LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
23 okt 2020 21:27
16again schreef:
23 okt 2020 21:06
De financiële pijn wordt vooral veroorzaakt om de categorie 80+ te redden. En die leeftijdscategorie gaat die gemaakte kosten , uitgesmeerd over 30 jaar, natuurlijk zelf nauwelijks meer mee betalen. Dus de jongere generatie erft die financiële pijn (=lasten) terwijl de lusten vooral ten goede komen aan de ouderen.
En die jongere generatie wordt minstens 18 jaar vrijgehouden van alle kosten.
En afgezien daarvan komt 80+ nauwelijks op de IC terecht.
De zuigeling misschien. Maar Iemand van 18 gaat nu al meebetalen.
En of iemand van 80+ op de IC belandt is niet zo relevant voor de kosten. Plat leggen van de economie kost heel wat meer.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wat is de economie nou anders dan alle mensen en hun activiteiten?

Waarom zou de economie nuttiger zijn voor iemand van dertig of vijftig, dan voor iemand van tachtig?

Ik weet uiteraard uw leeftijd niet, maar als u nog ouders, grootouders of wellicht over-grootouders hebt, zijn hun activiteiten voor u blijkbaar van nul en gener waarde.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
23 okt 2020 23:06
Maar wat is de economie nou anders dan alle mensen en hun activiteiten?

Waarom zou de economie nuttiger zijn voor iemand van dertig of vijftig, dan voor iemand van tachtig?
Wat ik bedoel te zeggen: Corona kost de maatschappij veel geld. En het grootste deel van de kosten zit niet in de kosten van IC bedden, maar in het plat leggen van de economie.
Lady1234 schreef:
23 okt 2020 23:06
Ik weet uiteraard uw leeftijd niet, maar als u nog ouders, grootouders of wellicht over-grootouders hebt, zijn hun activiteiten voor u blijkbaar van nul en gener waarde.
Ga eens midden op de leeftijdsladder staan. En dan is de afweging: Wat is belangrijker, je ouders die wat langer kunnen leven, of de toekomst van je kind? Door alleen naar boven te kijken, raken de gevolgen voor wat er onder je gebeurt buiten zicht.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

16again schreef:
23 okt 2020 23:58
Ga eens midden op de leeftijdsladder staan. En dan is de afweging: Wat is belangrijker, je ouders die wat langer kunnen leven, of de toekomst van je kind? Door alleen naar boven te kijken, raken de gevolgen voor wat er onder je gebeurt buiten zicht.
Oftewel, geef al die oudjes maar de pil van Drion. Ze kosten geld en staan de jeugd in de weg.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
24 okt 2020 00:28
16again schreef:
23 okt 2020 23:58
Ga eens midden op de leeftijdsladder staan. En dan is de afweging: Wat is belangrijker, je ouders die wat langer kunnen leven, of de toekomst van je kind? Door alleen naar boven te kijken, raken de gevolgen voor wat er onder je gebeurt buiten zicht.
Oftewel, geef al die oudjes maar de pil van Drion. Ze kosten geld en staan de jeugd in de weg.
Eens, alle problemen opgelost :twisted:

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

J. Deltoer schreef:
24 okt 2020 00:28
Oftewel, geef al die oudjes maar de pil van Drion. Ze kosten geld en staan de jeugd in de weg.
Al voor Corona was een fors deel van de bevolking voorstander van die pil. Die pil dwingt overigens tot niets, maar geeft ouderen zelf de mogelijkheid om het moment van afscheid te kiezen.
Wat haaks staat hoe we nu met ouderen om gaan, met allerlei levensrekkende dure behandelingen.
Ik ben in verpleeghuis bij tante op bezoek geweest, 90+ en zwaar dement, en heb haar meerdere keren "mag ik al dood?" horen vragen.


sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
23 okt 2020 23:58
Lady1234 schreef:
23 okt 2020 23:06
Maar wat is de economie nou anders dan alle mensen en hun activiteiten?

Waarom zou de economie nuttiger zijn voor iemand van dertig of vijftig, dan voor iemand van tachtig?
Wat ik bedoel te zeggen: Corona kost de maatschappij veel geld. En het grootste deel van de kosten zit niet in de kosten van IC bedden, maar in het plat leggen van de economie.
Lady1234 schreef:
23 okt 2020 23:06
Ik weet uiteraard uw leeftijd niet, maar als u nog ouders, grootouders of wellicht over-grootouders hebt, zijn hun activiteiten voor u blijkbaar van nul en gener waarde.
Ga eens midden op de leeftijdsladder staan. En dan is de afweging: Wat is belangrijker, je ouders die wat langer kunnen leven, of de toekomst van je kind? Door alleen naar boven te kijken, raken de gevolgen voor wat er onder je gebeurt buiten zicht.
Maar bij deze gedachte ga je voorbij aan het feit dat niets doen betekend dat ons zorgstelsel in elkaar klapt dat je dus bewust kiest om mensen te laten sterven die een grote kans hadden om te overleven. Dat niet Corona patiënten ook overleiden omdat het ziekenhuis vol zit. Volgens mij is niet ingrijpen helemaal geen optie.

ZeerPrivé
Berichten: 5411
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »


Had het al gelezen, maar helemaal eens met wat er staat.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die twee zijn al over de zestig, dus die willen zelf de pil van Drion, want die vinden zich straks ook een rem voor de “economie”.

Maar waarom wordt er eigenlijk zo veel gedaan aan andere ziekten? Vinden jullie blijkbaar ook zondegeld.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
24 okt 2020 09:36
Maar bij deze gedachte ga je voorbij aan het feit dat niets doen betekend dat ons zorgstelsel in elkaar klapt dat je dus bewust kiest om mensen te laten sterven die een grote kans hadden om te overleven.
Dat zijn wel al de mensen met een lage levensverwachting. En ja, dood gaan hoort bij het leven
sylvesterb schreef:
24 okt 2020 09:36
Dat niet Corona patiënten ook overleiden omdat het ziekenhuis vol zit.
Dat gebeurt nu juist ook. Net als in het voorjaar is reguliere zorg flink terug geschaald.
sylvesterb schreef:
24 okt 2020 09:36
Volgens mij is niet ingrijpen helemaal geen optie.
Erger, die optie is niet eens overwogen. Waardoor we nooit hebben afgewogen, waar de corona pijn terecht gaat komen. En voor die afweging is meer nodig dan alleen het OMT, die eigenlijk alleen gefocust is op aantallen besmettingen/ziekenhuis opnames/doden, en niet naar maatschappelijke kosten.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Allemaal makkelijk praten totdat het een dierbare uit je eigen omgeving betreft. En dan heb ik het niet over iemand die toch al op omvallen stond.

Het lijkt wel of hier alleen keuze is tussrn het eindeloos doorbehandelen van toch al ten dode opgeschrevenen en de pil van drion voor vitale ouderen want die ouderen zijn duur.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

J. Deltoer schreef:
24 okt 2020 11:38
Allemaal makkelijk praten totdat het een dierbare uit je eigen omgeving betreft. En dan heb ik het niet over iemand die toch al op omvallen stond.
Die dierbare kan evengoed in het verkeer omkomen. Zullen we ook het gemotoriseerd verkeer maar geheel plat leggen?
Er zijn dit jaar meer jongeren omgekomen in het verkeer dan door Corona

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

16again schreef:
24 okt 2020 11:51

Er zijn dit jaar meer jongeren omgekomen in het verkeer dan door Corona
Dat noemen ze het noodlot. Tegen corona kan je proberen de mensen te helpen. Dus die vergelijking slaat echt nergens op.

Je praat wel anders al het een naaste van je is.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
24 okt 2020 11:24
Maar die twee zijn al over de zestig, dus die willen zelf de pil van Drion, want die vinden zich straks ook een rem voor de “economie”.

Maar waarom wordt er eigenlijk zo veel gedaan aan andere ziekten? Vinden jullie blijkbaar ook zondegeld.
Omdat die andere ziekten niet zo veel kosten om te behandelen. Corona kost al gauw miljoenen per behandeling.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

reggie2 schreef:
24 okt 2020 11:58
16again schreef:
24 okt 2020 11:51

Er zijn dit jaar meer jongeren omgekomen in het verkeer dan door Corona
Dat noemen ze het noodlot. Tegen corona kan je proberen de mensen te helpen. Dus die vergelijking slaat echt nergens op.

Je praat wel anders al het een naaste van je is.

Ziek worden door corona is net zo goed 'het noodlot'.

Bovendien vinden veel van die aanrijdingen plaats doordat mensen zich niet aan 'de regels' houden. Evengoed is hier een flink deel van te voorkomen.
Daarbij betekent elke vorm van vervoer op hoge snelheid dat de impact van een ongeluk erg groot is en dus een ernstig gevaar voor de volksgezondheid vormt, want vrijwel iedereen neemt deel aan het verkeer.

Je praat tenslotte wel anders als het een naaste van je is, die door zo'n ongeluk om het leven komt.

Omdat u het belang van een mensenleven zo hoog stelt, had ik op zijn minst verwacht dat u alle mogelijkheden van vervoer, de benenwagen uitgezonderd, zou willen verbieden. Of is het middel dan erger dan de kwaal?

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
24 okt 2020 12:08
Lady1234 schreef:
24 okt 2020 11:24
Maar die twee zijn al over de zestig, dus die willen zelf de pil van Drion, want die vinden zich straks ook een rem voor de “economie”.

Maar waarom wordt er eigenlijk zo veel gedaan aan andere ziekten? Vinden jullie blijkbaar ook zondegeld.
Omdat die andere ziekten niet zo veel kosten om te behandelen. Corona kost al gauw miljoenen per behandeling.
Miljoenen per behandeling? Hoe komt u op het idee. Maar wat dacht u van chemokuren en/of operaties? Allemaal een koopje?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

mh73 schreef:
24 okt 2020 12:26
[


Omdat u het belang van een mensenleven zo hoog stelt, had ik op zijn minst verwacht dat u alle mogelijkheden van vervoer, de benenwagen uitgezonderd, zou willen verbieden. Of is het middel dan erger dan de kwaal?

Bij mij is een mensenleven inderdaad het belangrijkste, houdt niet in dat jij uit je nek moet zwetsen.
Corona is niet in alle gevallen het noodlot, vaak...... is het opgezocht door jawel...... de jongeren die zich niet aan de regels houden. Op enkele ouderen na dan.

Hou je bij de feiten.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
24 okt 2020 12:34
Nijogeth schreef:
24 okt 2020 12:08
Lady1234 schreef:
24 okt 2020 11:24
Maar die twee zijn al over de zestig, dus die willen zelf de pil van Drion, want die vinden zich straks ook een rem voor de “economie”.

Maar waarom wordt er eigenlijk zo veel gedaan aan andere ziekten? Vinden jullie blijkbaar ook zondegeld.
Omdat die andere ziekten niet zo veel kosten om te behandelen. Corona kost al gauw miljoenen per behandeling.
Miljoenen per behandeling? Hoe komt u op het idee. Maar wat dacht u van chemokuren en/of operaties? Allemaal een koopje?
Nou, de maatregelen tegen Corona in Nederland kosten honderden miljarden. Deel dat door het aantal behandelingen in het ziekenhuis sinds het begin en je hebt een schatting.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

reggie2 schreef:
24 okt 2020 12:55
Bij mij is een mensenleven inderdaad het belangrijkste, houdt niet in dat jij uit je nek moet zwetsen.
Corona is niet in alle gevallen het noodlot, vaak...... is het opgezocht door jawel...... de jongeren die zich niet aan de regels houden. Op enkele ouderen na dan.

Hou je bij de feiten.

Ik zwets zeker niet uit mijn nek. Ik gebruik uw eigen woorden, alleen maar om bij u het besef te kweken dat u steeds met twee maten meet.

In een eerder bericht van u (p. 418) zouden mensen die zich niet aan de coronaregels houden, geen recht hebben op zorg. In het geval van andere regels maakte het dan weer niet uit.

Een mensenleven is in geval van corona belangrijker dan de economie, en dus moet er maar een lockdown komen. Maar in alle andere situaties doet het er niet toe, dan is het 'het noodlot'.

Uw stellingen kloppen gewoon van geen kant. Een mensenleven is óf belangrijk, óf het is dat niet. Het kan niet zo zijn dat regels in de ene situatie van belang zijn en in de andere situatie niet.

De ene keer roept u dat ik dingen niet serieus neem, nu zwets ik uit mijn nek. Zeer overtuigend beargumenteerd....

Corona lijkt mij daarbij niet opgezocht te zijn door de jongeren. Deze situatie overkomt hen net als iedereen. De gedachte dat het alleen de jongeren zijn die zich niet aan de regels houden, vind ik daarbij wijzen op een zekere kokervisie. In elke leeftijdsgroep zijn er mensen die zich aan de regels houden, en even zoveel mensen die dat niet doen. Persoonlijk zie ik zeker ook veel ouderen die er een potje van maken. Een groep op deze manier aanwijzen als schuldigen vind ik daarnaast ook nog eens zeer respectloos.

Gesloten