LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dat laatste zou zomaar kunnen. Daarom vind ik het voor mensen in de risicogroep niet echt verstandig om winkel uit, winkel in te gaan. Supermarkten? De vakkenvullers gaan weer massaal naar school, hun vrienden, hun sportclub enz.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik moest vandaag naar het ZH , daar staan vrijwilligers de boel te leiden en te sturen :
Enfin : " heeft u klachten, mevrouw? Nee? Hoesten? Nee? In contact met Corona geweest? :roll: Nee?
U mag doorlopen " . :D
....en zo liep iedereen lekker door , geen mondkapje te zien en ik puffend met wel zo.n ding op.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
19 aug 2020 17:52
Ik moest vandaag naar het ZH , daar staan vrijwilligers de boel te leiden en te sturen :
Enfin : " heeft u klachten, mevrouw? Nee? Hoesten? Nee? In contact met Corona geweest? :roll: Nee?
U mag doorlopen " . :D
....en zo liep iedereen lekker door , geen mondkapje te zien en ik puffend met wel zo.n ding op.

Een dergelijke controle is toch ook een wassen neus? Ten 1e kun je al Corona hebben voordat je de symptomen hebt en ten 2e zegt iedereen gewoon nee (tenzij ze zwaar blaffend voor de vrijwilligster staan, dan is het een beetje moeilijk. :mrgreen: )

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In het ziekenhuis heb ik nog bij niemand een mondkapje gezien op de poli’s.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebben die anderen dan ook allemaal corona gehad?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jose2501 schreef:
19 aug 2020 20:04
allez
Ohhh... ben je Belgisch? Erasmus ligt toch in Rotterdam?

Wel apart dat je met je zus, oom, vriendin en 2 nichtjes tegelijk kunt gaan. Moet dat dan niet op afspraak of zo?

Die rooie
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2020 02:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Die rooie »

Hallo,

Een vraag.....ik heb in februari een reis naar mallorca geboekt, ik heb niets aanbetaald omdat prijsvrij 10 jaar bestond. Ik zou 2 weken van te voren de hele reissom moeten betalen dat is 31 augustus want ik zou op 13 september vertrekken. Nu is eergisteren mallorca op oranje gaan... ik heb zn gevoel dat ik de reissom gewoon moet betalen omdat prijsvrij gaat aangeven dat oranje weer naar geel kan gaan. Ik denk dat mallorca niet meer van oranje afga en wil niet riskeren dat ik maanden op een teruggave van transavia zit te wachten ben ik verplicht om de reissom te betalen terwijl spanje op oranje staat en ik snel zou vertrekken...

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt -omdat de kans vrij groot is dat je reis niet door kan gaan- een beroep doen op opschorting. Daar is al veel meer over geschreven op dit forum.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
19 aug 2020 20:04
Vandaag zijn we gebeld door Erasmus. Of ze ons nog een keer mogen onderzoeken en bloed afnemen.
Jose2501 schreef:
19 aug 2020 21:49
Wat ze precies willen weet ik niet.
Eerst een tip: gooi hier niet je hele medisch dossier online. Hoofdlijnen zijn genoeg.
Wat jullie interessant maakt voor onderzoekers, is het verschillende ziekteverloop, terwijl jullie (deels) aan elkaar verwant zijn.
Reken op vragenlijsten, testen hoe en of alle lichaamsfuncties volledig werken.
Via de bloedafname wordt gekeken naar je T-cellen, want als je geen antistoffen meer hebt, heb je waarschijnlijk momenteel iets meer T-cellen dan gemiddeld en reageren die cellen direct op nieuw contact met het virus. Als dat zo is, dan heb je wel degelijk Covid-19 gehad, zelfs nu er geen actieve antistoffen meer worden aangetoond.

Bij ons nemen de antistoffen langzaam af, terwijl de T-cellen goed reageren. Er lijkt een samenhang te zijn met de longfunctie: in de week met voor het eerst minder antistoffen en actievere T-cellen, stond ik niet meer naar adem te happen na 400 meter wandelen.

Oh ja, je naam. We zijn nooit nieuwsgierig, hoe kom je er bij. ;-) Je schrijft José en je spreekt het uit als Gossee?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nieuwe dag, nieuwe ronde.

De Corona-App voor Nederland heeft hetzelfde probleem als elders: alleen te gebruiken met een vrij nieuwe smartphone. Nu.nl komt op bijna 1,5 miljoen mensen met een te oude versie van het besturingssysteem op hun telefoon, de getallen in het artikel opgeteld leveren 981.000 telefoons op. Link

Volkskrant meldt vandaag, dat de RIVM-cijfers over de ziekenhuisopnames achter lopen door drukte bij de GGD. Hier de versie op Nu.nl.
Als een van de uitvluchten om Kroatië op oranje te zetten, werd 'twijfel aan de cijfers' gebruikt. Welke kleur past bij Nederland, nu de eigen cijfers niet meer zo betrouwbaar zijn als ze worden gepresenteerd?
Code oranje is momenteel voor 2 regio's terecht: Midden-Dalmatië (Split) en Zagreb. Situatie vergelijkbaar met Amsterdam en Rotterdam: grote steden en de nieuwe gevallen zitten vooral in de leeftijdsgroep 15-40 jaar.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nieuwe ronde: je ziet overal de besmettingen toenemen; in Marokko dreigt opnieuw een lokale lock-down. Wereldwijd lijkt de toename iets af te vlakken; de grafieken in onderstaande link laten het duidelijk zien. Wel grote schommelingen, maar je ziet toch een lijn die iets naar beneden gaat. Dat is vooralsnog, misschien, een iets positiever bericht.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Het totaal aantal geregistreerde gevallen komt vandaag waarschijnlijk boven de 22 miljoen, het aantal geregistreerde doden komt waarschijnlijk boven de 800.000. India komt vermoedelijk morgen boven de 3 miljoen besmettingen. Het blijven flinke aantallen.

Wat ik eerder over Amsterdam schreef bleek te kloppen; in het wallengebied droeg 20% geen mondkapje, nadat mensen er op werden aangesproken zou het 80% zijn. Wel vermoed ik dat de cijfers, en met name de laatste, toch wat gekleurd zijn richting gewenste cijfers.

Hoe nu verder? Het dragen van mondkapjes lijkt er niet toe te leiden dat mensen onvoorzichtiger worden. Dat idee had ik zelf ook niet. Ze waren het al. Winkeliers in Amsterdam en Rotterdam lopen te stuiteren omdat ze vanwege de plaatselijke mondkapjesplicht omzet missen; maar blijven mensen weg omdat ze een mondkapje moeten dragen, of blijven ze weg omdat ze zich realiseren dat het op die plekken te druk is, en dat ze beter ergens anders kunnen gaan shoppen? Het eerste wordt min of meer als feit gepresenteerd, met het tweede houdt kennelijk niemand rekening. Maar nogmaals: vanwege wat ik 2 weken geleden in Amsterdam zag, het gedrag van mensen, had ik al besloten om daar voorlopig niet meer heen te gaan. En ik ben niet de enige; een buurvrouw in de flat had zelf haar conclusie ook al getrokken, exact dezelfde reden.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan


“Bij ons nemen de antistoffen langzaam af, terwijl de T-cellen goed reageren. Er lijkt een samenhang te zijn met de longfunctie: in de week met voor het eerst minder antistoffen en actievere T-cellen, stond ik niet meer naar adem te happen na 400 meter wandelen.“

Worden bij mensen die covid gehad hebben, dan nog elke week testen uitgevoerd? Ook die al weer aan het werk en naar school zijn?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
21 aug 2020 11:18
Worden bij mensen die covid gehad hebben, dan nog elke week testen uitgevoerd? Ook die al weer aan het werk en naar school zijn?
Jose2501 schreef:
21 aug 2020 11:12
Worden jullie nog steeds begeleid? Na zo'n lange tijd na ziek te zijn geweest? Wonen jullie wel in Nederland dan? Uit je berichten dacht ik dat jullie in Kroatië wonen.
Van achter naar voren: We wonen op de grens NL-D, zijn tegelijk thuis in Kroatië, zijn internationaler dan gemiddeld :wink: Nadeel daarvan: als je hier bent, mis je daar en ben je daar, mis je hier.

Mijn man en ik hebben deze begeleiding/nazorg eruit gesleept, omdat we bij wijze van spreken ontploft zijn over de faalzorg in maart en omdat we een zoon hebben, die gezondheidsschade heeft opgelopen. Een doktersadvies als 'vermijd zware lichamelijke inspanning' is voor hem juist schadelijk, omdat hij nog groeit. Blijven bewegen is een beter advies, zoek je grenzen op en ga er elke keer een klein beetje overheen, zodat je lichaam moet reageren.
Voor de artsen zijn wij welkom studiemateriaal, want nieuw virus, nieuwe ziekte, eventueel nieuwe complicaties en communicatie op ooghoogte of geen standaard patiënten. We hebben ze inmiddels afgeleerd te kijken naar wat volgens ministerie, rivm en zorgverzekeraar mag en alleen vanuit hun eigen professie te kijken.

Niet elke patiënt in Nederland wordt zo intensief gevolgd en dat heeft te maken met het systeem 'gezondheidszorg'. Veel van onze ervaringen worden ook gemeld vanuit de Reha's in Duitsland. Misschien heb je reportages gezien van mensen, die met een rollator of rolstoel naar huis worden gestuurd en klagen, dat ze maanden later nog nauwelijks iets kunnen, niet eens aan het werk zijn. In het Duitse systeem worden juist deze mensen naar een Reha gestuurd, voor sneller en kwalitatief beter herstel.
witte angora schreef:
21 aug 2020 10:43
Winkeliers in Amsterdam en Rotterdam lopen te stuiteren omdat ze vanwege de plaatselijke mondkapjesplicht omzet missen; maar blijven mensen weg omdat ze een mondkapje moeten dragen, of blijven ze weg omdat ze zich realiseren dat het op die plekken te druk is, en dat ze beter ergens anders kunnen gaan shoppen? Het eerste wordt min of meer als feit gepresenteerd, met het tweede houdt kennelijk niemand rekening.
Goede gedachte, ik heb de andere reden nog niet zo voorbij zien komen tussen alle meldingen.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is wel apart dat op het coronadashboard van het RIVM de laatste R-waarde van 31 Juli is en toen 1,19 was. Een beetje snel terugkijken geeft dat 10 dagen terugkijken (want schijnbaar is 10 dagen tegenwoordig het aantal dagen dat je besmettelijk bent volgens het OMT) het aantal nieuwe besmettingen rond de 500 zat en dit nu ook het geval is. De R zou dus rond de 1 zitten.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

witte angora schreef:
21 aug 2020 10:43
Hoe nu verder? Het dragen van mondkapjes lijkt er niet toe te leiden dat mensen onvoorzichtiger worden. Dat idee had ik zelf ook niet. Ze waren het al. Winkeliers in Amsterdam en Rotterdam lopen te stuiteren omdat ze vanwege de plaatselijke mondkapjesplicht omzet missen; maar blijven mensen weg omdat ze een mondkapje moeten dragen, of blijven ze weg omdat ze zich realiseren dat het op die plekken te druk is, en dat ze beter ergens anders kunnen gaan shoppen? Het eerste wordt min of meer als feit gepresenteerd, met het tweede houdt kennelijk niemand rekening. Maar nogmaals: vanwege wat ik 2 weken geleden in Amsterdam zag, het gedrag van mensen, had ik al besloten om daar voorlopig niet meer heen te gaan. En ik ben niet de enige; een buurvrouw in de flat had zelf haar conclusie ook al getrokken, exact dezelfde reden.

Mijn oudste werkt in zo'n mondkapjesgebied. Na de versoepelingen werd het daar weer veel drukker, sinds de invoering van de mondkapjes is het erg, erg rustig geworden.

Maar goed, die mensen gaan natuurlijk gewoon naar een ander winkelcentrum in de regio, waar geen mondkapjesplicht is. In die zin zou het voor ondernemers misschien wel zo eerlijk zijn om het ofwel nergens, ofwel overal in te voeren.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
21 aug 2020 17:35
Het is wel apart dat op het coronadashboard van het RIVM de laatste R-waarde van 31 Juli is en toen 1,19 was. Een beetje snel terugkijken geeft dat 10 dagen terugkijken (want schijnbaar is 10 dagen tegenwoordig het aantal dagen dat je besmettelijk bent volgens het OMT) het aantal nieuwe besmettingen rond de 500 zat en dit nu ook het geval is. De R zou dus rond de 1 zitten.
Het zou inderdaad wel eens verhelderend kunnen werken als uit wordt gelegd hoe die R-waarde berekend wordt. Iemand een idee?

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
21 aug 2020 17:39
Nijogeth schreef:
21 aug 2020 17:35
Het is wel apart dat op het coronadashboard van het RIVM de laatste R-waarde van 31 Juli is en toen 1,19 was. Een beetje snel terugkijken geeft dat 10 dagen terugkijken (want schijnbaar is 10 dagen tegenwoordig het aantal dagen dat je besmettelijk bent volgens het OMT) het aantal nieuwe besmettingen rond de 500 zat en dit nu ook het geval is. De R zou dus rond de 1 zitten.
Het zou inderdaad wel eens verhelderend kunnen werken als uit wordt gelegd hoe die R-waarde berekend wordt. Iemand een idee?
Volgens mij staat er toch bij dat het de R is van 31 juli en dat deze is verkregen op 18 augustus en wekelijks wordt bijgewerkt.. oftewel 25 aug volgt de volgende update en deze zal dan zijn van 7 augustus.

Maar denk je niet dat je voor de R waarde zoveel data moet hebben dat geen mens het na kan rekenen omdat de benodigde data gewoon ontbreekt ( als het al te doen is ) en dat dat alleen maar zal leiden tot meer discussie omdat mensen door gebruik van verkeerde of missende data op een andere waarde uit komen?
Lijkt me niet handig.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
21 aug 2020 17:37
witte angora schreef:
21 aug 2020 10:43
Hoe nu verder? Het dragen van mondkapjes lijkt er niet toe te leiden dat mensen onvoorzichtiger worden. Dat idee had ik zelf ook niet. Ze waren het al. Winkeliers in Amsterdam en Rotterdam lopen te stuiteren omdat ze vanwege de plaatselijke mondkapjesplicht omzet missen; maar blijven mensen weg omdat ze een mondkapje moeten dragen, of blijven ze weg omdat ze zich realiseren dat het op die plekken te druk is, en dat ze beter ergens anders kunnen gaan shoppen? Het eerste wordt min of meer als feit gepresenteerd, met het tweede houdt kennelijk niemand rekening. Maar nogmaals: vanwege wat ik 2 weken geleden in Amsterdam zag, het gedrag van mensen, had ik al besloten om daar voorlopig niet meer heen te gaan. En ik ben niet de enige; een buurvrouw in de flat had zelf haar conclusie ook al getrokken, exact dezelfde reden.

Mijn oudste werkt in zo'n mondkapjesgebied. Na de versoepelingen werd het daar weer veel drukker, sinds de invoering van de mondkapjes is het erg, erg rustig geworden.

Maar goed, die mensen gaan natuurlijk gewoon naar een ander winkelcentrum in de regio, waar geen mondkapjesplicht is. In die zin zou het voor ondernemers misschien wel zo eerlijk zijn om het ofwel nergens, ofwel overal in te voeren.
Nergens dan maar..tenzij het echt niet anders kan ( OV bijvoorbeeld ).

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik zit er ook niet op te wachten hoor.

De gewone maatregelen zorgden al voor behoorlijk wat agressie in de hamburgertent waar zij werkt, maar nu is het echt niet leuk meer.
En daarbij, zelfs in de keuken moeten ze een mondkapje dragen (beleid van het bedrijf zelf). Er is er al één flauwgevallen.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
21 aug 2020 17:50
Volgens mij staat er toch bij dat het de R is van 31 juli en dat deze is verkregen op 18 augustus en wekelijks wordt bijgewerkt.. oftewel 25 aug volgt de volgende update en deze zal dan zijn van 7 augustus.

Maar denk je niet dat je voor de R waarde zoveel data moet hebben dat geen mens het na kan rekenen omdat de benodigde data gewoon ontbreekt ( als het al te doen is ) en dat dat alleen maar zal leiden tot meer discussie omdat mensen door gebruik van verkeerde of missende data op een andere waarde uit komen?
Lijkt me niet handig.
Ja, maar de R wordt wel gebruikt bij extra maatregelen en wordt ook in de persconferentie genoemd. Het zou wel krom zijn als ze dat dan doen op basis van informatie van 2-3 weken oud.

Verder denk ik dat het helemaal niet zo moeilijk is dat achteraf te berekenen. Het staat zelfs op de site van het RIVM wat de R in houdt. Dat is namelijk heel simpel het aantal mensen dat 1 persoon besmet. Zodra de cijfers zo stabiel zijn als nu, kun je dus wel concluderen dat de R rond de 1 zou moeten zitten. Bij een R van 2 is de groei exponentieel. Dan besmet 1 persoon 2 personen, die 2 personen er weer 4 en die 4 er weer 8. Bij een R van 1 kun je daar overal 1 invullen.

Het lijkt me onmogelijk de verwachting van de R te voorspellen of de R van vandaag te bepalen.

Gesloten