LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
26 jun 2020 15:49
witte angora schreef:
26 jun 2020 15:20
De oplossing is goed monitoren, en als er ergens een forse toename is in het aantal besmettingen, het lokaal aanpakken. En dan niet meteen een volledige lock-down, maar het aanpassen van maatregelen om de controle terug te krijgen.
Ik ben bang dat dat niet kan gaan werken, mensen vliegen, rijden, reizen weer alle kanten op.
Het zal niet ( wéér niet ) goed te monitoren zijn , ook de contactonderzoeken zullen niet meer te volgen zijn.
Als ik zie met hoeveel duizenden, 10 duizenden men weer op sjouw is , overal , in horeca, parken , OV , stranden , vliegtuigen etc etc.
Ik las in een interview met GGD directeur Sjaak de Gouw over die contactonderzoeken het volgende:

“Bij het gros van de onderzoeken blijft het volgens GGD-voorman De Gouw, die voor alle GGD’en de infectieziektebestrijding leidt, onduidelijk waar het virus vandaan komt. ,,Er zijn maar enkele mogelijkheden waarbij je dat wel zeker weet: bijvoorbeeld als iemand veertien dagen binnen is gebleven en maar één keer naar buiten is geweest.’’ De bron opsporen is volgens hem vaak lastig. ,,Als iemand aangeeft: ik ben wat op visite geweest, gaan fietsen en ik heb op een terrasje gezeten, dan kun je niet zeggen waar de bron zit.’’

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Exact! Precies mijn punt....het is onmogelijk om werkelijk ieder contact in beeld te krijgen.
Laten we toch alsjeblieft niet denken dat we klaar met het virus zijn.
Zoals gezegd : ik blijf alert en voorzichtig.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

"Bij het gros..."? Wat typisch: De GGD vindt bij ruim de helft van de besmettingen de bron van het coronavirus, zei hij volgens Trouw gisteren in de Tweede Kamer.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
26 jun 2020 17:35
"Bij het gros..."? Wat typisch: De GGD vindt bij ruim de helft van de besmettingen de bron van het coronavirus, zei hij volgens Trouw gisteren in de Tweede Kamer.
Dat is inderdaad vreemd, is las dit interview https://www.ad.nl/binnenland/brononderz ... ~a88e0841/

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is inmiddels wel negen dagen geleden, dus misschien lukt het nu met minder besmettingen beter. Of hij kijkt nu anders naar de cijfers. Of hij spreekt met twee tongen. Of... zegt u het maar.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
26 jun 2020 17:07
“Bij het gros van de onderzoeken blijft het volgens GGD-voorman De Gouw, die voor alle GGD’en de infectieziektebestrijding leidt, onduidelijk waar het virus vandaan komt. ,,Er zijn maar enkele mogelijkheden waarbij je dat wel zeker weet: bijvoorbeeld als iemand veertien dagen binnen is gebleven en maar één keer naar buiten is geweest.’’ De bron opsporen is volgens hem vaak lastig. ,,Als iemand aangeeft: ik ben wat op visite geweest, gaan fietsen en ik heb op een terrasje gezeten, dan kun je niet zeggen waar de bron zit.’’
De zoektocht wordt natuurlijk fors kleiner als de bron ook symptomen krijgt, en hierdoor in GGD onderzoek opduikt

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Censor »

Erthanax schreef:
26 jun 2020 17:35
"Bij het gros..."? Wat typisch: De GGD vindt bij ruim de helft van de besmettingen de bron van het coronavirus, zei hij volgens Trouw gisteren in de Tweede Kamer.
Maar dat is dan bij de positief geteste mensen.
Niet iedereen laat zich testen of wordt getest.
Er staat immers ook bij dat een hoop bronnen nog duister zijn en dat men niet weet waar men eventueel besmet kan zijn geraakt of het niet vertelt?
En heb ik slechts een lange treinreis gemaakt dan is het nmm niet meer mogelijk om bronnen te achterhalen.
Ik ben nog steeds van mening dat als je wat klachten hebt dat je dan je moet laten testen en is het positief dan maar gewoon binnen blijven.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Censor schreef:
26 jun 2020 20:20
En heb ik slechts een lange treinreis gemaakt dan is het nmm niet meer mogelijk om bronnen te achterhalen.
Met gegevens van mobiele telefoons is vrijwel iedereen te volgen. Telecomprovider ziet niet alleen aan welke mast je verbonden bent, maar ook afstand en richting.

Zo is te achterhalen wie er allemaal in de trein zaten, en op welke station ze in/uit stapten.
George Orwell had alleen het jaartal verkeerd.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
26 jun 2020 20:57
Censor schreef:
26 jun 2020 20:20
En heb ik slechts een lange treinreis gemaakt dan is het nmm niet meer mogelijk om bronnen te achterhalen.
Met gegevens van mobiele telefoons is vrijwel iedereen te volgen. Telecomprovider ziet niet alleen aan welke mast je verbonden bent, maar ook afstand en richting.

Zo is te achterhalen wie er allemaal in de trein zaten, en op welke station ze in/uit stapten.
George Orwell had alleen het jaartal verkeerd.
Volgens mij vraagt de NS je tegenwoordig ook om je reis te registreren ( en met de OV-kaart kan dit geverifieerd worden ). Daarmee heb je als bij-effect ook redelijk in beeld wie er dezelfde reis hebben gemaakt.

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Censor »

Dat wist ik niet, maar moet je je van te voren registreren? Ik heb geen smartphone , dus ik check in en reis kriskras door het hele land met dezelfde vervoerder , dan is het toch niet meer te achterhalen ?

En dat boek ken ik , best wel griezelig om in zo.n matrix te zitten eigenlijk :shock: .

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
26 jun 2020 20:59
Volgens mij vraagt de NS je tegenwoordig ook om je reis te registreren ( en met de OV-kaart kan dit geverifieerd worden ). Daarmee heb je als bij-effect ook redelijk in beeld wie er dezelfde reis hebben gemaakt.
Je checkt ook in en uit, waarmee je bent te achterhalen.

Nu nog even het gros aan de Corona app krijgen, dan is te achterhalen bij wie je in de coupe zit. (blue-tooth tussen telefoons onderling )

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Censor schreef:
26 jun 2020 21:24
Dat wist ik niet, maar moet je je van te voren registreren? Ik heb geen smartphone , dus ik check in en reis kriskras door het hele land met dezelfde vervoerder , dan is het toch niet meer te achterhalen ?

En dat boek ken ik , best wel griezelig om in zo.n matrix te zitten eigenlijk :shock: .
Nee je wordt gevraagd van te voren te registreren, geen plicht. Maar wel beloond als je dit dan ook daadwerkelijk doet ( zie stuk terug dit topic).

Je geeft dus aan wat je van plan bent te reizen en koppelt deze reis aan je ov-kaart (nummer). Als je daarna de reis ook echt maakt, dan weet men dus wie het was en waar je gereisd hebt. (indicatief). Het is geen hard bewijs, maar dat is voor het contactonderzoek ook geen vereiste volgens mij ;)

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
26 jun 2020 21:41
angel1978 schreef:
26 jun 2020 20:59
Volgens mij vraagt de NS je tegenwoordig ook om je reis te registreren ( en met de OV-kaart kan dit geverifieerd worden ). Daarmee heb je als bij-effect ook redelijk in beeld wie er dezelfde reis hebben gemaakt.
Je checkt ook in en uit, waarmee je bent te achterhalen.

Nu nog even het gros aan de Corona app krijgen, dan is te achterhalen bij wie je in de coupe zit. (blue-tooth tussen telefoons onderling )
Alleen bij een kaart op naam. Indien anoniem, dan heb je de opgegeven informatie dus nodig.

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Censor »

16again schreef:
26 jun 2020 21:41
Je checkt ook in en uit, waarmee je bent te achterhalen.
Niets is meer geheim in deze matrix :( .

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
26 jun 2020 21:43
16again schreef:
26 jun 2020 21:41
Je checkt ook in en uit, waarmee je bent te achterhalen.
Alleen bij een kaart op naam. Indien anoniem, dan heb je de opgegeven informatie dus nodig.
Anoniem klinkt mooi, maar reis je vaker met die kaart, dan sluit ik niet uit dat eigenaar van de kaart te achterhalen is. Combineer in/uit check data eens maar met GSM locatie info.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik als Belg een papieren kaartje koop en instap.

Met wie zat U daar dan, en wie was die persoon?
Een verdwaalde B Post bezorger?

Verder is precies de juiste trein vooraf opgeven onmogelijk, ik weet hoe vaak Hollanders klaagde over vertragingen.

En een Geen Snoer Meer? de BE kaart zit naast een NL kaart op dezelfde stoel, dus 2 passagiers of Duo Sim?

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

En onze nationale "trots" moet ook door de Corona crisis geholpen worden. Met 3.4 miljard staatsteun:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/233867 ... terug.html
Al doet de uitspraak "'We krijgen het KLM-geld met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid terug " me toch denken aan uitspraken van minister Jan Kees de Jager 10 jaar terug:
https://www.parool.nl/nieuws/de-jager-w ... ~bd154ab0/
"Minister Jan Kees de Jager (Financiën) gaat er nog altijd vanuit dat Griekenland de leningen met rente aan ons land terugbetaalt."

Ook hier wordt het volk weer besodemieterd. Een faillisement en doorstart was beter geweest. Nu vloeit het geld van de belastingbetaler linea recta door naar de lease maatschappijen , waar de vliegtuigen van zijn. Lease maatschappijen die nu geen centje pijn lijden.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
27 jun 2020 08:09
En onze nationale "trots" moet ook door de Corona crisis geholpen worden. Met 3.4 miljard staatsteun:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/233867 ... terug.html
Al doet de uitspraak "'We krijgen het KLM-geld met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid terug " me toch denken aan uitspraken van minister Jan Kees de Jager 10 jaar terug:
https://www.parool.nl/nieuws/de-jager-w ... ~bd154ab0/
"Minister Jan Kees de Jager (Financiën) gaat er nog altijd vanuit dat Griekenland de leningen met rente aan ons land terugbetaalt."

Ook hier wordt het volk weer besodemieterd. Een faillisement en doorstart was beter geweest. Nu vloeit het geld van de belastingbetaler linea recta door naar de lease maatschappijen , waar de vliegtuigen van zijn. Lease maatschappijen die nu geen centje pijn lijden.
Mij doet het vooralsnog meer denken aan de staatssteun voor de banken,die we met rente terug zouden krijgen en die zelfs eerder zijn terugbetaald dan afgesproken.
Aangezien het hier een (koninklijk) nederlands
Bedrijf is met ook veel Nederlandse medewerkers die ook aan Nederland belasting betalen, heb ik hier een ander gevoel bij dan bij de steun aan een ander EU land.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
27 jun 2020 08:34
Mij doet het vooralsnog meer denken aan de staatssteun voor de banken,die we met rente terug zouden krijgen en die zelfs eerder zijn terugbetaald dan afgesproken.
Aangezien het hier een (koninklijk) nederlands
Bedrijf is met ook veel Nederlandse medewerkers die ook aan Nederland belasting betalen, heb ik hier een ander gevoel bij dan bij de steun aan een ander EU land.
De KLM grootverdieners weten wel raad met die belasting:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/233090 ... loten.html

Vergelijking met bank gaat mank. De systeembanken zijn wel gered, DSB niet. En geld terugverdienen als bank is makkelijker dan met een vliegmaatschappij: Zonder kosten geld scheppen, en daar rente voor vragen.

Nu je over de banken begint: We hebben met onze steun niet eens Griekenland gered, maar veel meer de banken die geld in Griekenland hadden zitten

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, laat de KLM failliet gaan. Wie springt er in het gat? Geen Nederlands bedrijf. Gevolg: vele duizenden zonder werk. Geen inkomen meer, maar wel een uitkering. Daar wordt toch ook niemand beter van?

Gesloten