LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook ik vind dat het meest droevig, de ouderen die massaal stierven in eenzaamheid.
Het beschermen van ouderen was het credo en juist zíj zijn verwaarloosd.
Geen PBM , geen bezoek .
Ik stel mij hun verdriet en onmacht , verwarring en eenzaamheid voor, dit is té erg geweest.
Een gotspe!

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

mh73 schreef:
13 jun 2020 11:10
Ondertussen: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/r ... atregelen/
Ik heb het gelezen. Maar ik vrees dat het voor een flink deel van de bevolking niet genoeg is. Mensen zijn er klaar mee. Willen meer ruimte dan er mogelijk is. Daarom: zorg nu eens voor een beperkt aantal gelijkluidende regels.

Waarom mag je in een café wél een krantje lezen, en in de bibliotheek niet, dat soort dingen. Maar dingen logisch, eenvoudig en verklaarbaar, en leg uit dat, als het virus weer de kop opsteekt, de touwtjes dan weer aan moeten worden getrokken. Maar maak ook daar een draaiboek voor: 'als eerste beperken we dit, als dat niet voldoende helpt, dan dat'. Vaak zien mensen zelf al welke kant het op gaat, als het aantal besmettingen toeneemt kunnen ze er op anticiperen.

Op sommige locaties is de ventilatie kennelijk onvoldoende. Doe dáár dan wat aan, nu het kan. Geef daar desnoods adviezen over. Nu is het zomer, kunnen mensen naar buiten. Straks wordt het weer kouder, en zijn mensen veel meer van die binnenruimtes afhankelijk.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik had eergisteravond ineens een huilende tiener op de bank. Ze kijkt altijd uit naar de zomervakantie en had ineens in de gaten dat deze zomervakantie er heel anders uit zou zien.

Geen bezoekjes met het gezin naar intratuin of de stad. Niet zomaar een ijssalon binnenstappen om een lekkere ijscoupe te eten. Niet zomaar naar een museum of dierentuin of wat dan ook, want overal moet je reserveren.

En ik kan me voorstellen dat dit veel mensen op een bepaald moment naar de keel grijpt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Rutte persconferentie 27 mei 2020 schreef:[..]En daar wil ik ook mee afsluiten. Er is veel discussie over de precieze regeltjes en ‘hoe geldt dit nou?’ en ‘hoe geldt dat nou?’. Weet je, dat is eigenlijk niet eens zozeer heel belangrijk. Het allerbelangrijkste is ons gedrag. Zolang wij allemaal – en dat hebben we de afgelopen maanden gedaan – op een verstandige manier omgaan met het virus bestrijden en dat blijven doen en niet kijken ‘waar zit de maas in een regeltje of de mazen in de wetgeving of hoe dat allemaal ook precies in elkaar zit?’, maar ons houden aan die algemene regels en zelf blijven nadenken, dan is de kans het grootst dat het goed gaat op 1 juni, dat het ook goed blijft gaan richting eind juni en dat we op 1 juli kunnen doen wat we dolgraag met z’n allen op 1 juli willen gaan doen.[.,.]

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
13 jun 2020 09:35
Wat ik bij NS niet begrijp: vanaf 29 juni rijdt de Spoorwegmuseumtrein weer. Dat staat in hetzelfde bericht met 'reis alleen als het noodzakelijk is'. :shock:
:D Prima toch?
Het is het standaard OV advies dat op dit moment geldt.
Betekenis: men probeert gedrag te beïnvloeden terwijl tegelijkertijd de verantwoordelijkheid hoe daarmee om te gaan, bij de burger wordt gelegd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

tttlocke schreef: Er is veel discussie over de precieze regeltjes en ‘hoe geldt dit nou?’ en ‘hoe geldt dat nou?’. Weet je, dat is eigenlijk niet eens zozeer heel belangrijk. Het allerbelangrijkste is ons gedrag.
Een waarheid als een koe , maar ja....eigenzinnige Nederlanders hè?
Eén ding hoop ik toch wel... dat die 1.5 meter samenleving niét in een wet wordt verankerd.
Dat zou mij errug boos maken!

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
13 jun 2020 12:52
tttlocke schreef: Er is veel discussie over de precieze regeltjes en ‘hoe geldt dit nou?’ en ‘hoe geldt dat nou?’. Weet je, dat is eigenlijk niet eens zozeer heel belangrijk. Het allerbelangrijkste is ons gedrag.
Een waarheid als een koe , maar ja....eigenzinnige Nederlanders hè?
Eén ding hoop ik toch wel... dat die 1.5 meter samenleving niét in een wet wordt verankerd.
Dat zou mij errug boos maken!
Juist. En dan kom je dus weer uit op de discussies van een aantal weken geleden. Er werden een aantal dringende verzoeken gedaan. Wandelen mocht, maar zoek niet de drukte op. Bij mij in de omgeving is het druk. Dus ik pakte de auto, ging 70-80 kilometer rijden, en zocht daar de rust op om te wandelen en de conditie op peil te houden. Exact waar het om ging. Maar wat ik over me heen kreeg...

En het is nu precies waar de horeca tegen aan loopt. Ondernemers kunnen vette boetes krijgen als hun gasten naar de zin van een paar Boa's niet genoeg afstand houden. Maar hoe moeten ze dat regelen dan? Juist dit soort dingen schept zoveel onduidelijkheid.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Wetten moeten goedgekeurd worden door Tweede én Eerste Kamer.
Er zal kritisch naar gekeken worden en stevig debat zal plaatsvinden.

Dát wetgeving, in één of andere vorm, wordt voorgesteld is niet vreemd.
Dat gebeurt juist vanwege de dubieuze of zelfs afwezige wettelijke grondslag voor maatregelen zoals die toe nu toe genomen zijn: het kabinet stelde regels op, waarvan niet precies duidelijk is wat de status van die regels is (Tweede Kamer accepteert wel) en vervolgens worden die 'regels' door de veiligheidsregio's 'vertaald' en verankerd in noodverordeningen, op grond waarvan ingegrepen kan worden, en beboet of zelfs vervolgd kan worden.
Op die werkwijze is genoeg kritiek gekomen: dit zou onder meer in strijd zijn met de grondwet en daarom mag dat zo niet. Om dit op juiste wijze te doen is wetgeving nodig, die dit wel goed afdekt.
En daar wordt nu dan, terecht, over gesproken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik weet wat je schrijft en hoe dat wordt bepaald en vertaald , maar het mag niét zo zijn dat je
op straffe van een boete verplicht 1.5 meter afstand moet gaan houden in onze samenleving. :evil:

sake1987

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik weet het we hebben het hier al uitgebreid over gehad, maar zoals ik al een stuk terug heb geschreven, ik werk in de ouderenzorg en ons huis zit op slot. Momenteel is er een berusting onder de bewoners en familie. We staan met ingang van maandag weer 2 bezoekers toe en bij ons huis mag dit in eigen appartement. Opluchting onder bewoners, familie en personeel. Vooral bepaalde familie leden hebben het ons erg moeilijk gemaakt ,door ons te bestoken met telefoontjes mails en voor de ramen te gaan staan roepen. Zeker na het protest op de dam was voor veel familie en bewoners de maat vol. Maar goed bezoek gaat nu op afspraak, ontsmetten bij binnenkomst temperatuur wordt gemeten en bezoek wordt naar de bewoner begeleid en weer opgehaald.
En ik zie hier veel voorstanders van mondkapjes, maar ga er maar voor staan 8 uur lang zo'n ding voor de mond in de toch altijd warme huizen en morgens 4 a 5 mensen assisteren met douchen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@Sake1987: die dingen wennen. Begin met zelfgemaakt, later de professionele. Die met luchtfilter zijn weer gemakkelijker in het gebruik, maar duurder in aanschaf en nog steeds slecht leverbaar.
Kees2850 schreef:
13 jun 2020 10:45
Nederlandse regering heeft grote inschattingsfout gemaakt door geen mondkapjes te adviseren. Blijkt uit internationale meta-analyse. Gezichtsbescherming voorkomt als beste verdere verspreiding en had veel doden en verdere verspreiding kunnen voorkomen. Bron: PNAS
Bedoel je dit aritkel: Identifying airborne transmission as the dominant route for the spread of COVID-19 :?:
De conclusie van de schrijvers is, dat gezichtsbedekking samen met andere maatregelen het meest effectief is om de pandemie tot stilstand te brengen. Die andere maatregelen zijn weer afstand-houden, quarantaine en contactonderzoek.

Ik geef je wel gelijk met jouw conclusie, Kees, maar het staat niet in het artikel. Nederland doet het op drie van de vier punten matig tot slecht.
- Mond-neus-bescherming en het RIVM. Bekend.
- Afstand houden is zo onhandig gecommuniceerd, dat het moeilijk is. Net als in elk ander land op deze wereld.
- Quarantaine zonder verdere verplichtingen of controle of sancties.
- Contactonderzoek minimalistisch.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Dat is dan weer iets wat ik niet snap: boos worden op een bedrijf of instelling die zich aan de voorzorgsmaatregelen houdt.

Of je het er nu mee eens bent of niet, daar kan het bedrijf of de instelling of het personeel toch niets aan doen. Die hebben het ook niet bedacht.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is ook niet te snappen, mh73. Dat gebeurt niet alleen bij de zorginstellingen, maar als je de media moet geloven ook bij de horeca, en in het recente verleden ook bij supermarkten.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Net lees ik een bericht dat voor de Räthische baan in Zwitserland nieuwe treinen worden besteld. Staat er tussen neus en lippen door dat daar vanaf 15 juli de trein weer voor 'uitjes' gebruikt mag worden. Wanneer 'mag' het hier weer?

https://www.treinennieuws.nl/rhatische- ... mXVeI6dWQw

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Volgens Rutte moet ik 1½ M afstand houden,
maar hoe ziet een BOA het verschil tussen 151 om 149 cm van wel of niet strafbaar en hoe bewijzen ze dat?

Als ik dronken ben zie ik heel veel dubbel dus is 75cm al voldoende.
En als mensen dansen en bewegen en vooral niet stilzitten, hoe bepaalde je de afstand dan?

Verder heeft een Tandarts of Kapper geen langere armen of hulp stukken en dat mag wel?
De laatste Alcohol controle was voor mijn ruim 40 jaren terug, en zo kan ik er wel meer noemen die ze niet handhaven.

Dus die Boa boetes en vele worden geseponeerd en belangrijke zaken gaan voor.
Dan is dit een oproep van massaal in protest gaan en wegens werkdruk dan maar seponeren?

Regels, Ja, maar hoe controleerde en verwerkte je deze?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
13 jun 2020 13:23
Ik weet wat je schrijft en hoe dat wordt bepaald en vertaald , maar het mag niét zo zijn dat je
op straffe van een boete verplicht 1.5 meter afstand moet gaan houden in onze samenleving. :evil:
Maar dat is toch precies de situatie die op dit moment al aan de orde is?

Er is een veelheid aan, terechte. kritiek mogelijk op het conceptvoorstel voor deze wet, maar tegen dit voorstel zijn omdat het iets mogelijk maakt, wat nu al realiteit is, lijkt mij een vreemd argument. Tenzij je ook nu al de afstandsregels verwerpt natuurlijk.
Ben je tegen de afstandsregels die op dit moment gehanteerd worden en die bijv. in noodverordeningen vastgelegd zijn?

In de wettekst wordt overigens nergens die 1,5 meter genoemd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Er wordt vd noodverordening nu een wet gemaakt.
Ik ben er nú voorstander van, maar Corona zal ooit eens verdwijnen , maar daarna moet er evengoed 1.5 meter afstand worden gehouden, dan staat het in de wet dus MOET het😩!
Of het nu om 1.5 meter, 1 of 2 meter gaat , maakt mij verder niet uit.
Je MOET afstand gaan houden____het nieuwe ' normaal ' ______.
Hoe gaat het dan met events? Terrassen? Bioscoop? Theaters?
Laatst gewijzigd door moederslink op 13 jun 2020 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
13 jun 2020 16:30
Er wordt vd noodverordening nu een wet gemaakt.
Ik ben er nú voorstander van, maar Corona zal ooit eens verdwijnen , maar daarna moet er evengoed 1.5 meter afstand worden gehouden, dan staat het in de wet dus MOET het😩!
Of het nu om 1.5 meter, 1 of 2 meter gaat , maakt mij verder niet uit.
Je MOET afstand gaan houden____het nieuwe ' normaal ' .....bleh....
Dat staat er dus helemaal niet in.
Heb je de wetstekst wel gelezen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat staat er wél. Het is een noodwet, een spoedwet waarbij bv burgermeesters nu extra bevoegdheden krijgen om die 1.5 meter te kunnen laten handhaven.
Of verdwijnt die wet weer zodra Corona geëlimineerd is? Dan heb ik het verkeerd begrepen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
13 jun 2020 16:42
Dat staat er wél. Het is een noodwet, een spoedwet waarbij bv burgermeesters nu extra bevoegdheden krijgen om die 1.5 meter te kunnen laten handhaven.
Of verdwijnt die wet weer zodra Corona geëlimineerd is? Dan heb ik het verkeerd begrepen.
Je hebt dus helemaal niets gelezen,maar bent ergens tegen omdat? Hoezo staat het er wel? Je roept nu iets waarvan je geen flauw benul hebt waar het eigenlijk over gaat.

Gesloten