LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kuklos »

Jose2501 schreef:
29 sep 2020 10:28
Schrijven een groep internisten.
Link?

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

kuklos schreef:
29 sep 2020 10:36
Jose2501 schreef:
29 sep 2020 10:28
Schrijven een groep internisten.
Link?

https://www.ad.nl/binnenland/interniste ... ~a7a9ad30/

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jose2501 schreef:
29 sep 2020 10:28
De gemiddelde duur op de IC is gezakt van 20 naar 8 dagen. Plus dat veel minder mensen op een IC terecht komen. Omdat ze veel beter weten hoe te behandelen. En omdat mensen minder ziek zijn omdat de ouderen en kwetsbaren beter beschermd worden of zichzelf beter beschermen. Schrijven een groep internisten.
Die patiënten liggen dan vaak nog wél in een regulier ziekenhuisbed. Ze kunnen door voortschrijdend inzicht, en dus betere behandelingen, voorkomen dat veel patiënten naar de IC moeten, en áls ze er komen, er minder lang óp liggen. Het is niet zo dat corona nu ineens geen probleem meer is voor de ziekenhuiszorg.

En dit positieve blijft alleen zo, als de ziekenhuizen niet overspoeld worden, want met een mortaliteit van 0,5% zou een ongebreidelde rondgang door Nederland met 17 miljoen mensen, nog altijd 85.000 doden betekenen, en een veelvoud daarvan aan ziekenhuisopnames. Dát is wat we bij golf één hebben kunnen voorkomen, met als gevolg dat veel zorg moest worden opgeschort, met ook ernstige gevolgen voor veel mensen. Als we dat weer zover laten komen, en dat is hoe het is, "we" kúnnen het met wat gedragsaanpassing voorkomen, dan zakt de zorg vml deze keer wel op z'n Italiaans door de knieën, en is de ramp écht niet te overzien.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Radar »

Ik wilde nog even aankijken hoe dit zich ging ontwikkelen, maar het is wel weer duidelijk. De tweede Vitamine C-post is verwijderd. Van alles daarvoor is wel duidelijk dat het geen hout snijdt. ^YB

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jose2501

Minder mensen op de IC? Hieronder staat toch iets anders.

https://www.nporadio1.nl/binnenland/257 ... an-vandaag

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sjohie schreef:
29 sep 2020 11:54
Jose2501 schreef:
29 sep 2020 10:28
De gemiddelde duur op de IC is gezakt van 20 naar 8 dagen. Plus dat veel minder mensen op een IC terecht komen. Omdat ze veel beter weten hoe te behandelen. En omdat mensen minder ziek zijn omdat de ouderen en kwetsbaren beter beschermd worden of zichzelf beter beschermen. Schrijven een groep internisten.
Die patiënten liggen dan vaak nog wél in een regulier ziekenhuisbed. Ze kunnen door voortschrijdend inzicht, en dus betere behandelingen, voorkomen dat veel patiënten naar de IC moeten, en áls ze er komen, er minder lang óp liggen. Het is niet zo dat corona nu ineens geen probleem meer is voor de ziekenhuiszorg.

En dit positieve blijft alleen zo, als de ziekenhuizen niet overspoeld worden, want met een mortaliteit van 0,5% zou een ongebreidelde rondgang door Nederland met 17 miljoen mensen, nog altijd 85.000 doden betekenen, en een veelvoud daarvan aan ziekenhuisopnames. Dát is wat we bij golf één hebben kunnen voorkomen, met als gevolg dat veel zorg moest worden opgeschort, met ook ernstige gevolgen voor veel mensen. Als we dat weer zover laten komen, en dat is hoe het is, "we" kúnnen het met wat gedragsaanpassing voorkomen, dan zakt de zorg vml deze keer wel op z'n Italiaans door de knieën, en is de ramp écht niet te overzien.
85000 doden. Dat is toch niet zoveel? Veel daarvan zullen af te trekken zijn van de 150000-155000 mensen die normaal gesproken ieder jaar sterven aan andere dingen. De oversterfte dit jaar is geloof ik niet echt zichtbaar, daar zal een reden voor zijn (namelijk dat er ook ondersterfte is geweest vanaf mei-nu en dat gewoon komt doordat een aantal mensen 1 of 2 maanden eerder zijn gestorven dan normaal door corona). Het aantal doden door corona kan je in mijn ogen pas een jaar na afloop zeggen, want dan kun je de conclusie trekken of er daadwerkelijk oversterfte is geweest.

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
29 sep 2020 17:33
@jose2501

Minder mensen op de IC? Hieronder staat toch iets anders.

https://www.nporadio1.nl/binnenland/257 ... an-vandaag

Minder mensen belanden op de IC in vergelijk met de golf in maart/april. En een veel kortere periode. Ik heb Gommers of Kuipers hetzelfde horen zeggen.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens snap ik niet hoe we in de periode eind mei tot nu nog steeds niet gedaan hebben om ervoor te zorgen dat we een tweede piek wel op kunnen vangen en daardoor geen strenge maatregelen in de tweede piek te hoeven nemen. Had verdomme per gemeente een crisiscentrum opgezet om de coronapatienten op te vangen en had daar een groot deel van de werkelozen ingezet, die natuurlijk een aantal weken specifiek getraind zijn op het verzorgen van coronapatienten en je had alles zoveel makkelijker op kunnen vangen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, compleet logisch, een werkeloze ober, of zo, die binnen een paar weken een coronapatient kan verzorgen.

Dat de normale verpleegkundige daar een HBO opleiding voor heeft gevolgd met allerlei aanvullende cursussen is blijkbaar “overdreven”.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er zijn natuurlijk ook verpleegkundigen met een mbo-opleiding (plus aanvullende cursussen); die doen in kwaliteit en professionaliteit niet onder voor hun hbo-V collega's.
Verpleegkundige is een beroep met BIG-registratie en dat heeft een heel goede reden. Het is... nee, dat mag ik van sommigen niet schrijven, dus: ik vind het bespottelijk te suggereren dat "een werkeloze" in een aantal weken getraind kan worden een patiënt "te verzorgen".

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar een burger kan wel in een paar weken getraind worden om in het leger te dienen? In mijn ogen is het crisis en die wordt vooral veroorzaakt door angst en het gebrek aan ballen bij de regering.

In mijn ogen zorgt een uitzonderlijke situatie als deze voor een uitzonderlijke aanpak om ervoor te zorgen dat we niet in een crisis komen en om de economie gewoon volledig draaiende te houden. En dat zou in mijn ogen betekenen dat je best een paar duizend mensen kan trainen om puur en alleen coronapatienten te gaan behandelen, zoals je ook duizenden mensen kan inschakelen om onze grenzen te verdedigen, zodat de rest zoveel mogelijk doorkan.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, met rats kuch en bonen, allemaal schoenen poetsen en de loop van het geweer.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jasper45 »

snuffel1 schreef:
29 sep 2020 19:31
...maar als ik google op de voorzitter Willem Engel blijkt die een dansschoolhouder te zijn die zijn omzet ziet dalen en is een zoon van een voormalig 'vakantiepark' eigenaar te zijn waar ooit een televisie serie over gemaakt is. Moeten we die man serieus nemen?
Die 2660 (tweeduizend, zeshonderd en zestig!!) professionele medici van de z.g. brandbrief snappen er vlg. jou ook geen hout van??

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

kuklos schreef:
29 sep 2020 09:48
Moneyman schreef:
29 sep 2020 08:39
Van iemand die er z'n scriptie over geschreven heeft, zou ik op z'n minst verwachten dat hij wist hoe het woord aerosolen überhaupt geschreven wordt...
Er staan zodanig veel taalfouten in die betreffende post dat de claim aangaande het schrijven van een scriptie over welk onderwerp dan ook nogal twijfelachtig is.
Ach, in mijn werk kom ik niets anders meer tegen. Voorbeeld uit augustus: manager met 2 afgeronde hbo-studies schrijft een tekst van anderhalf A4'tje, ongeveer 90 regels. Geen enkele zin zonder fouten. Interpunctie, grammatica, zinsbouw zijn overbodig, overdadig gebruik van Engels, maar dan net in een andere betekenis dan het origineel, uitdrukkingen en spreekwoorden door elkaar gooien en tenslotte de autocorrectie, waardoor in de ondertekening 'met vriendelijke groenten' stond. De man begreep niet waarom zijn mensen vroegen, wat hij bedoelde. :roll:
Michel-mol schreef:
29 sep 2020 07:32
Mijn ervaring met de kapjes is van vakantie, daarin was de plicht in winkels om deze te dragen. Wat ik zelf ervaren heb is dat het voor brildragende een grote handicap is, omdat je bril beslaat bij een goede ademzucht. Ik liep dus continu mijn adem geforceerd te reguleren. Wat maakt dat het fors benauwd wordt. (Ik heb verschillende kapjes geprobeert. Praten met die dingen is ook apart.. vooral met veel omgevingsgeluid, dan is het bijna niet te verstaan.
Dan zie je dat iedereen constant aan die kapjes loopt te plukken, op de kin, onder de neus, soms even afdoet...
Ik weet dus dat die dingen NIET werken, want dat gaat in nl niet anders dan in andere landen. Ik heb overigens respect voor iemand die hetwel doet, dat vind ik een eigen keus. Maar ik doe het niet. Met bovenstaande reden. Voordeel zal mischien wel zijn dat de 1,5 meter bijmij wel in acht genomen wordt😁.
Met bril moet je de bovenkant goed vouwen, zodat het masker strak aansluit op je wangen. Dan heb je geen last van een mistig uitzicht. Het plukken is herkenbaar, dan zitten het masker niet goed of wordt te lang gedragen. Op jouw manier werken ze niet en de oplossing daarvoor heet 'draaginstructie': filmpjes, waarin gedemonstreerd wordt hoe je het goed doet. Die zullen wel komen - toen in Oostenrijk deze dingen verplicht werden, hebben alle media handleidingen gepubliceerd hoe je ze moest maken en ermee omgaan, want op dat moment waren ze nergens te koop.
Onze ervaring met mondkapjes is precies andersom aan die van jou: met mondkapje lukt het afstand houden ook beter, zijn mensen sowieso voorzichtiger.
Michel-mol schreef:
29 sep 2020 07:32
Voor wat betreft plan van aanpak: Dit is wat ierland doet
https://free-now.com/ie/covid19-roadmap/ Duidelijk lijkt me..
Mooie matrix. Ik vraag mij alleen af of het ook gelukt is om alle stappen te doen of dat de regering toch is gaan afwijken van de koers.
Lady1234 schreef:
29 sep 2020 18:09
Ja, compleet logisch, een werkeloze ober, of zo, die binnen een paar weken een coronapatient kan verzorgen.
Lekker scherp, mooi. Eh .. ach ja, wij hebben in maart zonder voorbereiding en met minimale begeleiding die verzorging gedaan, terwijl we zelf ziek waren. Lijkt mij voldoende bewijs, dat het kan, als je maar wilt.
Zo slecht is het idee niet, veel ziekenhuizen en woon-/zorgcentra maken al gebruik van vrijwilligers en basisverzorging is snel te leren. Dit voorjaar zijn in Münster en later ook in andere universiteitssteden studenten geneeskunde in vier weken tijd opgeleid tot assistent-verpleegkundige op de IC.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zullen heel veel personen zijn die thuis een corona patiënt hebben verzorgd, omdat die persoon te ziek en te oud gevonden werd om naar het ziekenhuis gebracht te worden, Maar dat maakt hen nog niet geschikt om als verpleegkundige te werken.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Jasper45 schreef:
29 sep 2020 19:43
snuffel1 schreef:
29 sep 2020 19:31
...maar als ik google op de voorzitter Willem Engel blijkt die een dansschoolhouder te zijn die zijn omzet ziet dalen en is een zoon van een voormalig 'vakantiepark' eigenaar te zijn waar ooit een televisie serie over gemaakt is. Moeten we die man serieus nemen?
Die 2660 (tweeduizend, zeshonderd en zestig!!) professionele medici van de z.g. brandbrief snappen er vlg. jou ook geen hout van??
En wat te vinden van die basis-school docent, die voor de TV glashard beweert, dat vaccinaties veilig zijn, terwijl b.v. iedereen in nov 2016 Antoinette Herzenberg op TV heeft kunnen zien melden, dat toen wereldwijd 71.000 meisjes ernstige chronische klachten ondervonden van de rond 2010 ingevoerde baarmoederhals-prik.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

snuffel1 schreef:
29 sep 2020 19:31
[,,,] maar als ik google op de voorzitter Willem Engel blijkt die een dansschoolhouder te zijn die zijn omzet ziet dalen en is een zoon van een voormalig 'vakantiepark' eigenaar te zijn waar ooit een televisie serie over gemaakt is. Moeten we die man serieus nemen?
Iedereen die in deze crisis met een goed onderbouwd verhaal komt, zouden we serieus moeten nemen. Het hangt dus van het verhaal af en wellicht dat het daar in dit specifieke geval aan schort.

Dat iemand 'een dansschoolhouder' is 'die zijn omzet ziet dalen' of dat iemand een zoon is, van wie dan ook, zijn daarentegen geen argumenten om iemands verhaal bij voorbaat niet serieus te nemen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jasper45

Ca. 71.000 meisjes ondervonden HINDER van dat vaccin. Hoeveel meisjes waren er toen ingeënt?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
29 sep 2020 17:52
sjohie schreef:
29 sep 2020 11:54
Jose2501 schreef:
29 sep 2020 10:28
De gemiddelde duur op de IC is gezakt van 20 naar 8 dagen. Plus dat veel minder mensen op een IC terecht komen. Omdat ze veel beter weten hoe te behandelen. En omdat mensen minder ziek zijn omdat de ouderen en kwetsbaren beter beschermd worden of zichzelf beter beschermen. Schrijven een groep internisten.
Die patiënten liggen dan vaak nog wél in een regulier ziekenhuisbed. Ze kunnen door voortschrijdend inzicht, en dus betere behandelingen, voorkomen dat veel patiënten naar de IC moeten, en áls ze er komen, er minder lang óp liggen. Het is niet zo dat corona nu ineens geen probleem meer is voor de ziekenhuiszorg.

En dit positieve blijft alleen zo, als de ziekenhuizen niet overspoeld worden, want met een mortaliteit van 0,5% zou een ongebreidelde rondgang door Nederland met 17 miljoen mensen, nog altijd 85.000 doden betekenen, en een veelvoud daarvan aan ziekenhuisopnames. Dát is wat we bij golf één hebben kunnen voorkomen, met als gevolg dat veel zorg moest worden opgeschort, met ook ernstige gevolgen voor veel mensen. Als we dat weer zover laten komen, en dat is hoe het is, "we" kúnnen het met wat gedragsaanpassing voorkomen, dan zakt de zorg vml deze keer wel op z'n Italiaans door de knieën, en is de ramp écht niet te overzien.
85000 doden. Dat is toch niet zoveel? Veel daarvan zullen af te trekken zijn van de 150000-155000 mensen die normaal gesproken ieder jaar sterven aan andere dingen. De oversterfte dit jaar is geloof ik niet echt zichtbaar, daar zal een reden voor zijn (namelijk dat er ook ondersterfte is geweest vanaf mei-nu en dat gewoon komt doordat een aantal mensen 1 of 2 maanden eerder zijn gestorven dan normaal door corona). Het aantal doden door corona kan je in mijn ogen pas een jaar na afloop zeggen, want dan kun je de conclusie trekken of er daadwerkelijk oversterfte is geweest.
Als je aan het trollen bent, stop daar dan maar mee, want dat kan een komkommer nog beter. Als je dit serieus meent, stel ik voor dat je wat serieuze geestelijke hulp zoekt bij de herijking van je morele kompas, want dat is goed de weg kwijt. Die 85.000 zijn éxtra doden, want Covid-19 hadden we tot voor kort niet. Dat is overigens WEL zichtbaar, want dat houdt het CBS gewoon bij. De negenduizend doden afgelopen piek, was genoeg om sommige uitvaartondernemers al te dwingen om extra koelcapaciteit te regelen in het zuiden. Nog niet van die trailers naast het ziekenhuis zoals in Italië en New York, maar dichterbij dat je lief zou moeten zijn.

Die 85.000 doden, zijn het topje van de piramide. Een niveau lager liggen de IC patiënten die het wel overleven, maar een lang en zwaar revalidatieproces nodig hebben, en daaronder nog weer een veelvoud die wel ziekenhuiszorg nodig hebben. Daar weer onder komen de mensen die een paar weken goed ziek zijn, en niet kunnen werken, en dan de grootste groep met milde verschijnselen.

Dit zijn echter cijfers en ervaringen die stammen uit de 1e piek, waar de hele zorg alles liet vallen om corona (net) het hoofd te bieden. Bij ongebreidelde rondgang, implodeert die zorg, en zal de mortaliteit van corona gaan stijgen, tesamen met alle andere te voorkomen sterfgevallen, omdat alle andere zorg stilvalt.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
30 sep 2020 08:14
Nijogeth schreef:
29 sep 2020 17:52
85000 doden. Dat is toch niet zoveel? Veel daarvan zullen af te trekken zijn van de 150000-155000 mensen die normaal gesproken ieder jaar sterven aan andere dingen. De oversterfte dit jaar is geloof ik niet echt zichtbaar, daar zal een reden voor zijn (namelijk dat er ook ondersterfte is geweest vanaf mei-nu en dat gewoon komt doordat een aantal mensen 1 of 2 maanden eerder zijn gestorven dan normaal door corona). Het aantal doden door corona kan je in mijn ogen pas een jaar na afloop zeggen, want dan kun je de conclusie trekken of er daadwerkelijk oversterfte is geweest.
Als je aan het trollen bent, stop daar dan maar mee, want dat kan een komkommer nog beter. Als je dit serieus meent, stel ik voor dat je wat serieuze geestelijke hulp zoekt bij de herijking van je morele kompas, want dat is goed de weg kwijt. Die 85.000 zijn éxtra doden, want Covid-19 hadden we tot voor kort niet. [...]
Zo gek is het toch niet wat Nijogeth hier zegt? Je kunt conclusies over onder- of oversterfte niet op een korte periode baseren - dat blijkt logischerwijs pas na langere tijd. Anders filter je niet de mensen eruit die nu -inderdaad- net wat eerder overleden zijn dan zonder Corona het geval geweest zou zijn.

Dat die 85.000 doden extra doden zijn omdat Corona nog niet bestond, is in dit vraagstuk natuurlijk geen argument - juist omdat het gaat om de vraag of die mensen zonder Corona niet óók binnen afzienbare tijd waren overleden.

Het enige antwoord op die vraag kan volgens mij alleen maar komen door naar een langduriger sterftecijfer te kijken. Alleen dan weet je wat uiteindelijk de echte oversterfte is, en wat dus de "schade" (excuus voor het woord) van corona aan het menselijk leven is.

Gesloten