LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor mij is het is plat egoïsme. Waarom rekening houden met mensen die je toch niet kent? Gewoon je winkelkar nokkievol gooien en daarna snel weer naar huis.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik moet echt zeggen dat Ik dat hier nog niet zie, geen tjokvolle karren , geen lege schappen.
Groente, fruit, aardappels , pasta , rijst , blikken , allemaal volop aanwezig en ook wc papier.
Nou is dit een vrij arme gemeente, veel uitkeringen ook , dus het zou best kunnen dat wanneer hun geld wordt gestort , eind vd maand , dat ze dan ook hier los gaan.

Ik heb een voorraadje voor +-2 weken in huis, maar dat had ik sowieso al altijd.

Maar ik denk ook dat veel mensen de komende weken binnen zullen blijven en daarom het nodige inslaan.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bob Schurkjens schreef:
13 mar 2020 21:28
Voor mij is het is plat egoïsme. Waarom rekening houden met mensen die je toch niet kent? Gewoon je winkelkar nokkievol gooien en daarna snel weer naar huis.

Kom, kom niet zo negatief. Die volle karren zijn vast bestemd voor alle kwetsbare ouderen in de wijk. :evil:

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

In Suriname is één iemand het land binnen gekomen die positief getest is. En meteen volgen er rigoreuze maatregelen.

https://www.srherald.com/suriname/2020/ ... ronavirus/

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De wereld maakt de grenzen dicht. Turkije, Peru, Kenia, Spanje. Morgen zijn vermoedelijk alle grenzen dicht voor Europa.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Heb echt medelijden met het kassapersoneel. Als er een beroep is wat op het moment extreem dienst doet als virusafvanger is het wel de kassa medewerker in de supermarkt. Honderden personen schuiven al pratend en spetterend op minder dan een meter voorbij. Echt vreselijk gewoon, daar gaan heel wat mensen erg ziek van worden !

Terwijl kantoormensen veilig thuis zitten, gaat het op sommige werkplekken echt heel erg fout zonder dat er schijnbaar iemand wakker van ligt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kweenie »

Eens met moederslink. Als wordt aangeraden om zo min mogelijk onnodige contacten te hebben, dan is het niet handig om elke dag naar de supermarkt te gaan voor je dagelijkse boodschappen. Er is dus een grote groep mensen die normaal elke dag maar weinig kocht, die nu ineens voor een week eten gaat kopen. Deze mensen kopen dus misschien ineens 7 keer meer dan ze gewend waren. En dat terwijl de bevoorrading van supermarkten tegenwoordig juist sterk afhangt van de 'voorspelbaarheid' van het aankoopbedrag van de klanten. Dan krijg je bij ook maar iets meer aankopen dus al snel lege schappen.

Maar dat hoeft dus helemaal niet te betekenen dat mensen ineens voor maanden aan het hamsteren zijn.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zie op een normale vrijdag best mensen in de supermarkt die voor een hele week inslaan, maar wat je nu ziet ??
Dat is gewoon gekte, mensen steken elkaar daarmee aan.
En de onverdraagzaamheid en het egoïsme viert hoogtij, als “ik” maar genoeg in mijn kar kan gooien, wat heb ik met een ander te maken.
Ik vraag me af of mensen, die voor een paar weken inslaan, dan ineens geen verse groente en fruit meer gaan eten. Dat lijkt me namelijk beter voor de weerstand dan alles uit blik, pakjes en zakjes te halen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Net via via een bericht gelezen uit Italië. Heb nog geen toestemming (wel gevraagd) om het hier te plaatsen. De kern van het bericht draait om het verschil tussen griep en Corona.

Beiden kunnen een longontsteking veroorzaken, maar:

- bij griep krijg je doorgaans een bacteriële longontsteking, dat kun je bestrijden met antibiotica
- bij Corona is het een virale longontsteking, en daar is geen medicatie of behandeling voor. Corona dringt ook dieper door in de longen. Patiënten kunnen op zeker moment niet meer zelfstandig ademhalen, en moeten dus aan de beademing om te kunnen herstellen. Maar dan moet er wel voldoende plek zijn voor alle patiënten.

Dat is dus de reden dat we ook hier alles uit de kast moeten halen om het te stoppen, en waarom het in Italië zo uit de hand is gelopen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Net gelezen, in Utrecht waren antilichamen tegen Coronavirus ontdekt.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

En de onverdraagzaamheid en het egoïsme viert hoogtij, als “ik” maar genoeg in mijn kar kan gooien, wat heb ik met een ander te maken.
Dat is de mentaliteit die allang heerst, alleen valt het nu duidelijk en meer op.
Hier nog steeds geen gekkigheid, niets aan de hand eigenlijk en we praten er zelfs niet over.

Update 14 maart 2020: Vluchten van en naar de ABC eilanden worden geschrapt. Aruba, Bonaire en Curacao gaan op slot dankzij lokale gevallen van corona-besmetting. Daarnaast gaat ook Turkije vluchten uit de EU weren.

Wel veilig,
Wil jij met een gerust hart op vakantie kunnen gaan? Dan hebben we hieronder onze top corona-vrije vakantiebestemmingen voor je op een rijtje gezet. Je hebt natuurlijk nooit 100% garantie dat op deze plekken het virus niet zal opduiken, maar op dit moment is reizen naar deze gebieden heel veilig.

Cuba
Jamaica
Turkije
Kaapverdische eilanden (Kaapverdië)
Zuid Afrika

bron: vakanty.Nl

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kweenie »

Lowieze schreef:
14 mar 2020 07:00
Ik vraag me af of mensen, die voor een paar weken inslaan, dan ineens geen verse groente en fruit meer gaan eten. Dat lijkt me namelijk beter voor de weerstand dan alles uit blik, pakjes en zakjes te halen.
Als het om de vitamines e.d. gaat, dan kun je prima diepvries nemen. Is vaak zelfs beter dan vers, omdat 'verse' groente en fruit in de praktijk helemaal niet zo vers zijn. Niet alleen omdat er een tijd overheen gaat voordat het in de winkel ligt, maar ook omdat veel groente en fruit nog een tijd bij de mensen thuis liggen te verouderen voordat het geconsumeerd wordt.

Uiteraard zijn er ook een hoop soorten die je niet kunt invriezen, maar je zou in feite probleemloos een behoorlijke tijd zonder vers kunnen, als dat zou moeien

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Net terug uit de appie in het buurdorp. Inderdaad heel wat lege schappen. Het was niet drukker dan anders; eerder wat rustiger. Maar er heerste wel een vreemde, grimmige sfeer. Kan het geen oorlogssfeer noemen, maar hoe dan wel?

Er lagen enkel nog 2 zakken aardappels van 1 1/2 kilo; aan één heb ik genoeg. Dus geen paniek.

Morgen wil ik een flinke pan groentesoep (litertje of 3) maken. Helaas zonder wortels, prei, bloemkool en andere dingen die er in horen, dat was allemaal op. Dat wordt dus soep met 'vergeten groente'. 'Gelukkig' lagen er nog zakken voorgesneden soepgroente. Daar maar twee zakken van mee genomen. Heeft niet mijn voorkeur, maar ja. Overigens lagen er ruim voldoende soepballetjes en mergpijpjes, dat weer wel.

Ook maar een zak gesneden wortels en uien meegenomen, dat wordt dan van de week hutspot. Liever snij ik het zelf, maar als de wortels en uien op zijn, zul je wel moeten. Gehaktballetjes liggen in de vriezer, dat was vorige week al geregeld.

Nog even wat blikgroente in willen slaan; er lag nog, maar veel was het niet meer.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik dacht dat jij voor een week of 3, 4 eten had ingeslagen, witte angora.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, maar voor de soep had ik nog niks. En aardappelen had ik ook nog niet. Wat ik al eerder schreef: niet alles tegelijk, geen paniek.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Kees2850 schreef:
14 mar 2020 09:40
Er is in Nederland nog niemand jonger dan 70 jaar en zonder onderliggende ernstige ziekte overleden direct gerelateerd aan het corona virus. De ernst van dit virus valt dus reuze mee.

Omdat er niet meer wordt getest zijn de cijfers van besmettingen onbetrouwbaar. De verhouding besmettingen en doden daarmee ook.

Het AD meldt vanmorgen dat ziekenhuizen massaal operaties en afspraken met patiënten afzeggen. Andere mensen met medische klachten worden dus meer en meer de dupe van de corona hysterie.

Is dat wat we willen?
We willen gezonde mensen Kees, jong of oud...maakt niet uit, als je maar gezond kan genieten van het leven.

Dat is mijn uitgangspunt, daarom zit ik hier en niet daar.

Als iedereen gewoon de raad van Mark hadden opgevolgd en iedereen was gewoon zoveel mogelijk thuis gebleven, dan hadden de ziekenhuizen nog grondspeling genoeg. Maar zolang de mensen dat nog steeds niet doen, is het eigen verantwoordelijkheid en maken jullie jezelf ziek zonder er erg in te hebben.

Dat is triest, daar heb je gelijk in.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik las dat ergens in het oosten van het land een voedselbank tijdelijk geen eten meer uitdeelt in verband met besmettingsgevaar.

Sorry hoor, maar dat kun je naar de groep mensen die daarop vertrouwt toch niet maken! Pak dat dan anders aan, verdeel de ophaalmomenten, probeer thuis te bezorgen. Als de locatie (bij een zorgcentrum) even niet kan, probeer dan in overleg met de gemeente tijdelijk ergens anders....

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het was trouwens, als je denkt in termen van maatregelen, bizar te zien dat er:
- bij de ingang van de appie een verzoek hing om onderling contact zoveel mogelijk te vermijden
- zoveel mogelijk gebruik te maken van de scankassa's
- indien dat niet kon of wat dan ook, dan pinnen
- indien iemand alleen contant geld had - zover heb ik niet gelezen.

Dan wil je afrekenen, en zie je bij de kassa toch wel flinke rijen staan, en van de 4 scankassa's worden er maar 2 gebruikt. Het zijn geen moeilijke scanapparaten; vergelijkbaar met de Ikea. Je kunt weliswaar een handscanner gebruiken en daar afrekenen, maar je kunt ook bij de kassa zelf scannen. En dat was allemaal niet zo moeilijk. Dus de keuze voor een kassa was ook niet zo moeilijk.

Ok, ik had deze keer geen spaarzegeltjes. Boeit even niet. De aardappelen waren ook 2 x zo duur als dat ik normaal gesproken heb.

Enneh, Kees... er zit weinig vrouwelijks aan mijn persoontje. ;)

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Theotrucker noemde het al, nu op RTL nieuws: Nederlandse wetenschappers ontdekken middel tegen Corona. Niet dat het morgen al beschikbaar is, maar het is in ieder geval niet meer uitzichtloos.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... gen-corona

Edit: naam gewijzigd. Ere wie ere toekomt. :D
Laatst gewijzigd door witte angora op 14 mar 2020 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Dat duurt maanden, zeiden ze. En een vaccin anderhalf jaar.

Ik vraag me dan wel af hoe ze toen aan die Mexicaanse griepvaccins kwamen? Of was dat al een bestaand virus?

Gesloten