LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
21 jul 2020 14:43
Volgens Aura Timen, infectieziekte directeur bij het RIVM, verliezen we de strijd van het virus als we ons niet strenger aan de maatregelen houden. Persoonlijk vind ik dat een redelijk lompe uitspraak. In mijn ogen verliezen we de strijd ook als we zo lang ons leven moeten aanpassen aan het virus.
In mijn ogen paniek, het is net alsof de groep beslissers nog in shockmodus zit.

Neem het bericht, dat Nederland Kroatië op oranje zet. De aanleiding zal dit zijn: https://www.koronavirus.hr/en
Als je de NL-reisadviezen vergelijkt met die van België, Frankrijk of Duitsland, dan valt op, dat Nederland heel snel is om een compleet land op oranje of rood te zetten, terwijl de andere landen hooguit voor een paar regio's waarschuwen. Welke mindset daar achter zit? Geen idee.
Overigens had Kroatië heel weinig gevallen, het lijkt op een uitgestelde eerste golf in Zuidoost-Europa, want de maatregelen in maart-april waren erg streng.
Nijogeth schreef:
21 jul 2020 14:43
Voor een tweede golf moeten we misschien veel minder snel en veel minder ver afschalen en gewoon nu al gaan opschalen op de IC's (en dan kun je ook mensen een spoedcursus geven om coronapatienten te verzorgen, waardoor het zorgpersoneel veel breder inzetbaar kan blijven), meer gaan testen op antistoffen en die mensen vrijheden gaan geven, maar vooral niet meer hele bedrijfstakken plat leggen. Het heeft naar mijn mening allemaal al te veel gekost, we staan al op zo'n achterstand, dat de enige manier om de wedstrijd nog te winnen niet is om conservatief te zijn en daardoor nog verder op achterstand te komen, maar lef te tonen en proberen een inhaalslag te maken.
Ik ben het in zoverre met je eens, dat de capaciteit in de zorg fors hoger moet, juist om meer mogelijk te maken dan nu mag en de economische schade - het gaat keihard richting de min 20 procent in sommige Europese landen - te verkleinen. Jij wilt door, iedereen wil door.

Over een aparte status voor mensen met antistoffen twijfel ik. Het zou o.a. betekenen, dat dit gezondheidsaspect publiek bekend zou moeten zijn. Doe je het via een papiertje (bij controle te tonen), wordt zoiets vervalst door mensen, die zich nergens meer aan willen houden, maar nog geen besmetting hebben doorgemaakt. Voorlopig: Nee, dankjewel, want meer nadelen dan voordelen.
Kusya123 schreef:
21 jul 2020 11:11
Het niet aanhouden van de afstand is voor beide partijen een groot risico. Waarom begrijpen degenen die dit niet waarnemen het helemaal niet ???
Omdat Nederlanders gewend zijn dicht bij elkaar te zijn en veel mensen na het vier maanden behoorlijk zat zijn.
witte angora schreef:
21 jul 2020 18:29
Het zat er al aan te komen: er dreigt een regionale lock-down aan te komen voor de streek rond Hillegom. Maar hoe ze dat willen doen? Horeca dicht, zoals geopperd? Dan gaan 'we' toch 'gewoon' naar elders? Kunnen 'we' daar verder gaan met mensen besmetten. Ik zie het allemaal nog niet zo voor me.
Ik ga voor een Hillegomse Mondkapjesplicht. Kan alles open blijven en daarna is het een kwestie van dagen voordat andere veiligheidsregio's het overnemen. :wink:

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Je was me net voor, Jablan...

Ook hier zit het er aan te komen: een mondkapjesplicht als je gaat winkelen. Het zou me niks verbazen als dat een van de regionale maatregelen gaat worden. Het lijkt me een bijzonder effectief middel om te voorkomen dat mensen anderen besmetten. Fijn? Absoluut niet. En moet je zo'n ding ook in de auto dragen, als je van het ene naar het andere winkelcentrum gaat, of als je op de fiets zit? Geen idee eigenlijk.

https://www.at5.nl/artikelen/203383/win ... ok-aan-ons

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Mondkapje in de auto: wat mij betreft alleen handig als je constant vreemde mensen in de auto hebt - kind met vriendjes naar de sport brengen of bij rijlessen, als voorbeelden. Op de fiets onzin, want je fietst in de buitenlucht, waar alles snel verwaait.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Helaas zitten er weer nieuwe records aan te komen. Het ziet er naar uit dat morgen, en anders donderdag, wereldwijd het aantal bevestigde besmettingen de 15 miljoen passeert. En de VS? Die komen donderdag of vrijdag boven de 4 miljoen uit. Nederland staat op het ogenblik op plek 41 van het aantal geregistreerde besmettingen.

Maar wat zijn die cijfers waard als er een bijzonder groot aantal mensen met klachten nooit getest zijn?

Overigens is momenteel het geschatte aantal mensen dat besmettelijk is momenteel 6479. Dat is fors meer dan de 2700 eerder deze week. Terwijl het reproductiecijfer 1,29 is.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
21 jul 2020 22:59
Helaas zitten er weer nieuwe records aan te komen. Het ziet er naar uit dat morgen, en anders donderdag, wereldwijd het aantal bevestigde besmettingen de 15 miljoen passeert.
Het aantal bevestigde besmettingen is een cumulatief getal, wat dus alleen maar kan stijgen. Per definitie een record.
De "records" worden pas zorgelijk als het gaat om aantal nieuwe bevestigde besmettingen of overledenen per week.

De piek (je "record") van global daily deaths ligt nog steeds in de week van 10-16 april
https://www.ft.com/content/a26fbf7e-48f ... 5839e06441

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

De KNVB is helemaal de weg kwijt. Ze geeft aan dat er gewoon doorgespeeld moet worden, ook al zijn er Corona besmettingen in de teams welke "moeten" spelen.
Het geld moet blijven rollen, ook al kost het de spelers hun gezondheid of leven !

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, sport is voor sportieve, stoere, coole mensen die nergens bang voor zijn, weet je. Voorzichtige typjes hebben er niks te zoeken. Ja toch? Toch... :? ?

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
22 jul 2020 09:31
Sja, sport is voor sportieve, stoere, coole mensen die nergens bang voor zijn, weet je. Voorzichtige typjes hebben er niks te zoeken. Ja toch? Toch... :? ?
We hebben toch geen vooroordelen hè. Dit klinkt zo.... jaren nul.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee hoor, het was enkel een reactie op de post van Brahms.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ Brahms,
Lijkt me leuk voorstel van KNVB, alle supporters met mondkapjes op en de Spelers ook...
Na paar minuten krijg je lucht tekort als die kapjes goed zitten en hun werk doen, en de reserve bank met ...die hoor je dan ook niet meer!

Ik vroeg bij Scouting vele jongeren om met mondkapje een Race op de fiets over slechts 800 meters te houden....
Ik won moeiteloos op de E bike met maximale ondersteuning.... en enige 60+ dus.

Maar Voetballen en flink zweten en hijgen? Dat lijkt me niet gezond.
Kan Niet Voet Ballen .....

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Brahms schreef:
22 jul 2020 09:28
De KNVB is helemaal de weg kwijt. Ze geeft aan dat er gewoon doorgespeeld moet worden, ook al zijn er Corona besmettingen in de teams welke "moeten" spelen.
Het geld moet blijven rollen, ook al kost het de spelers hun gezondheid of leven !
Ja, men geeft aan dat er alleen niet doorgespeeld wordt als een club geen team meer kan opstellen. De gezondheid wordt gewoon gewaarborgd door continue te testen. Waarom zou je als club een wedstrijd niet spelen als er 2 spelers met corona in quarantaine zitten en de rest gewoon negatief heeft getest? En voor de kwaliteit van de competitie is het ook niet nodig, want het komt vaker voor dat clubs een paar spelers missen door ziekte of blessure.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens is die hele R-waarde met zo'n kleine groep besmette mensen natuurlijk niet echt representatief. Stel 1 persoon in totaal heeft het virus, en die besmet er 2, dan hebben we een totaal van 3 besmettingen en een R-waarde van 2. Als die andere 2 vervolgens maar 1 iemand besmetten is de R-waarde weer 0,5 en is er niets aan de hand.

In principe geldt dat hoe minder besmettingen er zijn, hoe sneller de R-waarde fluctueert. Nu heeft men het over een R-waarde van 1,3. Is het aantal nieuwe besmetting volgende week kleiner dan deze week, dan gaat deze R-waarde weer onder de 1,0. Zitten we echter wel met meer positieve testen per week dan aan het begin.

In mijn ogen kunnen we ook kijken naar het aantal coronadoden in de week van 13-20 juli. Dat waren er maar 3, geloof ik. De IC's hebben ruimte over, echt zeeën van ruimte. We kunnen een lichte stijging echt wel aan. Die stijging zal denk ik niet exponentieel zijn, zoals in het begin, omdat nog steeds veel mensen wel iets van maatregelen nemen. Ik denk dat die tweede golf lang op zich gaat wachten. Al zullen er ook mensen zijn die een verdubbeling van het aantal besmettingen ten opzichte van de week eerder al meteen als tweede golf aanmerken, het is net waarmee je gaat vergelijken.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
22 jul 2020 17:37
In mijn ogen kunnen we ook kijken naar het aantal coronadoden in de week van 13-20 juli….
Er gaat een flinke tijd overheen, vanaf besmetting , incubatietijd, steeds zieker worden, overlijden.
Als we met coronadoden rekenen, kijk je vooral naar het R getal van misschien wel 2 maanden terug.

Beleid van nu baseren op cijfers van 2 maanden terug is, zacht gezegd, niet handig.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat is wel heel zacht gezegd..

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

We doen het met elkaar toch echt zelf: de anderhalve meter wordt onvoldoende in acht genomen, bron- en contactonderzoek wordt bemoeilijkt, verzoek om in thuisisolatie te gaan wordt niet altijd nageleefd; nu komen er dus vanuit Amsterdam en Rotterdam oproepen aan de politiek om mondkapjes in de openbare ruimte te verplichten.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/234155 ... reidt.html

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
23 jul 2020 07:33
We doen het met elkaar toch echt zelf: de anderhalve meter wordt onvoldoende in acht genomen, bron- en contactonderzoek wordt bemoeilijkt, verzoek om in thuisisolatie te gaan wordt niet altijd nageleefd; nu komen er dus vanuit Amsterdam en Rotterdam oproepen aan de politiek om mondkapjes in de openbare ruimte te verplichten.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/234155 ... reidt.html
Voeg gewoon een regel toe die niet gehandhaafd en nageleefd wordt.
Zinloos.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zeg ik, we doen het toch echt zelf.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vele werklozen uit Horeca en andere werklozen een spoed opleiding tot Boa geven?

Geen kapje, een klapje van de Ex uitsmijter?
Vele werklozen tot Boa omscholen en werkloosheid weg en nuttig.
Dan kunnen we weer met de trein en bus mee, en Horeca heeft ervaring met lastige klanten eruit te zetten zeggen ze!

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Denk je nu echt dat de groep die het hardst wordt getroffen door de maatregelen zich graag gaat inzetten om de maatregelen te handhaven? Dan krijg je dadelijk dat je een hoop extra salaris betaalt aan mensen die niet controleren of de maatregelen worden nageleefd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je Ex Horeca bus & trein controleren zie ik geen probleem mee, ze hebben ervaring met lastige klanten.

Maar een terras van concurrent controleren, moeten we inderdaad niet laten doen....
Bier via een rietje moeten drinken met mondkapje op? Dat is vragen om problemen als we dat gaan doen.
Probeer het maar eens, alleen rietje is al erg genoeg!

Gesloten