LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jablan schreef:
05 aug 2020 17:40
Lowieze schreef:
05 aug 2020 09:51
Er zijn toch ook mensen die chronisch ziek zijn, die met een beperking moeten leven etc., zouden die dan ook nu met een trauma zitten?
Die zullen er vast en zeker zijn.
In andere woorden nog een keer: Bij Covid19 zijn er veel meldingen over een periode van 24 uur met hoge koorts en naar lucht happen en dit verloop verandert wel de blik naar buiten, zeker als je daarvoor kerngezond was.

Persconferentie? Is er iets te melden dan? Als de maatregelen niet veranderen, lijkt mij het weinig zinvol.

Of er wat te melden valt, merk je vanzelf. Het woord trauma wordt volgens mij tegenwoordig net zo vaak lichtzinnig gebruikt als iemand die even in een dip zit, depressief te noemen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Hoewel er enkele gezonde zwaar ziek werken en zelf overleden....

95% van alle overleden personen waren oud of al minder gezond, meestal beide.

Flink ziek worden en langzaam herstellen kan.

Zwakkeren die niet overleven.... ook.

Maar er zijn zoveel mensen die je niet in 1 vakje kunt stoppen.
En helaas ook besmette waaronder zorg medewerkers die doorwerkte terwijl ze twijfelde en zich minder goed voelden...
Meen bij enige twijfel geen enkel risico daarom, hoe later hoe zieker en des te meer schade of erger....

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
05 aug 2020 17:45
Het woord trauma wordt volgens mij tegenwoordig net zo vaak lichtzinnig gebruikt als iemand die even in een dip zit, depressief te noemen.
Een enkele keer krijg ik het idee dat 'trauma' een modewoordje aan het worden is, net als ADHD en andere 'gewenste' ziektebeelden.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé schreef:
05 aug 2020 17:45
Of er wat te melden valt, merk je vanzelf. Het woord trauma wordt volgens mij tegenwoordig net zo vaak lichtzinnig gebruikt als iemand die even in een dip zit, depressief te noemen.
Dat laatste stoot me dan weer tegen het zere been. Een dip is niet zo erg, die hebben we allemaal wel eens een paar dagen. Als ie dip aanhoudt, dan wordt er vaak pas over depressie gesproken, maar in veel gevallen is die dip wel het moment waarop de depressie kan worden voorkomen. Maar dan heb je vaak mensen met hun 'ach, er zijn er die het veel slechter hebben'. En laat dat nu net de grootste drogreden zijn. Iedereen is anders, sommigen relativeren makkelijk dan anderen. Ik heb zelf jarenlang met zo'n 'dip' rondgelopen, vertelde me zelf dat ik me niet moest aanstellen en ging steeds door. Van binnen ging ik kapot, van buiten zagen er weinigen iets aan me. Dat heeft jaren geduurd en toen ik er eigenlijk al uit was, kwam ik pas bij de psycholoog terecht. Wat bleek, het was een depressie, ze kon zo alles aanvinken uit mijn verhaal. Weet je hoeveel vervelende momenten en problemen in de relationele en zakelijke sfeer het had kunnen oplossen als ik direct aan het begin hulp had gezocht en er niet net zo instond als jou en dacht 'ach het is maar een dip'? Dat zijn er duizenden.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@Nijogeth: sorry, dat is zeker niet mijn bedoeling. Misschien heb ik het niet goed verwoord. Ik heb een goede vriendin die depressief is, dus zie, merk hoe verschrikkelijk het is daarmee te worstelen. Wat ik bedoel, is dat mensen die even in een dip zitten, bijv. door baanverlies, echtscheiding, e.d. zichzelf al binnen een paar weken depressief noemen. Terwijl het naar mijn idee een normale zaak is dat je in die gevallen niet vrolijk huppelend door het leven gaat.

Maar een dip moet wel tijdelijk zijn en niet jaren voortduren, want dan denk ik (ben geen psychiater) ben je de grens gepasseerd van somber naar depressief.
Iets dergelijks gebeurd ook bij burn-out, waar ik dan wel ervaringsdeskundige in ben. Voordat je in de burn-out beland, ben je al langdurig overspannen. Wordt er niet adequaat opgetreden, ga je de grens over van overspannenheid naar burn-out.

Hoop dat ik zo wat duidelijker ben?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Je brengt mij aan het twijfelen wat momenteel de definities van burn-out en overspannen zijn. :)

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jablan schreef:
05 aug 2020 20:56
Je brengt mij aan het twijfelen wat momenteel de definities van burn-out en overspannen zijn. :)

Dat kan. Ik houd me maar aan wat mijn psychologe mij vertelde (die ik in 1e instantie ook nooit meer wilde zien omdat zij me vertelde dat ik afstevende op een burn-out, wat ik gewoon niet wilde horen :( ) en wat ik er jaren later over heb gelezen.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat is in elk geval een stuk duidelijker. Ik moet zelf ook heel eerlijk stellen dat ik mezelf beter heb leren kennen door de psycholoog. Zo had ik een paar weken geleden een vrije dag en een totale meltdown. Dan weet ik dat ik vlug een gesprek moet, dus direct contact opgenomen. Een kort gesprek, waaruit gewoon duidelijk werd dat mijn huidige baan niet vol te houden is in combinatie met mijn wensen in mijn privéleven. Dan is het kort gezegd keuzes maken en aangezien ik werk om te kunnen leven en niet andersom, heb ik besloten ander werk te zoeken en ondertussen gevonden. In dit geval kan ik zeggen dat ik niet weer in een depressie ga komen, door op tijd te handelen en de komende tijd is wel te overbruggen in de wetenschap dat ik 21 augustus wat vakantiedagen op ga maken en 1 september ergens anders ga werken. En bij mijn nieuwe werk ga ik er op alle vlakken op vooruit.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@Nijogeth: goed bezig! Soms heb je gewoon iemand nodig die je de ogen opent. Werk is inderdaad niet het belangrijkste in het leven. Wel werk dat je leuk vindt om te doen en waar je niet hoeft te rennen om alles bij te kunnen benen. Dat is ook wat ik tegen mijn jong volwassen kinderen zeg. Of het helpt, zal de tijd leren. Soms hebben mensen het nu eenmaal nodig om keihard onderuit te gaan.

Hoop voor je dat je nieuwe baan brengt wat je er van verwacht.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
05 aug 2020 21:02
Dat kan. Ik houd me maar aan wat mijn psychologe mij vertelde (die ik in 1e instantie ook nooit meer wilde zien omdat zij me vertelde dat ik afstevende op een burn-out, wat ik gewoon niet wilde horen :( ) en wat ik er jaren later over heb gelezen.
Nou ja, heb zelf ooit eens in een periode met een drukke baan, veel reistijd, veel familiedingen een diagnose burn-out gekregen, omdat ik alle symptomen had. Ik was ook op, dat deel klopte. We hebben het zonder verdere hulp opgelost.

*

Persconferentie gemist, daarvoor hadden de nieuwsrubrieken vandaag wel erg veel items, die hier de afgelopen maanden al langs zijn gekomen. Qua maatregelen zie je landen nu naar elkaar toe kruipen/groeien. Nederland schuift iets op richting België en Duitsland. Alleen jammer, dat zo nadrukkelijk naar jongeren wordt gewezen. Dat is mij te eenzijdig.


witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

In het artikel, maar ook in andere media zie je de zorgen. Wat opvallend is: net als het forum de afgelopen maanden zo'n 5 dagen voorliep op het nieuws, zo lopen we ook nu weer een aantal dagen/weken voor.

Even wat cijfers:

Wereldwijd zijn er ruim 19 miljoen geregistreerde gevallen, dat komt zondag of maandag wel door de grens van 20 miljoen heen.
De VS is de 5 miljoen gepasseerd; India zat gisteren al boven de 2 miljoen; en Brazilië stevent af op de 3 miljoen. Het aantal geregistreerde doden is inmiddels 717.000, maar dat zou makkelijk het dubbele kunnen zijn, of nog meer.

Juist doordat de pandemie aan het versnellen is, is het niet slim dat mensen de hele wereld overvliegen. Je kunt zomaar het virus weer een keer meenemen. Buiten dat velen lakser worden ten opzichte van de maatregelen en adviezen.

Bron: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
06 aug 2020 23:44
Eenzijdig. Experts over jongeren en corona
(Link strak getrokken) Als onze jongen dat soort filmpjes ziet, klikt hij ze weg, want jullie weten niet waar jullie het over hebben. Toch klopt het bericht. Toen in juni de parallelklas erbij kwam, hebben de persoonlijke verhalen geholpen. Nu hij zelf op stap is, nieuwe mensen ontmoet, ontdekt hij zelf, dat zijn verhaal erin hakt.
Tegelijk vind ik de aandacht voor of het wijzen naar jongeren erg eenzijdig, omdat alle leeftijdsgroepen de adviezen vrolijk negeren. Inclusief de loterijen en energiebedrijven, die weer langs de deuren gaan om hun waren te slijten. Inclusief rollatorschuivers en kinderwagenduwers, die vrolijk de ingangen van winkels blokkeren, terwijl ze elkaar bijpraten.
witte angora schreef:
07 aug 2020 07:16
In het artikel, maar ook in andere media zie je de zorgen. Wat opvallend is: net als het forum de afgelopen maanden zo'n 5 dagen voorliep op het nieuws, zo lopen we ook nu weer een aantal dagen/weken voor.
Daar springen er wel een paar uit.
- Ventilatie en verpleeghuizen. Maassluis als voorbeeld. Ik wist niet, dat in Nederland systemen zijn toegestaan, die de lucht hergebruiken. Met de eerste hittegolf van dit jaar, is er voor alle opgehokte ouderen maar 1 advies: ramen open, een gewone ventilator op volle kracht laten draaien en als de ramen niet open kunnen, zelf eropuit gaan en de dag in de buitenlucht, in de schaduw genieten.
- Het opstarten van het onderwijs. Zonder maskerplicht, zonder afstand, zonder ventilatie. En gemeenten hebben geen budget om op korte termijn de gebouwen te verbeteren, zodat het besmettingsrisico echt bijna nul is. Terwijl nieuwe studies bevestigen, dat ook jongeren elkaar kunnen besmetten, zolang ze langere tijd dicht bij elkaar zijn en ongeveer even klein (groot/lang) zijn. Alleen het ziekteverloop wijkt af in vergelijking met oudere leeftijdsgroepen. In de Nederlandse media kwam ik de ondergrens van 15 jaar tegen, elders wordt geen ondergrens meer genomen. Ook kleuters kunnen elkaar besmetten (kinderdagverblijf in Duisburg).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jablan schreef:
06 aug 2020 23:36
ZeerPrivé schreef:
05 aug 2020 21:02
Dat kan. Ik houd me maar aan wat mijn psychologe mij vertelde (die ik in 1e instantie ook nooit meer wilde zien omdat zij me vertelde dat ik afstevende op een burn-out, wat ik gewoon niet wilde horen :( ) en wat ik er jaren later over heb gelezen.
Nou ja, heb zelf ooit eens in een periode met een drukke baan, veel reistijd, veel familiedingen een diagnose burn-out gekregen, omdat ik alle symptomen had. Ik was ook op, dat deel klopte. We hebben het zonder verdere hulp opgelost.

*

Persconferentie gemist, daarvoor hadden de nieuwsrubrieken vandaag wel erg veel items, die hier de afgelopen maanden al langs zijn gekomen. Qua maatregelen zie je landen nu naar elkaar toe kruipen/groeien. Nederland schuift iets op richting België en Duitsland. Alleen jammer, dat zo nadrukkelijk naar jongeren wordt gewezen. Dat is mij te eenzijdig.
Zoals je kan lezen in oa de link van Lady1234, maar ook wel op de bekende nieuwssites, stijgt het aandeel positief geteste jongeren, en het aandeel van hun feestjes/samenzijn aan het aantal hotspots. Je ziet het ook aan het stijgend aantal gevallen, maar minder hard stijgende percentage (IC) ziekenhuisopnames, wat meer oudere en kwetsbare mensen waren in de 1e golf.

Zij zijn dus, wel de hoofdreden van de stijgende lijn, en dus krijgen die even wat meer aandacht nu.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
07 aug 2020 09:13
Ventilatie en verpleeghuizen. Maassluis als voorbeeld. Ik wist niet, dat in Nederland systemen zijn toegestaan, die de lucht hergebruiken.
Lijkt me ook onwaarschijnlijk, dan moet de lucht erg gezuiverd worden, plus dat er zuurstof toegevoegd moet worden. Het systeem wat ik hier heb haalt de warmte uit de lucht voordat die wordt uitgeblazen, en brengt het in de verse lucht. Een warmtewisselaar dus. Misschien dat er zoiets bedoeld wordt?

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, dat wordt er dus niet bedoeld. De binnenlucht wordt “gezuiverd” en hergebruikt er kwam maar een klein beetje verse lucht van buiten erbij.

Het werd uitgebreid op de tv behandeld.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Is er al een montage van Mark Rutte zonder de 1½ meter herhalingen?

ik drukte op Rode knop en ging met mijn Kater wandelen na standaard begin gezeur!
Dus is er een opname met alleen de nieuwe punten?

Zo had je 3½ miljoen kijkers wel maar hebben ze ook uitgekeken?

Ik was na paar minuten al uitgekeken!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Weinig jongeren zullen gewoon TV kijken, dus de boodschap aan hen zal wel niet binnenkomen.
Zelf heb ik wel gekeken , maar ik vond de boodschap niet echt indrukwekkend.
Veel ' polderpraat ' blablabla.
Eigen verantwoordelijkheid, let op , blijf binnen, laat je testen , ga in quarantaine etc etc.
Ook de terugkerende vakantiegangers : laat je testen , laat je contactgegevens achter, ga gelijk in quarantaine. Ik denk dat bijna niemand dit zal doen.
Ook in de horeca : laat je ( contact) gegevens achter etc etc.
Het is allemaal veel te vrijblijvend.
En het is hier in Nederland kennelijk onmogelijk om iets dwingend op te leggen.
Ongehoord in het vrije , liberale Nederland , kan dus niet.

Anderhalve meter afstand houden? Ik zie het niet.
Het enige dat er ( voor mij ) dan op zit, is zelf opletten en mij aan de maatregelen houden en maar hopen dat ik niet besmet word.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat had u dan “indrukwekkend” gevonden? Een complete lockdown? Het leger dat de maatregelen gaat afdwingen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
07 aug 2020 11:10
Weinig jongeren zullen gewoon TV kijken, dus de boodschap aan hen zal wel niet binnenkomen.
Zelf heb ik wel gekeken , maar ik vond de boodschap niet echt indrukwekkend.
Veel ' polderpraat ' blablabla.
Eigen verantwoordelijkheid, let op , blijf binnen, laat je testen , ga in quarantaine etc etc.
Ook de terugkerende vakantiegangers : laat je testen , laat je contactgegevens achter, ga gelijk in quarantaine. Ik denk dat bijna niemand dit zal doen.
Ook in de horeca : laat je ( contact) gegevens achter etc etc.
Het is allemaal veel te vrijblijvend.
En het is hier in Nederland kennelijk onmogelijk om iets dwingend op te leggen.
Ongehoord in het vrije , liberale Nederland , kan dus niet.

Anderhalve meter afstand houden? Ik zie het niet.
Het enige dat er ( voor mij ) dan op zit, is zelf opletten en mij aan de maatregelen houden en maar hopen dat ik niet besmet word.
Hij schetste ook even waarom 1,5 afdwingen ala China of Noord-Korea niet kan werken in een democratie als de onze. Ik kan me zo voorstellen dat Hugo en Mark zo alles overziend, niet stiekum een keer verzucht hebben dat die totale controle even een paar weken toch wel erg makkelijk zou zijn, in plaats van in essentie lief vragen, en hopen op het lang niet altijd aanwezige verstand bij de Nederlandse burger. Ook zou hij dan een paar van die journalisten, eentje stelde vragen met vooraf de opmerking dat ze even het zaaltje had verlaten, en mogelijk wat gemist had, even naar een heropvoedingskamp kunnen sturen. Je hebt letterlijk één taak als journalist, luisteren naar die 2 mannen, en vragen stellen, die praatten nog geen 20m. Dan loop je toch god/allah/jawehbetert niet de zaal uit?!?!

Gesloten