LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

@Jablan, wanneer heb je voor het laatst in een touringcar gezeten, luchtverversing door rijwind is zo jaren '80 van de vorige eeuw. In een beetje bus kan geen raam open, en de ventilatie is mechanisch.

Inderdaad heel positief ben ik niet over de huidige zeer snelle ontwikkelingen, scholen open, druk OV en iedereen op vakantie in Europa, nergens meer 1,5 meter en de mega demonstraties om het tempo van besmetting nog wat te versnellen.
Maar geniet van de situatie, het zal maar kort zijn.

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Trouwens even gekeken en vandaag 4 nieuwe opnames en 239 nieuwe gevallen bekend. Ik denk dat we nu er daadwerkelijk getest wordt, we kunnen gaan kijken wat het percentage is dat ook echt naar de IC moet. Nu weet ik dat in het weekend cijfers missen en dus lijkt woensdag het ideale moment om te kijken hoe het precies zit. Als daar een beetje een stabiel percentage uit te halen is, dan kun je ook uitrekenen hoeveel mensen het ongeveer gehad hebben. Als dat zoals vandaag bijna 60x meer nieuwe patiënten dan het aantal opnames is, dan zouden al bijna 700.000 mensen in Nederland corona hebben gehad met daadwerkelijk ziekteverschijnselen. Maar ja, dat is nu natte vingerwerk.

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
07 jun 2020 20:58
Trouwens even gekeken en vandaag 4 nieuwe opnames en 239 nieuwe gevallen bekend. Ik denk dat we nu er daadwerkelijk getest wordt, we kunnen gaan kijken wat het percentage is dat ook echt naar de IC moet. Nu weet ik dat in het weekend cijfers missen en dus lijkt woensdag het ideale moment om te kijken hoe het precies zit. Als daar een beetje een stabiel percentage uit te halen is, dan kun je ook uitrekenen hoeveel mensen het ongeveer gehad hebben. Als dat zoals vandaag bijna 60x meer nieuwe patiënten dan het aantal opnames is, dan zouden al bijna 700.000 mensen in Nederland corona hebben gehad met daadwerkelijk ziekteverschijnselen. Maar ja, dat is nu natte vingerwerk.
Als je het zo uitrekent als dat je nu doet, dan is het sowieso natte vingerwerk.

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar het is een realistischere manier om data te gebruiken daarvoor, dan alleen uit te gaan van bewezen positieve tests. Nu wordt in principe iedereen met klachten getest, dus is het aantal nieuwe patiënten een stuk realistischer dan voorheen, toen de meesten niet werden getest. Het aantal ziekenhuisopnames is ook een redelijk goede graadmeter, aangezien dat ook goed te peilen is. Dus is die data redelijk goed te gebruiken. Als je dan de woensdagen pakt om iedere week een ijkmoment (dat kan ook van de hele week het overzicht zijn) te pakken, zodat er mogelijk een lijn in zit waaruit we conclusies kunnen trekken, dan is dat ook een vrij stabiel moment.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Al dat hypothetische gecijfer, wat schiet een mens daarmee op? Als er, bijvoorbeeld, na die demonstraties ineens weer overal uitbraken zijn na een dag of 14, storten toch al die sommetjes ineen? Of als al die vleesverwerkers weer heel veel anderen aangestoken hebben? Wat voor conclusie trekt u dan?

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
07 jun 2020 21:22
Ja, maar het is een realistischere manier om data te gebruiken daarvoor, dan alleen uit te gaan van bewezen positieve tests. Nu wordt in principe iedereen met klachten getest, dus is het aantal nieuwe patiënten een stuk realistischer dan voorheen, toen de meesten niet werden getest. Het aantal ziekenhuisopnames is ook een redelijk goede graadmeter, aangezien dat ook goed te peilen is. Dus is die data redelijk goed te gebruiken. Als je dan de woensdagen pakt om iedere week een ijkmoment (dat kan ook van de hele week het overzicht zijn) te pakken, zodat er mogelijk een lijn in zit waaruit we conclusies kunnen trekken, dan is dat ook een vrij stabiel moment.
Het is op zijn hoogst even goed ( en daarmee nog steeds erg slecht ). En dat allemaal voor welk belang? Niemand heeft er wat aan.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je het over cijfertjes hebt: via de speciale lijn zijn er inmiddels 50.000 getest. Slechts 1000 ervan hadden Corona. Dat waren er dus 50.000 met klachten. Nu nog er achter zien te komen hoeveel van de 17 miljoen Nederlanders er klachten hebben, dan heb je een redelijke inschatting van de hoeveelheid personen die echt Corona heeft.

In ieder geval zijn de vragen die bij de horeca gesteld worden nu dus redelijk overbodig. Iedereen met klachten is niet welkom. Maar slechts 2% heeft daadwerkelijk Corona. Dan blijven de meeste mensen met klachten waarschijnlijk ook nog eens thuis. De kans om in het restaurant besmet te worden lijkt dus zeer, zeer klein te zijn.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... erkoudheid

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
08 jun 2020 07:44
Als je het over cijfertjes hebt: via de speciale lijn zijn er inmiddels 50.000 getest. Slechts 1000 ervan hadden Corona. Dat waren er dus 50.000 met klachten. Nu nog er achter zien te komen hoeveel van de 17 miljoen Nederlanders er klachten hebben, dan heb je een redelijke inschatting van de hoeveelheid personen die echt Corona heeft.

(...)

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... erkoudheid
Die testen zeggen natuurlijk alleen wat over dit moment. Niets over hoeveel mensen er daadwerkelijk met Corona besmet zijn geweest.
Dat er 50.000 mensen met klachten waren is ook maar een gok, ik hoor van mensen die 1x niezen en ze willen zich al laten testen.
Er zijn ook mensen die benauwd zijn, veel hoesten maar niet naar een dokter willen en zich ook niet laten testen.
Al dat gecijfer, wat heb je er aan?

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat al door meerderen is aangegeven wordt nu bevestigd door een enquête door de FNV: Veel mensen houden zich in winkels niet langer aan de RIVM-maatregelen. En aanspreken is lang niet altijd een succes. Zal de geadviseerde beveiliger wel iets kunnen bereiken?

https://nos.nl/liveblog/2336544-steeds- ... nkels.html

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
08 jun 2020 08:57
Wat al door meerderen is aangegeven wordt nu bevestigd door een enquête door de FNV: Veel mensen houden zich in winkels niet langer aan de RIVM-maatregelen. En aanspreken is lang niet altijd een succes. Zal de geadviseerde beveiliger wel iets kunnen bereiken?

https://nos.nl/liveblog/2336544-steeds- ... nkels.html
Ik vind dit bericht nogal sensatiegericht. Het gaat hier om 30% van de mensen, dus dat betekent dat 70% wel goed gaat. Nogal vreemd dat de poster zich hier zo richt op die minderheid terwijl de meerderheid wel goed gaat.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
08 jun 2020 09:04
witte angora schreef:
08 jun 2020 08:57
Wat al door meerderen is aangegeven wordt nu bevestigd door een enquête door de FNV: Veel mensen houden zich in winkels niet langer aan de RIVM-maatregelen. En aanspreken is lang niet altijd een succes. Zal de geadviseerde beveiliger wel iets kunnen bereiken?

https://nos.nl/liveblog/2336544-steeds- ... nkels.html
Ik vind dit bericht nogal sensatiegericht. Het gaat hier om 30% van de mensen, dus dat betekent dat 70% wel goed gaat. Nogal vreemd dat de poster zich hier zo richt op die minderheid terwijl de meerderheid wel goed gaat.
Ho ho, buiten dat het bericht is aangepast, er staat iets heel anders... Daarbij moet je het wel in de context beschouwen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Hier worden de winkelkarretjes ook niet meer door het personeel schoon aangereikt.
Dit moet je nu zelf doen. Geen punt!
Over het algemeen lijkt men onverschilliger.
De zomer staat voor de deur en ik verwacht dus ook weer meer besmettingen .
Men gaat weer reizen ook dus tja.....wat kun je individueel doen?
Gewoon voorzichtig blijven en je zelf wel aan de maatregelen houden.
Ik zoek geen drukte en geen uitjes , was mijn handen en draag een mondkapje indien verplicht.
Een hug of een hand geven doe ik niet.
Meer kan je individueel niet doen lijkt mij.
Naar cijfers kijk ik niet écht meer maar volg in grote lijnen nog wel het Coronanieuws .
Overal zijn weer volop nieuwe besmettingen, maar goed de pandemie woekert nog en het virus is dus nog onder ons.
Ik ben ouder dus blijf alert en hoop niet besmet te raken.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mooi interview Kees2850. Is gedeeltelijk ook precies waar ik het over heb in de Huiskamer.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

60 personen in 1 bus?

Met schoolreisje basis school lijkt me dat legaal!

Maar 50+ leden in Bus vol lijkt me dit zelfmoord van partij en leden!

Ja, welke passagiers en de nieuwste bussen, ook die worden nu nauwelijks verkocht en krijgen ze een bus wel vol?
Een retour Marokko lijkt me mogelijk, vele Marokkanen die naar huis willen en Nederlanders terug.
Maar verder verwacht ik nauwelijks liefhebbers dus die 60 roepen?

Leeg op Malie Veld parkeren lijkt me beste maatregel!

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Vanmorgen voor het eerst in vele jaren naar het zwembad: om de Corona-kilo's er weer af te zwemmen. De enige was ik niet: er was een oudere man die maar liefst 3 kilo was aangekomen. Dat moest er ook weer af natuurlijk.

Ik moet zeggen dat het op zich goed was georganiseerd. Reserveren via de site, al was dat lastig te vinden. Betalen kan eventueel aan de kassa. Duidelijke looplijnen. Erg prettig dat een andere zwemster me een beetje wegwijs maakte. Je kwam als eerste in de familiekamer: daar werden mensen geacht hun schoenen en sokken uit te doen. Vervolgens kom je in het zwembad, en daar doe je de rest uit. Behalve je zwemgoed natuurlijk. Je spullen kun je op de bankjes aan de kant leggen.

Het bad was feitelijk in 3 'compartimenten' verdeeld; er konden maximaal 18 mensen zwemmen, dus 6 per 'compartiment'. Uiteindelijk waren er 7. Lekker rustig dus, niks mis mee. Na afloop kom je, door de belijning te volgen, vanzelf bij de kleedruimtes, en van daar uit weer naar buiten.

Voor het personeel was het ook allemaal nog wat wennen, dat gaven ze ook aan. Maar eigenlijk ging het erg goed. Voor mezelf denk ik dat het goed is om dit iedere maandagochtend te gaan doen, om te beginnen een nieuwe weekstructuur op te bouwen.

En dan komt de vraag: wie gaat dit allemaal betalen? Als het bad vol is, dus 18 mensen, hebben ze maximaal 90 euro aan inkomsten. Als iedereen voor de maximale korting gaat is het 72 euro. Daarvoor lopen er 3 badmeesters in de rondte, plus iemand bij de receptie. Die kun je daarvan al niet eens betalen. Maar die 18 worden zelden gehaald. Vooralsnog worden er dus flinke verliezen geleden.

Overigens werd erbij gezegd dat een ander zwembad in een ander dorp vandaag openging; maar dan zonder maximum aantal bezoekers. Vreemd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Kees2850 schreef:
08 jun 2020 10:20
Lees eens dit artikel: ‘Dat hele slachtofferschap zit me dwars. Je kunt geen slachtoffer zijn van een virusinfectie’
Gisteren al vermeld. Hij legt de nadruk op het sociale aspect van alle beperkingen, een indirect pleidooi voor humanere beperkingen.
Brahms schreef:
07 jun 2020 19:09
@Jablan, wanneer heb je voor het laatst in een touringcar gezeten, luchtverversing door rijwind is zo jaren '80 van de vorige eeuw. In een beetje bus kan geen raam open, en de ventilatie is mechanisch.
Inderdaad heel positief ben ik niet over de huidige zeer snelle ontwikkelingen, scholen open, druk OV en iedereen op vakantie in Europa, nergens meer 1,5 meter en de mega demonstraties om het tempo van besmetting nog wat te versnellen. Maar geniet van de situatie, het zal maar kort zijn.
Touringcars hebben airco, die de lucht van buiten gebruikt. Rijdt de bus 100 km/h, werkt de airco beter dan met 40 km/h.
In mijn ogen gaat het wel de goede kant op.
De uitbraken in Den Haag en in Göttingen houden direct verband met het Suikerfeest / einde Ramadan. Dat betekent heel simpel, dat de overheden in NL en D vergeten zijn via Turkse/Arabische zenders de doelgroep te bereiken. Of op Facebook in de verkeerde taal adverteren. Voor de rest is de situatie in de meeste Europese landen wel onder controle.

Scholen open? Dat geldt nu voor de basisscholen. Forumlid mh73 heeft gemeld, dat haar dochter 1 tot 2 keer per week naar school mag voor een half uurtje les. Dat kan ik met de beste wil van de wereld niet open noemen. Op school van zoon geldt voor de meeste klassen een regeling 2/5: 2 dagen per week naar het schoolgebouw, de rest thuis online volgen. De zoektocht naar grotere lesruimtes heeft al wat opgeleverd, waardoor steeds meer klassen Corona-proof les krijgen en het zogenaamde succesvolle thuisonderwijs eraf is. Succesvol? Gemeente vond het nodig om iedereen bedankkaartjes te sturen.

Druk OV? Waar is dat?

Op vakantie in Europa kan prima. Overal geldt min of meer hetzelfde pakket aan verplichtingen: hygiëne, afstand en verder alles op afspraak of reservering. Bovendien moet je werkelijk overal je gegevens achterlaten voor het geval iemand besmet raakt en contactonderzoek nodig is.

Het afstand houden is wel een probleem. Te weinig afstand gebeurt vooral op plekken, waar mensen met hun hoofd bij hele andere dingen zijn en niet meer opletten. Supermarkten hebben daar een triggers voor: de bordjes met 'actie! aanbieding! 2e gratis!'. Demonstraties zijn 1-2 keer niet goed gegaan, maar dat zijn de leermomenten voor autoriteiten en deelnemers. ik vond het heel goed, dat zo ontzettend veel demonstranten een mondkapje op hadden.

Als je alles volgt, dan weet je, dat de meeste kans op besmetting binnen is, waar de luchtcirculatie slecht is, waar wordt gezongen of hard gepraat of geschreeuwd. Want als je je stembanden gebruikt, dan verspreid je veel meer kleine druppeltjes of aerosolen dan bij het gewone ademen. Dat zijn de plekken en momenten, waar mond-neus-bescherming absoluut aan te raden is.

Genieten doen we elke dag. :D

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Vandaag vrienden op bezoek gehad. Toch wel weer heerlijk hoor.
Geen hug, geen hand , maar wel gezellig o-h én op wat afstand en elkaar weer écht zien.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

En dan heeft ze een les op school, is het muziek...

Over twee weken nog een afgeslankte toetsweek met Nederlands, Engels en Wiskunde en dat is het.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

De 2/5 klassen krijgen geen toetsen, maar op basis van de cijfers tot half maart en de inzet daarna een rood, geel of groen advies. Rood is doubleren of naar een niveau lager, geel betekent in de zomervakantie extra opdrachten en groen is gewoon door. Bij de 5/5 klassen geen speciale toetsweek, wel eindcijfers.

Leuker is de psychologie van het mondkapje. Met muilkorf is het afstand houden geen probleem, maar zonder ... volgt een nieuwsbrief met een oproep aan de ouders om nog een keer de kinderen alles uit te leggen, want niet iedereen wil zich aan de regels houden (het protocol van alle onderwijsorganisaties).
Die regels gaan te veel uit van contactbesmetting en te weinig van besmetting door de lucht, daarmee overtuig je niet.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Jablan schreef:
09 jun 2020 08:55
De 2/5 klassen krijgen geen toetsen, maar op basis van de cijfers tot half maart en de inzet daarna een rood, geel of groen advies. Rood is doubleren of naar een niveau lager, geel betekent in de zomervakantie extra opdrachten en groen is gewoon door. Bij de 5/5 klassen geen speciale toetsweek, wel eindcijfers.

Dat is hier globaal ook zo, ik weet niet precies hoe de toetsen uit de toetsweek nog meegeteld worden. Er waren al meerdere klasgenoten die op basis van de uitslagen van de tweede toetsweek begin februari het volgend schooljaar een niveau lager moeten starten, dus ik ben benieuwd wat er overblijft van de klas. Misschien houden ze wel zo weinig leerlingen over dat ze volgend jaar gewoon in zijn geheel in een lokaal passen :mrgreen:

Gesloten