Coronavirus - algemeen topic

Lowieze

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
22 jan 2021 09:09
Wat is het eerste doel van de vaccinaties. Beantwoord die vraag en je hebt je antwoord.
Zoals minister de Jonge schreef naar de Tweede Kamer is het doel, samen met de maatregelen, groepsimmuniteit.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee dat is het uiteindelijke doel. Het eerste doel?

Jose2501

Ongelezen bericht door Jose2501 »

Lowieze schreef:
22 jan 2021 09:20
angel1978 schreef:
22 jan 2021 09:09
Wat is het eerste doel van de vaccinaties. Beantwoord die vraag en je hebt je antwoord.
Zoals minister de Jonge schreef naar de Tweede Kamer is het doel, samen met de maatregelen, groepsimmuniteit.
Groepsimmuniteit ligt dichterbij dan gedacht denk ik. De Volkskrant schrijft dat uit onderzoek bij mensen die bloed doneren 2.3 miljoen mensen langdurende immuniteit van minimaal 8 maanden hebben opgebouwd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
22 jan 2021 08:33
Als je tante Bep en ome Koos die al half terminaal zijn gaat inenten, sja... Dán kun je je afvragen of dat nog wel nut heeft, behoudens het voorkomen van een lijdensweg op de IC.
Maar dat is exact wat er gebeurt. En de reden noem je zelf al :wink:

Jablan

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
21 jan 2021 21:25
En natuurlijk is dit kleinschalig onderzoek, maar zo begon het ook in Wuhan. Ik ben geen deskundige zoals jij je zelf vindt maar ben wel in staat om te begrijpen wat deze studies aantonen. En dat is naar mijn mening zeer zorgelijk. Maar zal de komende maanden blijken.
Zo deskundig ben ik ook niet - we weten nog steeds meer niet dan wel. Net realiseerde ik mij, dat met antistoffen binnen media de hele afweer wordt bedoeld, waar ik niet verder denk dan de actieve antistoffen, die in je bloedbaan aanwezig totdat de laatste restanten van het virus zijn opgeruimd. Onhandige versimpeling.
Over zorgelijk zijn we het wel eens, maar dat iets anders, dan op basis van een klein onderzoek keiharde conclusies trekken. Dan kom je in de fuik van de selectieve waarneming terecht, in de eerste helft van 2020 werd elk l*ll*g onderzoekje ook direct opgepakt door massamedia en als absoluut gegeven behandeld. Dat dreigt nu weer te gebeuren.

Die 2,3 mln mensen volgens Sanquin betreft een schatting op basis van de bloeddonoren-data. Daar ben ik weer voorzichtig mee, omdat niet iedereen bloeddonor mag zijn (wij bijvoorbeeld) en omdat ik weet, dat de gemiddelde leeftijd van een donor wat hoger ligt.

Vaccineren
De dor hout discussie (Hi, Seinhuis :wink: ) gaat aan mijn gezonde verstand voorbij. Prioriteit zou ik minder laten afhangen van de persoonlijke gezondheid, maar van het aantal contacten per dag, zodat de besmettingsketen al bij de bron wordt onderbroken.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Seinhuis schreef:
22 jan 2021 03:51
Op dit moment wordt de draagvlak voor de vaccinatie steeds minder. Mijn idee is om (na de zorg) de jongere mensen in te enten, zodat de economie opgestart kan worden en de (ingeënte) jongere de oudere beschermen.
Mijns inziens hoeven de jongeren niet eens ingeënt te worden om de economie op te starten. Als zij het virus dadelijk niet meer naar de risicogroepen kunnen verspreiden (doordat deze ingeënt zijn), dan is de kans heel klein dat de ziekenhuizen weer vol komen te liggen en zou je alsnog volop op kunnen starten.

Lowieze

Moneyman schreef:
22 jan 2021 09:46
witte angora schreef:
Als je tante Bep en ome Koos die al half terminaal zijn gaat inenten, sja... Dán kun je je afvragen of dat nog wel nut heeft, behoudens het voorkomen van een lijdensweg op de IC.
Mensen op die leeftijd die al ernstig ziek zijn, komen sowieso niet meer op de ic terecht.

Nijogeth

Trouwens echt zwaar belachelijk dat er wel een klimaattop is in Nederland deze week. Gewoon afschaffen die hap.

Lowieze

Nijogeth schreef:
22 jan 2021 10:09
Trouwens echt zwaar belachelijk dat er wel een klimaattop is in Nederland deze week. Gewoon afschaffen die hap.
Een online top vanuit Nederland, wat is daar mis mee?

Jose2501

Jablan schreef:
22 jan 2021 09:50
Jose2501 schreef:
En natuurlijk is dit kleinschalig onderzoek, maar zo begon het ook in Wuhan. Ik ben geen deskundige zoals jij je zelf vindt maar ben wel in staat om te begrijpen wat deze studies aantonen. En dat is naar mijn mening zeer zorgelijk. Maar zal de komende maanden blijken.
Zo deskundig ben ik ook niet - we weten nog steeds meer niet dan wel.

Die 2,3 mln mensen volgens Sanquin betreft een schatting op basis van de bloeddonoren-data. Daar ben ik weer voorzichtig mee, omdat niet iedereen bloeddonor mag zijn (wij bijvoorbeeld) en omdat ik weet, dat de gemiddelde leeftijd van een donor wat hoger ligt.
Als er al 2,3 miljoen mensen langdurende immuniteit hebben opgebouwd uit een selecte groep dan zullen er misschien nog wel meer zijn onder de hele bevolking.
Het stelt mij in ieder geval wat meer gerust. Al is de boodschap van Miriam Koopmans in het AD over een langdurende infectie crisis niet echt hoopgevend.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
22 jan 2021 10:28
Jablan schreef:
22 jan 2021 09:50
Jose2501 schreef:
Zo deskundig ben ik ook niet - we weten nog steeds meer niet dan wel.

Als er al 2,3 miljoen mensen langdurende immuniteit hebben opgebouwd uit een selecte groep dan zullen er misschien nog wel meer zijn onder de hele bevolking.
Het stelt mij in ieder geval wat meer gerust. Al is de boodschap van Miriam Koopmans in het AD over een langdurende infectie crisis niet echt hoopgevend.
Als jij de onderzoeken ook zo leest dan heb ik daar weinig vertrouwen in.

Nijogeth

@Lowieze. Daar is niets mis mee. Dat kon ik echter niet uit de teletekst pagina op de NOS halen. Daar stond 'kort voor een top die maandag start in Nederland'.

Je zou zeggen dat ze er wel bij kunnen zeggen dat het een online top is, want het is echt nutteloos te stellen dat dit in Nederland is als het gewoon online is. Slechte journalistiek in mijn ogen, maar dat is niet zo vreemd meer tegenwoordig.

Jose2501

Lowieze schreef:
22 jan 2021 10:07
Moneyman schreef:
witte angora schreef:
Mensen op die leeftijd die al ernstig ziek zijn, komen sowieso niet meer op de ic terecht.
En een aantal van die ouderen vindt het wel goed zo misschien en kiezen voor overlijden thuis met hun familie bij zich ipv eenzaam en alleen in een ziekenhuisomgeving.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
22 jan 2021 10:09
Lijkt me kortzichtig: Ik acht het Corona probleem wel acuter, maar ook kleiner dan het klimaatprobleem

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Jose2501 schreef:
22 jan 2021 10:34
Lowieze schreef:
22 jan 2021 10:07
Moneyman schreef:

En een aantal van die ouderen vindt het wel goed zo misschien en kiezen voor overlijden thuis met hun familie bij zich ipv eenzaam en alleen in een ziekenhuisomgeving.
Mijn ouders hebben laten vastleggen, dat mochten ze corona krijgen, en de IC op moeten ter beademing, dat dat laatste niet gaat gebeuren. Ze hebben geen zin om er, als ze dát al overleven, er als een net overgepot kasplantje weg te komen, met mogelijk permanent verlies van levenskwalitieit.

Jose2501

@Jablan Een persbericht over Zuid-Afrikaanse variant: https://www.youtube.com/watch?v=Ja_tLG8 ... e=youtu.be

Nijogeth

Dat is nu niet echt een persbericht.

Jablan

Jose2501 schreef:
22 jan 2021 12:24
Een persbericht over Zuid-Afrikaanse variant: https://www.youtube.com/watch?v=Ja_tLG8 ... e=youtu.be
1u58m - Volgende keer graag erbij melden wat je verlinkt. Inhoudelijk zit hier niets nieuws bij.

Het is voor mij noodzaak om veel van dit onderwerp af te weten, omdat het op alle fronten in mijn, ons leven terugkomt. Sinds ik weer aan het werk ben, ben ik veel van mijn tijd kwijt om mensen zich wel aan de regels te laten houden, alle broodje aap verhalen te ontkrachten, bijziekte te begeleiden en dat lukt alleen goed als ik bovengemiddeld op de hoogte ben. Podcasts zijn voor mij ideaal, want die kan ik onderweg afluisteren.

Vanmorgen een kop 'vaccin beschermt ook tegen Britse variant'. Voor mij zoals verwacht, voor media een grote teleurstelling, want ze hadden vele minuten / woorden besteed aan het aanwakkeren van de angst voor niet-werkende vaccins (angst is goed voor de verkoop of kijkcijfers).

Lowieze

Jablan schreef:
22 jan 2021 15:40

Vanmorgen een kop 'vaccin beschermt ook tegen Britse variant'. Voor mij zoals verwacht, voor media een grote teleurstelling, want ze hadden vele minuten / woorden besteed aan het aanwakkeren van de angst voor niet-werkende vaccins (angst is goed voor de verkoop of kijkcijfers).
Ik lees dat dat nog helemaal niet zeker is.
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/20/pf ... t-a4028295

Jablan

NRC is van 20 januari, Volkskrant vanmorgen, 22 januari.

Het blijft lastig. De vaccins bieden geen volledige (100%) bescherming. Mocht iemand na vaccinatie toch ziek worden met het virus, kan het aan het vaccin liggen, aan een falend immuunsysteem of aan de mutaties van dit virus. Dat is uitzoekwerk, reken op een week onzekerheid voordat een laboratorium de juiste reden ontdekt.

Plaats reactie