LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, dat is hier ook. Bij binnenkomst moet je je handen ontsmetten. Vervolgens meld je je aan bij de receptie, je houdt je pasje - met tegoed - voor de scanner, en kan door naar de volgende ronde: de ruimte waar je je schoenen en sokken uit mag trekken. En dan kun je door naar het zwembad.

En bij de supermarkt is er niemand meer die het nog doet.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Supermarkten zijn dan ook vrij egocentrisch.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Van supermarkten mogen ouderen gewoon blijven leven hoor.. En zij bieden ook gewoon de beschermingsmiddelen aan..
In tegenstelling tot.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
24 jun 2020 14:39
Klopt, dat is hier ook. Bij binnenkomst moet je je handen ontsmetten. Vervolgens meld je je aan bij de receptie, je houdt je pasje - met tegoed - voor de scanner, en kan door naar de volgende ronde: de ruimte waar je je schoenen en sokken uit mag trekken. En dan kun je door naar het zwembad.

En bij de supermarkt is er niemand meer die het nog doet.
Ik doe nooit mijn sokken en schoenen uit in de supermarkt. :mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
24 jun 2020 14:44
Van supermarkten mogen ouderen gewoon blijven leven hoor.. En zij bieden ook gewoon de beschermingsmiddelen aan..
In tegenstelling tot.
Ik denk dat er hier niemand is waarvan ouderen niet mogen leven, maar misschien zie je spoken, dat gebeurt hier wel vaker als mensen dingen niet in de context lezen.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
24 jun 2020 14:45
witte angora schreef:
24 jun 2020 14:39
Klopt, dat is hier ook. Bij binnenkomst moet je je handen ontsmetten. Vervolgens meld je je aan bij de receptie, je houdt je pasje - met tegoed - voor de scanner, en kan door naar de volgende ronde: de ruimte waar je je schoenen en sokken uit mag trekken. En dan kun je door naar het zwembad.

En bij de supermarkt is er niemand meer die het nog doet.
Ik doe nooit mijn sokken en schoenen uit in de supermarkt. :mrgreen:
:lol: Weinigen denk ik.

Gelukkig snap je de context ook wel. :wink:

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

En, goed nieuws voor de verveelde ex-reiziger die staat te popelen o vanuit niet-noodzakelijke reizen het land te doorkruisen: vanaf 1 juli mag het weer. Niet-noodzakelijke reizen dus. Wel blijft het advies: vermijd de spits en drukte. Even kijken, het is nu de 24e... vanaf volgende week woensdag 'mag' het dus.

Over de verplichte mondkapjes wordt weer niks gezegd in het artikel. Zal vast nog wel gelden denk ik. [Edit: op de NOS-site en teletekst staat dat mondkapjes verplicht blijven, en dat alle zitplaatsen weer gebruikt kunnen worden. Staanplaatsen in de trein nog niet, in de tram weer wel. ]

Anyway: volgende week komt er weer een weekend-vrij abonnement. En een museumjaarkaart, is ook wel fijn.

Bronnen:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -geschrapt
https://nos.nl/artikel/2338378-versoepe ... kbaar.html

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
24 jun 2020 15:53
angel1978 schreef:
24 jun 2020 14:44
Van supermarkten mogen ouderen gewoon blijven leven hoor.. En zij bieden ook gewoon de beschermingsmiddelen aan..
In tegenstelling tot.
Ik denk dat er hier niemand is waarvan ouderen niet mogen leven, maar misschien zie je spoken, dat gebeurt hier wel vaker als mensen dingen niet in de context lezen.
Je was vrij duidelijk. Daar zijn geen spoken voor nodig.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Van mij mogen ouderen gerust leven, dat heb ik nergens gezegd. Ik zeg alleen dat we daarvoor niet de hele maatschappij moeten gaan aanpassen. Dat vind ik persoonlijk een beetje asociaal om dat van iedereen te verwachten voor een klein groepje. In mijn ogen mag dat kleine groepje ook gewoon zichzelf aanpassen aan de maatschappij. En dat is iets heel anders dan zeggen dat ze niet mogen leven.

Overigens, je hebt het steeds over dat biertje van me. Ik kan je vertellen dat ik voorlopig niet echt de behoefte heb om naar mijn stamkroeg te gaan. Het is daar veel nu te druk en ik vind drukte helemaal niets. En begrijp me niet verkeerd, want in mijn ogen is er een heel verschil tussen tegen elkaar aan moeten staan en verplicht anderhalve meter afstand houden. Dat is toch krom. Ik ga met Pietje en Jantje naar de kroeg, pik ze bij hun thuis op, geef ze een hand of een knuffel en aangekomen in de kroeg moet ik op anderhalve meter afstand van ze blijven. Vervolgens moet ik vanaf ons tafeltje al schreeuwend proberen een van de vrouwen aan de tafel naast ons te versieren, waarbij ik niet in de buurt mag komen, maar als ik haar wel zo ver krijg, dan kan ik buiten de kroeg alles doen wat we maar willen.

Wat is dan het praktisch nut van die regels, behalve het allemaal een stuk moeilijker en vervelender maken? Ik zie het niet, er is na bijna een maand nog geen melding geweest dat er iemand is geweest die corona heeft opgelopen, terwijl de regels niet strak gevolgd worden, 30 man niet het maximum is dat gehanteerd wordt (in het weekend staat de eigenaar zelfs aan de deur om tegen iedereen te zeggen dat binnengaan op eigen risico is, omdat het erg druk is) en we hier in de buurt toch veel coronabesmettingen hebben gehad tot een maand terug. Nu ook nog wel, maar niemand die het ziekenhuis in heeft gemoeten.

Ik ben blij dat bijna iedereen die ik ken gewoon normaal doet, dat maakt het leven een stuk leuker.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
24 jun 2020 17:53
Van mij mogen ouderen gerust leven, dat heb ik nergens gezegd. Ik zeg alleen dat we daarvoor niet de hele maatschappij moeten gaan aanpassen.
Het is nog een beetje koffiedik kijken, maar het virus is nu onder controle. Mocht er op een bepaalde plaats ineens een flink aantal besmettingen plaats vinden, dan heb je kans dat niet het hele land in lock-down moet, maar dat er enkel plaatselijk maatregelen getroffen moeten worden. Of dat een beperkt aantal versoepelingen terug gedraaid moet worden.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
24 jun 2020 17:53
Van mij mogen ouderen gerust leven, dat heb ik nergens gezegd. Ik zeg alleen dat we daarvoor niet de hele maatschappij moeten gaan aanpassen. Dat vind ik persoonlijk een beetje asociaal om dat van iedereen te verwachten voor een klein groepje. In mijn ogen mag dat kleine groepje ook gewoon zichzelf aanpassen aan de maatschappij. En dat is iets heel anders dan zeggen dat ze niet mogen leven.
(...)
Zo klein is dat groepje niet. Voor 2020 is de prognose van het CBS dat er 3,4 miljoen 65+'ers zijn (op een totaal van 17,4 miljoen).

De risicogroep "ouderen" begint al bij jongere leeftijd, bv 55 jaar. Meer gedetaileerde cijfers heeft het CBS gelukkig ook (cijfers voor 2019).
De groep 55-65 is 2,3 miljoen. Tel dat op bij de 65+'ers, dan is er met een totaal van 5,7 miljoen geen sprake van een "klein groepje", maar van pakweg eenderde van de bevolking.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En vergeet dan de jongeren (dan 55) met een aandoening niet die ook kwetsbaar zijn.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou, ik zou mezelf met mijn 57 toch echt niet onder de groep 'ouderen' willen scharen. Aan 'seniorenzwemmen' ben ik sowieso nog lang niet toe. Misschien wel nooit.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar hoeveel van die miljoenen worden uiteindelijk echt ziek van corona? En hoeveel daarvan gaan er ook nog eens dood? Dan wordt het groepje dus vrij klein, waar we het voor doen. Zelfs met al die extra oversterfte van maart (waarbij we toch kunnen stellen dat in die tijd geen maatregelen waren als we er van uitgaan dat we de gevolgen van maatregelen pas na 14 dagen gaan zien) kwamen we niet op tienduizenden, maar op enkele duizenden. Het is niet zo dat iedereen die het krijgt er doodziek van wordt, ook de ouderen niet, of er dood aan gaat. Dat percentage is echt heel minimaal. Dus vind ik dat we inderdaad over een klein groepje praten.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

dat zeg ik dus, hier hebben we helemaal geen spoken voor nodig.
Sprookjes dan weer wel..

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Vandaag weer een halve dag in een kliniek doorgebracht, bij binnenkomst 1.5 meter, je handen desinfecteren en iedereen kreeg een mondkapje aangereikt en spatschermen bij de balie.
Verplicht ophouden, allemachies wat is dát benauwd!
Dan krijg je toch nóg meer bewondering voor die zorgmedewerkers met al die beschermende middelen op en aan.

Dit alles was hier vanmiddag toch beduidend anders dan in het ZH waar ik een maand geleden was.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Die mondkapjes kunnen inderdaad knap benauwd zijn. Toch blijven ze voorlopig nog verplicht in het OV. Ik denk dat alleen daarom al lang niet iedereen de komende tijd van het OV gebruik zal gaan maken, dat het toch wat rustiger blijft.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik zet die dingen niet op. Als dat helpt om het rustiger te krijgen in het OV, dan is dat mooi meegenomen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Het OV gaat weer zijn normale capaciteit benutten, maar wél mondkapjes , maar " dichies bij dichies " mag je nu wel zitten , maar vermijd liever de spits is de boodschap.
Dus géén 1.5 meter in het OV , wel indien mogelijk ,maar dus niet verplicht.
Het zou mooi zijn als de 1e klas voor iedereen wordt opengegooid.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
24 jun 2020 19:14
Vandaag weer een halve dag in een kliniek doorgebracht, bij binnenkomst 1.5 meter, je handen desinfecteren en iedereen kreeg een mondkapje aangereikt en spatschermen bij de balie.
Verplicht ophouden, allemachies wat is dát benauwd!
Dan krijg je toch nóg meer bewondering voor die zorgmedewerkers met al die beschermende middelen op en aan.

Dit alles was hier vanmiddag toch beduidend anders dan in het ZH waar ik een maand geleden was.
Mondkapjes in het ziekenhuis? Ik heb ze daar verleden week en de afgelopen maanden niet gezien. Maar met die spatschermen is niets mis.

Gesloten