LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Misschien moeten ze eens gaan onderzoeken of er een correlatie is tussen de mensen die nu zo ziek worden.
Kan het wellicht zijn dat dit mensen zijn die altijd een griepprik halen en om die reden nu meer problemen ondervinden van dit virus?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Bob Schurkjens schreef:
23 okt 2020 21:00
Zijn er hier ook mensen die extra vitamine D slikken? [...] RIVM en Voedingscentrum adviseren trouwens niet om extra "D" te slikken.
Bij het eerste: ja, op advies van de diëtiste. Bij het tweede: RIVM is heel voorzichtig met dit soort adviezen. Bij het voedingscentrum vind ik het een misser, omdat er een relatie is tussen vitamine-D-productie en je huidskleur. Op zich logisch: wie op de Canarische Eilanden is geweest, weet dat de zon daar veel feller inwerkt op je lichaam dan in Nederland. In Scandinavië is het gebruikelijk om in de wintermaanden extra vitamine D te slikken.
Lady1234 schreef:
23 okt 2020 23:06
Maar wat is de economie nou anders dan alle mensen en hun activiteiten?
Gedragswetenschap. Niet meer, niet minder. Precies wat je schrijft. :wink:
sylvesterb schreef:
24 okt 2020 09:36
Volgens mij is niet ingrijpen helemaal geen optie.
Doorgedacht. Stel nu, dat dit voorjaar er nergens was ingegrepen, wat hadden we dan gehad?
J. Deltoer schreef:
24 okt 2020 11:38
Het lijkt wel of hier alleen keuze is tussen het eindeloos doorbehandelen van toch al ten dode opgeschrevenen en de pil van drion voor vitale ouderen want die ouderen zijn duur.
Ik denk, dat je iets over het hoofd ziet: lang niet alle ouderen komen in ziekenhuis terecht en er wordt zeker niet eindeloos doorbehandeld. Het laatste is een gevolg van het rendementsdenken in de zorg, waarbij je geluk moet hebben met de mening van de arts: ziet een arts nog goede kansen en kan hij dat binnen de vakjes van het systeem kwijt, dan wordt doorbehandeld.
Nijogeth schreef:
24 okt 2020 12:08
Corona kost al gauw miljoenen per behandeling.
Hier bedoel je de groep, die op de IC terechtkomt en langdurig nazorg nodig heeft?
Onze nazorg is goedkoper. Wekelijks een ontmoeting met de vampier, verschillende conditietesten plus gesprekken, de laatste momenteel minder frequent en weer online. De directe zorgkosten lopen pas op bij opname in een ziekenhuis.
Nijogeth schreef:
24 okt 2020 13:20
Nou, de maatregelen tegen Corona in Nederland kosten honderden miljarden. Deel dat door het aantal behandelingen in het ziekenhuis sinds het begin en je hebt een schatting.
Kun je dit terugzoeken in dit topic? In maart-april hebben we hier getallen aan gehangen en ergens zat er een kantelpunt, waarop het staken van de zorg beter is dan het afknijpen van de economie.
moederslink schreef:
24 okt 2020 18:13
Mensen zijn van het padje af. Kijk het nieuws! Compleet aan het doordraaien , wat zijn dit voor lui??
Het zijn mensen.
Acht uur journaal opent met een Haagse Huilster, die blijkbaar maanden onder een steen heeft geleefd en nu - de ultieme consument - zich ergert over het gesleep met haar man van ziekenhuis naar ziekenhuis. Schat, wees blij, dat er ergens plek is voor je man. Er zijn mensen, die dagelijks tussen Zwolle en Den Haag pendelen. Dat is te doen en overigens goedkoper dan een hotel nemen. Ik begrijp best, dat de Journaal-redactie wil laten zien hoe een maatregel uitwerkt, maar dit item was verre van objectief, omdat er geen tegengas in zat en eigenlijk moet je mensen, die in alle staten zijn, tegen zichzelf beschermen door ze geen zendtijd te geven.
reggie2 schreef:
24 okt 2020 18:38
@16again.... ik heb het niet gezien Lubach.
Terugkijken kan via je tv-leverancier, de sites van NPO en ... via YouTube :mrgreen:
hebra98 schreef:
24 okt 2020 19:46
Misschien moeten ze eens gaan onderzoeken of er een correlatie is tussen de mensen die nu zo ziek worden. Kan het wellicht zijn dat dit mensen zijn die altijd een griepprik halen en om die reden nu meer problemen ondervinden van dit virus?
Een griepprik activeert het immuunsysteem en ik heb in de Europese media nog geen samenvatting van een studie naar de relatie 'eerdere vaccinaties' en Sars-CoV2 gezien. Komt misschien nog. Een ander verband is wel duidelijk en dat heeft Bob Schurkjens hierboven aangestipt. Bij een tekort aan vitamine D heb je meer problemen om dit virus de baas te blijven.

scharrelschipper
Berichten: 1824
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

mh73 schreef:
24 okt 2020 19:04
riddert schreef:
24 okt 2020 18:41
Het worden er steeds meer.... Heb gisteren een blaadje onder ogen gekregen genaamd Gezond Verstand. Alles komt daarin aan bod, 9/11, Bill Gates, corona, etc. Een blaadje van die gekkies, aangeprezen op een wijze zoals de Jehova's vroeger deden.

We moeten oppassen dat de bevolking zich niet in twee kampen gaat splitsen. Voorstanders van het regeringsbeleid en een groter groeiende groep tegenstanders. Dat gaat niet werken in de bestrijding van de verspreiding van het virus.
Juist!
En die laatste groep mensen worden veelal weg gezet als complot denkers of ontkenners.
Dat lijkt mij niet verstandig.
Immers door dat te doen dwing je ze ook in die hoek,en dan escaleert de controverse alleen maar meer.


Ik denk eerder dat die splitsing komt door het continu wegzetten van mensen die kritisch zijn over de huidige aanpak als complotgekkies.

Natuurlijk zijn die er, maar er zijn er ook genoeg die niets ontkennen, de zaak serieus van alle kanten bekijken en gewoon simpelweg vinden dat de huidige aanpak niet goed is. Tot voor kort mocht dat gewoon in Nederland.

scharrelschipper
Berichten: 1824
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
24 okt 2020 20:29
hebra98 schreef:
24 okt 2020 19:46
Misschien moeten ze eens gaan onderzoeken of er een correlatie is tussen de mensen die nu zo ziek worden. Kan het wellicht zijn dat dit mensen zijn die altijd een griepprik halen en om die reden nu meer problemen ondervinden van dit virus?
Een griepprik activeert het immuunsysteem en ik heb in de Europese media nog geen samenvatting van een studie naar de relatie 'eerdere vaccinaties' en Sars-CoV2 gezien. Komt misschien nog. Een ander verband is wel duidelijk en dat heeft Bob Schurkjens hierboven aangestipt. Bij een tekort aan vitamine D heb je meer problemen om dit virus de baas te blijven.
Heb ooit een griepprik gedaan,nooit meer dus!
Werd daar behoorlijk ziek van,begreep pas later hoe dat kwam,toen wat bij geleerd dus.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het blad "Gezond Verstand" komt uit de hoek van Karel van Wolferen. Volgens Wikipedia "complotdenker". Maar ook emeritus hoogleraar en professor. Een zeer welbespraakte man. Heb diverse gesprekken met hem bij Café Weltschmerz (Youtube) bekeken.

Dat maakt de discussie rondom het coronavirus ook zo interessant. Je kan niet iedereen met afwijkende zienswijzen wegzetten als mafklapper. Ook al zitten die er beslist tussen.

De grote zwakte van Weltschmerz vind ik trouwens dat het doorgaans gelijkgestemden zijn die met elkaar in gesprek gaan over hun "niet mainstream" opvattingen. Zo blijven interessante discussies uit.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb nog wat pagina's leeswerk, maar hier wil ik toch even op reageren.
Bob Schurkjens schreef:
23 okt 2020 21:00
Zijn er hier ook mensen die extra vitamine D slikken?
Elders had ik al aangegeven dat ik onlangs een complete gezondheidscheck heb gehad. Kost overigens, wat het eigen risico betreft, zo'n 65 euro voor de bloedonderzoeken. Een van de bevindingen is dat ik ruim voldoende vitamine D in mijn bloed heb. Vooralsnog heb ik het niet nodig, en ik ben zeker van plan, als ik maandag de sleutel heb ingeleverd, om een paar keer per week even goed de benen te strekken middels een wandeling of een fietstocht, om even lekker in de buitenlucht te zijn. Of, als het balkon eenmaal is afgezet voor de katten, iedere dag een half uurtje koffie leuten op het balkon. Dan zou het niet nodig moeten zijn.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
24 okt 2020 20:29
sylvesterb schreef:
24 okt 2020 09:36
Volgens mij is niet ingrijpen helemaal geen optie.
Doorgedacht. Stel nu, dat dit voorjaar er nergens was ingegrepen, wat hadden we dan gehad?
Sterfte van misschien 2 % van de bevolking, en dan waren we er in 1 maand vanaf geweest.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zeg 17 miljoen inwoners, 340.000 duizend doden. Dat zou u verkiezen?

Compleet idioot.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
25 okt 2020 00:37
Zeg 17 miljoen inwoners, 340.000 duizend doden. Dat zou u verkiezen?

Compleet idioot.
Elk jaar gaan er al 150.000 mensen dood, wat normaal is. Dit is 2 keer zoveel als normaal. Met forse kans op ondersterfte in volgende jaar

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Lady1234 schreef:
25 okt 2020 00:37
Zeg 17 miljoen inwoners, 340.000 duizend doden. Dat zou u verkiezen?
Vreselijk, de gehele familie en kennissenkring van 16again binnen enkele maanden overleden. Dat komt toch wel hard aan......

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat is wel een leuke dooddoener. Om te bepalen wat mogelijk het beste is voor het hele land, moet je zoiets niet mee laten wegen en het persoonlijke aan de kant zetten.

Stel ze willen de maximumsnelheid weer verhogen naar 130, gaat u dan ook komen met de dooddoener dat dit mogelijk tot het het overlijden van een dierbare kan leiden en dat we dat daarom niet moeten doen? Zelfs als er voor iedereen gigantische voordelen tegenover zouden staan? Best egoïstisch eigenlijk om zo te denken.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Niets egoïstisch aan, maakte het idee van again16 inderdaad even wat persoonlijk, maar liet hem zelf vooralsnog in leven....

Iemand welke het heel normaal vind dat er 340000 landgenoten onnodig aan een vreselijke ziekte overlijden, maar zich compleet niet realiseren wat ie schrijft, moet even wakker geschut worden wat voor impact dat privé kan hebben.

Dat Nijogeth alles bagatelliseert rond deze corona pandemie is zo langzamerhand wel bekend hier.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Wat is de garantie dat dit niet alsnog gebeurt, alleen gespreid over een langere tijd.
En dan nog de gevolgen / nevenschade van de getroffen maatregelen.
Die ook groter zijn, vanwege de lange duur van deze maatregelen.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Techneut71 »

en weer gaat het alleen maar over het aantal doden...
Deze maatregelen zijn toch ook juist nodig om de zorg niet te overspoelen met zieken?
Als alle maatregelen van tafel gaan, waar laten we dan de toevloed aan zieken? De zorgmedewerkers hebben in het voorjaar de benen onder hun kont vandaan gelopen. Moeten ze dat dan maar weer gaan meemaken?

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Brahms schreef:
25 okt 2020 08:48
Iemand welke het heel normaal vind dat er 340000 landgenoten onnodig aan een vreselijke ziekte overlijden, maar zich compleet niet realiseren wat ie schrijft, moet even wakker geschut worden wat voor impact dat privé kan hebben.
Sowieso is een van je conclusies fout. Ik realiseer me perfect wat ik schrijf.

Veel van die 340.000 landgenoten hebben al allerlei onderliggende kwalen, een lage levensverwachting, of worden zelfs eigenlijk tegen hen wil in (voor zover nog aanwezig) in leven gehouden.
Jaarlijks een bevolkingsgroei van 80.000 mensen landelijk, hoe kwalijk is dan een keer een daling met dat getal ?
(en is die jaarlijkse stijging nu niet juist ons grootste probleem? )

Uit eigen ervaring: impact verschilt nogal naar gelang de leeftijd en gezondheidstoestand van de overledene.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Aanhakend op wat 16again schrijft, worden we juist
zo getroffen door dit virus door onze eigen manier van leven. Dichtbevolkt welvarend landje, waar velen ervoor kiezen om iets teveel van de goede dingen te genieten. Teveel eten, teveel drank, roken, te weinig bewegen. Met als gevolg tal van welvaartsziekten.
Die men ten koste van veel gemeenschapsgeld met de huidige medische wetenschap goed onder controle kon houden, totdat dit virus om de hoek verscheen.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het dubbele aantal jaarlijkse sterfgevallen, maar dan in een maand tijd. Pakweg duizend doden per dag. Wat voor maatschappelijke ontwrichting zou dat teweegbrengen? Ik zou daar niet achteloos mijn schouders over ophalen.
Ik denk dan eerder aan het volledig instorten van de zorg, doodskisten op straat, uitvallen van essentiële diensten en voorzieningen, grootschalige ongeregeldheden, plunderingen, anarchie.

Overdreven? Als ik zie hoe "kritischevragenstellers" nú al reageren, in deze weliswaar zorgelijke maar nog steeds comfortabele tijden, denk ik niet dat het overdreven is als er echt dagelijks duizend dodelijke slachtoffers zouden zijn en bijgevolg de paniek echt zou toeslaan.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Probeer je maar eens voor te stellen hoe bij jou in de straat die doden een voor een hun huis uit worden gedragen. Hoe mensen dan zullen reageren. De een na de ander.

Waar haal je de auto's vandaan om de doden te vervoeren? Waar haal je de dragers vandaan om ze in de auto te leggen, er uit te halen, hen naar hun graf of naar de oven te brengen? Of moeten nabestaanden dat zelf maar gaan doen?

Hoe het is als al die huizen leeggehaald moeten worden. Waar moeten alle spullen heen? De kringloop? Die zitten in no-time bomvol. MP? Geen mens die het wil hebben. De stort dan maar? Terwijl er beperkingen zijn in het aantal bezoekers, zie je de rijen al?

Dan moet er van alles geregeld worden: huur opzeggen, woning verkopen, gas--licht-water-verzekeringen opzeggen, bankrekeningen regelen - zie je het al gebeuren bij al die bedrijven? Waar halen die de mensen vandaan om dit allemaal te regelen?

O ja, er zijn zat horecamedewerkers die nu op straat staan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

mh73 schreef:
25 okt 2020 09:55
Aanhakend op wat 16again schrijft, worden we juist
zo getroffen door dit virus door onze eigen manier van leven. Dichtbevolkt welvarend landje, waar velen ervoor kiezen om iets teveel van de goede dingen te genieten. Teveel eten, teveel drank, roken, te weinig bewegen. Met als gevolg tal van welvaartsziekten.
Gisteren gelezen :
mensen zijn te dik, hebben teveel vetweefsel en vetweefsel produceert hormonen en geeft signalen af aan indringers . De balans is zoek , er ontstaan chronische ontstekingen , maar het immuunsysteem is of uitgeput of staat zo op scherp dat ze veel te heftig reageert wat dus méér schade toebrengt.
Velen op de IC hebben diabetes type 2 ; al dit soort kwalen, hoge bloeddruk, hartfalen heeft te maken met een ongezonde leefstijl. Het wordt de hoogste tijd dat we moeten gaan inzetten op gezonder leven. En juist ook de arme sloebers , drinken frisdranken eten teveel frites ( lekker goedkoop ) en chips roken en worden dikker en dikker.
Ik zie het in de winkel , in hun karren ligt voornamelijk suiker rotzooi.
Laatst gewijzigd door moederslink op 25 okt 2020 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
25 okt 2020 11:11
Waar haal je de auto's vandaan om de doden te vervoeren? Waar haal je de dragers vandaan om ze in de auto te leggen, er uit te halen, hen naar hun graf of naar de oven te brengen? Of moeten nabestaanden dat zelf maar gaan doen?
Er is natuurlijk een efficientieslag te maken door wat ceremonieel af te schaffen.
Onrust en betogingen tegen lockdown en avondklok her en der verontrusten me veel meer.

Gesloten