LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door JozJan »

mh73 schreef:
08 jun 2020 22:33
En dan heeft ze een les op school, is het muziek...

Over twee weken nog een afgeslankte toetsweek met Nederlands, Engels en Wiskunde en dat is het.
Heel herkenbaar. Hier ook, 2 kids die 1 of 2 dagen echt naar school moeten - halve dagen dan - en dan gym hebben. Beweging is belangrijk hoor, maar dat kun je anders oplossen. En er zijn wel belangrijkere vakken te doen in de schaarse tijd. Maar goed, het is denk ik gewoon een beetje vakantieperiode op die school, in heel deze periode nooit meer dan 3/4 lessen online per dag. Ik heb van genoeg scholen gehoord dat gewoon alle normale lessen digitaal werden gegeven. Het kán dus wel.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Jablan schreef:
08 jun 2020 16:36

Touringcars hebben airco, die de lucht van buiten gebruikt. Rijdt de bus 100 km/h, werkt de airco beter dan met 40 km/h.
Je hebt geen idee waar je het over hebt, beste Jablan. Maar dat komt wel meer voor in je stortvloed aan berichten.
Verdiep je even in de aerodynamica in een rijdend voertuig, er zal een wereld voor je open gaan. Ooit je wel eens verdiept hoe de luchtstroom in een rijdend voertuig zich beweegt ?
Ooit wel eens bedacht waarom airco ventilatoren plat op een voertuigdak liggen ?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik haal mijn info van VDL. ;)

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
09 jun 2020 09:45
Ik haal mijn info van VDL. ;)
VDL bestaat uit 105 bedrijven met bijbehorende websites. Een linkje naar je informatie zou wel de meest logische weg zijn, vind je niet?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jablan schreef:
09 jun 2020 09:45
Ik haal mijn info van VDL. ;)
De koelcapaciteit van een airco wordt inderdaad deels bepaald door de stroom van lucht langs de radiator, en langsstromende lucht is koeler bij hogere snelheid. Stel een airco heeft de capaciteit om een auto 13 graden koeler te maken. Stationair is de luchttemperatuur 30 graden, dan kan je het binnen tot 17 graden koelen. Als je rijdt, wordt die luchttemperatuur lager, en zal de absolute temperatuur binnen ook lager kunnen worden. Beetje jip en janneke uitleg, maar simpel te testen als je een natte vinger bij stilstand buiten het raam houdt, en dit nog eens doet bij zeg 50km/h. Dan voelt je vinger ineens veel kouder, terwijl de buitentemperatuur niks lager is.

Dit zegt niks of de lucht in het voertuig aangevuld wordt, of gerecirculeerd, waarbij het laatste in het kader van corona erg link is. De info op de site van VDL is dus wel juist, maar lang niet volledig in de corona context. En daarbij is eea erg afhankelijk van bijvoorbeeld de filters in zo'n systeem.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou mag en moet iedereen zijn eigen afweging maken, maar ik verbaas mij toch wanneer ik lees dat 33% nú gelijk weer toch een vakantie boekt waarvan 55% naar het buitenland .

De pandemie leeft toch nog, er zijn immers weer oplevingen oa in Italië ?
Ik vraag mij serieus af of dit wijsheid is, mensen wíllen en gáán ook weer vliegen.
Wat komt er aan besmette mensen ook weer óns land binnen?
Hoe kom je zélf terug ? Kun je wel terugkomen?
En hoe zit het met het eventueel in quarantaine gaan daarna?
Bovendien is er geen enkele vorm van contactonderzoek mogelijk wanneer je uit het buitenland komt ...uit een vliegtuig, vanaf een camping , hotel etc.
Ik vind het eea toch erg risicovol.
Ik snap dat mensen snakken naar een fijne zonnige vakantie , maar kunnen we niet beter 1 jaartje wachten?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Muilkorf?

Ik houd minder afstand als Honden die dragen en voel me veiliger......

Maar om de kapjes van ons Mensen als Muilkorf te zien?
Wel een goede vergelijking , had van mijn kunnen zijn.

Ik denk dat een goed masker met filter de bus ook met 70 personen en 100% vol veilig kan mits je die buiten de bus opzet en dan is er nauwelijks afscherming nodig, afwasbare rubber maskers met kleine filter die je weg gooide lijken me prima.
Met veel plastic in de Bus zal de Airco zelfs als je in de avond 130 km / h zou rijden de boel zo verstoren dat ik liever alleen kapjes heb.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het artikel heb ik gelezen. Ongeveer de helft van de Nederlanders gaat dit jaar helemaal niet met vakantie. Een derde deel blijft gaat wel op vakantie, maar daarvan blijft 42% in Nederland. Zo'n 16 of 17% gaat dus naar het buitenland, en vertrouwt er op dat het allemaal wel goed komt.

Procentueel gezien valt het nog wel mee. Maar het geeft ook aan dat een flink deel van de bevolking het toch niet aandurft. Juist daarom is het zo vreemd dat in winkels de RIVM-adviezen zo belabberd worden nageleefd.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Vanmorgen sprak ik iemand die momenteel thuis werkt. De planning is om in de toekomst twee dagen op kantoor te werken, en drie dagen thuis. Uiteraard - een zwaluw, zomer - zegt dit nog helemaal niets. Is er inmiddels een tendens zichtbaar waaruit op te maken is of, en in hoeverre, thuiswerken blijvend is?

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ben waarschijnlijk de gelukkigste hier als het op vakantie aankomt. Door de aankoop van mijn appartement (oplevering rond de bouwvak) had ik geen vakantie gepland en aangezien ik nu aardig wat extra over kan houden elke maand, zal het volgend jaar een aardige vakantie kunnen worden.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

17000 zorgmedewerkers zijn besmet (geweest) en nog steeds lopen ze in de zorginstellingen rond zonder mondkapjes.
Het is echt ongelofelijk !
En als ze ze dragen doen ze ze 10 tallen keren op en af, of vergeten de neus af te dekken

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat toch niet zo lekker in de horeca als gehoopt. Zie: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... jn-tent-al

Een aantal zaken zijn noodgedwongen alweer gesloten omdat gasten geen 1 1/2 meter afstand houden. Het is ook minder druk dan verwacht, en lang niet alle zaken zijn open. Toch een beetje een domper op de feestvreugde.

Ik moet zeggen: gisteren dus ergens koffie gedronken. De looproutes, ook bij de bakkerij, waren prima op orde. Maar er zaten dus 4 dames met elkaar te kletsen, absoluut geen 1 1/2 meter afstand, en iedereen, ook de bediening, moest ook nog eens door de groep heen om zelf bij een tafeltje te komen. Van het terras werd nog geen 1/3 gebruikt, en binnen was het ook niet bepaald vol te noemen.

Een kopje koffie kost er trouwen 2,75, een stuk duurder dan voorheen, maar dat was ook wel te verwachten. Dat schreef ik weken geleden al.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

De VS is net door de grens van 2 miljoen geregistreerde besmettingen heen. https://news.google.com/covid19/map?hl= ... ceid=NL:nl
Brahms schreef:
09 jun 2020 13:53
17000 zorgmedewerkers zijn besmet (geweest) en nog steeds lopen ze in de zorginstellingen rond zonder mondkapjes.
Het is echt ongelofelijk !
En als ze ze dragen doen ze ze 10 tallen keren op en af, of vergeten de neus af te dekken
Dat zijn er erg veel, Brahms. Volgens bovenstaande link zijn er tot nu toe 47.000 mensen besmet. Dus 17.000 zorgmedewerkers die besmet zijn, is wel een heel erg grote groep, verhoudingsgewijs. Hoeveel zorgmedewerkers zijn er eigenlijk in dit land?

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je zou haast zeggen dat de zorgmedewerkers de grootste bron van verspreiding zijn, maar dan puur onderling.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Nijogeth schreef:
09 jun 2020 14:31
Je zou haast zeggen dat de zorgmedewerkers de grootste bron van verspreiding zijn, maar dan puur onderling.
Dat zou best eens kunnen kloppen. Zeker in de verpleeg-en verzorgingshuizen én in de thuiszorg werd zonder PBM gewerkt.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat je nu elke dag leest is een zeer beperkt aantal besmettingen en doden, maar niets meer over wat er in de verpleeghuizen en dergelijke gebeurt. Tot nu toe zijn er ook niet meer besmettingen gemeld als gevolg van de betogingen op de Dam.

Het zal nog een aantal jaren duren, maar het zou zomaar kunnen dat uiteindelijk de conclusie is dat er een complete maatschappij is lamgelegd terwijl het aantal besmettingen en doden in hoofdzaak bij de verpleeghuizen lag. Te weinig PBM's, en misschien wel te weinig mensen aan de bedden.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
09 jun 2020 15:19
Wat je nu elke dag leest is een zeer beperkt aantal besmettingen en doden, maar niets meer over wat er in de verpleeghuizen en dergelijke gebeurt. Tot nu toe zijn er ook niet meer besmettingen gemeld als gevolg van de betogingen op de Dam.

Het zal nog een aantal jaren duren, maar het zou zomaar kunnen dat uiteindelijk de conclusie is dat er een complete maatschappij is lamgelegd terwijl het aantal besmettingen en doden in hoofdzaak bij de verpleeghuizen lag. Te weinig PBM's, en misschien wel te weinig mensen aan de bedden.
Dan ga je er vanuit dat er geen ( of niet meer ) doden waren gevallen als die maatregelen niet waren getroffen. Ik denk dat de getallen bij de landen die de maatregelen niet, minder of later hebben getroffen wel iets anders zeggen.
Het feit dat de meeste doden aan de kant van de verpleeghuizen liggen ( ook de zwakste en meest risicovolle groep ), kan ook dankzij de maatregelen zijn geweest.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En mogelijk waren er dan wel meer doden gevallen dan nu, maar blijkt over 2 jaar dat er sinds de coronacrisis minder doden zijn gevallen. Dan heb je dus de hele economie stil gelegd om uiteindelijk niets te winnen en enkel te verliezen.

Maar ja, dat is een punt waarover wij het toch nooit eens gaan worden.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In het ziekenhuis lopen ze ook zonder mondkapje of handschoenen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

mh73 schreef:
09 jun 2020 09:10
Misschien houden ze wel zo weinig leerlingen over dat ze volgend jaar gewoon in zijn geheel in een lokaal passen :mrgreen:
Kleinere klassen is een wens, die zo wel dichterbij komt. :P
Ik ben redelijk verbaasd, dat op landelijk niveau nog niet naar Corona-proof onderwijsruimtes wordt gezocht. De noodregelingen zijn verlengd tot 1 oktober, dat is al in het nieuwe school-/universiteitsjaar. Genoeg leegstand, bijvoorbeeld een voormalige V&D / HudsonsBay.
JozJan schreef:
09 jun 2020 09:25
Ik heb van genoeg scholen gehoord dat gewoon alle normale lessen digitaal werden gegeven.
Ten koste van het sociale contact en dat in de leeftijdsgroep 12-18 jaar. Gelukkig komen er steeds meer variaties. Wie het thuis niet redt met online lessen, kan toch naar school komen en daar alles doen of begeleiding krijgen.
sjohie schreef:
09 jun 2020 11:34
Dit zegt niks of de lucht in het voertuig aangevuld wordt, of gerecirculeerd, waarbij het laatste in het kader van corona erg link is. De info op de site van VDL is dus wel juist, maar lang niet volledig in de corona context. En daarbij is eea erg afhankelijk van bijvoorbeeld de filters in zo'n systeem.
Lucht in touringcars en bussen komt van buiten, tenzij die toevoer bewust wordt uitgezet. Dat is niet anders als in personenwagens.
Komkommertijd schreef:
09 jun 2020 12:21
Muilkorf?
Ik hoor dat woord dagelijks als synoniem voor mondkapje :P
witte angora schreef:
09 jun 2020 12:38
Is er inmiddels een tendens zichtbaar waaruit op te maken is of, en in hoeverre, thuiswerken blijvend is?
Deels. Bij onze industrie-klanten niet, bij (semi-)overheid en zakelijke dienstverlening wel. Grootste obstakel zijn de leidinggevenden, die niet kunnen of willen omschakelen naar leidinggeven op afstand.

Gesloten