LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door k2p »

Het zou ook allemaal veel duidelijker zijn als de Sauna, kroeg en concert, letterlijk worden opgenomen in de grondwet. Dan kunnen we Halsema terecht wijzen op haar willekeur. Dat ze zo dommetjes vrijheid van meningsuiting hoger in het vaandel heeft. Ongehoord.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De lijn tussen escalatie en deëscalatie is dun. Een grimmige veldslag met ME op ons nationale plein zou wel eens een heel vervelend destabiliserend en polarisend effect op het hele land kunnen hebben. Dus hebben ze dat maar niet gedaan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk en verwacht eerlijk gezegd wel dat dit een eenmalige demonstratie is geweest.
Of komen de boeren straks ook weer met hun trekkers op het Malieveld?
Of komen er nog meer demonstraties bv tégen de Coronamaatregelen?
Komen de ondernemers straks ook?
Of de Groningers weer met hun ingezakte huizen?

Ik denk dat we er niet al te zwaar aan moeten tillen of moet Femke Halsema nu het veld ruimen? Vrijheid van meningsuiting is hier een groot goed en het was niet gevaarlijk in die zin zoals toen in Scheveningen met Oudjaar met Paulien Krikke.
Het is ordelijk verlopen, er was genoeg blauw op straat , het liep niet uit op rellen.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Die mensenmassa staat niet in 1x op de Dam. Voordat ze op de Dam zijn kun je de toegangswegen prima blokkeren en de massa weg bonjouren, oppakken enz. Maar ja moet je wel op durven treden als burgemeester.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat gedonder met dat racisme en dat profilen moet maar eens afgelopen zijn.
Wat dat betreft is de geest nu écht uit de fles.
Zulke rellen als nu in Amerika zijn niet meer voorgekomen sinds good old Martin Luther King .
Ik denk dat het een combinatie was van de Coronamaatregelen , het lange binnen zitten, de onvrede , de faillissementen, de vele Coronadoden , zéker in Amerika , het mooie weer etc etc.
Opgekropte spanningen er maar uit , dus?
Een ontlading door een zeer pijnlijk en actueel issue.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Zo meteen bij OP1 ____ oa de kritiek op Femke Halsema.

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En toch altijd fijn dat men bij dat demonstreren ook tegelijkertijd de winkels kan leegplunderen en dan niet een brood of een stuk worst wegens honger maar allerlei andere gewenste zaken. :evil:

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De drukke demonstratie was ‘echt buiten de perken’, reageert justitie minister Ferd Grapperhaus (CDA) vanavond. Dat is ‘pijnlijk voor alle mensen die zich de afgelopen weken wel aan de coronamaatregelen hebben gehouden.’ Hij wijst erop dat het aan burgemeester Femke Halsema, samen met politie en justitie, was om de betoging te beletten of op te breken. ,,Het demonstratierecht is een grondrecht, maar er moet ten alle tijde wel 1,5 meter afstand gehouden worden”, onderstreept de minister.

Een stroom van terechte kritiek op Halsema uit diverse hoeken https://www.ad.nl/binnenland/massabijee ... ~addcbdf2/

Ik hoop van harte dat dit politieke consequenties voor haar heeft.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ZeerPrivé schreef:
01 jun 2020 22:20
De drukke demonstratie was ‘echt buiten de perken’, reageert justitie minister Ferd Grapperhaus (CDA) vanavond. Dat is ‘pijnlijk voor alle mensen die zich de afgelopen weken wel aan de coronamaatregelen hebben gehouden.’ Hij wijst erop dat het aan burgemeester Femke Halsema, samen met politie en justitie, was om de betoging te beletten of op te breken. ,,Het demonstratierecht is een grondrecht, maar er moet ten alle tijde wel 1,5 meter afstand gehouden worden”, onderstreept de minister.

Een stroom van terechte kritiek op Halsema uit diverse hoeken https://www.ad.nl/binnenland/massabijee ... ~addcbdf2/

Ik hoop van harte dat dit politieke consequenties voor haar heeft.
Kritiek vanaf de zijlijn is altijd makkelijk te geven. Halsema erkent dat ze de situatie hebben onderschat en binnen 1 uur stond het plein vol. Als ze toen waren gaan ingrijpen was het behoorlijk mis gegaan en als het zo snel druk wordt is ingrijpen erg lastig.

Moeten hier politieke consequenties aan zitten, naar mijn mening wel ze heeft de situatie enorm onderschat. Maar ondanks die onderschatting heeft ze wel de juiste keus gemaakt door niet in te grijpen, dat was echt een puinhoop geworden. Dat ontkennen is weer een onderschatting van de situatie.

Dat de horeca en evenementen een risico vormen blijkt wel uit de besmetting in de Haakse moskee die de regels niet opvolgde.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b71b9cb8/

Voorzichtigheid om een 2de golf te voorkomen blijkt dus wel noodzakelijk, hoe lastig dan ook. Zelf ben ik geen voorstander van de maximaal 30 personen regel, maar zou ik dit afhankelijk maken van het aantal m2 van een zaak.

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is natuurlijk veel makkelijker om vier mensen te bekeuren die op een afstandje van elkaar een gebakje eten in een parkje.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Halsema erkent dat ze de situatie hebben onderschat en binnen 1 uur stond het plein vol. Als ze toen waren gaan ingrijpen was het behoorlijk mis gegaan en als het zo snel druk wordt is ingrijpen erg lastig.
Ja, tuurlijk zegt ze dat nu, nu ze door heeft wat een storm van kritiek ze over haar heen krijgt. Tegen AT5 zei ze toch echt heel wat anders! En kwam die massa soms vanuit de lucht neer gedaald zomaar ineens op de Dam? Ik gun Amsterdam een heel wat betere burgemeester dan deze muts, dat deed ik al voor deze blunder.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Zou Eberhard niet hetzelfde hebben gedaan?
Ik denk van wel.
Zo.n massa uit elkaar drijven was gepaard gegaan met rellen, ME en politie te paard.
Ik vind dit, nogmaals, een lastige......deze woede leeft nú ...je kunt niet 1 of 2 jaar wachten tot Corona is geëlimineerd.
Dit was een tonen van solidariteit en zie maar eens 5000 mensen vol emoties en van alle rangen, kleuren en standen te sturen op zo.n moment.
Het is rustig verlopen, geen excessen en veel blauw ertussen die mede demonstreerden .

Boetes uitdelen bij geen 1.5 meter afstand is nu natuurlijk niet meer te verkopen.
Mensen moeten ook zelf verantwoordelijk worden gehouden en zijn.

Ook in Berlijn is gedemonstreerd. Ook in Leipzig , Stuttgart , Hamburg en München tegen de Coronamaatregelen, met duizenden! Midden in Coronatijd.
Moesten die bestuurders opstappen? Nee toch?

Deze actie in Amerika is de hele wereld overgegaan,ik begrijp de woede goéd.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Er is gisteren een hoop gebeurd nadat ik uit ben gelogd, zie ik al. De wereld is in rep en roer.

In Amsterdam een grote demonstratie, in Leeuwarden en Arnhem zijn er 3 café's gesloten omdat het er te druk was; In Scheveningen was het zo druk dat handhaven met boetes geen optie was; en toch is het over het algemeen best wel goed gegaan. De meeste mensen houden zich keurig aan de maatregelen. Ook in het OV: de meeste mensen hadden een mondkapje op. En dat vind ik weer positief.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een rondje over de Dam was beter geweest, de Dam is te klein....
Een wandeling door gehele Centrum en dan is 1½ meter totaal geen probleem volgens mijn.

Een lange tocht van vele KM, en de stad is daar groot genoeg voor, maar alles loopt dan vast van Openbaar vervoer en zo.
De Amsterdamse grachten wandeltocht is een mooie oplossing en daar kun je Kilometers lang protest van maken,
dat is alleen lastiger voor journalisten omdat die graag een foto van alle demonstranten wilden hebben... dat word vliegtuigje huren want Drone mag niet boven mensen massa!

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Als je ziet dat men in supermarkten zich allang niet meer aan die 1,5 meter houdt, en dat gaat vast dagelijkd om veel meer mensen dan die op de Dam stonden, zou ik me niet zo druk maken om die demonstratie.
Was er ook niet een onderzoek dat aangaf dat je in de buitenlucht niet zoveel kans had om ziek te worden?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als een winkel met karren bepaalde volgens de oppervlakte maximaal 50 karren.....
En we massaal IJs en Bier halen.....
Dan is er voldoende ruimte maar foute verdeling!

Daar kan geen enkele winkel iets aan doen.
Ik vind mondkapjes een betere maatregel dan 1½ meters en dat is ook beter controleerbaar,
elke zonder kapje wegsturen en de karren die staat te kletsen bij de gratis koffie.... die veroorzaken een File daar!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

mh73 schreef:
02 jun 2020 08:10
Als je ziet dat men in supermarkten zich allang niet meer aan die 1,5 meter houdt, en dat gaat vast dagelijkd om veel meer mensen dan die op de Dam stonden, zou ik me niet zo druk maken om die demonstratie.
Was er ook niet een onderzoek dat aangaf dat je in de buitenlucht niet zoveel kans had om ziek te worden?
Dat zal dan per super verschillen, want bij de, in totaal 3, supermarkten die ik frequenteer, gaat het prima, op een enkele idioot na, maar goed, die heb je overal.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat je in het topic leest is dat het inderdaad per stad/dorp/streek kan verschillen. Gisteren was het bij de ingang van de supermarkt enigszins chaotisch. Mensen die naar binnen wilden konden niet naar binnen omdat hen de pas werd afgesneden door mensen die naar buiten wilden en hun karretje daar wilden zetten waar de eersten dus stonden. Een duidelijk gebrek aan regie - en een gebrek aan interesse van het personeel. Bij andere filialen van de betreffende supermarkt gaat het aanzienlijk anders. Ook op andere vlakken trouwens.

Ook bij de andere supermarkt die er naast staat was het bij de ingang vergelijkbaar chaotisch, al was daar meer ruimte.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

sjohie schreef:
02 jun 2020 09:08
Dat zal dan per super verschillen, want bij de, in totaal 3, supermarkten die ik frequenteer, gaat het prima, op een enkele idioot na, maar goed, die heb je overal.

Hier maakt het niet uit welke super/winkel je bezoekt. Sta je netjes op afstand op een passerende tegenligger te wachten, dan zeilt er zo iemand tussendoor die er lak aan heeft. Sta je op afstand in de rij bij de kassa, dan probeert er wel iemand voor te piepen. Zit je even te zoeken in het schap, dan staat er zo iemand vlak naast je. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die zich er wel aan houden, maar een groot deel niet.
Het zal inderdaad per regio verschillen. In mijn gemeente zijn ook niet zoveel ziektegevallen geweest, dat scheelt misschien.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hier maakt het niet uit welke super/winkel je bezoekt.
Dat maakt natuurlijk wel uit, dat was volgens mij precies het punt van Sjohie. Ook hier gaat het behoorlijk gedisciplineerd op een enkele uitzondering na. Om dus in het algemeen te stellen dat men zich er in supermarkten niet aan houdt is veel te algemeen.

Gesloten