Coronavirus - algemeen topic

sjohie

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie » 22 jun 2020 08:58

witte angora schreef:
22 jun 2020 08:49
sjohie schreef:
22 jun 2020 08:14
Wij hadden vroeger een slachterij, en het is een fabriek met forse temperatuurverschillen, wat broedplaatsen van bacteriën oplevert, en door de koelingen zijn er behoorlijke luchtstromen. (er wordt uiteraard wel goed schoongemaakt, maar niet tegen griepvirussen, meer tegen dingen als listeria en salmonella).
Hoe maakten jullie dan schoon? Wij deden het bij de Friki-fabriek enkel met een hogedrukspuit. En koud was het inderdaad. Met de winter had het uiteraard niks te maken.
Vnl met hoge drukspuit inderdaad, maar met verschillende schoonmaakmiddelen voor verschillende afdelingen, en ook losse emmers met handborstels etc. En speciale reinigingsstations voor de messen van de uitbeners/snijders, en van die borstels voor de laarzen etc. En je kon ook niet zomaar van het slachtgedeelte de uitsnijhal in lopen etc. Maar goed, dat is al wel even geleden, voordat de huidige mega-slachterijen ontstonden, wij hadden bijvoorbeeld ook geen grote groepen arbeidsmigranten. Die kwamen pas toen van die HBO betwetertjes met stopwatches gingen timen hoelang het uitbenen van een ham duurde, en dat soort dingen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 22 jun 2020 09:15

Het geeft me, alhoewel het nu enigszins off-topic gaat, wel te denken. De ouders van mijn betovergrootvader, dus mijn oud-ouders, hadden een slagerij in Purmerend. Mijn oud-vader is in 1832 overleden, 46 jaar oud, mijn oud-moeder een jaar later in 1833. Mijn betovergrootvader werd dus op 7-jarige leeftijd volledig wees.

Mijn oud-grootvader was degene die het vee op de veemarkt (dinsdag) kocht. Behalve een slagerij annex winkel hadden ze ook nog een herberg en een tapperij. Ik vermoed dat vooral de boeren die van heinde en verre kwamen bij mijn oud-ouders bleven overnachten. Je bent nogal even onderweg vanuit Engewormer/Wormer (daar is mijn betovergrootmoeder geboren) en dergelijke plaatsen. Vee loopt niet zo vlug. Zondag naar de kerk, maandag overdag met het vee naar Purmerend, dinsdag de hele dag op de veemarkt, en woensdag weer terug lijkt me, alhoewel het een aanname is, een redelijke inschatting hoe het ging.

Ik heb geen epidemie of iets dergelijks kunnen ontdekken waardoor ze zo jong zijn overleden. Maar het zou zomaar een gebrek aan hygiëne kunnen zijn tijdens het werken. Ik kan het ze helaas niet vragen.

Dan toch weer terug naar on-topic: zou een andere manier van werken/schoonmaken er aan kunnen bijdragen dat er aanzienlijk minder besmettingen in slachterijen voorkomen? En zo ja, hoe zou dat er uit moeten zien?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 22 jun 2020 09:46

witte angora schreef:
22 jun 2020 09:15
Het geeft me, alhoewel het nu enigszins off-topic gaat, wel te denken. De ouders van mijn betovergrootvader, dus mijn oud-ouders, hadden een slagerij in Purmerend. Mijn oud-vader is in 1832 overleden, 46 jaar oud, mijn oud-moeder een jaar later in 1833. Mijn betovergrootvader werd dus op 7-jarige leeftijd volledig wees.

Mijn oud-grootvader was degene die het vee op de veemarkt (dinsdag) kocht. Behalve een slagerij annex winkel hadden ze ook nog een herberg en een tapperij. Ik vermoed dat vooral de boeren die van heinde en verre kwamen bij mijn oud-ouders bleven overnachten. Je bent nogal even onderweg vanuit Engewormer/Wormer (daar is mijn betovergrootmoeder geboren) en dergelijke plaatsen. Vee loopt niet zo vlug. Zondag naar de kerk, maandag overdag met het vee naar Purmerend, dinsdag de hele dag op de veemarkt, en woensdag weer terug lijkt me, alhoewel het een aanname is, een redelijke inschatting hoe het ging.

Ik heb geen epidemie of iets dergelijks kunnen ontdekken waardoor ze zo jong zijn overleden. Maar het zou zomaar een gebrek aan hygiëne kunnen zijn tijdens het werken. Ik kan het ze helaas niet vragen.

Dan toch weer terug naar on-topic: zou een andere manier van werken/schoonmaken er aan kunnen bijdragen dat er aanzienlijk minder besmettingen in slachterijen voorkomen? En zo ja, hoe zou dat er uit moeten zien?
Dan zou het hele, kneiterefficiente, systeem op de schop moeten. Dus kleinere slachterijen, met ruimere meer afgezonderde werkplekken, en vooral serieuze aanpassingen in de huisvesting en transport van al die arbeidsmigranten. Wij werken voor de asbestinspecties met volgelaatsmaskers, maar die kan je eigenlijk niet 8 uur lang dragen, dus de medewerkers zo beschermen is erg lastig. Kortste klap is om minder vlees te consumeren, wat sowieso om velerlei redenen toch al een goed idee is. Dan volgt de corona-bestendigheid vanzelf wel voor een deel in de hele keten.

Maar goed, dan zouden wij als consumenten moeten consuminderen, en idealiter ook wat meer betalen voor het vlees, want meer ruimte om te werken etc, en een wat beter salaris waarmee men niet gedwongen wordt om met 15 man in een eengezinswoning te hokken, zou óók helpen. En wat meer controle op de werkgevers in kwestie. We herinneren ons allemaal die woordvoerder die na het crisisoverleg met de minister zei dat de protocollen etc al goed waren, en "ze" eea wel goed in de smiezen hadden, kortom het was een storm in een glas water, om nog geen 12 uur later op TV te zien hoe een slachterij gesloten werd, omdat er doodleuk weer busjes vol werknemers aan kwamen rijden.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 22 jun 2020 10:02

sjohie schreef:
22 jun 2020 09:46
[...] en een wat beter salaris waarmee men niet gedwongen wordt om met 15 man in een eengezinswoning te hokken[...]
Vreemde voorstelling van zaken.
Daar wordt men helemaal niet toe gedwongen.
Niet-arbeidsmigranten die, in deze of een andere sector, eenzelfde salaris verdienen, 'hokken' toch ook niet 'met 15 man in een eengezinswoning'?
Laatst gewijzigd door tttlocke op 22 jun 2020 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 22 jun 2020 10:03

Gisteravond een gesprek gehad met een vriend waarbij mij de wenkbrauwen toch even gingen fronsen. Nu ben ik helemaal wars van alle complottheorieen, en zie hoe sommige facebookkennissen met een overschot aan tijd, en lichte financiele paniek helemaal los gaan. Maar ik zat gisteravond dus met iemand die ik behoorlijk hoog heb zitten te praten over wat hij meegemaakt had op malieveld. Hij was daar vanwege wat er met de cultuur sector gebeurd en las terplekke tot zijn verbazing nieuwsberichten over rellen op het malieveld. Hij keek eens om zich heen en er was vredige demonstratie. Er was kennelijk een kleine groep jongelui aan de rand van het veld die daar niet waren om te demonstreren, maar tot op heden nog niets ondernomen hadden. Dat was voor hem het teken om weg te gaan. Mede door de zeer nadrukkelijk aanwezige ME en politiemacht. Hij beschreef het als aangifte proberen te doen op het politieburo en bij binnenkomst agenten met getrokken pistolen te treffen. Demonstreren is leuk, maar er zijn grenzen. De beelden van wat er daarna gebeurd is spreken voor zich.

Hij is nu behoorlijk gedesillusioneerd en zoals hij zelf aangaf nog meer verward. Je gaat daar naartoe om te laten merken dat je het niet eens bent met het beleid, en bent onverwacht getuige van een enorme mediamanipulatie waarbij er aangestuurd werd op het uit de hand laten lopen van de demonstratie. En dit door de media waar hij zelf voor werkt. Hoe kan het dat er al tal van berichten waren over ME charges, rellen, uit de hand gelopen demonstratie terwijl hij ter plekke was en er totaal geen sprake van was. En zoals hij aangaf merkte hij hoe deze berichten voor onrust zorgden, en feitelijk het verdere verloop triggerde.

Nogmaals, ik ben normaal totaal niet onder de indruk van dit soort verhalen, maar je staat toch wel even zonder antwoord als dit verteld wordt door iemand die je hoog hebt zitten en overduidelijk echt ontredderd is door wat hij die middag meegemaakt had. Ik was er zelf niet bij dus heb het alleen van horen zeggen.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 22 jun 2020 10:06

15 in hok, dat is zo geregeld door Uitzendbureau die ze moeten aanpakken.

Als er nergens betaalbare redelijke plek te vinden is en met Poolse taal + redelijk Engels kom je niet snel aan elders woonruimte,
en tijdelijk werk dus langdurig huurcontract teken je ook niet snel.

We moeten de aanbieder slaapzalen aanpakken en veroordelen tot 1 persoonskamertje want daar hebben die uitzuigers recht op!

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 22 jun 2020 10:41

tttlocke schreef:
22 jun 2020 10:02
sjohie schreef:
22 jun 2020 09:46
[...] en een wat beter salaris waarmee men niet gedwongen wordt om met 15 man in een eengezinswoning te hokken[...]
Vreemde voorstelling van zaken.
Daar wordt men helemaal niet toe gedwongen.
Niet-arbeidsmigranten die, in deze of een andere sector, eenzelfde salaris verdienen, 'hokken' toch ook niet 'met 15 man in een eengezinswoning'?
Nou, als je je verdiept in de schimmige wereld van die uitzendbureautjes die ze naar Nederland halen, en ze "huisvesten", zodat ze kunnen werken in mega-slachterijen, welke ze zich nou ook niet echt bevlogen werkgevers tonen, schrik je je een hoedje. En er werken zo goed als geen autochtonen op de werkvloer in de Nederlandse slachterijen. Ondanks dat we plenty werkelozen hebben, krijgen ze die werkplekken niet gevuld met Nederlanders kan ik je zeggen. Sterker nog, zonder (seizoens)arbeidsmigranten zou onze levensmiddelenindustrie snel en behoorlijk catastrofaal tot stilstand komen. En voor die mensen is de enige reden om hier naar toe te komen, geld om naar huis te kunnen sturen, maw die hebben een serieuze prikkel om zo goedkoop mogelijk te leven hiero. Waar die gehaaide uitzend-aso's dan weer handig op in springen, door ze voor net wat minder dan "normale" huren, met 15 man in 1 woning te drukken, zodat ze wat meer geld overhouden.

Het is een vicieuze cirkel, waar genoeg perverse prikkels in zitten, om het niet van binnenuit te veranderen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 22 jun 2020 10:45

fonsflons schreef:
22 jun 2020 10:03
Gisteravond een gesprek gehad met een vriend waarbij mij de wenkbrauwen toch even gingen fronsen. Nu ben ik helemaal wars van alle complottheorieen, en zie hoe sommige facebookkennissen met een overschot aan tijd, en lichte financiele paniek helemaal los gaan. Maar ik zat gisteravond dus met iemand die ik behoorlijk hoog heb zitten te praten over wat hij meegemaakt had op malieveld. Hij was daar vanwege wat er met de cultuur sector gebeurd en las terplekke tot zijn verbazing nieuwsberichten over rellen op het malieveld. Hij keek eens om zich heen en er was vredige demonstratie. Er was kennelijk een kleine groep jongelui aan de rand van het veld die daar niet waren om te demonstreren, maar tot op heden nog niets ondernomen hadden. Dat was voor hem het teken om weg te gaan. Mede door de zeer nadrukkelijk aanwezige ME en politiemacht. Hij beschreef het als aangifte proberen te doen op het politieburo en bij binnenkomst agenten met getrokken pistolen te treffen. Demonstreren is leuk, maar er zijn grenzen. De beelden van wat er daarna gebeurd is spreken voor zich.

Hij is nu behoorlijk gedesillusioneerd en zoals hij zelf aangaf nog meer verward. Je gaat daar naartoe om te laten merken dat je het niet eens bent met het beleid, en bent onverwacht getuige van een enorme mediamanipulatie waarbij er aangestuurd werd op het uit de hand laten lopen van de demonstratie. En dit door de media waar hij zelf voor werkt. Hoe kan het dat er al tal van berichten waren over ME charges, rellen, uit de hand gelopen demonstratie terwijl hij ter plekke was en er totaal geen sprake van was. En zoals hij aangaf merkte hij hoe deze berichten voor onrust zorgden, en feitelijk het verdere verloop triggerde.

Nogmaals, ik ben normaal totaal niet onder de indruk van dit soort verhalen, maar je staat toch wel even zonder antwoord als dit verteld wordt door iemand die je hoog hebt zitten en overduidelijk echt ontredderd is door wat hij die middag meegemaakt had. Ik was er zelf niet bij dus heb het alleen van horen zeggen.
Volgens mij klopt het wel ongeveer met het beeld in deze reportage.
https://nos.nl/artikel/2338089-chef-vei ... t-het.html

mediamanipulatie zie ik overigens niet. En een trigger door de politie ook niet.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 22 jun 2020 10:45

fonsflons schreef:
(...) Ik was er zelf niet bij dus heb het alleen van horen zeggen.
Ik was er ook niet bij, maar de stellige indruk die ik heb is dat niet de media manipuleren, maar een kleine groep raddraaiers.

Jaren geleden was ik op een festival bij een optreden van DJ Jean, dat onverwacht werd afgebroken. Vooraan bij het podium was het onrustig, vechtpartij, DJ Jean bekogeld, politie inzet, enz. Ik was erbij, maar heb er niets van gezien of gemerkt (wel dat DJ Jean vertrok, natuurlijk).

Ik kan me dus goed voorstellen dat een vreedzame demonstrant ergens op het Malieveld een andere indruk heeft van de gebeurtenissen dan iemand aan de rand, in de buurt van de raddraaiers.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 22 jun 2020 10:56

fonsflons schreef:
Maar ik zat gisteravond dus met iemand die ik behoorlijk hoog heb zitten te praten over wat hij meegemaakt had op malieveld. Hij was daar vanwege wat er met de cultuur sector gebeurd en las terplekke tot zijn verbazing nieuwsberichten over rellen op het malieveld. Hij keek eens om zich heen en er was vredige demonstratie. Er was kennelijk een kleine groep jongelui aan de rand van het veld die daar niet waren om te demonstreren, maar tot op heden nog niets ondernomen hadden.

..bent onverwacht getuige van een enorme mediamanipulatie waarbij er aangestuurd werd op het uit de hand laten lopen van de demonstratie.
Dat zijn nogal aantijgingen
Hoe makkelijk is die mediamanipulatie vandaag de dag? Iedereen met een mobieltje schiet plaatjes met exacte datum en GPS positie.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 » 22 jun 2020 11:05

Wat flonsflons schreef, daar heb ik meerdere soortgelijke berichten over gehoord.

Ik heb filmpjes gezien van een ME busje dat met vrij hoge snelheid op een groep mensen inrijdt, die niets bijzonders lijken te doen.
Van een waterkanon dat los gaat op een groep keurige senioren, die ook niets bijzonders lijken te doen.
Van ME'ers die met een schild en vrij grof geweld ook een groep senioren hard achteruit duwt.

Ik was er niet bij, maar heb toch wel heel sterk de indruk dat juist politie en ME het behoorlijk hebben laten escaleren. Of, laat ik het anders zeggen, niet de juiste manieren gekozen hebben om dit protest te beëindigen.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 22 jun 2020 11:10

Nogmaals, ik stond tot gisteravond er precies in zoals de critici op mijn bericht. Mijn mening is overigens niet omgeslagen. Ik geef alleen aan dat het heel raar is om van iemand die je goed kent te horen dat er zaken in de media stonden voordat deze gebeurd zijn. Iemand die er was, iemand die zeer intelligent is, zelf bij de media werkt. Het is een beetje als een foto van je vrouw als tiener zien met bruin haar terwijl je 100% zeker bent dat ze altijd blondine is geweest.

Kort gezegd...een huh? moment. Erg raar. Weet ook niet goed wat ik er van moet denken.

ps, het verschil tussen een ME charge, en stilstaande wagens zou merkbaar moeten zijn, vooral als de groep raddraaiers die later in de beelden verschijnen zichtbaar zijn en nog niets ondernomen hebben. Wat er in de media te zien was klopt zegt hij. Wat er niet klopt is dat de berichten geplaatst werden voordat het daadwerkelijk plaatsvond.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 » 22 jun 2020 11:16

fonsflons schreef:
22 jun 2020 11:10
ps, het verschil tussen een ME charge, en stilstaande wagens zou merkbaar moeten zijn, vooral als de groep raddraaiers die later in de beelden verschijnen zichtbaar zijn en nog niets ondernomen hebben. Wat er in de media te zien was klopt zegt hij. Wat er niet klopt is dat de berichten geplaatst werden voordat het daadwerkelijk plaatsvond.

Precies dat heb ik ook gelezen: er was niets aan de hand maar toch plaatste de media al berichten dat het uit de hand liep. Dat is toch vreemd.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 22 jun 2020 11:21

mh73 schreef:
22 jun 2020 11:16

Precies dat heb ik ook gelezen: er was niets aan de hand maar toch plaatste de media al berichten dat het uit de hand liep. Dat is toch vreemd.
Dat is voor mij het verwarrende. Als ik dat zou lezen zou ik dat met een korrel zout nemen. Maar het vernemen van iemand die daar was, en die geen enkele aanleiding heeft om daar over te liegen. Hij heeft het specifiek over dat de groep die het uiteindelijk verkloot heeft duidelijk zichtbaar was, en de ME, politie. Maar dat er dus nog niets aan de hand was maar de berichtgeving over rellen die uitgebroken waren wel al begonnen was. Het voordeel voor hem was dat hij ruim de tijd had om de situatie aan te kijken en eieren voor zijn geld te kiezen. Weggaan voordat het uit de hand liep. Want dat het uit de hand ging lopen werd steeds duidelijker volgens hem.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 22 jun 2020 11:29

16again schreef:
22 jun 2020 10:56

Hoe makkelijk is die mediamanipulatie vandaag de dag? Iedereen met een mobieltje schiet plaatjes met exacte datum en GPS positie.
Dat is ook mijn gedachte en de reden dat alle complottheorien met een dikke korel zout neem. Indien het corona gebeuren een wereldwijd voorbedacht plan is dan is het verdomd knap dat van de honderd duizenden gestuurde en slimme mensen (zorg, politiek, politie, leger etc) niet 95% zegt...ja, dacht het dus niet he. Dat kan niet.

Ik kan mij dus ook totaal niet voorstellen dat dit onder onze eigen neus gebeurt. Daar geloof ik helemaal niet in. Maar dat media helemaal neutraal zijn durf ik niet te garanderen. Ik heb geen mening over het verhaal dat ik gisteravond gehoord heb. Als ik het al zo moeten omschrijven dan kom ik niet verder dan raar. Omdat ik geen enkele reden heb om deze persoon niet te geloven. En dat laatste zeg ik niet zomaar.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 22 jun 2020 11:37

Waarom wordt er überhaupt tegen de 1.5 meter geprotesteerd?
Mensen gillen en blèren over hun afgepakte " vrijheden " :roll: .
Het valt allemaal wel mee, toch?
Wat wil men dan? Alles maar overboord gooien en net doen alsof er geen virus rondwaart terwijl het weer aan het oplaaien is nota bene?

Die aso relschoppers/ hooligans daar heb ik geen goéd woord voor over .
Moet je bv die beelden zien in Stuttgart en in Parijs , ze denken een vrijbrief te hebben om de hele boel maar aan gort te vernielen én maar te plunderen :evil:

Jablan

Ongelezen bericht door Jablan » 22 jun 2020 11:44

In welke media verschenen de berichten, dat het uit de hand liep, terwijl er nog niets was gebeurd, als eerste?
tttlocke schreef:
22 jun 2020 10:02
Vreemde voorstelling van zaken. Daar wordt men helemaal niet toe gedwongen. Niet-arbeidsmigranten die, in deze of een andere sector, eenzelfde salaris verdienen, 'hokken' toch ook niet 'met 15 man in een eengezinswoning'?
Niets vreemds aan. Kijk bij Eurostat naar de werkloosheidscijfers per land en naar leeftijd.
Minimumloon in Bulgarije en Roemenië is een stuk lager dan in Duitsland, België of Nederland. Geen werk in eigen land, wel een aanbod om in een ander land te werken en twee keer zoveel te verdienen als in eigen land. Huisvesting geen probleem, wordt geregeld. Taal is geen probleem, want al je collega's spreken jouw taal.

Zo worden de mensen verleid om dit soort arbeidsovereenkomsten te tekenen. Omdat het een totaalpakket is (werk + huisvesting), kun je pas overstappen naar een andere baan, als je ook ergens anders onderdak hebt gevonden en meer dan een paar woorden Frans / Nederlands / Duits spreekt. Dat is de dwang.
Laatst gewijzigd door Jablan op 22 jun 2020 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 22 jun 2020 11:46

Als ik het eerste filmpje op de sites van de NOS en RTL goed interpreteer, is het niet op het Malieveld begonnen, maar bij het station, iets verder weg. Dan kan het wel dat het op het Malieveld rustig was, terwijl de rellen elders al begonnen waren.

Als je de beelden ziet, genomen door een 'omstander', kun je je inderdaad afvragen wie er nu begon. Wat er aan vooraf ging staat er natuurlijk niet op. Maar ook: hoe kan het dat dat filmpje, het was duidelijk van een mobiel, zo snel bij beide redacties kwam?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 22 jun 2020 11:50

fonsflons schreef:
22 jun 2020 11:29
16again schreef:
22 jun 2020 10:56

Dat is ook mijn gedachte en de reden dat alle complottheorieën met een dikke korel zout neem. Indien het corona gebeuren een wereldwijd voorbedacht plan is dan is het verdomd knap dat van de honderd duizenden gestuurde en slimme mensen (zorg, politiek, politie, leger etc) niet 95% zegt...ja, dacht het dus niet he. Dat kan niet.

Ik kan mij dus ook totaal niet voorstellen dat dit onder onze eigen neus gebeurt. Daar geloof ik helemaal niet in. Maar dat media helemaal neutraal zijn durf ik niet te garanderen. Ik heb geen mening over het verhaal dat ik gisteravond gehoord heb. Als ik het al zo moeten omschrijven dan kom ik niet verder dan raar. Omdat ik geen enkele reden heb om deze persoon niet te geloven. En dat laatste zeg ik niet zomaar.
Ik denk dat er dan een reconstructie plaats moet vinden. Welke berichten verschenen wanneer, uit welke bron en hoe was de exacte situatie op dat moment.

Als ik namelijk naar de liveblogs kijk en de tijdstippen en de situatie op dat moment (incl. beelden ), dan zie ik echt helemaal niets vreemds.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 22 jun 2020 11:50

Dit filmpje verscheen als eerste bij RTL en de NOS: https://twitter.com/BobHGL/status/1274682037715247104

Het is inderdaad bij de hoofdingang van het station.

Plaats reactie