LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nou dan is het duidelijk wat er gebeurt. De situatie is niet veranderd, de inzichten zijn niet veranderd, maar toch zal men door de knietjes gaan. Of dat de manier is om tot de best mogelijke besluiten te komen....

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees dat de helft van de patiënten die op de IC zijn opgenomen onder de 50 zijn.

Dus die scholen gaan echt wel dicht.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In het Verenigd Koninkrijk maken ze nu eenmaal andere risicotaxaties. Uit de EU stappen vinden ze daar verantwoord. Verder is het een (angelsaksische) samenleving waar de eigen verantwoordelijk veel meer centraal staat. Als je kwetsbaar bent, ben je daar een stuk kwetsbaarder dan in Nederland. Zo ligt het aantal harddrugsverslaafden en daklozen daar dramatisch hoger dan hier om maar wat voorbeelden te noemen. Het VK volgen inzake volksgezondheid/coronabeleid zou afbreuk doen aan onze normen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Waarschuwing
Humor is een prima manier om om te gaan met het serieus nieuws ten tijde van crisis,, maar beter is het om op te passen als je hier grappen deelt.
De moderatie is daar, (vanaf) vandaag althans, niet van gediend naar het schijnt.
De luchtige opmerking van Bob Schurkjens over de AH Hamsterweken is verwijderd, alsmede mijn, even luchtige reactie daarop.
Jammer en onnodig lijkt mij.

Ik zie overigens wel dat grappige of luchtige, meer relativerende opmerkingen van voor vandaag gewoon mochten blijven staan.
Dus wellicht is de moderatie van dienst bevangen door de waan de dag, of is er vandaag, mogelijk i.v.m. met de ernst van de crisis, een nieuw beleid ingezet, waarbij humor en relativering taboe is verklaard. Het kan ook zijn dat dat er een stagiaire actief is, die zijn weg nog moet vinden natuurlijk. Daar heb ik dan weer wel (een beetje) begrip voor.

Ik ontving in ieder geval een PB over de verwijdering met als motivering dat het bericht verwijderd wordt 'omdat het te weinig met het onderwerp te maken heeft'. Verder werd aangegeven dat 'het onderwerp hamsteren' 'wel in relatie staat tot het coronavirus' maar dat het bericht 'te weinig inhoudelijk' is.

Dus mensen, pas op met coronagrappen, de situatie is al ernstig genoeg.
Vandaag wordt je bericht verwijderd, morgen valt je wellicht een ban ten deel. De wegen van de moderatie zijn ondoorgrondelijk.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

On topic blijven is inderdaad duidelijk de norm. Vond de bijdrage van Kees2850 interessant en heb geprobeerd daar inhoudelijk op te reageren. Meer liberale regeringen zoals in Nederland en het VK lijken te kiezen voor minder stringente maatregelen (scholen blijven bijvoorbeeld open). "Linkse" regeringen lijken verder te gaan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Inmiddels zijn ook een meisje van 5 besmet en een jongen van 10.
Ook werd een kerngezonde knul van 16 in 1e instantie niet serieus genomen . Hij bleek toch Corona te hebben, werd aan de beademing gelegd en wordt nu ook kunstmatig in slaap gehouden.
Ouders werden hierdoor compleet overvallen en waarschuwen:" neem dit serieus!".

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Er liggen inmiddels tussen de 40 en 50 patiënten op de IC.s waarvan meer dan de helft onder de 50 jaar is. Ik ga er van uit dat dit geen mensen zijn met onderliggende medische problemen zoals bij ouderen, dus dat vind ik zorgelijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kweenie »

moederslink schreef:
14 mar 2020 23:00
Ook werd een kerngezonde knul van 16 in 1e instantie niet serieus genomen .
Is geen kwestie van wel of niet serieus nemen. Als je niet tot een risicogroep behoort en je verder geen uitzonderlijke ziekteverschijnselen hebt, dan is er weinig reden om actie te ondernemen. (Welke acties zouden er dan immers zinvol kunnen zijn?) Belangrijkste is dan dat je gewoon thuis blijft een uitziekt, tenzij je toestand verslechterd.

Er worden dan bijvoorbeeld ook geen tests uitgevoerd om na te gaan of je wel of geen corona hebt. Die tests bewaren ze wel voor mensen bij wie het noodzakelijk is om dit te onderzoeken. Het aantal positief geteste patiënten is daarom ook maar het topje van de ijsberg.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Deze jongen had hoofdpijn en was misselijk.
De HA zei:" het is buikgriep " , later werd hij zieker en ze gingen naar de Huisartsenpost en daar zeiden ze ook : " even goed uitzieken " tót het nóg slechter ging en hij op de SEH kwam en dáár namen ze het serieus. Het bleek Corona , hij ligt nu dus aan de beademing en wordt in slaap gehouden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar het percentage ligt behoorlijk wat hoger dan bij een gewone griep.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

kweenie schreef:
14 mar 2020 23:12
Het aantal positief geteste patiënten is daarom ook maar het topje van de ijsberg.
Precies. Dat cijfer is is niet alleen afhankelijk van de mate waarin in een bepaald gebied besmettingen voorkomen, maar vooral ook van het testbeleid of praktischer: het aantal uitgevoerde tests.

Als je iedereen test terwijl niemand is besmet, dan staat die teller op 0.
Als je niemand test terwijl iedereen is besmet, dan staat die teller ook op 0.

Het zonder meer vergelijken van het aantal positief geteste patiënten tussen verschillende landen, zegt dan ook niet bijzonder veel. We weten niet wat die verschillen betekenen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Revoked »

En wij hebben inmiddels ook een zieke puber in huis. Met koorts. Dus we houden het in de gaten en ik heb mijn collegae verteld dat ze thuis moeten werken. Da's dan weer een nadeel van kantoor bij huis. Verder hebben we lopende projecten en is het financieel "as usual". Ik verwacht vooralsnog geen problemen, behalve dan extreem veel Whatsapp verkeer. En ik word ook in de gaten gehouden omdat ik helaas tot de kwetsbaren hoor. MS, longemfyseem en diverticulitis zijn zomaar een greep uit mijn ruime assortiment van aandoeningen....

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Dan hopen we er maar het beste van Revoked.
Véél sterkte!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Kees2850 schreef:
14 mar 2020 23:25
moederslink schreef:
14 mar 2020 23:11
Ik ga er van uit dat dit geen mensen zijn met onderliggende medische problemen zoals bij ouderen, dus dat vind ik zorgelijk.
Er zijn genoeg jongeren die astma hebben of worden behandeld voor kanker. Dus je conclusie is voorbarig.
Zucht....
Ik ga er van uit is géén conclusie trekken .
De enige concrete conclusie die je kunt trekken is dat méér dan de helft vd IC patiënten onder de 50 jaar is. Er werd ook nergens benoemd dat ook deze mensen onderliggende medische problemen hadden.

Jouw opmerking suggereert misschien wel dat deze patiënten óf kanker hebben of astmatisch zijn en daarom op een IC liggen. Dat kán natuurlijk maar dit nieuws was daarmee niet in relatie.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er liggen op dit moment vijftig coronapatiënten op een IC, volgens Nieuwsuur, waarvan "het grootste deel" jonger is dan vijftig jaar. Dat valt voor een deel te verklaren, zegt de voorzitter van de Vereniging voor Intensive Care in dat artikel. Het aantal patiënten op de IC is overigens nu nog veel minder dan verwacht, gezien het aantal besmettingen.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 15 mar 2020 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zoals zo vaak begint begint een aandoening met aspecifieke klachten zoals koorts, hoofdpijn en spierpijn. Bijvoorbeeld bij het sars-virus.

De diagnose is dan nog niet te stellen. En even een teststripje gebruiken is er ook niet bij helaas.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Zie net wat foto's van het cafébezoek van een 'facebookvriendin'. Het is duidelijk dat sommige mensen de situatie nog niet serieus nemen. Jammer.

Slaat overigens niet op het cafébezoek op zich, maar het lichamelijke contact dat op de foto's te zien is. Blijkbaar is het heel moeilijk om je aan de adviezen te houden.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

De Belgen regeren... Maar het is inderdaad ergens te zot voor woorden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... aatregelen

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Belgen in grensgebied veroorzaakt dat mensen die vroeger liepen of op fiets kwamen nu met de auto naar NL komen.
Ze lopen al omzet mis en dan nog met de auto ook nog!

De verkeersveiligheid is daar landelijk al veel lager en nu met vele Alcomobilisten erbij elke avond?

ZeerPrivé
Berichten: 5406
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De 1e knokpartij in Nederland om toiletpapier https://www.telegraaf.nl/nieuws/1051269 ... supermarkt

Gesloten