LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again
Berichten: 16091
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

En er blaast weer iemand op de afstand houden toeter..
Even in perspectief plaatsen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/corona/med ... -per-week-
Voor week 31 is te verwachten dat het wekelijks aantal sterfgevallen in lijn ligt met de sterfte in week 21 tot en met week 30. Het aantal binnengekomen overlijdensberichten na één week is 2 235. De sterfte is daarmee iets lager dan wat je normaal voor deze periode mag verwachten.
Ondanks Corona, gaan er de laatste weken minder mensen dood dan normaal!
En de jongeren die besmet raken belanden nauwelijks op de IC.
Ik geef de jeugd groot gelijk dat ze het gehad hebben met die maatregelen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

lage Sterfte cijfers?

Helaas moet je eerst besmet worden, voel je vaak niets...

Daarna ziek....

en weken later kan er een piek in oversterfte ontstaan dus 4 tot 8 weken vertraging is niet uit te sluiten...
Ik had @ 16 Again graag gelijk willen geven maar vaak is een virus een trage moordenaar die langzaam doorging...

Dus je kunt een besmetting doorgeven, zelf niets krijgen en toch besmet zijn geweest....
Daarom is dit zo gevaarlijk.. het is geen griepje helaas... niezen hoeft amper
Ik voel me ook 100% gezond maar pas over 2 maanden weet ik het pas zeker of ik nu niet fout zit daarmee!

En ja, ik doe graag wat verboden is maar weten jullie dat nu nog niet?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

mh73 schreef:
11 aug 2020 21:46
Afstand houden lijkt erg moeilijk voor mensen.
Klopt. Ik was afgelopen zondagmiddag in Amsterdam, voor een museumbezoek. Eerder al vertelde de burgermoeder dat het zo moeilijk is om afstand te houden. Wel - volstrekte flauwekul. Druk was het niet; ik schat zo'n 20-30% van het aantal bezoekers van voor het Corona-tijdperk. Ruimte zat dus. Maar inderdaad: er wordt gevraagd rechts te lopen - mensen vertikken het. Hebben ze de volle breedte van de straat, lopen ze precies degene voor de voeten die wél rechts loopt. Anderen vertikken het de anderhalve meter aan te houden. Velen hebben enkel oog voor zichzelf, hun kameraadjes en hun mobieltjes. Dan lukt het inderdaad niet om afstand te houden.

En mondkapjes? Om bij het museum te komen moest ik een klein stukje door zo'n geel gebied. Dus dan krijg je een onding aangereikt met papieren touwtjes die je op een of andere manier zelf op maat moet knopen. Opvallend: ruim de helft in dat gebied droeg geen mondkapje. Dat werkt dus ook niet.

Ook opvallend: even verder werd gevraagd wat ik van die mondkapjes vond - in het Engels. Of ze Nederlands spreekt. Nee, alleen Engels. Sorry, dit is Nederland, de voertaal is Nederlands, mijn Engels is niet zo geweldig, dus je doet het maar in het Nederlands. Dat ging dus niet. Kennelijk gaat de gemeente Amsterdam er van uit dat de meerderheid der wandelaars uit het buitenland komt. Toeristen dus.

Ik kan me de zorgen wel voorstellen, maar het zat er al die tijd al aan te komen. Zonder voor profeet te spelen: ik vermoed zo dat er toch een tweede golf aan gaat komen, maar dan ernstiger en veelomvattender dan de eerste, en dan Europabreed. Over het aantal dat op de IC terecht komt of komt te overlijden kan ik helemáál geen uitspraken doen. Het enige wat ik zeg is: bereid je er op voor. Doe nu leuke dingen waar je straks op terug kunt kijken, sla wat voedsel in zodat je, als het zover is, niet al te vaak naar de winkels moet - verplicht met een mondkapje is per slot van rekening ook geen feest.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
11 aug 2020 22:23
Zonder voor profeet te spelen: ik vermoed zo dat er toch een tweede golf aan gaat komen, maar dan ernstiger en veelomvattender dan de eerste, en dan Europabreed.
Dat zien wij precies andersom: dit virus muteert, verzwakt en degradeert richting verkoudheid.

Dat maakt een vaccin niet per se overbodig of niet meer werkzaam.
De griepvaccins richten zich op het aandokken van een viruscel aan een bloedcel: verandert de buitenste laag van een griepvirus, biedt een vaccin minder of geen bescherming.
Bij de kandidaat-vaccins tegen SarsCov2 zitten er een paar tussen, die op dezelfde manier werken en dan om de zoveel tijd aangepast moeten worden aan de nieuwste variant. Tegelijk zijn er kandidaten, die de overname van een bloedcel door een viruscel verhinderen, ongeacht de buitenkant van een viruscel. Dit worden de vaccins, die ook tegen gemuteerde varianten van het virus bescherming bieden.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Vooralsnog zie ik het aantal besmettingen overal toenemen, en daar wordt van overheidswege dus ook op gereageerd. Dat is dus wat ik bedoel.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
12 aug 2020 10:22
witte angora schreef:
11 aug 2020 22:23
Zonder voor profeet te spelen: ik vermoed zo dat er toch een tweede golf aan gaat komen, maar dan ernstiger en veelomvattender dan de eerste, en dan Europabreed.
Dat zien wij precies andersom: dit virus muteert, verzwakt en degradeert richting verkoudheid.
Mwah. Zo klinkt het wel heel marginaal. Dat sluit niet aan met het beeld wat ik uit de medische wereld krijg.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij heeft Van Dissel juist expliciet aangegeven dat het virus niet verzwakt is.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
12 aug 2020 11:00
Volgens mij heeft Van Dissel juist expliciet aangegeven dat het virus niet verzwakt is.
Niet helemaal of zelfs helemaal niet.
Als reactie op een vraag waarbij gesuggereerd werd dat ie gezegd had dat het verzwakt was heeft ie aangegeven dat hij dat niet gezegd of bedoeld heeft.
Of het virus verzwakt is of niet heeft hij dus niet expliciet gezegd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan heeft'ie feitelijk niets gezegd :D

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
12 aug 2020 12:01
Wat is er nou zo erg aan besmet te worden? Bij mij viel het reuze mee. En ik ken er nog veel meer. Ik ben juist blij dat ik het heb gehad. Jaap van Dissel zei ook dat de ziekenhuisopnames niet veel meer werden. In ieder geval minder dan eerder. Hoe meer er het gehad hebben hoe beter.
Er gaan ook mensen dood José.. ook gezonde mensen. De makkelijke manier waarop je hierover praat, alleen maar omdat het bij jou meeviel is nogal pijnlijk voor heel veel anderen. De suggestie om je dan maar express te laten besmetten vind ik zelfs stuitend.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Toch is er verhoudingsgewijs bij veel meer mensen sprake van een mild verloop dan dat het tot de dood lijdt. Laten we dat niet vergeten.

Ik las een onderzoek van de nierstichting, dat bij mensen die nierdialyse krijgen en transplantatiepatiënten de kans op overlijden 25% was. Ik moet zeggen, gezien alle dood en verderf prekende nieuwsberichten: dat valt mij, gezien hun kwetsbare gezindheid niet eens tegen. En deze groep had van alle risicopatiënten de meeste kans op overlijden.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
12 aug 2020 12:42
Toch is er verhoudingsgewijs bij veel meer mensen sprake van een mild verloop dan dat het tot de dood lijdt. Laten we dat niet vergeten.

Ik las een onderzoek van de nierstichting, dat bij mensen die nierdialyse krijgen en transplantatiepatiënten de kans op overlijden 25% was. Ik moet zeggen, gezien alle dood en verderf prekende nieuwsberichten: dat valt mij, gezien hun kwetsbare gezindheid niet eens tegen. En deze groep had van alle risicopatiënten de meeste kans op overlijden.
Dat vergeet ik ook niet, maar het probleem is dat je dat van te voren niet weet. Zonder de kennis achteraf en de medische achtergrond is een advies om je maar te laten besmetten buitengewoon gevaarlijk. Je hebt het over andermans leven en gezondheid.

Ik denk overigens dat menigeen een niet noodzakelijke ingreep met een overlijdenskans van 25% zou laten schieten ,,😉

16again
Berichten: 16091
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
12 aug 2020 12:13
Jose2501 schreef:
12 aug 2020 12:01
Wat is er nou zo erg aan besmet te worden? Bij mij viel het reuze mee. En ik ken er nog veel meer. Ik ben juist blij dat ik het heb gehad. Jaap van Dissel zei ook dat de ziekenhuisopnames niet veel meer werden. In ieder geval minder dan eerder. Hoe meer er het gehad hebben hoe beter.
Er gaan ook mensen dood José.. ook gezonde mensen. De makkelijke manier waarop je hierover praat, alleen maar omdat het bij jou meeviel is nogal pijnlijk voor heel veel anderen. De suggestie om je dan maar express te laten besmetten vind ik zelfs stuitend.
Al praat Jose2501 er makkelijk over, ik lees geen suggestie om je maar express te laten besmetten !
Vooralsnog lijkt de griepgolf in winter 2017/2018 qua oversterfte net zo pijnlijk als corona nu
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

Lowieze
Berichten: 6588
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jose2501 schreef:
12 aug 2020 12:01
Wat is er nou zo erg aan besmet te worden? Bij mij viel het reuze mee. En ik ken er nog veel meer. Ik ben juist blij dat ik het heb gehad. Jaap van Dissel zei ook dat de ziekenhuisopnames niet veel meer werden. In ieder geval minder dan eerder. Hoe meer er het gehad hebben hoe beter.
Voor het grootste deel van de bevolking zal een besmetting niet teveel problemen geven.
Het probleem ligt meer in het feit dat veel mensen met een besmetting niet de juiste quarantaine maatregelen in acht nemen en zo een gevaar vormen voor de mensen voor wie een besmetting wel gevaarlijk is.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
07 aug 2020 21:08
Je kan er toch voor zorgen dat je besmet raakt? Ben je er vanaf voorlopig.

Deze gemist?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
12 aug 2020 13:06
angel1978 schreef:
12 aug 2020 12:13
Jose2501 schreef:
12 aug 2020 12:01
Wat is er nou zo erg aan besmet te worden? Bij mij viel het reuze mee. En ik ken er nog veel meer. Ik ben juist blij dat ik het heb gehad. Jaap van Dissel zei ook dat de ziekenhuisopnames niet veel meer werden. In ieder geval minder dan eerder. Hoe meer er het gehad hebben hoe beter.
Er gaan ook mensen dood José.. ook gezonde mensen. De makkelijke manier waarop je hierover praat, alleen maar omdat het bij jou meeviel is nogal pijnlijk voor heel veel anderen. De suggestie om je dan maar express te laten besmetten vind ik zelfs stuitend.
Al praat Jose2501 er makkelijk over, ik lees geen suggestie om je maar express te laten besmetten !
Vooralsnog lijkt de griepgolf in winter 2017/2018 qua oversterfte net zo pijnlijk als corona nu
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
Qua oversterfte wel. En de andere (permanente) schade?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik ben van mening dat men dubbel moet testen
Of je besmet bent EN of je antistoffen hebt.
Ik laat me ieder geval niet enkel testen. Het is beide of niet.

Als je nu niet besmet (telijk) bent kan het ook zijn dat je het al achter de rug hebt.
Alleen als je niet weet of je corona hebt gehad denk je bij elk hoestje dat je moet testen.
En je kunt ook besmettelijk zijn zonder symptomen.

Als je het al hebt gehad (je hebt antistoffen) dan kun je er vanuit gaan dat een her-besmetting wellicht ook redelijk ongemerkt voorbij gaat.
Je hebt immers een voordeel met je antistoffen.

En met dubbeltesten krijg je een veel beter inzicht hoeveel er echt al besmet zijn geweest en kun je met de antilichamen test vast stellen of her-besmetting mogelijk is, door deze mensen te monitoren.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het heeft deze in ieder geval niet geholpen:
Tweede keer positief
Een bewoner van woonzorgcentrum Rehoboth in Wapenveld overleed afgelopen weekend nadat zij voor de tweede keer positief testte op het coronavirus. Het verpleeghuis heeft onmiddellijk maatregelen genomen om een nieuwe virusuitbraak te voorkomen

Lowieze
Berichten: 6588
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
12 aug 2020 13:36
Het heeft deze in ieder geval niet geholpen:
Tweede keer positief
Een bewoner van woonzorgcentrum Rehoboth in Wapenveld overleed afgelopen weekend nadat zij voor de tweede keer positief testte op het coronavirus. Het verpleeghuis heeft onmiddellijk maatregelen genomen om een nieuwe virusuitbraak te voorkomen
Eigenlijk moet u dan wel het hele artikel plaatsen.
De artsen denken dat:
A. Deze mevrouw zoveel kwalen had dat haar immuunsysteem daardoor zo slecht was dat een nieuwe besmetting mogelijk was.
B. Het virus is nooit uit haar lichaam weggeweest.

Verder staat er dat ze het eigenlijk gewoon nog niet weten en verder onderzoek nodig is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
12 aug 2020 10:56
Mwah. Zo klinkt het wel heel marginaal. Dat sluit niet aan met het beeld wat ik uit de medische wereld krijg.
Viroloog Christian Drosten heeft het eind juni al aangegeven en deze vakman baseert zijn uitspraken op wat hij in zijn lab in de Berliner Charité ontdekt. Verder hebben wij te veel contact met artsen en deze beroepsgroep ziet momenteel vooral patiënten met een milder verloop dan eerder dit jaar. Laatste aanwijzing is de ontwikkeling van de andere virussen in de Coronaviradae groep: ze sterven snel uit.
Jose2501 schreef:
12 aug 2020 12:01
Wat is er nou zo erg aan besmet te worden? Bij mij viel het reuze mee. En ik ken er nog veel meer. Ik ben juist blij dat ik het heb gehad.
Je maakt hier een denkfout: je gaat uit van jezelf en maakt het algemeen. Helaas heeft dit virus geen handleiding en protocol, waar het zich aan houdt. De één heeft nergens last van, een volgende heeft een heftig verloop en snel herstel, nummer drie juist een vrijwel symptoomloos verloop maar een langzaam herstel en de zwaardere gevallen hebben een eigen verhaal. Bijvoorbeeld wel koorts, maar geen problemen met de ademhaling, daarvoor een compleet ontregelde spijsvertering, zodat er nauwelijks voedingsstoffen worden opgenomen en je in een paar dagen tijd vreselijk afvalt.

Ga er alsjeblieft vanuit, dat je heel veel geluk hebt gehad.
Lowieze schreef:
12 aug 2020 13:10
Het probleem ligt meer in het feit dat veel mensen met een besmetting niet de juiste quarantaine maatregelen in acht nemen en zo een gevaar vormen voor de mensen voor wie een besmetting wel gevaarlijk is.
Na een besmetting word je zelf besmettelijk voor anderen, het meest op de dag voordat je symptomen krijgt. Zodra je ziekteverschijnselen hebt, wordt dit minder en als je stabiel bent, dan ben je geen gevaar meer voor een ander. Het risico zit vooral in de symptoomloze periode, want je voelt je nog goed en kunt nog alles.

Om hier meer grip op te krijgen, heb je eigenlijk beeld nodig van de ogen van de vers besmette personen. Nog voor de eerste symptomen verandert de blik, de oogopslag. Iets troebeler, iets meer traanvocht, meer moeite om te focussen. Wie dit herkent, is het virus al een stap te snel af.
hebra98 schreef:
12 aug 2020 13:24
En met dubbeltesten krijg je een veel beter inzicht hoeveel er echt al besmet zijn geweest en kun je met de antilichamen test vast stellen of her-besmetting mogelijk is, door deze mensen te monitoren.
Ben het met je eens, dat momenteel dubbeltesten meer helpt, ook omdat dit voorjaar er veel te weinig is getest en er veel onder de radar is gebleven. Herbesmettingen zijn tot nu nergens bewezen, de mevrouw in het Rehoboth in Wapenveld zou wereldwijd de eerste patiënt zijn met een dubbele besmetting en Lowieze heeft hierboven al de terechte vraagtekens geplaatst.

Gesloten