LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

berndv schreef:
06 mar 2020 15:48
Interessante bron om te lezen is de Global Times, in hoeverre hier ook volledige waarheid in wordt gemeld vraag ik mij soms wel af. Het is ook een interessante bron om te lezen hoe er in China gedacht wordt over de aanpak van corona in europa. Ze kloppen zich wel op hun borst dat zij met hun stelsel het virus zo snel hebben weten te beteugelen en dat dit met het sociale systeem in Europa toch wel wat uitdagender is, mede door het schengen verdrag en de open grenzen. Hoewel de oppervlakte en het inwoneraantal van Europa kleiner zijn dan China.

Maar daar kwam ik ook dit artikel tegen, wat me toch wel enigszins verontrust. Nu weet ik wel dat de Global Times niet de meest betrouwbare bron is, je leest er wat de Chinese Regering wil dat gelezen mag worden en niet meer. Maar wordt na autopsies gesproken over een vergelijking van corona met een virus dat huishoudt alsof het een combi is van Sars en HIV. Ook al ben je genezen van het virus, je longen kunnen onherstelbaar beschadigen door dit virus, wat wellicht ook de gevallen verklaart waarbij mensen die genezen zijn verklaart, alsnog overlijden door deze ziekte.

https://www.globaltimes.cn/content/1181121.shtml
Dat is een door de Chinese overheid gesanctioneerde krant/nieuws-outlet, en dus per definitie verdacht als het om onpartijdig nieuws brengen gaat.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
06 mar 2020 16:07
berndv schreef:
06 mar 2020 16:00
Nee, dat zorgt daar helemaal niet voor. Misschien voor de manier waarop jij een sterftecijfer ziet, maar niet zoals daar de rekennorm CFR voor wordt gehanteerd.Dat is de Case Fatality Rate. Dat is heel simpel: het aantal doden / het aantal bevestigde besmettingen x 100%.
Techneut71 vergeleek helemaal nog niet met de griep.
Ook voor griep is het net zo moeilijk om de juiste cijfers in de simpele formule in te vullen.
Dat is nou net het woordje "als" dat ik daar gebruikte. En als voorbeeld griep, nou, vul daar voor mijn part steenpuist in. Het ging mij om de term sterftecijfer. Een sterftecijfer is niet een cijfer waarmee je de kans dat als je besmet wordt ook daadwerkelijk overlijdt weergeeft. Het sterftecijfer is een cijfer dat de statistieken eenvoudiger maken, waardoor je eventueel een vergelijking kunt maken naar andere ziekten, epidemieën, pandemieën of gewoon een ziektebeeld. En ook voor griep is dat cijfer net zo eenvoudig te berekenen, omdat je het deel dat thuis blijft maar zich niet meldt niet mee hoeft te tellen. Ook daar tel je alleen de officieel geregistreerde gevallen.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus, als straks bekend wordt gemaakt dat, laten we zeggen 3% van de Corona-zieken overlijdt, dan gaat het om 3% van alle geregistreerde gevallen. Dit om te kunnen vergelijken met het aantal doden van steenpuisten, verkoudheden, en andere soorten griep.

Het is dus een puur statistische vergelijking, maar zegt dus weinig tot niets over het aantal sterfgevallen ten opzichte van het werkelijk aantal zieken/geïnfecteerden. Dat zou zomaar 1 op de 3000 of 5000 kunnen zijn.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Voor een eerlijke vergelijking vraag ik me dan wel af hoe ze dat doen met de gewone seizoensgriep. Wordt dat ook gediagnosticeerd met wangslijmvlies of is dat puur aan het inzicht van de huisarts?

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij de "gewone griep" wordt gerekend met de zg. oversterfte, zie bv deze informatie van het RIVM; dat is dus ook een statistisch gegeven. Dat kan gewoon niet anders en het is ook geen enkel bezwaar. Het is een groot misverstand te denken dat statistische analyses altijd onbetrouwbaar zijn, of dat je er "alles mee kunt aantonen."

Dat China zich nu zo op de borst klopt aangaande de bestrijding van het virus, vind ik opmerkelijk. Als de overheid daar direct had erkend dat er een probleem was, in plaats van artsen monddood maken, was de uitbraak daar wellicht ook minder groot geweest.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
06 mar 2020 18:35
Dat China zich nu zo op de borst klopt aangaande de bestrijding van het virus, vind ik opmerkelijk. Als de overheid daar direct had erkend dat er een probleem was, in plaats van artsen monddood maken, was de uitbraak daar wellicht ook minder groot geweest.
Voor mijn gevoel doet China het beter , vergeleken met hoe onze regering de Qkoorts jarenlang onder het tapijt veegde. Met minimaal 25 doden tot gevolg

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
06 mar 2020 20:05
[...]Voor mijn gevoel doet China het beter , vergeleken met hoe onze regering de Qkoorts jarenlang onder het tapijt veegde. Met minimaal 25 doden tot gevolg
Rare vergelijking.
China veegde de boel overigens ook onder het tapijt, maar hield dat slechts een maandje vol.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Erthanax schreef:
06 mar 2020 18:35
Bij de "gewone griep" wordt gerekend met de zg. oversterfte, zie bv deze informatie van het RIVM; dat is dus ook een statistisch gegeven. Dat kan gewoon niet anders en het is ook geen enkel bezwaar. Het is een groot misverstand te denken dat statistische analyses altijd onbetrouwbaar zijn, of dat je er "alles mee kunt aantonen."
Interessant! Bedankt voor de link!

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Laten we blij zijn dat Ebola en Marburg hier niet voorkomen. De patiënten krijgen gruwelijke symptomen (eerder passend in een horrorfilm) en leiden tot sterftepercentages van 20 tot 90%.
(Na te lezen bij het RIVM.)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Aangezien er honderdduizenden op drift zijn moeten we misschien niet raar opkijken wanneer er nog meer uitbraken van diverse virussen komen .
( zei ze somber ....😩 )

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Over het ebolavirus (de herdersstaf) eens een boek gelezen met alle gruwelijke details duidelijk uitgemeten. Als ik hoor dat er weer eens een uitbraak is heb ik altijd de rillingen over mijn rug lopen.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

BL2 schreef:
06 mar 2020 15:12
Aantal is gestegen naar 128 in NL, volgens de dagelijkse update.
Aantal is gestegen naar 188 in NL, volgens de dagelijkse update.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar van de studenten die toch naar Italie gingen, zijn er ook vier besmet. Lekker eigenwijs zijn.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

mh73 schreef:
06 mar 2020 17:58
Voor een eerlijke vergelijking vraag ik me dan wel af hoe ze dat doen met de gewone seizoensgriep. Wordt dat ook gediagnosticeerd met wangslijmvlies of is dat puur aan het inzicht van de huisarts?
https://www.rivm.nl/surveillance-van-in ... rveillance

Zo beoordeelt men of er sprake is van een epidemie. Steekproef dus. Er wordt dus getest op virus bij dit onderzoek.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
07 mar 2020 14:54
Maar van de studenten die toch naar Italie gingen, zijn er ook vier besmet. Lekker eigenwijs zijn.
Bizar hoe gemakkelijk je daar besmet kunt raken kennelijk.

Eigenwijs of niet, ten tijde van vertrek golden er andere reisadviezen. Bovendien schijnt men vooraf overleg te hebben gevoerd met RIVM e.d.
Het is gemakkelijk om hier de beschuldigende vinger te wijzen omdat deze groep te identificeren is. Het is ook aantrekkelijk omdat te doen omdat het een studentenvereniging betreft die al eerder in opspraak gekomen is, zodat er met graagte op ingehakt kan worden. Maar hoeveel mensen zouden de afgelopen weken in Noord-Italië zijn geweest, vanuit Nederland? Hoe gingen ze erheen en in welke toestand kwamen ze terug. We hebben geen flauw idee en kennelijk doet het er ook niet toe.
Iedere inwoner van Noord-Italië die zegt: 'het is hier even niet pluis, ik zoek tijdelijk een heenkomen buiten deze regio' wordt bovendien geen strobreed in de weggelegd. Ook dat is kennelijk niet belangrijk.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
07 mar 2020 14:54
Maar van de studenten die toch naar Italie gingen, zijn er ook vier besmet. Lekker eigenwijs zijn.
Deze informatie klopt niet: vier studenten worden getest. Uitslag nog niet bekend.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Zover ik weet gaat het over een groep van zo.n 900 studenten, dus maar even afwachten hoeveel hiervan besmet blijken te zijn.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Vanavond naar het theater in Heerlen. We zijn niet jong meer maar wel gezond! We gaan ons niet verstoppen!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
07 mar 2020 16:06
Zover ik weet gaat het over een groep van zo.n 900 studenten, dus maar even afwachten hoeveel hiervan besmet blijken te zijn.
Vooralsnog zullen we dat alleen te weten komen van 4 van hen: die zijn getest. De rest niet. Dezelfde behandeling als ieder ander die bepaalde klachten heeft en in een bepaalde regio is geweest.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Theotrucker schreef:
07 mar 2020 16:15
Vanavond naar het theater in Heerlen. We zijn niet jong meer maar wel gezond! We gaan ons niet verstoppen!
Theo, Theo, ben je wel een beetje voorzichtig!

Gesloten