LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
13 mar 2020 14:51
Slechts 10 doden, weet U hoeveel in de vorige jaren aan de normale jaarlijkse griep zijn overleden?

Het aantal griep doden is wegens de prima maatregelen nu juist zo goed dat er minder Griep
doden zijn dan in 2019, 2018, 2017 volgens CBS.
Ja, dat is makkelijk op te zoeken. En de cijfers spreken voor zich.
Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Griep

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

moederslink schreef:
13 mar 2020 15:08
In Hongkong bv houdt écht iedereen zich strikt aan de richtlijnen ---nog maar 130 besmettingen !
Dat besef , dat luisteren zit diep verankerd in Aziatische landen.
Het probleem hier is dat een deel van de bevolking het altijd nodig vindt om alles in twijfel te trekken.

Geen maatregelen? Wat schandalig dat ze niet ingrijpen.

Milde maatregelen? Ze moeten de boel plat gooien

Strenge maatregelen? Wat belachelijk, het is toch niet meer dan een griepje.

In Azië worden dergelijke maatregelen inderdaad velen malen beter opgevolgd. Hier moet een deel van de bevolking het altijd beter weten. Hebben we immers met een EK of WK voetbal niet ook 17 miljoen bondscoaches? Iedereen heeft niet alleen een mening, eigenlijk moet die mening het liefst door iedereen gevolgd worden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Aanloopzoon begon begin vorige week te hoesten en dat klonk zo raar, dat ik hem direct thuisgehouden heb. Inmiddels 100% van de symptomen van longontsteking en nog steeds thuis, omdat ik vorige week al zuurstof + masker had geregeld. In elk geval wel antibiotica gekregen, waar hij goed op reageert. Kan ook niet anders, want het is een breed spectrum medicijn. Zelf hebben wij nauwelijks klachten. Huisarts komt niet op bezoek en als het corona is, dan zitten we onder de radar. Het zou op zich wel kunnen, want een klasgenoot is op wintersport in Zuid-Tirol geweest en hij is na de voorjaarsvakantie / carnaval nog naar school gegaan. Of het is via het werk van mijn man gegaan, want daar komt half Europa binnen. In elk geval blijven wij thuis, een maand zonder inkomsten kunnen wij aan en de rest kan inmiddels wachten - Italië is afgesloten, toerisme ligt plat en de achterstanden op school waren er al en werken we wel weg, zodra hij er weer aan toe is.

Ik had het net gepost en daar ging de telefoon. GGD. Of ze straks mochten langskomen om te testen.

Acht dagen te laat.

De oververmoeide asbestsaneerders van de gezondheidszorg zijn nu weer weg.

Nee, alleen onze jongen is nu getest. Wij niet.

Ja, hij had in het ziekenhuis moeten worden opgenomen. Intensive Care, werd hardop nagedacht.

Niet met deze jongen. Hij voelt zich al weer beter dan gisteren en weigerde. Twee privé verplegers dag en nacht bevalt hem beter dan alleen in een ziekenhuis.

Had eerder gemoeten.

...

Ademhalen, rustig blijven, beleefd blijven, kalm blijven, beheers je, in, uit, in, uit

...

Als er ooit nog een politiker roept, dat hier de beste gezondheidszorg van de wereld is, krijg ik terroristische gedachten.

En dan zou het hoogtepunt van de epidemie nog moeten komen?

...

Ademhalen, rustig blijven, beleefd blijven, kalm blijven, beheers je, in, uit, in, uit

...

Ik ben vreselijk toe aan de zomer met 30 graden, veel zon en droog weer.

Helaas onmogelijk momenteel, tenzij de zomer naar ons toe komt. Reisbeperkingen overal. Wel terecht, maar het is symptoombestrijding voor de te krappe capaciteit in de gezondheidszorg. Ik hoop, dat een paar journalisten hun nek uitsteken en op onderzoek uit gaan: economische schade nu tegenover de meerkosten van 'overal voldoende bedden'.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou wordt hij getest, is het weer niet goed.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nee! Dat had acht dagen geleden al gemoeten

Dat is mijn grootste ergernis hier in NL: standaard antwoord van de assistente van de huisarts, niet eens de man of vrouw zelf: neem een pijnstiller en als de klachten aanhouden, bel nog een keer.

Als ik meer dan 1 keer moet bellen, begin ik mij al als een stalker te voelen. Daarom heb ik ook zelf eea georganiseerd en pas bij telefoontje vier kwam het recept voor de antibiotica los.

Zo'n assistente-antwoord heeft er ook al eens voor gezorgd, dat mijn (inmiddels overleden) vader op de intensive care is beland met legionella. Tien dagen slapend gehouden, hij heeft het net overleefd.

En nu weer 1, die het net overleeft.
moederslink schreef:
13 mar 2020 14:53
Weet je wat ik ook heel heel erg vind?
In Italië liggen de mortuaria vol! De baren liggen opgestapeld in kerken.
En sterven doe je nu écht alleen en je wordt zonder afscheidsbijeenkomst begraven .
Diep verdrietig.😢

Inmiddels accepteren alle Italianen de draconische maatregelen.
Waar. Bericht van de familie in de regio Trento: bedrijven met koelruimte worden nu ook als mortuarium gebruikt.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forumgebruikers,

We hebben zojuist een aantal reacties verwijderd. Gezien de snelheid dat dit topic groeit is het opmerkelijk dat het nog niet verder uit de hand is gelopen, maar probeer alsjeblieft de discussie vriendelijke en ontopic te houden. Anders wordt het voor ons ook ondoenlijk om het bij te houden.

Met vriendelijke groeten,
Radar forummoderatie ^FG

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Overdrijven is ook een vak. Antibiotica helpt niet tegen griep. En zoon voelt zich al beter. Dus uw uitspraak: “ en nu weer 1 die het net overleeft”, is ongepast.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Lady1234 schreef:
13 mar 2020 15:55
Nou wordt hij getest, is het weer niet goed.
Van testen gaat geen genezende werking uit.

Ik denk dat het enkel goed is voor de statistiek.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Italiaanse arts: ‘Als dit alles is wat Nederland doet, hebben jullie over een week 4.000 besmettingen’
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ce=twitter

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Omdat er mensen zijn die nog niet doordrongen zijn van de ernst van het virus, wil de premier nogmaals benadrukken dat de nieuwe maatregelen voor iedereen gelden, dus ook voor mensen die niet tot een van de risicogroepen behoren.
Volgens mij leest Rutte ook mee op het forum, de boodschap lijkt me nu wel duidelijk. :D

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels hebben de ziekenhuizen in Brabant code rood afgekondigd: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... ten-ziekte

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
13 mar 2020 15:53
Aanloopzoon begon begin vorige week te hoesten en dat klonk zo raar, dat ik hem direct thuisgehouden heb. Inmiddels 100% van de symptomen van longontsteking en nog steeds thuis, omdat ik vorige week al zuurstof + masker had geregeld. In elk geval wel antibiotica gekregen, waar hij goed op reageert. Kan ook niet anders, want het is een breed spectrum medicijn.
Lady1234 schreef:
13 mar 2020 16:23
Antibiotica helpt niet tegen griep. En zoon voelt zich al beter.
Zoon had geen griep, maar een longontsteking. Tegen griep helpt idd geen antibiotica, bij een longontsteking is niet altijd meteen duidelijk of dit door een virus of door een bacterie komt.
Dan kan nl allebei mogelijk zijn.
Dan is het in dit geval zeer waarschijnlijk een bacteriële infectie geweest.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Die indruk had ik ook, antibiotica met een breed spectrum. daar reageert de zoon goed op. Bacterie dus waarschijnlijk.
Evengoed adequaat gereageerd en zoon binnen gelaten, en zelf aan de slag gegaan.

Gaat het inmiddels beter met hem?

Succes,

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Geip Suusje schreef:
13 mar 2020 16:29
Lady1234 schreef:
13 mar 2020 15:55
Nou wordt hij getest, is het weer niet goed.
Van testen gaat geen genezende werking uit.

Ik denk dat het enkel goed is voor de statistiek.
In den beginne was het nodig om vast te kunnen stellen waar de besmetting vandaan kwam, en met wie de patiënt in contact is geweest. Dit om de maatregelen die genomen moesten worden zoveel mogelijk te kunnen beperken.

Inmiddels is van heel wat patiënten niet meer na te gaan waar ze het op hebben gelopen, en met wie ze in contact zijn geweest. Daarom wordt al lang niet meer ieder kuchje getest.

Vanwege het laatste zal het, denk ik, niet zoveel meer met statistiek te maken hebben. Het gaat er volgens mij meer om om de grote lijnen in de gaten te kunnen houden. Waar de brandhaarden zitten enzovoorts. Om zo effectief mogelijk op te treden, en het liefst zo min mogelijk rigoreus. Alleen, wat is effectief? Wanneer zijn maatregelen voldoende, en wanneer onvoldoende? Dat kun je eigenlijk pas achteraf beoordelen.

Je ziet dat steeds meer landen op slot gaan. Denemarken en Tsjechië hebben inmiddels de grenzen ook al gesloten, naar Polen gaan geen treinen en vliegtuigen meer. Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... aatregelen

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Jablan?

Na 8 dagen een Corona test is te laat, maar de test capaciteit zit nu aan maximale.
Elke normale griep of Corona, dat weet je pas achteraf en 95% is gewone griep, 5% Corona.

Ook een gewone bloed test voor normale zieken worden nu minder gedaan omdat Corona voor ging.
In het plaatselijke ziekenhuis hoorde ik dat ze nu overwerken om meer testen te doen, maar nu is testmateriaal voor Corona test vrijwel op, en dan is elke gewone griep opsluiten alsof het Corona is... dan maken we ons druk om niets.

Laten we ons niet gek maken, 1 op de 20 griep patiënten is maar Corona, en vele Chinezen zijn weer hersteld, en werken weer.

Een ander probleem is dat juist in China waar vele fabrieken stil vielen ook een fabriek van Test materiaal tussen zat.
Dan word het lastig bij een dergelijke epidemie testen, en die hadden ze in China moeten uitsluiten van de strenge regels.
Het probleem is dus enkele grote en ik had liever meerdere kleinere bedrijven gehad.


moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Misschien hamsteren velen wel niet zozeer uit egoïsme ( dat zeker óók) , maar omdat ze verwachten meer en lange tijd binnen te ( moeten ) blijven, om niet besmet te raken of een ander mogelijk te besmetten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of doen ze tegelijkertijd boodschappen voor anderen.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik greep dinsdag al mis. De mensen slaan inderdaad nogal door maar het was wel iets wat je aan kon zien komen.

Wat de mensen met al dat wc papier moeten doen, geen idee.

Vanmiddag was er bij ons geen groente en fruit meer behalve appels, geen vlees, melk, geen blikgroente en brood meer en geen kattengrit.

Gelukkig kwam ik voor de appels en nog wat dingen die ze nog wel hadden.

@moederslink: ze hamsteren niet voor twee weken maar voor máánden. Er gaat straks heel wat eten weggegooid worden.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, er is hamsteren en hamsteren. Een voorraadje voor ongeveer een maand is heel wat anders dan de winkels plunderen.

Gesloten