LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

Theotrucker schreef:
31 mar 2020 11:28
Jena is de eerste Duitse stad met mondkapjesplicht in winkels en openbare ruimtes.
Zou in Nederland ook moeten gebeuren, maar om de e.o.a. reden schijnt dat niet zou kunnen ! :oops:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Van belang is vooral welke conclusies je trekt uit vergelijkingen die je maakt. Dat moet wel kloppen.

Je kunt best vergelijkingen maken tussen landen, maar niet op de manier die Kees2850 doet.
Je moet daar andere informatie bij betrekken.
Die informatie is beschikbaar én hier aangereikt.
Maar ze wordt door Kees2850 opzichtig genegeerd.
Die blijft zijn mantra gewoon herhalen, alle weerlegging ten spijt.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

scontra schreef:
31 mar 2020 13:30
Theotrucker schreef:
31 mar 2020 11:28
Jena is de eerste Duitse stad met mondkapjesplicht in winkels en openbare ruimtes.
Zou in Nederland ook moeten gebeuren, maar om de e.o.a. reden schijnt dat niet zou kunnen ! :oops:
zou dat wellicht te maken hebben met het feit dat we voor de mensen die in de gezondheidszorg werken al niet eens de juiste en voldoende mondkapjes kunnen regelen en dat het dan weinig zin heeft om heel Nederland te willen voorzien? :oops:
De Oost-Duitse stad Jena wil vanaf volgende week mondkapjes verplicht stellen in publieke ruimten en het openbaar vervoer. Bij gebrek aan mondkapjes zijn ook sjaals of andere doeken toegestaan.
dat noemen we schijnveiligheid :oops:

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
31 mar 2020 13:03
De crisis in de economie komen we ook wel weer te boven.
Hoe dan? De economie ligt al meer dan 10 jaar aan het infuus van kunstmatig laag gehouden rentes, dat instrument is aan het eind van zijn Latijn: verdere verlagingen zijn nauwelijks mogelijk en dus onbruikbaar in de volgende crisis. Helikoptergeld? ….hyper inflatie
Lady1234 schreef:
31 mar 2020 13:03
Wat minder gevlieg naar wijd weg bijvoorbeeld.
daar zou ik niet rouwig om zijn

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ze hebben mij laatst uitgenodigd voor een facebookgroep 'mondkapjes maken'. En je gelooft het niet, er zitten daadwerkelijk dames de hele dag achter de naaimachine productie te draaien. Er zijn nog wat vragen over het juiste patroon, over of er een stofzuigfilter of een dubbel stuk keukenpapier in moet, maar als je echt een mondkapje wil is er wel aan te komen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

angel1978 schreef:
31 mar 2020 13:34
scontra schreef:
31 mar 2020 13:30
Theotrucker schreef:
31 mar 2020 11:28
Jena is de eerste Duitse stad met mondkapjesplicht in winkels en openbare ruimtes.
Zou in Nederland ook moeten gebeuren, maar om de e.o.a. reden schijnt dat niet zou kunnen ! :oops:
zou dat wellicht te maken hebben met het feit dat we voor de mensen die in de gezondheidszorg werken al niet eens de juiste en voldoende mondkapjes kunnen regelen en dat het dan weinig zin heeft om heel Nederland te willen voorzien? :oops:
De Oost-Duitse stad Jena wil vanaf volgende week mondkapjes verplicht stellen in publieke ruimten en het openbaar vervoer. Bij gebrek aan mondkapjes zijn ook sjaals of andere doeken toegestaan.
dat noemen we schijnveiligheid :oops:
Aha, de tekst waar ik op reageerde was dus niet volledig en daar houdt het dan maar mee op !

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kees2850 schreef:
31 mar 2020 13:38
angel1978 schreef:
31 mar 2020 12:56
Kees2850 schreef:
31 mar 2020 12:28


Dus al die officiële instanties publiceren die cijfers om beetje verwarring te stichten?
Die instanties publiceren die cijfers voor het eigen land en niet om te vergelijken met andere landen. Het geeft dus een beeld over hoe het gaat in het land zelf (t.o.v. de voorgaande dagen of weken).

Die SEC cijfers / statistieken geeft aan hoeveel doden er zijn gevallen en hoeveel besmettingen er zijn geregistreerd per land.
Welke factoren van invloed daarop zijn doet in deze statistieken niet ter zake.
Misschien dat in bepaalde landen de cijfers gemanipuleerd worden zoals Trump o.a. suggereert. Maar dat weten wij en degenen die die cijfers raadplegen niet

Spanje en Italië hebben een veel strengere lockdown dan wij hier maar het lukt hun ook niet om het virus onder controle te krijgen, gezien het aantal doden dat nog steeds huizenhoog is per dag.
En wij hier in Nederland?
en wederom doet Kees exact hetzelfde:
tttlocke schreef:Je kunt best vergelijkingen maken tussen landen, maar niet op de manier die Kees2850 doet.
Je moet daar andere informatie bij betrekken.
Die informatie is beschikbaar én hier aangereikt.
Maar ze wordt door Kees2850 opzichtig genegeerd.
Die blijft zijn mantra gewoon herhalen, alle weerlegging ten spijt.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees en las toch overal dat gewone mondkapjes helemaal niet werken en dat is dus net zo’n schijnveiligheid als een sjaal.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
31 mar 2020 13:43
Ik lees en las toch overal dat gewone mondkapjes helemaal niet werken en dat is dus net zo’n schijnveiligheid als een sjaal.
yep, die huis- tuin en keuken mondkapjes zijn ook een schijnveiligheid.. Slecht idee dus..

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

angel1978 schreef:
31 mar 2020 13:34
dat noemen we schijnveiligheid :oops:
Het werkt gewoon. Het één wat beter dat het ander. Maar als je je daarvan bewust bent (en dat moet!) heeft dat met 'schijnveiligheid' niet te maken.
We zeggen ook niet dat 1,5 meter afstand houden 'schijnveiligheid' is.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

tttlocke schreef:
31 mar 2020 13:47
angel1978 schreef:
31 mar 2020 13:34
dat noemen we schijnveiligheid :oops:
Het werkt gewoon. Het één wat beter dat het ander. Maar als je je daarvan bewust bent (en dat moet!) heeft dat met 'schijnveiligheid' niet te maken.
We zeggen ook niet dat 1,5 meter afstand houden 'schijnveiligheid' is.
als aangegeven wordt dat men de mensen wil beschermen tegen het virus en dat men dus verplicht mondkapjes moet gaan dragen, dan werkt dat dus NIET. Daarmee is het wel degelijk een schijnveiligheid. Men is daardoor niet veilig(er).

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
31 mar 2020 13:51
als aangegeven wordt dat men de mensen wil beschermen tegen het virus en dat men dus verplicht mondkapjes moet gaan dragen, dan werkt dat dus NIET. Daarmee is het wel degelijk een schijnveiligheid. Men is daardoor niet veilig(er).
Volgens mij is het wat genuanceerder. De mondkapjes voorkomen niet dat men besmet wordt, maar maken het wel moeilijker om anderen te besmetten. Bovendien zit je niet meer zo makkelijk aan je mond of neus.

Het is dus wel veiliger, maar natuurlijk niet 100% veilig. Ik zou dat niet definiëren als "scheinveiligheid". Dat wordt het pas als mensen denken dat een mondkapje een vrijbrief of garantie is.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
31 mar 2020 14:02
angel1978 schreef:
31 mar 2020 13:51
als aangegeven wordt dat men de mensen wil beschermen tegen het virus en dat men dus verplicht mondkapjes moet gaan dragen, dan werkt dat dus NIET. Daarmee is het wel degelijk een schijnveiligheid. Men is daardoor niet veilig(er).
Volgens mij is het wat genuanceerder. De mondkapjes voorkomen niet dat men besmet wordt, maar maken het wel moeilijker om anderen te besmetten. Bovendien zit je niet meer zo makkelijk aan je mond of neus.

Het is dus wel veiliger, maar natuurlijk niet 100% veilig. Ik zou dat niet definiëren als "scheinveiligheid". Dat wordt het pas als mensen denken dat een mondkapje een vrijbrief of garantie is.
het is ook niet 100% zwart/wit maar als ik zie hoe mensen omgaan met dit soort 'adviezen' dan zijn er voor mij teveel mensen die denken dat als ze een mondkapje voordoen, ineens alles weer kan.. Dan werkt het contraproductief.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

mh73 schreef:
31 mar 2020 13:40
Ze hebben mij laatst uitgenodigd voor een facebookgroep 'mondkapjes maken'. En je gelooft het niet, er zitten daadwerkelijk dames de hele dag achter de naaimachine productie te draaien. Er zijn nog wat vragen over het juiste patroon, over of er een stofzuigfilter of een dubbel stuk keukenpapier in moet, maar als je echt een mondkapje wil is er wel aan te komen.
Mijn moeder maakt ze inderdaad ook, van stof met van die "don't worry be happy" smiley's er op. Schijnen nog wel een hitje te zijn bij lokale zorgverleners ook.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
31 mar 2020 14:09
het is ook niet 100% zwart/wit maar als ik zie hoe mensen omgaan met dit soort 'adviezen' dan zijn er voor mij teveel mensen die denken dat als ze een mondkapje voordoen, ineens alles weer kan.. Dan werkt het contraproductief.
Ja, eens! Mondkapje op, handschoenen aan, en gaan. Verstand op nul...

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

en wederom doet Kees exact hetzelfde:
tttlocke schreef:
Je kunt best vergelijkingen maken tussen landen, maar niet op de manier die Kees2850 doet.
Je moet daar andere informatie bij betrekken.
Die informatie is beschikbaar én hier aangereikt.
Maar ze wordt door Kees2850 opzichtig genegeerd.
Die blijft zijn mantra gewoon herhalen, alle weerlegging ten spijt.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Vooral dat laatste, verstand op nul. Ik kom net bij een goede vriend vandaan, een man met een lichte beperking, die nu ook niet naar zijn dagbesteding kan. Hij wilde eigenlijk iedere dag een stuk fietsen, maar doet het toch maar niet. Te druk, en teveel voetgangers die links lopen en hem tegemoet komen. Een berm is er niet, dus daar kunnen ze niet in duiken. Hoezo 'geef je verstand eens voorrang'...

..............

Dat van die doden lees ik net ook, ben er toch even stil van. 175 op één dag is wel erg veel. We zijn er nog lang niet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jena: momenteel nog met gedoogbeleid, vanaf volgende week met boetes. Essentie: als je maar iets voor je neus en mond houdt, omdat daarmee het risico anderen te besmetten vrijwel nul wordt. Het is geen maatregel om jezelf te beschermen, maar om anderen te beschermen. In Oostenrijk wordt dezelfde maatregel uitgerold, daar weer direct met boetes.
Nederland: er is hier een wet, die verbiedt je gezicht met kleding te bedekken ...

Mondkapjes productie: er zijn online een paar patronen te vinden. Het beste zijn de filters voor stofzuigers. Maak je ze van stof* met verwisselbaar filter, dan zijn de filters voor afzuigkappen net zo goed. Niet voor gebruik in de zorg, wel voor buiten, op straat of onderweg.
* Stof: neem dichtgeweven doek, waar de draden dicht tegen elkaar aan liggen. Voorbeelden schieten mij nu niet te binnen.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
31 mar 2020 14:24
Vooral dat laatste, verstand op nul. Ik kom net bij een goede vriend vandaan, een man met een lichte beperking, die nu ook niet naar zijn dagbesteding kan. Hij wilde eigenlijk iedere dag een stuk fietsen, maar doet het toch maar niet. Te druk, en teveel voetgangers die links lopen en hem tegemoet komen. Een berm is er niet, dus daar kunnen ze niet in duiken. Hoezo 'geef je verstand eens voorrang'...

..............

Dat van die doden lees ik net ook, ben er toch even stil van. 175 op één dag is wel erg veel. We zijn er nog lang niet.
gebeurt dat nu bewust, dat cherrypicking?
Het dodental als gevolg van het coronavirus is gestegen met 175, meldt het RIVM. De patiënten zijn niet allemaal in het afgelopen etmaal overleden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

rivm: De coronakaart is vanaf vandaag gewijzigd naar aantal opgenomen patiënten.

Oftewel: we maken niet alles meer bekend. Fout - het achterhouden van informatie leidt weer tot het vergroten van de angst en paniek en verkleint het vertrouwen in de overheidsaanpak.

Van dit soort dingen krijg ik toch zin om totaal illegaal op reis te gaan, een maand onder te duiken op 1500 km afstand van Nederland en daar vrolijk af te wachten hoe alles zich ontwikkelt. Nog een voordeel: daar zitten we op het platteland, eerste buren op een paar honderd meter afstand, fruitbomen in bloei - genoeg te doen en heerlijk weinig mensen om ons heen.

Gesloten