LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
19 jan 2021 16:16
... en daarmee kijk je wéér puur naar het overlijdensrisico, alsof er niets anders telt.
Het heeft geen zin...

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
19 jan 2021 09:45
Maar als het idee erachter goed is, is het dan ook een idee dergelijke plekken voor 'thuiswerkers' te gaan gebruiken, dwz op een locatie op maximaal fietsafstand, laten we zeggen maximaal een kilometer of vijf? Thuiswerken wordt mogelijk verplicht, maar dat is voor lang niet iedereen mogelijk.
Zo'n flexkantoor is momenteel af te raden. Je kunt de werkplekken Corona-proof maken, maar dan blijft er nog een levensgroot vraagteken bij de ventilatie over. Het belangrijkste argument hiertegen: samen met onbekenden gedurende langere tijd in dezelfde ruimte verblijven.

Mensen willen best thuiswerken, maar niet elke dag. Via mijn werk zie ik vrij veel mensen 2 dagen op het bedrijf en 3 dagen thuis bezig zijn. Die dagen op het werk hebben ze nodig om thuis gemotiveerd door te gaan of om na een paar dagen kleutergebabbel weer wat andere gesprekken te hebben.

Na Corona zou ik graag voldoende vierkante meters per personeelslid genormeerd willen zien. Minstens 10 m2 bureauruimte. Dat kan via het Bouwbesluit of via de Arbowet. Zo voorkom je kippenhokken.
Moneyman schreef:
19 jan 2021 10:14
Bedoel je dat het ergens verplicht is om op straat en in een winkel FFP2-maskers te dragen? Lijkt me een beetje doorgeschoten eis, enerzijds vanwege het aspect wat jij al noemt, en anderzijds omdat bij deze maskers het risico van onjuist dragen (en dus niet/ niet goed werken) groot schijnt te zijn.
Op dit moment overlegt de Bondsregering met de MP's van de deelstaten over verplichting voor het hele land (Duitsland). In Bayern is dit masker al verplicht, ook in het OV.
Mijn man houdt het op een deal tussen de producent en de politiek - producent wil van zijn voorraad af. Deze maskers worden weer in Europa geproduceerd. Persoonlijk vind ik het paniekvoetbal vanwege de nieuwe varianten. Oeps ... besmettelijker ... dan moeten de risicogroepen betere maskers gaan gebruiken. Typisch laboratoriumidee, want deze FFP2-maskers zijn zo duur (vanaf 3 euro per stuk), dat mensen ze heel erg lang en heel erg vaak zullen dragen en door dit gebruik, zal de bescherming minder zijn dan bij de meerlaags stoffen maskers of de blauwe/witte wegwerpmaskers.
Moneyman schreef:
19 jan 2021 10:14
En het lijkt mij ook wel erg handig om in de discussies over dit soort onderwerpen ook gewoon zoveel mogelijk de juiste termen te gebruiken, en ze niet te vervangen door zelfbedachte termen (waarbij de rest van de deelnemers dan maar moet raden wat er exact met die termen bedoeld wordt).
Raadsel. Bedoelde je mij of 16Again? Ik heb het kort opgepakt, omdat ik het idee had, dat in de bron verschillende dingen door elkaar worden gebruikt. Niet erg, ook hier niet, want deze behulpzame community gebruikt spreektaal. Bij verkeerde interpretatie: mijn verontschuldigingen.
moederslink schreef:
19 jan 2021 10:19
En de Zuid Afrikaanse variant is 50% besmettelijker , hecht zich sterker en makkelijker aan menselijke cellen.
De verschillende landen varianten verschillen onderling iets, soms iets meer, maar ze hebben allemaal de 501-mutatie en die mutatie zorgt voor de betere hechting aan de cellen van je slijmvlies in keel en neus. Gevolg is - de discussies en onderzoeken lopen nog - een hogere besmettelijkheid. Jij zegt 50%, ik zeg oké, dat is dan 1,5 keer en waarschijnlijk 1,3 keer wanneer allerlei plaatselijke factoren uit deze berekeningen worden gehaald.
Nijogeth schreef:
19 jan 2021 13:21
Ondertussen kennen de meesten wel anderen die besmet zijn geweest en men zal kijken naar wat de besmetting met hen deed. En in vrijwel alle gevallen zal dat hooguit een beetje grieperig zijn. Deze verhalen kunnen je misschien wel zien als de uitzondering die de regel bevestigt.
'k Weet het niet. Vergeleken met voorjaar 2020 heb ik de indruk, dat er een scherpere scheiding is ontstaan. De ene groep heeft geen/nauwelijks symptomen en de andere groep vraagt zich af, hoe erg het moet zijn om hiermee in het ziekenhuis te landen, want dagen met hoge koorts, stevige hoofdpijn, overal spierpijn, enzovoort zijn meer dan een beetje grieperig.
16again schreef:
19 jan 2021 14:11
Genoemde cijfers zijn zeker fors. Al vraag ik me af of voorbeelden exemplarisch zijn voor de gehele groep, of dat juist de extreme gevallen uitgelicht zijn.
Weder noch. De beroepsgroep fysiotherapeuten meldt waarmee zij te maken en vraagt om uitbreiding van de behandelingen, omdat mensen na een half jaar nog lang niet hersteld zijn. Dit zijn vooral de mensen, die niet eens in het ziekenhuis zijn beland met Covid19, maar thuis mochten blijven.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
19 jan 2021 16:48
Raadsel. Bedoelde je mij of 16Again? Ik heb het kort opgepakt, omdat ik het idee had, dat in de bron verschillende dingen door elkaar worden gebruikt. Niet erg, ook hier niet, want deze behulpzame community gebruikt spreektaal. Bij verkeerde interpretatie: mijn verontschuldigingen.
Nee, sorry voor die onduidelijkheid: ik doelde puur op 16again.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb alvast mijn werkgeversverklaring opgesteld. Dan is het toch fijn als zzp'er ingeschreven te staan in een categorie waarbij je ook bij mensen aan huis zou kunnen komen.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
19 jan 2021 16:48
Op dit moment overlegt de Bondsregering met de MP's van de deelstaten over verplichting voor het hele land (Duitsland). In Bayern is dit masker al verplicht, ook in het OV.
Mijn man houdt het op een deal tussen de producent en de politiek - producent wil van zijn voorraad af. Deze maskers worden weer in Europa geproduceerd. Persoonlijk vind ik het paniekvoetbal vanwege de nieuwe varianten. Oeps ... besmettelijker ... dan moeten de risicogroepen betere maskers gaan gebruiken. Typisch laboratoriumidee, want deze FFP2-maskers zijn zo duur (vanaf 3 euro per stuk), dat mensen ze heel erg lang en heel erg vaak zullen dragen en door dit gebruik, zal de bescherming minder zijn dan bij de meerlaags stoffen maskers of de blauwe/witte wegwerpmaskers.
Bizar, dit. Tegen staande adviezen over mondkapjesgebruik in, ook.
Jablan schreef:
19 jan 2021 16:48
16again schreef:
19 jan 2021 14:11
Genoemde cijfers zijn zeker fors. Al vraag ik me af of voorbeelden exemplarisch zijn voor de gehele groep, of dat juist de extreme gevallen uitgelicht zijn.
Weder noch. De beroepsgroep fysiotherapeuten meldt waarmee zij te maken en vraagt om uitbreiding van de behandelingen, omdat mensen na een half jaar nog lang niet hersteld zijn. Dit zijn vooral de mensen, die niet eens in het ziekenhuis zijn beland met Covid19, maar thuis mochten blijven.
Nóg een onderstreping dat de sterftecijfers slechts een zeer beperkt verhaal vertellen, maar dat er ook buiten die sterftecijfers veel dramatische effecten zijn.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
19 jan 2021 17:11
Ik heb alvast mijn werkgeversverklaring opgesteld. Dan is het toch fijn als zzp'er ingeschreven te staan in een categorie waarbij je ook bij mensen aan huis zou kunnen komen.
Ah, tuurlijk :roll: Valsheid in geschrifte wordt heel wat zwaarder gestraft dan een overtreding van de avondlklok hé...

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gelukkig is het geen valsheid in geschrifte. Het is al genoeg als ik daadwerkelijk bij iemand even naar zijn laptop of pc ga kijken. Laat me dat nu graag even doen.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tuurlijk :D

Als jij ter legitimatie van een gezelligheidsbezoekje claimt "dat je even naar een pc kijkt" en dus een noodzakelijke reisbeweging van werk naar huis (of vice versa) maakt, en daar een werkgeversverklaring van opmaakt, is er natúúrlijk totaal geen sprake van valsheid in geschrifte...

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

nee, daar kom je op die manier niet mee weg.
Linksom of rechtsom ga je ergens aan fraude doen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Voor zover ik weet is een werkgeversverklaring een ontheffing niet gericht op een specifieke situatie, maar op het algemeen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
19 jan 2021 16:16
... en daarmee kijk je wéér puur naar het overlijdensrisico, alsof er niets anders telt.
Niet weer, nog, ik verklaar de eerdere gedachtengang.
En met de kennis uit NOS artikel:
Voorlopig is de groep met langdurige klachten qua grootte van dezelfde orde als het aantal doden.
Al is de verdeling hier geen 1:1000, ik schat dat slechts 1 op de 7 met langdurige klachten onder de 30 is.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
19 jan 2021 17:11
Ik heb alvast mijn werkgeversverklaring opgesteld. Dan is het toch fijn als zzp'er ingeschreven te staan in een categorie waarbij je ook bij mensen aan huis zou kunnen komen.
En dan ben ik ook nog mijn baan kwijt geraakt en dat raakt me eigenlijk nog het minste van alles.
Zonder baan lijkt mij dat erg moeilijk om dat op te gaan stellen.

Je bent weer aan het blazen.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
19 jan 2021 17:31
Voor zover ik weet is een werkgeversverklaring een ontheffing niet gericht op een specifieke situatie, maar op het algemeen.
Je hebt hem vast opgesteld, schrijf je, maar je hebt uberhaupt dus nog geen idee wat hij moet behelzen... :roll:

Wacht nou maar rustig tot de modelverklaringen op rijksoverheid.nl staan, dan zul je zien dat het gaat om noodzakelijke reisbewegingen in het kader van je werk.

Dacht je nou echt dat ze gek zijn in Den Haag en geen rekening houden met mensen als jij?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:
19 jan 2021 17:38
Nijogeth schreef:
19 jan 2021 17:31
Voor zover ik weet is een werkgeversverklaring een ontheffing niet gericht op een specifieke situatie, maar op het algemeen.
Je hebt hem vast opgesteld, schrijf je, maar je hebt uberhaupt dus nog geen idee wat hij moet behelzen... :roll:

Wacht nou maar rustig tot de modelverklaringen op rijksoverheid.nl staan, dan zul je zien dat het gaat om noodzakelijke reisbewegingen in het kader van je werk.

Dacht je nou echt dat ze gek zijn in Den Haag en geen rekening houden met mensen als jij?
Hij heeft geen werk, de quote hierboven is van hem.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, maar ik ben wel zzp'er en ingeschreven bij de KvK.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Afijn. De avondklok is nog geen feit, maar de hondenleenlijn is al overbelast. En jassen van maaltijdbezorgers brengen op MP goudgeld op. Nog een paar dagen geduld, en dan trekken de dierenasiels aan de noodklok dat mensen niet overhaast aan een pup moeten beginnen omdat ze een excuus nodig hebben om er 's avonds uit te kunnen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... tlaten-van

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
19 jan 2021 17:52
Afijn. De avondklok is nog geen feit, maar de hondenleenlijn is al overbelast.
Beter een leenhond dan dat ze een hond gaan kopen. Al die corona honden zullen na die tijd helaas wel weer in het asiel terecht komen. Zo triest, niet nadenken over een levend wezen.
Laatst gewijzigd door reggie2 op 19 jan 2021 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een halve haan op een skateboard, telt dat ook als huisdier? :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
19 jan 2021 18:01
Een halve haan op een skateboard, telt dat ook als huisdier? :mrgreen:
Zolang hij nog kan kukelen wel. :mrgreen:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Alsof de politie in zo'n jas trapt. Wanneer je niet op de bijbehorende bezorgfiets fietst, word je sowieso staande gehouden. En sta je lekker voor aap wanneer je de boete in ontvangst neemt. Als je die jas al ontvangt, want dit is natuurlijk ideaal Marktplaats oplichtersmateriaal.

Gesloten