LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Op de NOS vind je een nieuwe kaart. Die gaat niet meer uit van het aantal geregistreerde besmettingen (dat zegt toch niks meer omdat velen niet getest worden, en niemand weet hoeveel mensen er nu echt geïnfecteerd zijn), maar het gaat uit van het aantal ziekenhuisopnames. En dan zie je dat het over het hele land, op onder andere Brabant na, redelijk gelijkmatig verdeeld is: zo tussen de 15 tot 25 per 100.000 inwoners.

Dit is hem: https://localfocus2.appspot.com/5e833e043736a

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Lowieze schreef:
01 apr 2020 20:42
Vergeet niet dat veel ouderen ook zelf de keuze maken om niet meer opgenomen te worden op de IC. Zij vinden het wel mooi geweest en willen geen toeters en bellen meer.
Klopt , schreef ik al dat ik mij deze ' eigen ' keus zéér goed kon voorstellen.
Maar het is een hard gelag.

Lowieze
Berichten: 6588
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
01 apr 2020 20:47
Lowieze schreef:
01 apr 2020 20:42
Vergeet niet dat veel ouderen ook zelf de keuze maken om niet meer opgenomen te worden op de IC. Zij vinden het wel mooi geweest en willen geen toeters en bellen meer.
Klopt , schreef ik al dat ik mij deze ' eigen ' keus zéér goed kon voorstellen.
Maar het is een hard gelag.
Een hard gelag voor wie?
Voor de familie die een hoogbejaarde achteruit ziet gaan en ziet lijden. Voor de patiënt zelf, die misschien al helemaal geen zin meer in het leven heeft?
We kunnen mensen niet eeuwig blijven behandelen, alleen omdat je veel van iemand houdt.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Pff, die site van Witte Angora. Mijn gemeente heeft 37 ziekenhuisopnamen, wat zorgt voor 135 per 100.000. en nog ken ik niemand die positief heeft getest (terwijl ik toch echt wel zo'n 15% van de mensen in mijn gemeente ken). Wel vermoedens, onder andere ikzelf, maar ik ken zelfs niemand die getest is op het virus.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nou, dan zitten die 37 ziekenhuisopnamen kennelijk bij de 85% die u niet kent.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
01 apr 2020 20:56
Pff, die site van Witte Angora.
Ik lees deze nieuwe kaart als 'waar in Nederland woonden de vitale 50+, die nog volop in het leven stonden, carnaval hebben gevierd of de Après-Ski in Tirol hebben bezocht.' Het is non-informatie en valt in de categorie 'vertrouw geen statistiek die je zelf niet hebt vervalst'. Is het echt teveel gevraagd om met harde feiten, de werkelijke cijfers, naar buiten te komen?

Maar goed, ik hou er maar over op, gisteren al over gebromt.
16again schreef:
01 apr 2020 20:21
:shock: Serieus...? :shock:
Als ik de verhalen hoor: amper lucht, geen 2 stappen kunnen zetten, niet zelfstandig naar WC.
Lijkt me sowieso niet handig qua besmettingsgevaar. Er komen dan toch amateurs (lees familie) aan het bed te staan.
Die amateurs zijn wel degenen, die nu voor de patiënten zorgen, die niet in het ziekenhuis worden opgenomen. Toch fijn, dat nu tenminste in de media doorsijpelt, dat je weliswaar geneest, maar daarna nog heel erg lang niet de oude bent.

16again
Berichten: 16091
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
01 apr 2020 20:23
Kijk het acht uur journaal ,aar terug, daar kwam de geriatrisch chirurg aan het woord.
Net teruggekeken, gezien de huidige maatregelen om het virus in te dammen is het met het oog op besmettingsgevaar complete waanzin om die mensen thuis te laten kreperen. Geen idee waarom men hem uberhaubt in het journaal aan het woord laat.

Man had een mooie witte jas aan (mijn slager ook), is ontzag voor die witte jas de reden dat men niet tegen hem ageert?

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je hebt inderdaad gelijk, Jablan. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ook ik nog last van mijn longen heb, terwijl het toch al bijna een maand geleden was dat ik 2 dagen ziek was. Al heeft de mate van last erna ook te maken met hoe ziek je van het virus bent geworden, heb ik het idee. Ik ben de laatste tijd mijn longen gaan trainen, omdat ook ik de gevolgen voelde van dat ik ziek ben geweest, en ik heb het idee dat het bij mij echt heel snel veel beter aan het worden is. Nu had ik bij gewoon functioneren al geen probleem, maar ik merkte dat als ik met de hond aan het spelen was en veel aan het rennen was, dat ik toch ineens naar adem stond te happen en een flinke hoestbui kreeg (terwijl ik verder helemaal niet hoef te hoesten).

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
01 apr 2020 21:03
Nou, dan zitten die 37 ziekenhuisopnamen kennelijk bij de 85% die u niet kent.
Ja, maar er van uitgaande dat er dan toch wel wat meer mensen zijn getest, is dat toch apart. Natuurlijk wel zo dat er waarschijnlijk een leeftijdsverschil is. Mijn oma kent bijvoorbeeld al een stel uit onze gemeente dat is overleden en meerdere mensen die in het ziekenhuis liggen.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

moederslink schreef:
01 apr 2020 20:03
Er wordt al gesproken over code zwart....m.a.w té zieke oudjes komen niet meer op de IC , maar mogen rustig thuis overlijden.😥
Er is nu al de werkwijze, of de Corona patiënt dat nu wel of niet wil, dat mensen in verpleegtehuizen blijven en niet worden overgeplaatst naar een ziekenhuis.
Met het zeer grote risico dat de besmettingen in zulk soort tehuizen, welke eigenlijk helemaal niet zijn ingericht op quarantaine, zich zeer snel onder de vaak zeer fragiele bewoners uitbreid.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Kees2850 schreef:
01 apr 2020 21:19
@16again.dat is niet correct wat je hier schetst. Op radio 1 heeft vanmiddag een arts heel duidelijk uitgelegd dat niemand hoeft te lijden. Wanneer een coronapatient niet meer naar de IC kan of wil hebben de huisartsen voldoende middelen om de patiënten zo te begeleiden dat ze niet dat stikkende gevoel hebben. Tot aan inslapen aan toe. Zoals die arts dat vertelde klonk dat heel humaan.
Code zwart betekent 'geen zorg'. Daar wordt vreselijk omheen gedraaid, maar dat is het. En we hebben het hier niet over een kudde koeien in de slachterij, niet over huisdieren, die met een dubbele spuit het leven laten, maar over mensen, die volgens de politici in dit land de best mogelijke zorg krijgen, zo lang mogelijk mogen leven en dan bepaalt een arts, dat hun leven te weinig kwaliteit heeft? Heel humaan.

Of zoals mijn familie in Noord-Italië op een slechte dag daarover zegt: 'de gaskamer werd ook als douche verkocht'.

Niet lijden, palliatieve zorg, is in gewone taal: pijnstillers toedienen tot de max, waarna de patiënt het bewustzijn verliest en vervolgens nog wordt verzorgd, totdat het hart er vanzelf mee ophoudt.
Nijogeth schreef:
01 apr 2020 21:12
Je hebt inderdaad gelijk, Jablan. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ook ik nog last van mijn longen heb, terwijl het toch al bijna een maand geleden was dat ik 2 dagen ziek was. Al heeft de mate van last erna ook te maken met hoe ziek je van het virus bent geworden, heb ik het idee. Ik ben de laatste tijd mijn longen gaan trainen, omdat ook ik de gevolgen voelde van dat ik ziek ben geweest, en ik heb het idee dat het bij mij echt heel snel veel beter aan het worden is. Nu had ik bij gewoon functioneren al geen probleem, maar ik merkte dat als ik met de hond aan het spelen was en veel aan het rennen was, dat ik toch ineens naar adem stond te happen en een flinke hoestbui kreeg (terwijl ik verder helemaal niet hoef te hoesten).
Jij twee dagen, Sjohie heeft niet een bepaald aantal dagen gemeld en hier ruim drie weken. Toch vandaag twee keer naar buiten geweest, tot het einde van de tuin, daar tien minuten stilstaan en dan weer terug. Dat is het recept voor de jongste en zelf zijn we iets verder geweest om de vuilniscontainer aan de straat te zetten of op te halen, maar dat is wel het maximum voor vandaag.
Laatst gewijzigd door Jablan op 01 apr 2020 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16091
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Kees2850 schreef:
01 apr 2020 21:19
@16again.dat is niet correct wat je hier schetst. Op radio 1 heeft vanmiddag een arts heel duidelijk uitgelegd dat niemand hoeft te lijden. Wanneer een coronapatient niet meer naar de IC kan of wil hebben de huisartsen voldoende middelen om de patiënten zo te begeleiden dat ze niet dat stikkende gevoel hebben. Tot aan inslapen aan toe. Zoals die arts dat vertelde klonk dat heel humaan.
Hier ook te lezen:
https://nos.nl/artikel/2329053-artsen-w ... orona.html
…...Zij kunnen volgens de artsen bij een coronabesmetting beter thuis of in het verpleeghuis worden behandeld, zo leren de ervaringen van de afgelopen weken…...Een thuisbehandeling kan dan veel beter zijn, stellen de artsen in de leidraad. Directe familie kan er (met de juiste voorzorgsmaatregelen) op bezoek in tegenstelling tot in de ziekenhuizen, waar meestal geen bezoek bij coronapatiënten mogelijk is.
In het verpleeghuis laten…naast de andere kwetsbaren en minder gekwalificeerd personeel, en familie aan het bed. Lijkt me het recept voor verdere verspreiding.
Het ziekenhuis dient ook als isolatie, in de huidige containment aanpak, dat doorkruist men zo.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Kees2850 schreef:
01 apr 2020 21:38
Dat is gewoon niet waar. @jablan. Je bent gewoon aan het stoken. En je eigen frustraties over de Nederlandse gezondheidszorg aan het spuien. Code zwart betekent niet opnemen in ziekenhuis of IC maar verder krijgen de patiënten wel alle zorg die nodig is.
Ja, de laatste zorg.
Qua zogenaamde frustratie - dat is jouw woordkeuze - : Wij leven met 1 been in Nederland en 1 been erbuiten. Plus de familie in te veel landen. Dat brengt ons in de waanzinnige gelukkige positie, dat we kunnen vergelijken en vanuit het buitenland gezien, is de zorg in Nederland van mindere kwaliteit.

Code Zwart staat in directe relatie tot het lage aantal standaard IC-bedden, ver onder het Europees gemiddelde.

Ik wacht op een onderzoek vanuit de universitaire wereld naar de diepere oorzaken achter het hoge dodental. Of het samenhangt met de mentaliteit of de drempel aan de ingang van de zorg of het simpelweg te maken heeft met wie er carnaval heeft gevierd ... dit zou ik heel erg uitgezocht zien.

@Kees, doe mij een lol en probeer eens goed te quoten. Je klikt op de reactieknop, haal dan alles weg waar je niet op wilt ingaan, typ je reactie en klaar Maakt het een stuk korter en beter leesbaar, vermindert de ergernissen over en weer.

16again
Berichten: 16091
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Kees2850 schreef:
01 apr 2020 21:44
Uit onderzoek in IJsland blijkt dat mensen die geen of slechts lichte klachten hebben verantwoordelijk zijn voor verdere verspreiding van het corona virus. Maar liefst 50 procent van de duizenden mensen die zijn onderzocht droegen wel het virus bij zich maar hadden nauwelijks klachten.
…...Zo schrijft CNN op hun website. CNN.com
Als dit de link is, lees ik dat toch echt anders
https://edition.cnn.com/2020/04/01/euro ... index.html
50% van de positief geteste mensen ondervond geen klachten.

16again
Berichten: 16091
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Maar het ging me om:
around 50% of those who tested positive said they were asymptomatic
wat iets totaal anders is dan:
Maar liefst 50 procent van de duizenden mensen die zijn onderzocht droegen wel het virus bij zich maar hadden nauwelijks klachten

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Diederik Gommers , intensivist en voorzitter Ned Vereniging IC ziet het somber in :
de 2500 IC bedden worden bereikt en we komen tekort en we komen zéker IC verpleegkundigen tekort.
Hij vertelt al over het zwartboek : wie wél en wie niet meer behandelen/ opnemen?
Hij heeft het al over Italiaanse toestanden ___keuzes maken !

Ik had dit niet echt zo zien aankomen, niet in Nederland.
Ik hoorde artsen zeggen dat ook zij het niet meer weten en hun stinkende best doen, maar iedere dag zoveel doden op zo.n afdeling hakt er emotioneel zwaar in .
Gemiddeld ligt men nu zo.n 3 weken aan de beademing met álle gevolgen vandien.
Normaliter ligt men een kleine week op een IC.
Die artsen en verpleging moeten toch ook al op hun tandvlees lopen en we hadden al tekorten!
Laatst gewijzigd door moederslink op 01 apr 2020 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Inderdaad, het ligt wel even anders dan Kees2850 beweert. Even een flink citaat van de link die 16again geeft:
CNN schreef:DeCODE, a subsidiary of US biotech company Amgen, has so far tested about 9,000 self-selected people.
"The results of the additional tests performed by deCODE have given an indication that efforts to limit the spread of the virus have been effective so far," the government wrote last week, adding "testing in the general population will continue to elicit a much clearer picture of the actual spread of the SARS-CoV-2 virus in Iceland."
Some of the revelations have been stark. Although fewer than 1% of the tests came back positive for the virus, the company's founder Dr. Kári Stefánsson told CNN that around 50% of those who tested positive said they were asymptomatic, confirming multiple studies that show that asymptomatic, or mildly symptomatic, people have played an important role in spreading the virus.
(...)
"Keep in mind that the screening is now randomized, but voluntary so there is some bias in the data," the Directorate of Health said in a statement, adding that a "randomized screening program has started and a blood serum screening for antibodies is planned." (...)
Ik lees: 9000 mensen getest, 1% positief dat zijn er 90. De helft daarvan (45) had naar eigen zeggen geen symptomen. Dat is dus 0,5% van de duizenden die getest zijn.

Dat is heel wat anders dan Kees2850 beweert.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kees2850, op deze manier is het werkelijk geen doen. Het moet toch niet nodig zijn dat anderen elke bronverwijzing die u geeft moeten controleren? U schrijft keer op keer "bron A zegt wit", maar bron A blijkt keer op keer zwart te zeggen.

Daarom probeer ik het maar met een eenvoudig, maar dringend verzoek:
Wilt u gegevens, beweringen en conclusies correct overnemen uit de desbetreffende bronnen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik lees ook op internet dat in verpleeghuizen en wooncentra voor ouderen in Groningen en Drenthe al velen zijn besmet met Corona. Deze liggen ' in isolatie ' .....dat kan toch nooit genoeg zijn?
Daarbij komt dat de verzorgers in verzorgingscentra meestal " slechts " verzorgers zijn en geen verpleegkundigen .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Voor ieder ander met Corona is dit inderdaad voldoende, maar niet voor ouderen die lijfelijke verzorging en verpleging nodig hebben en afhankelijk van hulp zijn.
Er ontbreken de nodige beschermingsmiddelen. Bovendien zijn het verzorgenden en er zijn niet of nauwelijks voldoende echte verpleegkundigen.
' Simpel Corona ' hebbend , prima in isolatie.
Niet in deze tehuizen.

Gesloten