LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lucifer1966
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:47

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lucifer1966 »

We hebben een stikstof probleem, we hebben een woning te kort, de wereld wordt maar voller en smeriger. Nu komt de natuur met een oplossing en doen wij er alles aan om de natuur tegen te werken. Tevens helpen we onze complete economie naar de vervelend.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
09 jun 2020 17:46
Jablan schreef:
09 jun 2020 16:44
Grootste obstakel zijn de leidinggevenden, die niet kunnen of willen omschakelen naar leidinggeven op afstand.
Dan is het de vraag hoe dat komt en hoe het op is te lossen, denk ik. Gaat het om macht, de baas willen spelen over anderen? Dat is op afstand lastiger denk ik. Of is er wat anders aan de hand? Gebrek aan bekwaamheden bijvoorbeeld? Wat voor eigenschappen heeft iemand nodig om 'op afstand' te kunnen managen?
Ik ken twee werkgevers, de ene kijkt nu naar crisis als kansen, en bij die werkgever is de verwachting dat het 40/5 op kantoor zitten, gewoon niet meer terug komt, en dat ~2 dagen thuiswerken de norm zal gaan worden. Dit dan vergezeld van passende arbeidsvoorwaarden. Andere werkgever heeft wat plekken corona-proof gemaakt, zonder ruggespraak met zeg een Arbo-arts of OR, en gezegd dat als mensen niet weer fulltime op kantoor komen, "er sancties kunnen volgen". Beide betreft compleet geautomatiseerde kantooromgevingen, waar fysiek aanwezig zijn, zeker naar nu blijkt, helemaal niet zo noodzakelijk is als in de hoofden van sommige managers.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Voor een ander topic bij de regering van Zuid Afrika gekeken en daar staan hele duidelijke richtlijnen voor vliegen: https://www.gov.za/Coronavirus/travel
Laatste rij wordt vrijgehouden voor eventuele besmette mensen.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vooral dar laatste vind ik een hele geruststelling.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
11 jun 2020 08:38
Ik ken twee werkgevers, de ene kijkt nu naar crisis als kansen, en bij die werkgever is de verwachting dat het 40/5 op kantoor zitten, gewoon niet meer terug komt, en dat ~2 dagen thuiswerken de norm zal gaan worden. Dit dan vergezeld van passende arbeidsvoorwaarden. Andere werkgever heeft wat plekken corona-proof gemaakt, zonder ruggespraak met zeg een Arbo-arts of OR, en gezegd dat als mensen niet weer fulltime op kantoor komen, "er sancties kunnen volgen".
Het is een gokje, maar ik heb zo'n vermoeden dat ik wel weet bij welk bedrijf het personeelsverloop het grootste is.

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lees met een inPrivate of incognito-browser als je tegen de premium-muur oploopt:
https://www.gelderlander.nl/dossier-cor ... ~ae73566a/

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vele onderzoeken hebben hoog WC eend gehalte.

Als een gemeente en negatief rapport kreeg kiezen ze die voorlopig nooit meer.
En bij goed rapport die bevestigde wat ze graag willen krijgen ze nog veel meer werk.

Dan krijg je sneller een WC eend rapport en ik ben door B&W wel eens boos aangekeken omdat ik er doorheen prikte en lastige vragen stelde en op vorige rapporten uit verleden terug kwam die achteraf totaal fout bleken.

Dan zitten ze met een probleem, Ik veroordeelde vrijwel elke onderzoek firma en bleef er niets over.
Maar de Ambtenaren kwamen met een beter plan, ze woonden er zelf en hadden voldoende ervaring en kennis en kosten Nihil.
Zo zie ik RIVM ook helaas, duur en twijfelachtige dingen uit verleden bewezen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

angel1978 schreef:
11 jun 2020 09:34
Lees met een inPrivate of incognito-browser als je tegen de premium-muur oploopt
Of via topics.nl als je een abo op een andere DPG-krant hebt. Polderlockdown is mooi zoekwoord.

De Nieuwsuur-Reconstructie trekt sporen. Deze link heb ik via mijn werk, waar een paar klanten direct het hebben opgepakt. Ze bieden nu al hun personeel tests aan, zowel de standaard Covid19 test als de Roche Covid19 Antistoffentest. Er zijn laboratoria en de kosten vallen mee.
Op school van zoon is nu ook de discussie testen/niet-testen losgebarsten, nu de antistoffentest ook voor een redelijke prijs beschikbaar is. Even afwachten hoe zich dat ontwikkelt, mijn buikgevoel gaat richting massatest, direct na de zomervakantie.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Via mijn man kreeg ik dit artikel nog aangereikt. Zoveel mensen, zoveel meningen..

https://www.faillissementsdossier.nl/ni ... nomie.aspx

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

mh73 schreef:
11 jun 2020 12:06
Via mijn man kreeg ik dit artikel nog aangereikt. Zoveel mensen, zoveel meningen..

https://www.faillissementsdossier.nl/ni ... nomie.aspx
Nou, die "Willem Engel" is me d'r wel eentje.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Och, ik ben er intussen redelijk nuchter onder. Momenteel zijn er zo'n 1750 mensen die besmettelijk zijn (bron kan ik niet terugvinden). Dus 1:10.000. De helft daarvan ligt in het ziekenhuis of anderszins. Dus 1:20.000 die niet in het ziekenhuis ligt maar wel ziek is. Van de helft die niet in het ziekenhuis ligt blijft de helft thuis. Dus 1:40.000 waar je mee te maken hebt kan je aansteken. Bierviltjesberekening dus, ik weet het.

Hou vervolgens voldoende afstand, draag allemaal mondkapjes en dergelijke in het OV, en eigenlijk is het risico dan minimaal.

Vanmorgen in het zwembad: bij de ingang staat een flesje desinfectiegel. Dat wordt door bijna niemand gebruikt, terwijl ik stond te wachten had ik er zicht op. Gisteren bij de MacDonalds in Den Helder hetzelfde: ik kreeg een compliment omdat ik 'al wist dat ik desinfectiegel moest gebruiken'.
Ik zeg: 'het lijkt me toch wel dat intussen iedereen het weet'.
'Ja maar niet iedereen doet dat'.
'O, maar weten ze het dan niet, of vertikken ze het gewoon'
'Nouuu... een hoop vertikken het'.

Overigens zijn daar keurige looproutes, een drietal uitstekende plekken om op je bestelling te wachten, gewoon goed georganiseerd. De koffie was als vanouds, gewoon goed. Het broodje hamburger was net zo klef als anders. Die doen we dus voorlopig niet meer.

Veel bedrijven die nu net open zijn lijken prima aan de RIVM-maatregelen te voldoen. Het is nu vooral aan de bezoekers daar aan mee te werken. Maar dat is nu eenmaal niet af te dwingen.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:
11 jun 2020 12:06
Via mijn man kreeg ik dit artikel nog aangereikt. Zoveel mensen, zoveel meningen..

https://www.faillissementsdossier.nl/ni ... nomie.aspx
Met een hoop uit dat verhaal ben ik het wel eens. Al staat de uitslag wat mij betreft bij voorbaat al vast: De rechter zal in een kort geding nooit dergelijke knopen doorhakken.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het lijkt me ondertussen wel interessant om te weten hoeveel van de ruim 6000 geregistreerde coronadoden daadwerkelijk aan corona is gestorven en bij hoeveel van hen corona alleen de laatste druppel was. Uiteraard zien we dat de komende jaren als mogelijk blijkt dat we over 3 jaar eigenlijk geen oversterfte hadden. En hopelijk gaan we er ook achter komen of bepaalde mensen genetisch kwetsbaarder zijn voor corona, waardoor het virus harder aankwam. Eigenlijk blijven er nog steeds vooral vragen over en is de informatie nog steeds schaars. Maar zoals het er nu naar uit ziet, kan niet alleen Taiwan weer open, maar Nederland ook met 3 sterfgevallen en 2 ziekenhuisopnames. Maar van alle landen in Europa zijn wij juist de voorzichtigste als het gaat om het afbouwen van de maatregelen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

De groep 'het laatste zetje' kun je bij benadering berekenen: dat is de ondersterfte in de periode na de oversterfte.

Nederland zou er goed aan doen ook het aantal 'genezen verklaard' bij te werken.

sjohie schreef:
11 jun 2020 12:09
Nou, die "Willem Engel" is me d'r wel eentje.
Thankx. :P
Pepijn van Erp schreef:Het gegeven dat die testen bij samples uit de neus heel vaak de infectie niet laten zien, is voor Engel een aanwijzing dat het virus zich van daaruit helemaal niet kan verspreiden. Het lijkt me klinkklare nonsens.
Pepijn zit op het goede spoor. Viroloog Drosten is in aflevering 47 van de NDR Podcast CoronaUpdate hier dieper op ingegaan met een begrijpelijke verklaring hoe het virus in de neus landt en hoe het slijmvlies daarop reageert. Omdat in de neus ook de reuk- en smaakcellen worden aangestuurd, is uitval van reuk- en smaakzin het eerste symptoom bij een besmetting via de neus. Voelt het virus zich in de keel heel erg thuis, beginnen de klachten met keelpijn.

Bij de aerosolen is het probleem, dat je digitaal alles kunt nabootsen, maar deze druppels simpelweg te klein, te vluchtig zijn voor de instrumenten van een laboratorium. Wat een digitale simulatie aangeeft, valt nauwelijks te herhalen met de echte stoffen.

De combinatie van een RNA-virus en aerosolen is sowieso een dubbele uitdaging voor wetenschappers: het één nauwelijks te meten, het ander niet stabiel genoeg (in tegenstelling tot DNA).

Maurice de Hond en zijn theorie over Superspreading Events is ook verre van compleet. Bij een concert in de Ziggo Dome of een voetbalwedstrijd in een gesloten Arena/Gelredome zorgt de normale warmte-afgifte van mensen voor een andere luchtstroming. Dit inzicht ontbreekt compleet bij hem. Het gaat niet om de druppeltjes vocht, het gaat om het hele pakket: temperatuur, luchtvochtigheid, luchtstroming en mate van besmettelijkheid van de aanwezigen, want we weten nu, dat je het meest besmettelijk bent voor anderen op de dag voordat je zelf eerste symptomen ontwikkelt.

Economie vs. gezondheid? Mijn indruk is de weg terug naar het echte normaal sneller zou kunnen, maar voor al dit soort beslissingen is meer en vooral een betere kwaliteit data nodig. Daar ontbreekt het aan. Wie nu nog moppert over een verwoeste economie, is stomweg niet creatief genoeg om flexibel te reageren op alle veranderingen.

Terugkijkend missen we in Nederland wetgeving, die het mogelijk maakt je bedrijf tijdelijk compleet te sluiten. Dan had je geen now-regeling nodig, ben je tijdelijk bevrijd van alle verplichtingen en wordt de schade veel meer verspreid over alle partijen.


witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat klinkt bijzonder serieus, Jablan. Jullie zitten dus precies in dat traject. Maken jullie je zorgen voor volgende besmettingen? Want uit dat artikel komt naar voren dat je sneller vatbaar bent.

Het doet mij ook over iets anders nadenken. Kan het zijn dat iemand met een 'gewone' longontsteking ook levenslang klachten blijft houden, ook al is hij volkomen hersteld en is er op longfoto's niets te zien?

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Of iemand na een gewone longontsteking klachten houdt, is natuurlijk afhankelijk van veel factoren. De leeftijd, onderliggende ziektes, weerstand op het moment van het krijgen van de klachten.
Mijn dochter kreeg op 12-jarige leeftijd een dubbele longontsteking, veel te laat ontdekt door de huisarts, daarna 2x een antibioticakuur gehad. Duurde heel lang voordat ze weer de oude was.
Ze heeft nu, al ruim volwassen, wat littekens op haar longen. Als ze flink verkouden is, hoest ze vreselijk en gaat dan ook wat sneller naar de huisarts dan je normaal met een verkoudheid zou doen.

Ik sta er eerlijk gezegd niet van te kijken, dat ex-coronapatienten nog zoveel bijwerkingen ondervinden nadat ze beter zijn verklaard. Het is een flinke aanslag geweest op het lichaam en, zeker als je nog andere kwalen had voordat je corona kreeg, zul je niet meer 100% herstellen.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Horecabazen in Eindhoven zijn woedend, zie: https://www.ed.nl/eindhoven/woedende-ca ... meId=38215

Verbazen doet het me niks. Het is exact wat ik woensdag in Den Helder zag, en exact wat ik hier in de omgeving zie gebeuren. Maar ik zag het gisteren ook in Den Haag. Daar moest ik zijn om te bespreken of we de netwerkborrel voor autisten weer zouden opstarten. Gezien de beperkingen en maatregelen doen we dat in juli en augustus nog niet. We kunnen simpelweg ons werk niet doen: contacten stimuleren tussen bezoekers. De vaste bezoekers zijn het probleem niet; het probleem zit in de nieuwe bezoekers. Je moet van je tafeltje opstaan, kennis maken, uitleggen, eventuele begeleiders aanspreken, je loopt heen en weer, etcetera. Plus die anderhalve meter afstand. Het gaat niet werken. Dus doen we het nog even niet.

Na het gesprek nog even de stad ingelopen. Richting Het Plein, en verder, is de straat keurig ingedeeld in 2-richtingsverkeer. Lang niet iedereen trekt zich er wat van aan. Velen lopen feitelijk tegen de andere voetgangers in. Ondanks dat het voor Den Haag erg rustig was, ben ik toch tot twee keer toe bijna omver gelopen.

De auto stond in de Theresiastraat. Dan kom je, om naar het station te lopen, langs een aantal terrasjes. Terrasjes die bepaald niet Corona-proef waren ingericht. Tafels met 4 stoelen zoals altijd. Tafels die tegen de doorgaande stoep aan stonden. Als er mensen zouden zitten, zouden ze absoluut geen anderhalve meter afstand tot langslopers kunnen houden. Het zou al schelen als ze een kwartslag zouden worden gedraaid, en dan 2 stoelen per tafeltje. In tegenstelling tot Het Plein, waar het ouderwets gezellig druk was, zat daar haast geen mens.

Het was opvallend dat de toiletten op station Den Haag niet werden schoongemaakt. Twee waren ronduit smerig, er was in de verste verte geen personeel te bekennen.

Bijzonder vreemd om te zien dat zelfs in de stad waar de regels gemaakt worden, diezelfde regels maar slecht worden nageleefd. Niet door een deel van de horeca, en zeker niet door het gewone publiek.

Het verbaast me ook niet dat het RIVM vreest voor een opleving van het virus. Zie: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... nsive-care

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zo mild is de milde variant van dit virus dus helemaal niet ( al eerder gemeld ). De vraag is dus ook hoeveel schade het aan de gezondheid en uiteindelijk ook economie toebracht en brengt. Voor iedereen die zegt dat het virus maar gewoon rond moet gaan en er vooral groepsimmuniteit moeten opbouwen...
Vooral alleen de ouderen beschermen.. ik sla m liever over als het kan, ondanks mijn goede gezondheid.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
12 jun 2020 08:48
Zo mild is de milde variant van dit virus dus helemaal niet ( al eerder gemeld ).
Volgens mij gaat het verhaal uit de volkskrant niet over patienten met milde klachten. Die worstelen niet eerst 7 weken thuis met Corona.

Gesloten