LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@mh73 “Wie van jullie zou haar geholpen hebben?”
Ik begrijp dat u veel nare ervaringen hebt met mensen die alleen voor zichzelf leven. Maar, ik spreek alleen voor mezelf natuurlijk, zou u en uw dochter wel helpen hoor. Ik heb al verschillende keren voor iemand die gevallen was 112 gebeld, gewacht tot de ambulance er was.
Ook me met vechtende jongeren bemoeid, stom misschien, maar ik kan er niet zomaar voorbijlopen. Ouderen even helpen met boodschappen sjouwen, ook heel normaal.
Scheer niet alle mensen over één kam, word a.u.b. niet verbitterd, er zijn nog wel mensen met goede bedoelingen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
06 mar 2020 12:55
scontra schreef:
06 mar 2020 11:50
Het is maar hoe je er zelf instaat, alleen ben ik van mening dat een mensenleven vele malen belangrijker is dan wat dan ook op deze aardkloot en daarom ben ik blij met de beperkende (voorzorg) maatregelen die er wereldwijd worden genomen.
Niet mijn insteek:
We hebben maar een leefmilieu en 8 miljard mensen, en deze staan al op gespannen voet met elkaar
Niet uw insteek, maar wat is dan wel uw insteek m.b.t. de geopperde 8 miljard milieuvervuilers ?

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
06 mar 2020 13:21
16again schreef:
06 mar 2020 12:55
scontra schreef:
06 mar 2020 11:50
Het is maar hoe je er zelf instaat, alleen ben ik van mening dat een mensenleven vele malen belangrijker is dan wat dan ook op deze aardkloot en daarom ben ik blij met de beperkende (voorzorg) maatregelen die er wereldwijd worden genomen.
Niet mijn insteek:
We hebben maar een leefmilieu en 8 miljard mensen, en deze staan al op gespannen voet met elkaar
Niet uw insteek, maar wat is dan wel uw insteek m.b.t. de geopperde 8 miljard milieuvervuilers ?
1-kind politiek opleggen, zoals in China werd gehanteerd.

Je opmerking "een mensenleven vele malen belangrijker is dan wat dan ook op deze aardkloot" doet me terugdenken aan verpleeghuis bezoek bij complete gedementeerde 90 jarige tante op, die me niet meer herkende, en meermaals vroeg "mag ik al dood?"

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En daarna Soilent Green?

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Theotrucker schreef:
06 mar 2020 14:10
En daarna Soilent Green?
Dat moest ik even opzoeken.

Overigens heeft de 1 kindpolitiek in China meerdere ongewenste 'bijwerkingen'. Ook niet ideaal dus.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat was destijds een goede film met een verkeerde manier om de problemen aan te pakken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

mh73 schreef:
06 mar 2020 12:56
Wat ik bedoelde met mijn vraag is niet dat je alle kwetsbare mensen maar op de slachtbank moet leggen, maar of je met het oog op álle maatschappelijke en menselijke belangen die maatregelen moet nemen die soms best ver kunnen gaan. Zoals een wijk of plaats op slot doen.
En uiteraard mag het antwoord daarop 'ja' zijn. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet in de schoenen sta van de mensen die daarover beslissingen moeten nemen. Zoals in het begin van dit draadje al aangegeven werd: de overheid doet het nooit goed. Als je ziet waar de heren Bruins en Rutte de laatste tijd allemaal voor uitgemaakt zijn, dan schrik ik daarvan.
Valt in mijn ogen alleen onder de 'normale' paniek na het opduiken van een nieuwe ziekte, tegenwoordig een nieuw virus.

Of het nu de Scharlaken Dood in de middeleeuwen was, de Spaanse Griep kort na WO1, hiv, SARS of nu Covid19 - de reacties en de omgang met de ziekte volgen altijd hetzelfde patroon. Zodra er veel mensen onverklaarbaar ziek worden, komt eerst het stigma, waarbij een groep of specifiek gedrag als veroorzaker wordt gezien (de angst- en paniekfase),
daarna komt het besef dat je jezelf er redelijk tegen kunt beschermen,
dan loopt het aantal ziekte gevallen terug, wordt men weer minder voorzichtig,
het virus of de ziekte blijft onder de bevolking, maar wel met veel minder infecties dan tijdens de 1e uitbraak,
tenslotte wordt een werkend medicijn gevonden.

De sector Angst & Paniek: In China, met de miljoensteden, met hoge aantallen inwoners per vierkante kilometer, is het wel een logische reactie om een gebied op slot te doen. In Noord-Italië is die logica al een stuk minder, omdat iedereen ruimer woont dan in China. In Zwitserland zijn bijeenkomsten met meer dan 1000 bezoekers momenteel verboden, omdat de gezondheidszorg daar geen toevloed van patiënten aankan. In Duitsland wordt de ene na de andere beurs afgezegd, maar voetbalwedstrijden gaan gewoon door met publiek.

In Nederland zitten we meer in de 'bescherm jezelf' fase. Bij mij in de wijk zien wij ineens veel minder mensen op straat, de ouderen zitten binnen en gaan alleen tijdens de stille uren naar de supermarkt. Dat scheelt al enorm bij het aantal griepgevallen - bij het gezondheidscentrum is het behoorlijk rustig. Verder staan er op veel plekken ineens desinfectie-spullen bij de ingang van een gebouw of van een winkel, die ook nog goed worden gebruikt.

Daarom denk ik niet, dat het nodig is, om alles af te zeggen, uit te stellen, op slot te doen. De situatie per dag bekijken en ernaar handelen, voorkomt ook veel leed.

En het meest idiote advies van deze periode vind ik wel 'hoest in je elleboog'. Momenteel heb ik overdag een sjaal om en zodra ik merk, dat ik moet hoesten, hou ik die sjaal omhoog. Twee keer per dag wisselen en klaar - minder smerig dan je complete kleding vol met bacillen enz te krijgen.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Mark1992 »

scontra schreef:
06 mar 2020 11:16
Mark1992 schreef:
06 mar 2020 09:35
Een leuke hype wel, dat coronavirus. Ik snap zelf de heisa niet, het is toch gewoon een griepvirus? J
Het is maar wat je leuk vindt ?
Die heisa is zwaar overtrokken, althans zo denk u er over !

Overigens, bij een "gewoon griepvirus" heeft nog nooit iemand in quarantaine moeten gaan.
Klopt. Maar dat komt dus door die enorme hype. Als ze het niet doen krijgen ze bakken commentaar.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

Mark1992 schreef:
06 mar 2020 14:45
scontra schreef:
06 mar 2020 11:16
Mark1992 schreef:
06 mar 2020 09:35
Een leuke hype wel, dat coronavirus. Ik snap zelf de heisa niet, het is toch gewoon een griepvirus? J
Het is maar wat je leuk vindt ?
Die heisa is zwaar overtrokken, althans zo denk u er over !

Overigens, bij een "gewoon griepvirus" heeft nog nooit iemand in quarantaine moeten gaan.
Klopt. Maar dat komt dus door die enorme hype. Als ze het niet doen krijgen ze bakken commentaar.
Maar mocht die 'hype' u onverhoopt treffen, dan ook niet piepen hé !!! :oops: :wink:

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Dan heeft hij nog 84% kans dat de ziekte mild verloopt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De carnevalsoptocht voor Sittard wordt morgen definitief afgelast.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:
06 mar 2020 14:23
Overigens heeft de 1 kindpolitiek in China meerdere ongewenste 'bijwerkingen'. Ook niet ideaal dus.
Hele apotheken vol middelen met bijwerkingen.
Het middel in deze lijkt me beter dan de kwaal.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Aantal is gestegen naar 128 in NL, volgens de dagelijkse update.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

16again schreef:
06 mar 2020 15:10
mh73 schreef:
06 mar 2020 14:23
Overigens heeft de 1 kindpolitiek in China meerdere ongewenste 'bijwerkingen'. Ook niet ideaal dus.
Hele apotheken vol middelen met bijwerkingen.
Het middel in deze lijkt me beter dan de kwaal.
Ik geloof dat we hierin grondig van mening verschillen.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BL2 schreef:
06 mar 2020 15:12
Aantal is gestegen naar 128 in NL, volgens de dagelijkse update.
Types als ik worden al niet mee geteld. 2 dagen ziek thuis geweest en alle symptomen kunnen aanvinken. Maar ook die van een erge verkoudheid of de griep. Ik ga er niet achter komen wat het precies was en ik denk dat dat voor velen geldt

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Mark1992 »

scontra schreef:
06 mar 2020 14:56
Mark1992 schreef:
06 mar 2020 14:45
scontra schreef:
06 mar 2020 11:16


Het is maar wat je leuk vindt ?
Die heisa is zwaar overtrokken, althans zo denk u er over !

Overigens, bij een "gewoon griepvirus" heeft nog nooit iemand in quarantaine moeten gaan.
Klopt. Maar dat komt dus door die enorme hype. Als ze het niet doen krijgen ze bakken commentaar.
Maar mocht die 'hype' u onverhoopt treffen, dan ook niet piepen hé !!! :oops: :wink:
zoals benoemd; ik ben er niet bang voor:p

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

Interessante bron om te lezen is de Global Times, in hoeverre hier ook volledige waarheid in wordt gemeld vraag ik mij soms wel af. Het is ook een interessante bron om te lezen hoe er in China gedacht wordt over de aanpak van corona in europa. Ze kloppen zich wel op hun borst dat zij met hun stelsel het virus zo snel hebben weten te beteugelen en dat dit met het sociale systeem in Europa toch wel wat uitdagender is, mede door het schengen verdrag en de open grenzen. Hoewel de oppervlakte en het inwoneraantal van Europa kleiner zijn dan China.

Maar daar kwam ik ook dit artikel tegen, wat me toch wel enigszins verontrust. Nu weet ik wel dat de Global Times niet de meest betrouwbare bron is, je leest er wat de Chinese Regering wil dat gelezen mag worden en niet meer. Maar wordt na autopsies gesproken over een vergelijking van corona met een virus dat huishoudt alsof het een combi is van Sars en HIV. Ook al ben je genezen van het virus, je longen kunnen onherstelbaar beschadigen door dit virus, wat wellicht ook de gevallen verklaart waarbij mensen die genezen zijn verklaart, alsnog overlijden door deze ziekte.

https://www.globaltimes.cn/content/1181121.shtml

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Nijogeth schreef:
06 mar 2020 15:45
Types als ik worden al niet mee geteld. 2 dagen ziek thuis geweest en alle symptomen kunnen aanvinken. Maar ook die van een erge verkoudheid of de griep. Ik ga er niet achter komen wat het precies was en ik denk dat dat voor velen geldt
Dat kan er dan wel voor zorgen dat de sterftecijfers hoger lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Als niet alle zieken die weer beter zijn geworden meetellen, omdat de symptomen te licht waren, of omdat er gewoon geen test capaciteit is, dan klopt het totaal aantal zieken niet. En dus het sterftepercentage ook niet...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

Techneut71 schreef:
06 mar 2020 15:50
Nijogeth schreef:
06 mar 2020 15:45
Types als ik worden al niet mee geteld. 2 dagen ziek thuis geweest en alle symptomen kunnen aanvinken. Maar ook die van een erge verkoudheid of de griep. Ik ga er niet achter komen wat het precies was en ik denk dat dat voor velen geldt
Dat kan er dan wel voor zorgen dat de sterftecijfers hoger lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Als niet alle zieken die weer beter zijn geworden meetellen, omdat de symptomen te licht waren, of omdat er gewoon geen test capaciteit is, dan klopt het totaal aantal zieken niet. En dus het sterftepercentage ook niet...
Nee, dat zorgt daar helemaal niet voor. Misschien voor de manier waarop jij een sterftecijfer ziet, maar niet zoals daar de rekennorm CFR voor wordt gehanteerd. Dat is de Case Fatality Rate. Dat is heel simpel: het aantal doden / het aantal bevestigde besmettingen x 100%. Als je de cijfers namelijk wilt gaan vergelijken met bijvoorbeeld een eenvoudig griepje, is het wel handig dat je met cijfers rekent die op dezelfde manier bepaald worden.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
06 mar 2020 16:00
Nee, dat zorgt daar helemaal niet voor. Misschien voor de manier waarop jij een sterftecijfer ziet, maar niet zoals daar de rekennorm CFR voor wordt gehanteerd.Dat is de Case Fatality Rate. Dat is heel simpel: het aantal doden / het aantal bevestigde besmettingen x 100%.
Techneut71 vergeleek helemaal nog niet met de griep.
Ook voor griep is het net zo moeilijk om de juiste cijfers in de simpele formule in te vullen.

Gesloten