Coronavirus - algemeen topic

Komkommertijd

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ Jablan, als ik rondje met de Kater ga lopen is dat vaak via Nederland en heb ik land verlaten, dan mag ik bij jullie niet werken... grens is aan 3 kanten erg dicht bij, en maar ¼ van mijn uitzicht is België waar ik ook woonde!

En Kroatië is erg groot, net als de Franse nu 1 regio zwaar besmet en Bordeaux rode kleur maar ook 2 regio's met 0 besmette!

Spanje zelfde, Regio in Noord/ oosten zware problemen maar heel veel schone gebieden met 0 besmettingen en Brexitanië eist dat elke in Spanje op vakantie 2 weken thuis zitten maar Portugal mag gewoon!

Regels van RIVM, lees op pag. 715 van Teletekst, Corona maatregelen;
Wegens Hitte voldoende drinken, maar ze zeggen niet wat je beter niet kunt dringen!
Mag ik Mark Rutte aanklagen als er een ziekenhuis factuur komt voor Coma zuipen?
Ja die regel staat er echt en als je niets noemde...
Dit is een leuk voorbeeld van foute uitleg van de regels...

Net als kapjes op in OV, iemand die hele week met trein reisde en elke keer iets uit zijn zak haalde...
Gezien de kreukels geen dagelijkse verse... maar vermoedelijk weken oude...
Kapje op dus legaal?

Verder nog een vraagje over de werkgever van Jablan.... is er ventilatie en hoe?
Als je goede hebt met Hepa filters, of verspreide je alleen maar alles...
Een school heeft luchtslang door 8 lokalen...
Bij eerste niezen en alle 8 besmet je ook, de laatste is dat geen probleem....
Alle 37 lokalen + kantoren hebben daar maar 7 slangen op 1 groot systeem, hoe verspreid je micro druppels en maak je ook bij 1½ meter nog iedereen ziek door juist zo te ventileren!
Daar ging deze uit en nu alle ramen open.

En als je een reis naar ver weg niet wilde annuleren....
Ik wil best wel een kaartje in NL dus iets over de grens posten tijdens jou vakantie, Groeten uit Brabant.. en of dat Noord Brabant of iets verder is snapte je baas toch niet.... dan bewijs je dat je in Nederland was.... en niet hoelang....
Sorry Jablan, als je bij mijn in Zwembad wilde... dat mag niet van je baas dus alleen zonder foto'....
Uw Ver...Nederbelg...

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Na de griepgolf in 2018 hadden we een week of 6 ondersterfte. Nu zitten we al in week 11, waarbij er tussen de 150-300 mensen per week minder dan normaal komen te overlijden. Aangezien dit blijkbaar mensen betreft met een toch fragiele gesteldheid, die indien ze niet overleden waren aan corona toch in deze periode bezweken zouden zijn zou er best wat voor te zeggen zijn deze weer van het aantal coronafoden af te trekken.

Het doet me denken aan de moeder van een buurvrouw verderop, nauwelijks ziek geweest, binnen een paar dagen zachtjes weggegleden, maar ja, ze had wel een positieve corona uitslag.

Ondanks het vitten hier op sommige personen zou je dus toch kunnen zeggen dat cijfers, hoewel de enige feiten waar je je aan vast kunt houden, toch niet altijd de waarheid zijn, ofwel er kan mee geschoven worden om de eigen visie te ondersteunen. Iets wat in mijn optiek binnen de politiek, en niet alleen daar, op velerlei vlakken gebeurt.

Ik heb slecht geslapen overigens, door het rumoer in veel tuinen om ons heen waar mensen in groepen van wel een man of 10 tot een uur of drie vannacht geen afstand zaten te houden, te gillen, joelen en vuurwerk afsteken. Honden weer helemaal in de stress. Het blijft Nederland hè, waar regels toch alleen maar dienen om ze te overtreden wanneer het je uitkomt.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

@mh73
“Ik heb slecht geslapen overigens, door het rumoer in veel tuinen om ons heen waar mensen in groepen van wel een man of 10 tot een uur of drie vannacht geen afstand zaten te houden, te gillen, joelen en vuurwerk afsteken. Honden weer helemaal in de stress. Het blijft Nederland hè, waar regels toch alleen maar dienen om ze te overtreden wanneer het je uitkomt.”

Ik vermoed dat u slecht geslapen hebt door het lawaai, toch niet omdat buren in hun eigen tuin geen afstand tot elkaar zaten te houden?

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Dat klopt, maar dat geen afstand houden was dan weer een observatie van gistermiddag en gisteravond. Tijdens de uitlaatrondes met de honden zie je nog wel eens wat.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
09 aug 2020 09:37
Dat klopt, maar dat geen afstand houden was dan weer een observatie van gistermiddag en gisteravond. Tijdens de uitlaatrondes met de honden zie je nog wel eens wat.
En sommigen zien dan een mondkapjes plicht als de ideale en noodzakelijke oplossing.
Mij is altijd geleerd dat een (maat)regel passend moet zijn en deze is compleet zinloos.

Komkommertijd

Mijn buren hielden ook geen afstand.
Na een uur of 3.00 ging ik als laatste samen met mijn oude Kater zonder er zelf een te hebben slapen....
Gezien de prijzen en levertijden van zwembaden, dan gebruikte je die.
Het is vakantie tijd en een gehele familie die bij elkaar kwam, ik kan uitslapen... maar had al middag tukkie gedaan....
Met Ramen dicht en Airco volle kracht is er niets meer te horen maar ik vond die geluiden zo leuk....
Mee genieten met je buren die druk bezig waren zich in het zweet te werken....!

We moeten gewoon minder klagen en als ik vraag of ik over 9 maanden op kraamvisite mag en ze roepen;
Ja, ja, Jahhhh weet ik voldoende. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: tijd.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, overlast door herrie van de buren. Mijn vader is vannacht nog het zwembad in gedoken, omdat ie niet kon slapen van de hitte. Herrie merken we niet, wonen aan een drukke straat, maar de hitte des te meer. Dus overlast lijkt me veelal afhankelijk van waar je woont.

En dan zijn mondkapjes leuk, maar als mensen in hun tuin zitten met 10 man en lak hebben aan de anderhalve meter, waarom denk je dan dat ze wel met mondkapjes in hun tuin gaan zitten?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ben persoonlijk eigenlijk best wel verbaasd over de ontwikkelingen in Japan. Een hele korte periode met maatregelen gehad, die helemaal weg zijn en nu wordt alles plaatselijk geregeld. Ondertussen iets van 40.000 besmettingen en iets meer dan 1000 doden en de meeste daarvan waren in een hele korte piek.

Nu zijn daar al een aantal weken het aantal besmettingen omhoog aan het gaan, maar het aantal doden is nog steeds ongekend laag. De afgelopen maand is 7 doden per dag het maximum geweest, terwijl bijna 2000 nieuwe besmettingen per dag het maximum was. Zou het kunnen dat de meest vatbare mensen daar als eerste besmet zijn geraakt en deze ook direct het kwetsbaarst waren? En dat de meesten die het nu krijgen gewoon minder kwetsbaar zijn.

Mogelijk is dit in Nederland dan ook het geval en is de tweede golf veel minder erg, doordat juist de mensen die in de problemen komen al aan de beurt zijn geweest. En dan zou je wat er nu rond gaat inderdaad wel eens kunnen vergelijken met een normale griep.

Komkommertijd

Ik leerde altijd, je word eerst ziek voor je ergens aan dood ging, dus die piek kan een week of 2 tot 4 later alsnog komen.

Jose2501

Ongelezen bericht door Jose2501 »

Zo ging het bij mij.
Ik was wel ziek maar ook niet echt doodziek. Twee dagen hoge koorts zo tegen de 40 aan. Ben zelden ziek dus was wel even bang. Maar na een dag of 6 kon ik alles weer.
Omdat het midden maart was dat ik ziek werd niet aan testen gedacht. Pas na oproep om bloedplasma te geven heb ik me opgegeven. Ik woon in Breda maar moest naar Erasmus voor bloedplasma. Begin juli. En ik schijn goede antistoffen te hebben. Zei de arts.
Mijn kleinere zusje is nooit echt ziek geweest maar is ook besmet geweest.
Mijn vriendin hetzelfde eigenlijk. Paar dagen krakkemikkig gevoeld en geen antistoffen.

Het is dus iets waar ieder toch anders op reageert. Nu zijn wij gezond en nog niet zo oud. Maar begrijp wel ook de angst van ouderen. Je hoort en leest ook van hele zieke mensen.
Ik geloof wel dat ze in het ziekenhuis nu wel weten hoe iemand die besmet is nu toch te verplegen op een goeie manier. Er gaan er niet meer zoveel dood gelukkig.

@angel waarom vindt jij mondkapjes niks? Bijna iedereen zegt dat ze wel helpen. Is toch niet zo dramatisch om zo nu en dan mondkapje te gebruiken? Ik doe het ook hoewel niet meer nodig maar dan hoef ik het niet steeds uit te leggen.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Mondkapjes helpen niet in Nederland.
In de rest van de wereld wel.
Heeft iets met geloof te maken.
Hier gelooft men in 1,5 meter afstand in de winkels. In de rest van de wereld niet.
Geloof kan heel sterk zijn. Misschien....

Jose2501

Ongelezen bericht door Jose2501 »

Inderdaad Theo zonder een geloof zou er meer vrede zijn in de wereld.

Jablan

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
08 aug 2020 21:48
Slim of dom? Ik denk dat ze het zat zijn.
Dat was ook mijn indruk. Spierballenbrief en jezelf verstoppen achter de adviezen, zelf nuchter nadenken en zelf de risico's inschatten is er hier niet bij.

Mag je als werkgever testen eisen? Nee, want bij ziekmeldingen mag je als werkgever niet actief vragen wat er aan de hand is, je moet het hebben van wat mensen zelf vertellen. Onder voorwaarden toegestaan is het per steekproef alcohol- en drugstesten uitvoeren, maar alleen als de productieprocessen veel risico's met zich meebrengen (petrochemie o.a.)

Ziekmeldingen, ook tijdens vakantie, moeten worden geaccepteerd als er een attest van een arts is.

Onbetaald verlof is geen beslissing van de werkgever, maar van de werknemer. Wie nog voldoende verlof heeft, mag dat ook inzetten voor een quarantaine. (Wie onder de CAO Metaal valt, heeft dit jaar extra verlofdagen, omdat de verhoging van de salarissen is uitgesteld.)
sylvesterb schreef:
08 aug 2020 22:51
Staat allemaal ook netjes op de site van het FNV:
Daar gaat deze mededeling ook heen. :wink:
sylvesterb schreef:
08 aug 2020 23:01
De vraag is ook of een volgende pandemie ook zorgt dat ons zorgstelsel overbelast raakt waardoor je over moet gaan tot dit soort drastische maatregelen als een lock-down.
Ik zie die overbelasting eerder in de enorme bureaucratie dan aan de bedden of in de zorg-wooninstellingen.
Het meest zorgwekkend vond ik een directeur van een verpleeghuis, die zijn eigen lijn trok met de beschermingsmiddelen en prompt van de inspectie en vanuit het ministerie telefoontjes kreeg, hoe hij het waagde van de richtlijnen af te wijken.
angel1978 schreef:
08 aug 2020 20:25
In tegendeel je bevestigt perfect mijn verhaal. Dank je.
Ik denk, dat je dan met het vervolg niet meegaat: De mondkapjesplicht zorgt ervoor, dat lokale uitbraken ook lokaal blijven. Alleen bekenden ziek, geen onbekende mensen besmet.
Via de Volkskrant nog dit diagram met het 7-daags-voortschrijdend-gemiddelde in counties met en zonder maskerplicht, allemaal binnen de VS-staat Kansas. Stand op 8 augustus: met masker 5 besmettingen per 100.000 inwoners, zonder masker zijn dit er 9.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
08 aug 2020 22:51
Jablan schreef:
08 aug 2020 20:54
Slimme directie of domme directie?
Een domme directie want dit houdt geen stand bij een rechtbank. Enkel als op het moment dat je op reis gaat er code oranje/rood geld dan heb je geen recht op doorbetaling en kost dit je gewoon vakantie dagen.

Staat allemaal ook netjes op de site van het FNV: https://www.fnv.nl/corona/minder-werk-i ... oor-corona
Of dit stand houdt bij de rechtbank is nog niets over te zeggen, om de simpele reden dat de jurisprudentie nog gevormd moet worden. De informatie op de site van de FNV is dan ook niets meer dan de inschatting van de FNV, en zeker nog geen juridisch feit.

In de praktijk zal het neerkomen op de omstandigheden van het specifieke geval, oftewel: hoe hebben goed werkgeverschap en goed werknemerschap (de basisbegrippen uit het arbeidsrecht) zich tot elkaar verhouden.

Komkommertijd

Gezichts kapjes!

Belgen hebben de juiste naam hiervoor!

De mond is niet voldoende Neus ook.
Maar naast de dikke klodders die elke niesbui om mijn Mark Rutte monitor komen... 59" is namelijk 1½ M!
De stoom wolken die Maurice de Hond bij Dominee Gremdaad afgelopen zonder vertelde zijn gevaarlijker!

Een harde niesbui valt mee maar de Micro druppels tot stoom gaan veel verder!
Dan zullen die op jou kapje neerslaan bij ingeademd worden en daarom nooit in en uit je zak.. en zomaar pakken.

Het beste en meest betaalbare is een redelijk dikke uit te wassen zelf maken en elk uur of vaker een verse op doen...
Geen 2e keer gebruiken en laat de wasmachine maar draaien....

De wegwerp van €9,99 voor 50 stuks is leuk maar 20 cent elk uur?
Dan heb je na 1 week er voor 40 uren geen pak meer over na ook nog woon werk verkeer!
Met 5 pack Action knijpers aan de droogmolen vol elke week!

Niet de grote klodders maar juist de niet zichtbare is het grote gevaar helaas.....
Zorg daarom voor goed aangedrukte neus beugel en elke neus is anders....

Maurice de Hond is beter dan de val in slaap herhaling van Mark Rutte Pest conferentie.

angel1978

De mondkapjesplicht zorgt ervoor, dat lokale uitbraken ook lokaal blijven. Alleen bekenden ziek, geen onbekende mensen besmet.
Uit de lucht gegrepen aanname, op niets gebaseerd.
Daarnaast ook nog eens onlogisch. Dus nee daar ga ik niet in mee.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
10 aug 2020 11:40
Via de Volkskrant nog dit diagram met het 7-daags-voortschrijdend-gemiddelde in counties met en zonder maskerplicht, allemaal binnen de VS-staat Kansas. Stand op 8 augustus: met masker 5 besmettingen per 100.000 inwoners, zonder masker zijn dit er 9.
Wat zegt die grafiek?
In een regio zonder Corona kom je zonder mondkapjes uit op nul besmettingen per dag.
In een regio met al fors aantal besmettingen krijg je ondanks gebruik van mondkapjes toch een flink aantal nieuwe besmettingen

angel1978

16again schreef:
10 aug 2020 13:17
Jablan schreef:
10 aug 2020 11:40
Wat zegt die grafiek?
In een regio zonder Corona kom je zonder mondkapjes uit op nul besmettingen per dag.
In een regio met al fors aantal besmettingen krijg je ondanks gebruik van mondkapjes toch een flink aantal nieuwe besmettingen
Het zegt vooral dat mensen aan het zoeken zijn naar die getallen die in de juiste weergave hun mening het beste lijken te onderbouwen. Het is vooral redeneren naar het doel toe.

Jablan

16again schreef:
10 aug 2020 13:17
Wat zegt die grafiek? In een regio zonder Corona kom je zonder mondkapjes uit op nul besmettingen per dag. In een regio met al fors aantal besmettingen krijg je ondanks gebruik van mondkapjes toch een flink aantal nieuwe besmettingen.
Maar minder dan zonder. In die grafiek gaat het vooral om de daling sinds invoering van de verplichting.
angel1978 schreef:
10 aug 2020 13:24
Het zegt vooral dat mensen aan het zoeken zijn naar die getallen die in de juiste weergave hun mening het beste lijken te onderbouwen. Het is vooral redeneren naar het doel toe.
Ik kwam dit gewoon tegen zonder op zoek te zijn en dit zijn cijfers uit een andere regio dan de bekende Europese voorbeelden. De onderliggende gegevens zijn allemaal openbaar, er is niet mee gerommeld.
Jose2501 schreef:
09 aug 2020 20:20
@angel waarom vindt jij mondkapjes niks? Bijna iedereen zegt dat ze wel helpen. Is toch niet zo dramatisch om zo nu en dan mondkapje te gebruiken? Ik doe het ook hoewel niet meer nodig maar dan hoef ik het niet steeds uit te leggen.
Deze staat nog open, Angel :wink:

Jablan

Hoe kun je stug blijven volhouden,dat er geen overtuigend bewijs is, dat mondkapjes werken? is een mening van een triagist. In mijn ogen een goede samenvatting waarom RIVM/Regering op dovemansoren stuit, al ontbreken nog een paar punten, maar dat zal met het toegestane maximum aantal woorden samenhangen.

Het RIVM meldt vandaag 630 nieuwe besmettingen en het percentage positief getest over de afgelopen week zal uitkomen op zo'n 3,5 procent. Over de afgelopen twee weken zijn er ruim 6000 gevallen bijgekomen.

Kroatië meldt vandaag sinds maart 5649 besmettingen, daarvan zijn er 4906 genezen en 158 overleden. Per saldo 585 actieve besmettingen voor het hele land. Vertaald naar Nederland, een factor 4 tot 5 eroverheen => 2340 tot 2925 gevallen.

Die reisadviezen vertellen vandaag een eigen verhaal: Nederland is strenger voor het buitenland dan voor het eigen land.

Plaats reactie