen.
En het gaat er om of er iets geregeld is.
Dat patiënten zich niet begrepen voelen, wil niet zeggen dat artsen niet begrijpen wat ze doormaken. Alleen kunnen die artsen niet even een oplossing uit de grond stampen.
Long Covid is een vrij nieuw iets en het zal enorm veel tijd kosten om daarmee om te gaan.
Dat mensen graag een oplossing voor hun problemen willen, snap ik. Echter er zijn miljoenen mensen met andere ziektes die wel al tientallen jaren bestaan en waar artsen ook geen oplossing voor hebben.
Op zich is er niets verkeerds aan om mensen zoveel mogelijk te helpen weer, misschien eerst gedeeltelijk, aan het werk te gaan.
U gaat er veel te veel van uit dat artsen uit onwil handelen, en dat is volgens mij helemaal niet het geval.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 12:07
kuklos schreef:
05 okt 2022 12:03
Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 11:54


Er is geen voorlichting blijkbaar.
Of neem jij in twijfel, wat de ervaringen van patiënten zijn, dat ze zich niet begrepen voelen.
En het gaat er om of er iets geregeld is.
Beantwoord nou gewoon eens de vraag, en die is of er iemand is die er wel voldoende van snapt in jouw optiek?
En dan ga jij mijn vraag zeker weer niet beantwoorden?
Ik stel niet dat allerlei mensen er niets van snappen, jij wel. Maar als iemand een vraag stelt ga jij direct daarna in een reactie mensen weer iets toedichten en woorden in de mond leggen. Daarom krijg je geen antwoord op jouw "vragen".
Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 12:07
Diegene die van de bevindingen op de hoogte zijn en van de onderzoeken.
En wie zijn dat dan? Artsen, UWV en verzekeraars waren het volgens jou in elk geval niet.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben geen arts en zal dus ook geen medisch advies geven, maar ik kan mij niet voorstellen dat er een ziekte is, waarbij het aanbevelenswaardig is 24 uur per dag op bed te liggen en verder maar af te wachten.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lowieze schreef:
05 okt 2022 12:12
Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 11:54


Er is geen voorlichting blijkbaar.
Of neem jij in twijfel, wat de ervaringen van patiënten zijn, dat ze zich niet begrepen voelen.
En het gaat er om of er iets geregeld is.
Dat patiënten zich niet begrepen voelen, wil niet zeggen dat artsen niet begrijpen wat ze doormaken. Alleen kunnen die artsen niet even een oplossing uit de grond stampen.
Long Covid is een vrij nieuw iets en het zal enorm veel tijd kosten om daarmee om te gaan.
Dat mensen graag een oplossing voor hun problemen willen, snap ik. Echter er zijn miljoenen mensen met andere ziektes die wel al tientallen jaren bestaan en waar artsen ook geen oplossing voor hebben.
Op zich is er niets verkeerds aan om mensen zoveel mogelijk te helpen weer, misschien eerst gedeeltelijk, aan het werk te gaan.
U gaat er veel te veel van uit dat artsen uit onwil handelen, en dat is volgens mij helemaal niet het geval.
Nee ik ga er niet vanuit dat het onwil is, maar een gebrek aan kennis. En een patiënt begrijpt goed wanneer ze zich niet begrepen voelen.
Zoals je weet, gaat LC voor sommige over in ME/CVS. En dat is zeker niet nieuw.
Ook daarbij was bekend dat patiënten niet begrepen werden, het zat allemaal maar tussen de oren. Vereniging tegen kwakzalverij noemde het een mode ziekte, te behandelen met GET en CGT, wat dus foute informatie.
Maar tot dusver mag ik er vanuit gaan dat er niks geregeld is verder.
UWV gelooft ook dat mensen met ME aan het werk kunnen, en meer bewegen goed voor ze is.
Vandaar dat er iets geregeld moet worden.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
05 okt 2022 12:17
Ik ben geen arts en zal dus ook geen medisch advies geven, maar ik kan mij niet voorstellen dat er een ziekte is, waarbij het aanbevelenswaardig is 24 uur per dag op bed te liggen en verder maar af te wachten.
Dat komt omdat je bij zwaardere patiënten ook nooit zou kunnen begrijpen wat PEM inhoud, en dat is ook logisch, want zoiets is ook niet normaal.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op c-support.nu (in opdracht van het Ministerie van WVS) staat bv deze pagina met veel voorkomende klachten, inclusief een verdeling naar leeftijd. Hoezo niet bekend, geen voorlichting?

Als ik zoek op "symptomen longcovid" struikel ik over de verwijzingen naar oproepen van het RIVM om je via deze pagina aan te melden voor het longcovidonderzoek.

In de richtlijn voor huisartsen komen allerhande aspecten aan de orde. Met als laatste
NHG-richtlijn schreef:Ga daarnaast na of er sprake is van:
* (...)
* aanwijzingen voor een herstelbelemmerende copingstijl

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 12:24

Nee ik ga er niet vanuit dat het onwil is, maar een gebrek aan kennis. En een patiënt begrijpt goed wanneer ze zich niet begrepen voelen.
Zoals je weet, gaat LC voor sommige over in ME/CVS. En dat is zeker niet nieuw.
Ook daarbij was bekend dat patiënten niet begrepen werden, het zat allemaal maar tussen de oren. Vereniging tegen kwakzalverij noemde het een mode ziekte, te behandelen met GET en CGT, wat dus foute informatie.
Maar tot dusver mag ik er vanuit gaan dat er niks geregeld is verder.
UWV gelooft ook dat mensen met ME aan het werk kunnen, en meer bewegen goed voor ze is.
Vandaar dat er iets geregeld moet worden.
Wacht even, laten we het nu houden bij Long Covid en niet bij randzaken omdat dat u beter uitkomt.
En natuurlijk is er nog niet genoeg kennis, juist omdat Long Covid nog maar heel kort bestaat.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 12:24
Nee ik ga er niet vanuit dat het onwil is, maar een gebrek aan kennis.
Voor zo ongeveer alles geldt dat er een gebrek aan kennis is en we heel veel nog niet weten.
Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 12:24
Ook daarbij was bekend dat patiënten niet begrepen werden, het zat allemaal maar tussen de oren.
Opnieuw, ook dit is niet uniek voor long covid en problemen die erbij komen.
Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 12:24
Vereniging tegen kwakzalverij noemde het een mode ziekte, te behandelen met GET en CGT, wat dus foute informatie.
Idem als bovenstaande; plus dat kennis zich ontwikkelt. Veel meer ziektes werden eerst gezien als iets dat tussen de oren zat, waarbij het later bleek dat er echt iets aan de hand was. Waarbij ook nog komt dat veel van de hersenen niet begrepen wordt.
Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 12:24
UWV gelooft ook dat mensen met ME aan het werk kunnen, en meer bewegen goed voor ze is.
Over de wijze waarop UWV met zieken omgaat zijn veel klachten, niet alleen bij long covid. Mensen met een ongeneeslijke ziekte die volledig afgekeurd zijn en waarbij het UWV ineens heeft besloten dat die persoon toch wel weer iets kan doen.

Alles wat je schrijft geldt voor veel meer ziektes.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Vereniging tegen kwakzalverij had dit dit jaar nog in hun tijdschrift staan, terwijl het al jaren bekend is.
Buiten dat,

Daarom is het nu tijd om deze circel te doorbreken, en het voor de rest ook veranderen.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Erthanax schreef:
05 okt 2022 12:26
Op c-support.nu (in opdracht van het Ministerie van WVS) staat bv deze pagina met veel voorkomende klachten, inclusief een verdeling naar leeftijd. Hoezo niet bekend, geen voorlichting?

Als ik zoek op "symptomen longcovid" struikel ik over de verwijzingen naar oproepen van het RIVM om je via deze pagina aan te melden voor het longcovidonderzoek.

In de richtlijn voor huisartsen komen allerhande aspecten aan de orde. Met als laatste
NHG-richtlijn schreef:Ga daarnaast na of er sprake is van:
* (...)
* aanwijzingen voor een herstelbelemmerende copingstijl
Toch blijft het dan apart dat vele patiënten zich niet begrepen voelen, mischien heeft de arts het dan gelezen.

Gesloten