LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
06 jun 2020 10:09
De afwijking/verandering haalt het nieuws. Toen de scholen gewoon open waren, was dat dus: De scholen gaan dicht. Toen de scholen dicht waren was dat: De meeste scholen gaan weer open. (Er werd ook gemeld dat een klein aantal dat niet wilde.) Nu er toch weer twee scholen dicht gaan, dan is dat natuurlijk nieuws.
Het maakt wel verschil hoe het wordt gebracht.
Twee scholen dicht met heel erg inzoomen op de aantallen besmetten => Angst voor de tweede golf drijft het bericht naar pagina 1.
Twee scholen dicht, er blijven xxx open => Meer context, minder paniek. Bericht landt op pagina 3.
Twee scholen tijdelijk dicht wegens personeelstekort, omdat 2 docenten besmet zijn => Zo laat je het lerarentekort op de achtergrond meezingen. Bericht landt op pagina 5.

Voor de feiten is versie 2 het meest informatief: Er zijn xxx basisscholen in Nederland, nu moeten er xxx dicht. Onderliggende boodschap: blijf opletten.
Kees2850 schreef:
07 jun 2020 09:09
Hier in Nederland is het noorden en ook Zeeland in vergelijking met bv Brabant nog redelijk gespaard gebleven maar zou wel eens heel anders kunnen worden komend najaar.
Zie ik anders. Er zijn heel veel zieken onder de zorgradar gebleven. Alleen een echte steekproef geeft meer inzicht.

Erthanax
Berichten: 9672
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, maar in Zweden waren "de terrassen" gewoon open. Dat was een van de vele voordelen van de Zweedse aanpak.

ZeerPrivé
Berichten: 5430
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@jablan: dat iemand bepaalde berichtgeving ervaart als paniek zaaien, betekent niet dat het ook zo is. Ik had zelf het AD artikel neer geplempt hier, maar toen ik het artikel las, raakte ik daar echt niet in van paniek of vatte ik het ook niet op als paniek zaaien.
Er staat ook duidelijk in het artikel dat de scholen uit voorzorg zijn gesloten.

Net als ik ook niet in paniek als ik lees dat er 34 mensen (11% van de werknemers) van één of ander fruitteeltbedrijf besmet zijn met Corona. Of moet in de media dan gemeld worden dat er 89% niet besmet zijn, om de berichtgeving positief te houden?
En zo kan ik nog heel veel voorbeelden noemen, waar ik niet van in paniek raak, dus niet ervaar als paniek zaaien.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

En nu gaan de touringcar bedrijven ook nog spelen met onze gezondheid, 30 mensen in een bus "moet gewoon kunnen" !
Dat er een tweede uitbraak komt, staat al vast, we doen er werkelijk alles aan om dat te bespoedigen.
Overigens is de boete voor de reiziger, en als je niet uitkijkt gelijk een strafblad.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
07 jun 2020 10:07
Het maakt wel verschil hoe het wordt gebracht.
Twee scholen dicht met heel erg inzoomen op de aantallen besmetten => Angst voor de tweede golf drijft het bericht naar pagina 1.
Twee scholen dicht, er blijven xxx open => Meer context, minder paniek. Bericht landt op pagina 3.
Twee scholen tijdelijk dicht wegens personeelstekort, omdat 2 docenten besmet zijn => Zo laat je het lerarentekort op de achtergrond meezingen. Bericht landt op pagina 5.

Voor de feiten is versie 2 het meest informatief: Er zijn xxx basisscholen in Nederland, nu moeten er xxx dicht. Onderliggende boodschap: blijf opletten.
Dit is precies wat ik bedoel. Daarbij is het belangrijk om vooral naar de context te kijken. De context is: er zijn een aantal versoepelingen, die gevolgen zouden kunnen hebben voor de verdere verspreiding van het virus. Alleen: pas na een week of twee kun je pas echt zien of er ineens meer besmettingen zijn. Twee scholen die vlak na de opening weer dicht gaan zegt niks. Het zegt alleen dat er twee leerkrachten waren, die ook nog eens een relatie hadden, die het virus hadden. Geen idee hoeveel basisschoolleraren er zijn. Maar twee op zo'n grote hoeveelheid is natuurlijk niks.

Om dat nu als 'groot nieuws' te moeten bestempelen?

Het is in ieder geval iets heel anders dan het aantal juweliers dat niet overvallen is of wat er ook genoemd is, aangezien er in al die genoemde gevallen geen enkele context is. Juist het feit dat er in de twee Coronagevallen wél een context is, maakt dat zorgvuldig af moet worden gewogen hoe het nieuws gebracht gaat worden. Het onnodig inspelen op angst voor een tweede golf, zonder dat er een concrete aanwijzing voor is, heeft niks met nieuwswaarde te maken.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wie brengt het als “groot nieuws”? Het is simpel een nieuwsitem. Niets bijzonders.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady, met belastingzaken ben je een absolute kei, petje af daarvoor. Maar als ik 'groot nieuws' tussen aanhalingstekens zet, wat denk je dan dat ik ermee bedoel?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

'Paniekzaaien'? 'Sensatie'? 'Drama'?
Dat is allemaal subjectief. Het is wat je wilt lezen of zien, of wat je je er later van herinnert ('beauty is in the eye of the beholder')

In dit bericht bijvoorbeeld, zie ik alleen feitelijke informatie:
NOS.nl schreef: Een basisschool in Den Haag sluit de deuren vanwege twee docenten die besmet zijn met het coronavirus, bevestigt een woordvoerder van koepel De Haagse Scholen na een bericht van Omroep West. Het gaat om basisschool De Springbok, met twee locaties in de stad.

De docenten zijn gisteren getest, vandaag kregen ze de uitslag. De docenten gaven sinds ze afgelopen weekend klachten kregen geen les meer, zegt de school.

Op de school zitten zo'n 500 kinderen, van wie er zeven symptomen van het coronavirus hebben. Zij worden getest of ze ook het coronavirus hebben. De ouders en kinderen zijn vandaag ingelicht over het besluit om de deuren te sluiten. De leerlingen krijgen nu weer thuisonderwijs.

"Het is een hele grote school", zegt een woordvoerder. "We willen het zekere voor het onzekere nemen en de leerlingen en docenten beschermen."

Toevoegingen hier als 'alle andere scholen blijven open' of 'op andere scholen zijn geen docenten besmet geraakt' zijn triviaal, komen potsierlijk over en hebben met professioneel nieuws brengen weinig van doen.

Ook het bericht in het AD hierover was keurig:
https://www.ad.nl/den-haag/haagse-basis ... ~a0849435/
Iets scherper aangezet door het gebruik van de term 'mogelijke uitbraak', maar dit zien als sensatiezucht/paniekzaaien/drama kan volgens mij alleen als je er zelf, al denkend of lezend, in gedachten, zaken aan toevoegt. Die conclusie wordt niet gerechtvaardigd door de berichtgeving op zich.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 07 jun 2020 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5430
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Juist het feit dat er in de twee Coronagevallen wél een context is, maakt dat zorgvuldig af moet worden gewogen hoe het nieuws gebracht gaat worden. Het onnodig inspelen op angst voor een tweede golf, zonder dat er een concrete aanwijzing voor is, heeft niks met nieuwswaarde te maken.

Ik vind het betreffende artikel prima gebracht. Er staat ook duidelijk vermeld dat dit door de GGD gedaan is uit voorzorg. Die scholen staan namelijk in een wijk waar ook moskeeën gesloten zijn omdat bezoekers besmet zijn. Ik zit hierdoor in ieder geval niet bibberend van angst op mijn stoel. En niemand heeft het in dat artikel over een een 2e golf.

Overigens kun je in het dashboard zien dat in de regio Haaglanden het aantal ziekenhuisopnames en besmettingen het hoogst zijn van heel Nederland.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

Is het inmiddels verantwoord dat mensen die onder een risicogroep vallen nu wel weer onbeperkt naar buiten gaan en ook weer hun eigen boodschappen gaan doen ?

Kreeg vanmorgen een berichtje van een kennis uit het Rotterdamse, dat er daar bij de PLUS supermarkt geen karretjes meer worden gereinigd en het er daar weer toegaat als voor de uitbraak.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
07 jun 2020 13:20
Maar wie brengt het als “groot nieuws”? Het is simpel een nieuwsitem. Niets bijzonders.
witte angora schreef:
07 jun 2020 13:34
Lady, met belastingzaken ben je een absolute kei, petje af daarvoor. Maar als ik 'groot nieuws' tussen aanhalingstekens zet, wat denk je dan dat ik ermee bedoel?
Mijn interpretatie: jullie vinden het allebei geen 'groot nieuws'.
Lady1234 vindt de wijze waarop het gebracht wordt daarmee in overeenstemming, dus passend, terwijl Witte Angora vindt dat het ten onrechte als 'groot nieuws' gebracht wordt.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

@ scontra: De karretjes moeten mensen vaak zelf schoonmaken. Voor wat het waard is. Beter is het, denk ik, je handen na afloop desinfecteren als je het niet vertrouwt. Bij de Hema hebben ze kleine handzame flesjes gel voor 2 euro,

ZeerPrivé
Berichten: 5430
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bij het Kruidvat hebben ze handgel 50ml voor 0,99. Goedkoper dan bij de Hema waar je voor 75ml 2,25 moet betalen.

ZeerPrivé
Berichten: 5430
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

scontra schreef:
07 jun 2020 13:51
Is het inmiddels verantwoord dat mensen die onder een risicogroep vallen nu wel weer onbeperkt naar buiten gaan en ook weer hun eigen boodschappen gaan doen ?

Kreeg vanmorgen een berichtje van een kennis uit het Rotterdamse, dat er daar bij de PLUS supermarkt geen karretjes meer worden gereinigd en het er daar weer toegaat als voor de uitbraak.

Of iemand uit de risicogroep dat verantwoord vindt, moet ieder voor zich bepalen. Mensen kunnen ook zelf schoonmaakdoekjes mee nemen om handvatten schoon te maken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
07 jun 2020 13:54
@ scontra: De karretjes moeten mensen vaak zelf schoonmaken. Voor wat het waard is. Beter is het, denk ik, je handen na afloop desinfecteren als je het niet vertrouwt. Bij de Hema hebben ze kleine handzame flesjes gel voor 2 euro,

Dank voor de :idea:

Het gaat mij er meer om of het voor de senioren al wel weer verantwoord is om zelf te gaan.
Laatst gewijzigd door scontra op 07 jun 2020 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor de geïnteresseerden onder ons: er is weer een nieuw plantje ontdekt waarvan sommigen kennelijk hopen dat het werkt tegen Corona: de Artemisia Annua plant. Het loopt in Alkmaar in ieder geval storm, ook al is er geen enkel bewijs dat het werkt.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/268381/p ... us-alkmaar

16again
Berichten: 16086
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Kees2850 schreef:
07 jun 2020 14:19
scontra schreef:
07 jun 2020 13:51
Is het inmiddels verantwoord dat mensen die onder een risicogroep vallen nu wel weer onbeperkt naar buiten gaan en ook weer hun eigen boodschappen gaan doen ?
Dat kunnen mensen toch voor zichzelf beslissen?
Weten de mensen, moe geworden door de duur van de maatregelen, het dan beter dan het RIVM?

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

En misschien hebben mensen behoefte aan wat ruggespraak, of geruststelling, of wat dan ook?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

scontra schreef:
07 jun 2020 13:51
Is het inmiddels verantwoord dat mensen die onder een risicogroep vallen nu wel weer onbeperkt naar buiten gaan en ook weer hun eigen boodschappen gaan doen ?
Onbeperkt naar buiten kan zeker. Eventueel voorzorg meenemen: mondkapje, handgel en handschoenen. Dat is handig voor plekken, waar mensen met hun hoofd bij andere dingen zijn en niet meer opletten.
tttlocke schreef:
07 jun 2020 13:39
'Paniekzaaien'? 'Sensatie'? 'Drama'? Dat is allemaal subjectief. Het is wat je wilt lezen of zien, of wat je je er later van herinnert ('beauty is in the eye of the beholder')
Helemaal waar en toch zijn er mensen, die van zo'n bericht in de stress schieten en nog een keer navragen bij de eigen school of het wel goed gaat. Of op het eigen werk.
ZeerPrivé schreef:
07 jun 2020 10:19
Ik had zelf het AD artikel neer geplempt hier, maar toen ik het artikel las, raakte ik daar echt niet in van paniek of vatte ik het ook niet op als paniek zaaien.
Terecht verlinkt, als ik teruglees. :wink:
Hier moesten we even denken aan dat meisje van vier uit de speeltuin, dat perfect vertelde hoe het op haar school aan toegaat ... totdat de Corona voorbij is. Lijkt mij best teleurstellend voor haar als ze nu weer verplicht thuis zou moeten blijven en zich te pletter verveelt (om maar te zwijgen van de ouders, die om het school- en opvangrooster heen proberen te werken).
Brahms schreef:
07 jun 2020 11:29
En nu gaan de touringcar bedrijven ook nog spelen met onze gezondheid, 30 mensen in een bus "moet gewoon kunnen" !
Met mondkapjes op met 30 mensen in een bus met 73 zitplaatsen mag. Het is 40% van de capaciteit. Bovendien werkt de luchtverversing daar op basis van de rijwind. Zo hoog schat ik het besmettingsgevaar niet in.
Brahms schreef:
07 jun 2020 11:29
Dat er een tweede uitbraak komt, staat al vast, we doen er werkelijk alles aan om dat te bespoedigen.
En dit eindeloze optimisme baseer je op ...?
Kees2850 schreef:
07 jun 2020 11:41
En een steekproef met testen op antistoffen als bewijs van immuniteit lijkt geen goed beeld geven. Of er in het bloed te zien is maanden later of mensen besmet zijn geweest weet ik niet.
Het idee van de steekproef is niet de individuele gezondheid van de deelnemers, maar een momentopname (iedereen op dezelfde dag testen) om een beter overzicht te krijgen. Je kunt mensen daar wel vrijwillig voor oproepen. Zolang er genoeg deelnemers uit het hele land, uit alle leeftijdsgroepen en uit alle achtergronden aan meedoen, geeft dat meer en betere informatie. De beslissingen worden dan niet meer met 50% van de kennis genomen, maar met 75% om de MP te parafraseren.
Wij hebben nog steeds antistoffen, na ruim twee maanden.
Kees2850 schreef:
07 jun 2020 16:47
Het lijkt mij niet slim om als kwetsbare oudere (70+) met ik noem maar wat COPD of diabetes of risico of verleden van hart-en vaatziekte de voorzichtigheid nu uit het oog te verliezen. Maar naar mijn mening heb je zelf ook een verantwoordelijkheid daarin.
Al eerder gemeld: hier worden zwangeren en de groep, die jij beschrijft, aangeraden om mondkapjes te gebruiken. Ik weet niet of dit al een landelijk advies is of is overgewaaid vanuit het Münsterland, maar het moet een indringend advies zijn, want ik zie werkelijk geen zwangere vrouw zonder.

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
07 jun 2020 14:31
Voor de geïnteresseerden onder ons: er is weer een nieuw plantje ontdekt waarvan sommigen kennelijk hopen dat het werkt tegen Corona: de Artemisia Annua plant. Het loopt in Alkmaar in ieder geval storm, ook al is er geen enkel bewijs dat het werkt.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/268381/p ... us-alkmaar
Nu is ook gebleken dat na regelmatig roken van de plant Cannabis sativa de zorgen vanwege de coronacrisis kunnen verdwijnen. In verschillende zaken, voornamelijk in steden' zijn deze legaal te verkrijgen in Nederland.

Edit: overigens zelf de laatste tijd vaker geblowd dan in de laatste jaren bij elkaar. Gezellig met wat vrienden een avond in het bos zitten, dat doet me terugdenken aan 15 jaar geleden.
Laatst gewijzigd door Nijogeth op 07 jun 2020 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten