LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

Mark1992 schreef:
06 mar 2020 09:35
Een leuke hype wel, dat coronavirus. Ik snap zelf de heisa niet, het is toch gewoon een griepvirus? J
Het is maar wat je leuk vindt ?
Die heisa is zwaar overtrokken, althans zo denk u er over !

Overigens, bij een "gewoon griepvirus" heeft nog nooit iemand in quarantaine moeten gaan.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mark1992 schreef:
06 mar 2020 09:35
Een leuke hype wel, dat coronavirus. Ik snap zelf de heisa niet, het is toch gewoon een griepvirus? Ja, het is ernstig voor ouderen of mensen met een slecht immuunsysteem, maar hoe is dat anders bij de normale, bekende griep?
Volgens John Oliver ligt de sterfte kans 20x zo hoog. Bij Corona is dat 2% dus bij de gewone griep 0,1%
https://www.youtube.com/watch?v=c09m5f7Gnic

Ridder777

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Ik werk voor chinezen,
Het viel mij en de andere bezorgers op dat mijn baas veel aan het hoesten is.
Ze woont in R dam.
Ik denk dat ze niks heeft maar het komt wel eng dichtbij.

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoe heet dat virus ook alweer?
Dat uit het niets komt
zich heel snel verspreidt
het nieuws domineert
en nauwelijks in te dammen lijkt.



Oh ja!



"Angst"
#volgensmatthijn

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Mark1992 schreef:
06 mar 2020 09:35
Een leuke hype wel, dat coronavirus. Ik snap zelf de heisa niet, het is toch gewoon een griepvirus? Ja, het is ernstig voor ouderen of mensen met een slecht immuunsysteem, maar hoe is dat anders bij de normale, bekende griep?
Het is geen gewoon griepvirus, in zoverre dat het een nieuw virus is, waar dus nog geen enkel immuunsysteem, van welke wereldburger dan ook, antistoffen tegen heeft kunnen maken. Dat betekent dat iedereen die besmet raakt, er in meer of mindere mate symptomen van zal gaan krijgen. En doordat die symptomen oa uit hoesten bestaan, het transportmechanisme voor virusdeeltjes, kunnen er dus vrij snel, heel veel mensen besmet raken. Bij de reguliere griep, zijn veel smaken onderdeel van de griepprik, en hebben veel mensen daar bovenop al antistoffen in het lijf doordat ze er eerder mee in aanraking zijn gekomen. Dat zorgt voor een goed beheersbare jaarlijkse griepepidemie, waar zoals veel mensen op blijven hangen als argument, ook genoeg doden door vallen onder de bekende zwakkere groepen.

Worst case is dat corona ongebreideld kan verspreiden, en als je dan de ~3% mortaliteit neemt, zou dat in Nederland betekenen dat er van de ~18 miljoen inwoners, een dikke half miljoen sterven, en een veelvoud ervan, (ziekenhuis)zorg nodig zullen hebben. Dat kan geen enkel zorgsysteem hebben, zelfs een moderne als het onze niet. Sterker nog, een 10e ervan laat ons zorgstelsel al imploderen, dus daarom zit de overheid er zo achteraan.

De ziekte zelf is prima te overleven voor veruit de meeste mensen, het probleem zal zijn als er teveel tegelijk ziek worden, dat kan geen enkele moderne maatschappij hebben.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

Ridder777 schreef:
06 mar 2020 11:23
Ik werk voor chinezen,
Het viel mij en de andere bezorgers op dat mijn baas veel aan het hoesten is.
Ze woont in R dam.
Ik denk dat ze niks heeft maar het komt wel eng dichtbij.
Het zit niet standaard bij Chinezen in het bloed hoor. Zijn ze onlangs in China geweest? Of in andere besmette gebieden? Als ze bijvoorbeeld in China nieuwjaar hebben gevierd en ook nog eens in een regio waar het virus heerst, dan zou ik me wel zorgen maken.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@mh73 “Nu snap ik dat wel, maar tegelijkertijd kan elk virus, elke infectie deze man fataal worden. Moet je deze kwetsbare groep beschermen door de hele maatschappij allerlei beperkende maatregelen op te leggen?”

Ik heb er geen enkele moeite mee als dit helpt om alle, dus niet alleen oudere, kwetsbare mensen te beschermen.
Ik leef niet alleen voor mezelf, dus vind ik rekening houden met anderen heel normaal.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 06 mar 2020 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

Ridder777 schreef:
06 mar 2020 11:23
Ik werk voor chinezen,
Het viel mij en de andere bezorgers op dat mijn baas veel aan het hoesten is.
Ze woont in R dam.
Ik denk dat ze niks heeft maar het komt wel eng dichtbij.
In het Rijnmondgebied wordt er sowieso veel meer gehoest en gekucht dan in de rest van Nederland.
Maar dat heeft niets met het .e.o.a. virus te maken, maar simpelweg met de leefomgeving.
Geen reden tot zorg over het kuchje van uw baas, hij zal ook recentelijk niet in China of Noord - Italië geweest zijn.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

berndv schreef:
06 mar 2020 11:29


Het zit niet standaard bij Chinezen in het bloed hoor. Zijn ze onlangs in China geweest? Of in andere besmette gebieden? Als ze bijvoorbeeld in China nieuwjaar hebben gevierd en ook nog eens in een regio waar het virus heerst, dan zou ik me wel zorgen maken.
Of met familieleden in contact geweest die China de laatste tijd bezocht hebben?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Ridder777 schreef:
06 mar 2020 11:23
Ik werk voor chinezen,
Het viel mij en de andere bezorgers op dat mijn baas veel aan het hoesten is.
Ze woont in R dam.
Ik denk dat ze niks heeft maar het komt wel eng dichtbij.
Ik zou me meer zorgen maken voor Italianen op het moment. :wink:

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De eerste Nederlandse patiënt is overleden. Ze weten niet waar hij het virus heeft opgelopen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

mh73 schreef:
06 mar 2020 10:28
Nu snap ik dat wel, maar tegelijkertijd kan elk virus, elke infectie deze man fataal worden. Moet je deze kwetsbare groep beschermen door de hele maatschappij allerlei beperkende maatregelen op te leggen?
Ik ben 36 en val onder de risicogroep, chronische luchtwegaandoening en hoge bloeddruk. Ik mag wel beschermd worden, maar niet als je er teveel voor moet laten?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

In Amerika moest een vodkamerk via hun social media team, best wat tijd en energie steken in het debunken van wat fake-news, wat zegt dat je zelf desinfecterende hand-gel kan maken op basis van oa vodka. :shock:

Wat anderen dan weer deed verzuchten dat zij meer, en nuttiger, info geven over corona dan de eigen president en zijn aangewezen corona crisisteamleden. :roll:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

mh73 schreef:
06 mar 2020 10:28

. Moet je deze kwetsbare groep beschermen door de hele maatschappij allerlei beperkende maatregelen op te leggen?
Nee natuurlijk niet, lekker dat virus ongeremd z'n werk laten doen en dat daardoor dan vooral oudjes en de wat lichamelijk zwakkeren de pijp uitgaan heeft alleen maar voordelen.
Zo scheelt het o.a. enorm in de zorgkosten, kan de zorgpremie misschien wel een tientje lager uitpakken en het verpleegkundigen tekort wordt ook gelijk gedeeltelijk opgelost.
Ook komen er veel woningen vrij, als de oudjes e.a. uitstappen, dat lost een deel van het woning tekort op en er hoeft veel minder natuur te worden opgeofferd om iedereen een dak boven het hoofd te bieden.
En zo zullen er nog veel meer voordelen aan dit nadeel zitten. :mrgreen:

Het is maar hoe je er zelf instaat, alleen ben ik van mening dat een mensenleven vele malen belangrijker is dan wat dan ook op deze aardkloot en daarom ben ik blij met de beperkende (voorzorg) maatregelen die er wereldwijd worden genomen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Er zijn verschillende punten bij Corona die spelen :
- het is een onbekend virus én kan dodelijk zijn
- de verspreiding gaat razendsnel.
De kans dat je besmet raakt is ( niet ondenkbaar ) groot.
Dus dat is héél vervelend want je weet niet hoe jouw lijf er op reageert , oud, verzwakt of ziek.
Ook bij " gewone zware" griep dien je thuis te blijven, uit te zieken en een ander niet aan te steken.

Dus dat alle besmette mensen óf in quarantaine óf in thuisisolatie zitten is alleen maar verstandig.
Daarmee voorkom je hopelijk een ongebreidelde verspreiding.

Hysterie helpt niets , gezond verstand wél en het bagatelliseren en het een griepje noemen is óók niet wijs.

Vooralsnog vind ik de gevolgen ( bv het aantal doden en bv economisch gezien ) verontrustend.

Ridder777

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Mijn baas in niet in China geweest.
Ze woont in R dam Zuid.
Ik woon in Schiedam en ik werk bij 2 bazen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

3% kans op overlijden? Raar. Robert Koch Instituut ziet tussen de 0,3 en 0,7 % van de geregistreerde gevallen overlijden, meldt tegelijk dat het actuele griepseizoen in Duitsland 200 sterfgevallen heeft opgeleverd (tot nut toe).
Bob Schurkjens schreef:
06 mar 2020 10:42
Het zijn preventieve maatregelen die meer opleveren dan ze kosten. Ik zie de logica wel. En de maatregelen zijn toch niet zo ingrijpend?
In Nederland tot nu toe niet.

Noord-Italië is echt een ander verhaal. De bedrijven van La Familia zijn allemaal gesloten, want of de grondstoffen komen niet binnen of het personeel woont in een afgegrendeld gebied of er is geen transporteur te vinden of de afnemers zijn ook gesloten. Dat moet niet al te lang meer duren, want 4 weken dicht = 1/13e van het jaar 20 werkdagen, rond de acht procent van het aantal werkdagen.

16again
Berichten: 16083
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
06 mar 2020 11:50
Het is maar hoe je er zelf instaat, alleen ben ik van mening dat een mensenleven vele malen belangrijker is dan wat dan ook op deze aardkloot en daarom ben ik blij met de beperkende (voorzorg) maatregelen die er wereldwijd worden genomen.
Niet mijn insteek:
We hebben maar een leefmilieu en 8 miljard mensen, en deze staan al op gespannen voet met elkaar

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

mh73 schreef:
06 mar 2020 10:28
Nu snap ik dat wel, maar tegelijkertijd kan elk virus, elke infectie deze man fataal worden. Moet je deze kwetsbare groep beschermen door de hele maatschappij allerlei beperkende kmaatregelen op te leggen?

(Ik quote mezelf even, voor de duidelijkheid.)

Wat jammer dat men zo negatief reageert op bovenstaande serieuze vraag zonder bijbedoelingen.

Je moet rekening met elkaar houden wordt er gezegd en de negatieve, sarcastische en aanvallende opmerkingen vliegen me om de oren. Nou, over rekening met elkaar houden kan ik wel een boekje open doen!

Ik heb zelf al 19 jaar een in alle opzichten kwetsbare dochter en ik heb werkelijk nog maar zelden meegemaakt dat, afgezien van hulpverleners en familie, ook maar iemand in de maatschappij rekening met haar houdt. Eerder juist niet. Als zij in een drukke openbare gelegenheid de trap afloopt, moet ik haar vasthouden omdat men haar vaak omver loopt omdat ze niet hard genoeg gaat. Die keer dat ze viel in de tram, liet echt iedereen haar liggen. Wie van jullie zou haar geholpen hebben?

En gisteren werd ik aangereden op de fiets op een rotonde en terwijl ik op straat lag werd er al getoeterd. Mens, je ligt in de weg.

Rekening met elkaar houden lijkt tegenwoordig alleen maar van toepassing als het voor jezelf geldt, voor jouw belangen en niet voor een ander. Bah. Veel mensen die blèren over rekening houden met elkaar, hebben geen idee!

Dat even terzijde.

Wat ik bedoelde met mijn vraag is niet dat je alle kwetsbare mensen maar op de slachtbank moet leggen, maar of je met het oog op álle maatschappelijke en menselijke belangen die maatregelen moet nemen die soms best ver kunnen gaan. Zoals een wijk of plaats op slot doen.

En uiteraard mag het antwoord daarop 'ja' zijn. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet in de schoenen sta van de mensen die daarover beslissingen moeten nemen. Zoals in het begin van dit draadje al aangegeven werd: de overheid doet het nooit goed. Als je ziet waar de heren Bruins en Rutte de laatste tijd allemaal voor uitgemaakt zijn, dan schrik ik daarvan.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

Ridder777 schreef:
06 mar 2020 12:32
Mijn baas in niet in China geweest.
Ze woont in R dam Zuid.
Ik woon in Schiedam en ik werk bij 2 bazen.
Vooral "OP" zuid wonen en de Maastunnel onderdoor moeten, is al een veeg teken dat er wel eens iets echt mis zou kunnen zijn.
K'zou maar uitkijken, beter voorkomen dan g........ ! ;-)

Gesloten