LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, er is een schatting dat 2/3 van de treinspotters een vorm van autisme heeft. Dus toeval is het zeker niet. Ga maar eens met zo'n onderhoudsrit of iets dergelijks mee, dan zie je het wel... (en ga daarna maar weer met de 'normale' trein, en ervaar het verschil).

Wat de bezuinigingen betreft: toch wel een beetje apart dat juist de NS samen met de overheid stelde dat het OV niet voor uitjes was en dat mensen vooral niet met het OV mochten, en nu dit tot een verwacht recordverlies heeft geleden, moet er maar weer gesneden worden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Het snijden gebeurt vooral, omdat veel mensen het OV nu definitief de rug hebben toegekeerd en het een paar jaar zal duren om weer op het oude reizigersniveau terug te komen.

Het is overigens een internationale trend - uit Italië, Spanje, Frankrijk en Duitsland komen berichten over recordomzetten bij de fietsenverkopers. Bovendien worden in veel steden nu fietspaden uitgerold, ten koste van rijbanen voor auto's.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar waaruit blijkt dan dat zoveel mensen het OV definitief de rug hebben toegekeerd? Er mogen pas vanaf a.s. woensdag weer niet-noodzakelijke reizen worden gemaakt. Veel mensen deden dat dan ook niet. Ik zal zelf echt wel weer weekendvrij gaan rijden, maar ook niet direct - de auto heeft aankomende week een redelijk dure operatie nodig, een nieuwe DB-riem. Kosten: 291 euro. Dan hou ik die 37 euro even een maandje in de knip. Er zijn er misschien nog wel meer die dergelijke overwegingen hebben.

Het komt wel, inclusief een museumjaarkaart, maar op mijn tijd. Ik wil ook even de eerste berichten afwachten hoe druk het in de treinen gaat worden. Heb er weinig zin in om, na 5 of 6 uur ergens gelopen te hebben, twee of drie keer te horen moeten krijgen dat de trein vol is en dat ik maar even moet wachten op de volgende. Die uiteraard ook weer te vol is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
29 jun 2020 18:07
Maar waaruit blijkt dan dat zoveel mensen het OV definitief de rug hebben toegekeerd?
NS heeft de afgelopen maanden een paar onderzoeken onder de eigen reizigers (NS-Panel) gehouden, met als uitkomst: het gaat nog lang duren om iedereen weer als klant terug te krijgen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ben volgende week in ieder geval weer wél van de partij😃

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit even te denken waarom dat zo kan zijn.
- veel mensen zullen blijvend of langdurig een of meerdere dagen gaan thuiswerken. Die zie je dus minder
- veel mensen zullen voor hun werk blijvend of langdurig voortaan de auto nemen in plaats van de trein
- dagjesmensen hebben er even geen zin meer in (ik heb zelf dus ook geen haast)
- mensen houden - misschien - rekening met een nieuwe aanscherping van regels; waarom zou je jezelf nu blij maken met iets dat straks, misschien over een paar weken al, mogelijk toch weer af wordt gepakt

De kern is, denk ik: mensen zijn wat voorzichtiger geworden vanwege de anderhalve meter, plus: urenlang met een mondkapje op...

Dus eigenlijk kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
29 jun 2020 16:59
Horeca is open. Maar de beperkingen zijn een te hoge drempel, daarom wordt nu overal thuis gefeest en gegeten. Tenminste in onze omgeving. Hoe is dat ergens anders?
De jeugd hier is toch echt wel aardig aan het stappen weer. Overvolle kroegen zijn geen vreemd gezicht meer. Ik ga zelf sowieso niet als het zo stampvol is, want dat trekt me niet, dus ik zit nog gewoon bij mensen thuis in het weekend of zelfs in het bos als er nergens plek is (speakertje mee, kaarten en een flesje whisky). Zolang de temperatuur boven de 12 graden is, is dat best te doen.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Op Community NS schrijft regelmatig een hoofdconducteur mee over zijn ervaringen in de trein. Hij heeft afgelopen weekend al gemerkt dat het drukker werd in de trein, zeker met dagjesmensen die gebruik maakten van actiekaartjes, keuzedagen etc.
En dat was nog voordat de versoepeling in gaat, dat gebeurt nl. pas op 1 juli.
Dus zijn ervaringen zijn anders dan wat forummers hier denken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je binnenkort ruimere regels kreeg, vandaag mag ik niets en morgen wel... hoe ga je dan handhaven?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Lowieze schreef:
29 jun 2020 22:27
Op Community NS schrijft regelmatig een hoofdconducteur mee over zijn ervaringen
NS forumschrijfster heet Loes is een zij :D
Na de laatste toespraak van Rutte is Nederland compleet los gegaan, zo ook in de treinen. Alwaar een soort van kat-en-muisspel is ontstaan tussen reizigers en personeel over of en hoe het mondkapje gedragen moet worden.
Verder aldaar veel en terecht geklaag dat de reiziger al sinds maart geen conducteur meer gezien heeft, de enige welke nog gewoon werkt lijkt die Loes te zijn.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Brahms schreef:
30 jun 2020 08:53
Lowieze schreef:
29 jun 2020 22:27
Op Community NS schrijft regelmatig een hoofdconducteur mee over zijn ervaringen
NS forumschrijfster heet Loes is een zij :D
Na de laatste toespraak van Rutte is Nederland compleet los gegaan, zo ook in de treinen. Alwaar een soort van kat-en-muisspel is ontstaan tussen reizigers en personeel over of en hoe het mondkapje gedragen moet worden.
Verder aldaar veel en terecht geklaag dat de reiziger al sinds maart geen conducteur meer gezien heeft, de enige welke nog gewoon werkt lijkt die Loes te zijn.
Ah, de hij is een zij.

Veel geklaag over geen conducteur zie ik niet echt, er rijden veel treinen per dag door heel Nederland en ik lees daar 1 klacht over en diezelfde persoon klaagt dan ook weer over de conductrice die afgelopen vrijdag door de trein liep :D

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

NS wil minder personeel!

Maar mijn Ex buurman heeft daar 34 jaren gewerkt en kon moeilijk snipperdagen opnemen.
Hij werd gedwongen ruim 8 maanden eerder te stoppen omdat de dagen niet uitbetaald maar opgenomen moesten worden!
En hij leest nu in de krant, er moeten vele eruit!

Zo zijn er wel meer bedrijven die wegens Covid19 maatregelen namen en als je 1/3 Poolse uitzendkrachten weg stuurde,
en nu Nederlanders zoekt omdat de productie niet gehaald word?
Bij 75% orders dus 33,34% wegsturen en dan weigerde iedereen met mooi over te werken!

Het Corona virus tast blijkbaar ook hersens van leidinggevende blijkbaar aan!

Erthanax
Berichten: 9676
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Komkommertijd schreef:
30 jun 2020 09:33
Hij werd gedwongen ruim 8 maanden eerder te stoppen omdat de dagen niet uitbetaald maar opgenomen moesten worden!
Ruim 8 maanden eerder stoppen om verlofdagen op te maken? Dat zijn dus ongeveer 175 verlofdagen. Met 25 dagen per jaar komt dat neer op 7 jaar geen dag verlof gehad.
Je moet niet alles geloven wat die oud-buurman je vertelt. Dat doen we bij jou ook niet :mrgreen:.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben meer toe aan koffie op het ogenblik...

In de media hoor je niet meer zo heel veel over Corona. Vanuit overheidswege eigenlijk ook niet. Toch is het cruciaal om die anderhalve meter afstand te houden. Eigenlijk heb ik geen idee hoe het nu verder gaat. Is dit de nieuwe maatschappij? Weten dat er een virus is, weten dat het ieder moment toe kan slaan, nog heel lang maatregelen treffen om dit te voorkomen, terwijl er eigenlijk steeds minder over gesproken wordt, en er eigenlijk niet of nauwelijks gehandhaafd wordt? Er is een kader, maar dat kader wordt steeds minder duidelijk zichtbaar. Ik voel me net een kleuter die net heeft leren lopen, die nog wat onzeker is, maar ondertussen laat vaders wel mijn handje los. En om me heen zie ik eigenlijk niet veel anders.

Ondertussen hoor je af en toe nog wel berichten uit andere landen, zeker als je de dashboarden bekijkt. Wereldwijd zijn er inmiddels ruim een half miljoen geregistreerde doden, En in sommige landen gaat het nog steeds erg hard, terwijl in andere landen, waar het virus onder controle leek te zijn, er toch weer oplevingen zijn.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
29 jun 2020 22:27
Hij heeft afgelopen weekend al gemerkt dat het drukker werd in de trein, zeker met dagjesmensen die gebruik maakten van actiekaartjes, keuzedagen etc.
Eigenlijk verbaast het me niet.

Er zijn nog een hele hoop kaartjes waarvan de geldigheidstermijn weliswaar is verlengd tot eind van het jaar, maar... wie zegt dat er niet een tweede golf komt, waardoor je ze alsnog niet kan gebruiken?
Misschien verwachten mensen een hele hoop dagjesdrukte die ze voor willen zijn?
Misschien denken ze dat die paar dagen ook niet meer uitmaakt, des temeer omdat er toch niet gehandhaafd wordt? Het was immers een advies, geen wet...

Anyway, de kaartjes zijn op een dag wel helemaal op, en het is maar de vraag of er nieuwe bij komen. Ik denk dus dat ik toch nog een paar weken wacht met mijn hernieuwde weekendvrij abonnement, tot de Kruidvatkaartjes-drukte voorbij is (lijkt te zijn). In de 1e klas zal het nog steeds erg rustig zijn, maar op zeker moment moet je er toch weer uit, en juist dan sta je toch even in de drukte...

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@witte angora. “Ik voel me net een kleuter die net heeft leren lopen, die nog wat onzeker is, maar ondertussen laat vaders wel mijn handje los. En om me heen zie ik eigenlijk niet veel anders.”

Vreemde vergelijking, ik zie dat helemaal niet om me heen.
Volwassenen worden geacht hun gezonde verstand te gebruiken. Vind je een situatie onveilig, zoek het dan ook niet op. Ook al “mag” het van de overheid wel.
Denk je: dat durf ik wel aan, dan onderneem je dat.
We zijn, als volwassenen, toch wel in staat om zelfstandig een beslissing te nemen, dit in tegenstelling tot een kleuter die hier nog niet toe in staat is.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
30 jun 2020 10:29
@witte angora. “Ik voel me net een kleuter die net heeft leren lopen, die nog wat onzeker is, maar ondertussen laat vaders wel mijn handje los. En om me heen zie ik eigenlijk niet veel anders.”

Vreemde vergelijking, ik zie dat helemaal niet om me heen.
Volwassenen worden geacht hun gezonde verstand te gebruiken. Vind je een situatie onveilig, zoek het dan ook niet op. Ook al “mag” het van de overheid wel.
Denk je: dat durf ik wel aan, dan onderneem je dat.
We zijn, als volwassenen, toch wel in staat om zelfstandig een beslissing te nemen, dit in tegenstelling tot een kleuter die hier nog niet toe in staat is.
En zie vooral je eigen waarneming niet als 'de uniforme' waarheid. Het is maar een waarneming, van 1 iemand op een moment op een plek.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Erthanax schreef:
30 jun 2020 10:04
Ruim 8 maanden eerder stoppen om verlofdagen op te maken? Dat zijn dus ongeveer 175 verlofdagen. Met 25 dagen per jaar komt dat neer op 7 jaar geen dag verlof gehad.
Je moet niet alles geloven wat die oud-buurman je vertelt. Dat doen we bij jou ook niet :mrgreen:.
Bij werknemers in de dubbele onregelmatige dienst, welke vele overuren maken en compensatie regelingen voor de oudere werknemer kom je zeer makkelijk aan dit soort "stuwmeren" aan verlofuren.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
30 jun 2020 10:29
Volwassenen worden geacht hun gezonde verstand te gebruiken.
En daar gaat het dus regelmatig fout. Dat hoor ik eigenlijk overal wel een beetje. Inderdaad, mensen moeten zelf een afweging maken. Maar dat moest al die tijd al. Ook in de tijd dat velen over me heen vielen omdát ik mijn eigen afwegingen maakte. De tijd dat ik zei dat het in mijn eigen omgeving veel te druk is om te wandelen, dat ik om die reden de auto pakte, een eind ging rijden, en naar plekken ging waar niemand was.

Velen vielen over me heen, en dan hoor je later de MP zeggen dat het er helemaal niet om gaat om zo strak mogelijk de regels na te leven. Het gaat om het gezonde verstand. Riep ik altijd al.

Wat ik nu dus ervaar is inderdaad mijn eigen perceptie. Omdat ik niet weet waar het de komende weken heen gaat. Hoe gaan mensen om met de vrijheden die ze, officieel vanaf morgen, ineens weer hebben. Temeer omdat er niet of nauwelijks gehandhaafd gaat worden op de regels die er nog wel zijn.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zit net een artikel te lezen over de testlocaties om je te laten testen bij klachten van hoesten, koorts, verkoudheid.
De locaties bij mij in de buurt zijn zo’n 40 en 52 kilometer weg. Ik heb geen auto. Ik mag dan niet met OV, niet met de taxi, niet met iemand buiten mijn huishouden meerijden.
Het advies is een auto van iemand lenen (?), lopen naar de locatie of op de fiets (haha).
Werkt zoiets niet bijzonder ontmoedigend om je dan toch te laten testen?

Gesloten