LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is toch wat. Alsof de horeca het hoogste goed zou zijn in dit land.

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Beschuldigingen?
Daar hebben we i.d.d niks aan.
Maar verschil van inzicht of andere mening moet kunnen toch?
En de diversiteit van meningen wordt door velen niet gewaardeerd.
Sterker nog;als je niet vreselijk bang bent voor het virus en dat laat blijken,wordt je al gauw weg gezet als "gekkie"
En dat stoort me een beetje.
ik heb het al eerder gemeld:ik ben wars van dat complot gedoe, maar als je omdat je kritisch bent over de door de overheid voorgeschreven maatregelen een "gekkie"bent,zegt dat volgens mij meer over de kritikasters dan over mij.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@José: Sorry. Jij volgt het natuurlijk direct in het Spaans, ik moet het hebben van de vertalingen en daar zitten verschillen in. Qua lengte ben ik minder verrast dan jij, in andere landen worden allerlei maatregelen tot en met juni 2021 verlengd. Zowel steun als beperkingen.
Lady1234 schreef:
25 okt 2020 20:16
Het is toch wat. Alsof de horeca het hoogste goed zou zijn in dit land.
De laatste jaren is de horeca steeds vaker de plek voor zakelijke ontmoetingen.


Covid19 is venijnig. Probleem in Nederland is het testbeleid: bij klachten wordt getest. Alleen heeft zo'n 30% (sommige studies komen op 50%) wel het virus bij zich, maar geen symptomen. Daarom vind ik het initiatief van de Slowaakse regering goed: de hele bevolking testen op antistoffen, zodat je weer zicht hebt op het virus en waar het rondgaat.

Besmet zijn door iemand zonder symptomen is de enige, logische verklaring voor het toeslaan van het virus in de familie van de vriend van onze jongen. Ze houden zich overal aan en toch ...
Sinds vorig weekend is vriend hier, omdat zijn moeder op zondagavond ons belde, dat ze niet lekker waren en het niet vertrouwden, of hij hier mocht blijven totdat ze getest waren. Ze heeft goede antennes, want grootouders, ouders en oudere broer zijn allemaal ziek geworden met Covid19. Oma is woensdag zo snel achteruitgegaan, dat ze in het ziekenhuis op de gewone afdeling is opgenomen. Opa is ziek en alleen thuis. Treurig, want als je je leven lang elke dag samen bent geweest en opeens ruw uit elkaar wordt gehaald, dan is er wel zorg, maar alles eromheen stort in elkaar. Vanmorgen kregen we mee, dat opa sinds woensdag alleen een paar boterhammen heeft gegeten en nergens aan denkt, alleen aan zijn vrouw.
De jongens hebben vanmiddag eerst in het ziekenhuis, daarna bij opa thuis een tablet afgegeven, zodat ze elkaar weer kunnen zien.
En wij steken een kaarsje op, dat oma het redt.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De laatste jaren is de horeca steeds vaker de plek voor zakelijke ontmoetingen.


Dan bellen ze maar, of face time of zoomen of whatever.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
25 okt 2020 20:16
Het is toch wat. Alsof de horeca het hoogste goed zou zijn in dit land.
Vanwaar deze kruistocht tegen de horeca?

En kun je zomaar het radertje horeca uit het grote geheel verwijderen?
Horeca heeft ook personeel, toeleveranciers, huisbaas van het pand etc.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee hoor, ik houd geen kruistocht tegen de horeca, maar ik vind dat niet de belangrijkste tak van de economie in Nederland.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Als die tak wegvalt, zijn er ineens wel heel veel mensen die een ww uitkering nodig hebben. En als ondernemer krijg je die niet eens.

Wat mensen uit het oog verliezen is dat psychische gezondheid net zo veel, misschien uiteindelijk wel meer waarde heeft dan fysieke gezondheid.

Bovendien, wie gaat al die kosten betalen? Ik voorspel, als deze crisis voorbij is en iedereen krijgt de kosten en zorgen van deze pandemie op zijn bordje, dan staat de burger ineens niet meer zo positief achter de maatregelen.
Het is nu al zo dat iedereen vindt dat elke behandeling voor iedere ziekte, hoe duur, hoe zeldzaam dan ook, maar vergoed moet worden, terwijl ze aan de andere kant fel protesteren als de ziektekosten weer stijgen.
Dat is best bijzonder ook. Een mensenleven is meer waard dan de economie, waarom geldt dat dan niet voor die dure therapie tegen MS, die behandeling voor neuroblastoom die jonge kinderen treft? Omdat dat de gemeenschap teveel geld kost? Die levens zijn dus niet belangrijk. En nu kan ineens alles.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
25 okt 2020 20:29
En twee vaccins liggen ter goedkeuring en wordt voor half november over beslist. Zo vertelde een arts - wetenschapper in Buitenhof vanmiddag. Wat die arts vertelde klonk heel goed vond ik.
Van de 50.000 mensen had er 1 een ernstige bijwerking gehad.
En alle mensen hadden veel antistoffen en afweercellen opgebouwd. En die arts zei ook dat die vaccins voldeden aan wat werd gehoopt.

Ik luister hier liever naar dan al die beschuldigingen over en weer.
De arts is Marcel Levi, het vaccin van AstraZeneca en de snelle goedkeuring ook te danken aan een andere procedure. Normaal wordt gewacht totdat alle fasen zijn doorlopen, nu wordt al direct meegekeken tijdens de testfase.
Toch vind ik het verkeerd om te hopen op half december. Als een vaccin wordt goedgekeurd en in productie genomen, zal het langere tijd duren, voordat mensen zoals jij en ik aan de beurt zijn. Eerst alle zorgmedewerkers (en ik mag hopen, dat deze keer Thuiszorg en Verpleeghuizen niet worden vergeten), dan de risicogroepen en dan pas de rest van de bevolking.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Genoeg proefkonijnen dus, voor wij aan de beurt zijn?
Ik heb weinig vertrouwen in een vaccin die zo snel ontwikkeld is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

hebra98 schreef:
26 okt 2020 08:08
Genoeg proefkonijnen dus, voor wij aan de beurt zijn?
Ik heb weinig vertrouwen in een vaccin die zo snel ontwikkeld is.
Ze doorlopen, in de EU tenminste, alle normale stappen qua testfases. Alleen zetten veel bedrijven er nu veel meer capaciteit dan normaal op, bestaat er al jaren een spoedprocedure bij het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA), waar ze óók nog meer mensen vrij maken voor alle goedkeuringen. Daarmee kunnen ze de administratieve doorlooptijden echt met jaren bekorten.

Zie het zo, een grote beurt voor je auto kost zeg 4 uur als er 1 monteur aan werkt, als de hele werkplaats op jouw auto duikt, kan het in 30 minuten.

Los van het feit dat elk medicijn of vaccin bijwerkingen heeft, daar zei de directeur van het Nederlandse Lareb laatst veel goeds over in een interview, zullen de EU vaccins niet serieus onveiliger zijn dan normale. Die in Rusland en China, en deels ook in de VS, zou ik me wat meer zorgen over maken. Die eerste twee hebben een politiek systeem waarbinnen ze voor fase 3, het grootste testtraject, gewoon de massa inenting van de bevolking zelf gebruiken. Dat er dan wat mensen door bijwerkingen sterven is wisselgeld voor ze.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dit zegt het RIVM zelf: “Het is moeilijk om te zeggen wanneer er een werkend vaccin tegen het nieuwe coronavirus is. Het duurt lang om een vaccin tegen een nieuwe infectieziekte te ontwikkelen, al snel 5 tot 10 jaar. Voor COVID-19 worden alle zeilen bijgesteld om het vaccin sneller te ontwikkelen. Maar voordat je een goed werkend vaccin kunt ontwikkelen, is er veel onderzoek nodig naar het virus zelf. Daarnaast moet klinisch worden onderzocht of het mogelijke vaccin veilig is en echt werkt bij mensen. Dit alles neemt veel tijd in beslag.”

Ik heb er geen vertrouwen in dat een vaccin wat in december hier al gebruikt gaat worden, veilig is.
Het is natuurlijk een kwestie van geld, wie het eerst met een vaccin komt, verdient daar veel geld aan. De bijwerkingen en gevolgen van een niet voldoende getest vaccin lijken een bijzaak te worden.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Dan lijkt het mij toch ook dat je, hoe minder tijd er verstrijkt in de testfase, des te minder weet van de bijwerkingen op iets langere termijn.

Als men er normaal 7 jaar over doet, en sommige dingen komen pas na drie, vier jaar aan het licht. Dan weet je dat dus niet als het binnen een jaar op de markt komt.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jose2501 schreef:
26 okt 2020 08:46
@lowieze en @mh73 maar als de keuze is nu doodgaan of ernstig gehandicapt raken door Covid-19 virus of heel klein risico van bijwerkingen van een vaccin over 5 jaar of langer?
Als 40-minner zou ik geen vaccin nemen. Maar als 70 plusser met kwetsbare gezondheid?
Het probleem met een niet voldoende getest vaccin zijn juist die bijwerkingen. Stel dat een 70-jarige een hartstilstand of longproblemen krijgt door een vaccin? Dan ben je toch nog verder van huis?
Het vaccin is nog niet eens getest op 50-plussers.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Er is mij de laatste dagen nog iets anders opgevallen.
Normaal krijg je bij de cijfers van Corona ook verteld hoeveel mensen zijn overleden.
Dat is niet meer zo, ieder geval niet bij NOS?

Zal er een verwachting zijn dat bij een laag aantal wellicht iedereen te makkelijk gaat denken?

En, het vaccin,

Wordt je dan wel eerst getest op antistoffen, anders is het vaccin een nutteloos gevaar.
EN,
Als mensen heel slecht reageren op het virus nu, waarom zouden ze dan minder sterk reageren op iets wat je inspuit?

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
26 okt 2020 00:05
Nee hoor, ik houd geen kruistocht tegen de horeca, maar ik vind dat niet de belangrijkste tak van de economie in Nederland.
"ik vind " is een mening, is die op deze cijfers gebaseerd?
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/35 ... ro-in-2018
Bijna 800.000 werknemers in horeca , 87 miljard omzet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
26 okt 2020 08:50
Het vaccin is nog niet eens getest op 50-plussers.
Marcel Levi is zelf proefkonijn voor het vaccin van AstraZeneca en geboren in 1964.
Op wie het vaccin in deze fase wordt getest, wordt later bekend gemaakt (is onderdeel van de toelating).
Lowieze schreef:
26 okt 2020 08:31
Dit zegt het RIVM zelf: [...]
Het RIVM geeft de klassieke ontwikkelingsmethoude aan. Het gaat nu sneller, omdat in de laatste tien jaar de technische mogelijkheden enorm verbeterd zijn en omdat het virus nog op grote schaal aanwezig is, daarmee ook een grote groep testpersonen beschikbaar is en omdat de toelatingsprocedures zijn/worden versneld.

Bij de techniek zit de tijdwinst in het ontwerpen van een vaccin op basis van het genetische profiel van het virus. Dat kon vroeger niet en juist deze methodiek levert jaren tijdwinst op. Het voordeel van de grote testgroep zit in de aantallen: het lukt nu wel om bijwerkingen direct op te sporen (normaal worden medicamenten op veel kleinere groepen getest).
16again schreef:
26 okt 2020 09:14
Bijna 800.000 werknemers in horeca , 87 miljard omzet.
Toerisme, inclusief horeca, is goed voor meer dan 10% van het BBP.
hebra98 schreef:
26 okt 2020 08:55
Normaal krijg je bij de cijfers van Corona ook verteld hoeveel mensen zijn overleden. Dat is niet meer zo, ieder geval niet bij NOS?
Problemen bij de verwerking van alle data. De aantallen overledenen lopen al achter, worden regelmatig gecorrigeerd. Staat mij bij, dat eind april nog nagekomen sterfgevallen van maart werden meegenomen in de statistieken.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@jose2501 hierbij een interessante video van WNL Op Zondag over het vaccin.
https://www.gids.tv/video/269704/arts-m ... ccin-video

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jose2501 schreef:
26 okt 2020 10:26
@lowieze er zijn zoveel meningen en uitspraken over het coronavirus. Hoef ik niet allemaal te weten. Al had ik Bonte zijn uitspraak wel een keer ergens voorbij zien komen.
Maar is die WNL video jou antwoord op mijn laatste opmerking over vrijgeven van een vaccin?
Volgens mij had ik daar al antwoord op gegeven.
Als u de video had gezien, wist u dat het niet ging over meningen maar over de uitleg wanneer er misschien een vaccin beschikbaar is en hoe dat vaccin dan (misschien) werkt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Lowieze schreef:
26 okt 2020 08:31
Dit zegt het RIVM zelf: “Het is moeilijk om te zeggen wanneer er een werkend vaccin tegen het nieuwe coronavirus is. Het duurt lang om een vaccin tegen een nieuwe infectieziekte te ontwikkelen, al snel 5 tot 10 jaar. Voor COVID-19 worden alle zeilen bijgesteld om het vaccin sneller te ontwikkelen. Maar voordat je een goed werkend vaccin kunt ontwikkelen, is er veel onderzoek nodig naar het virus zelf. Daarnaast moet klinisch worden onderzocht of het mogelijke vaccin veilig is en echt werkt bij mensen. Dit alles neemt veel tijd in beslag.”

Ik heb er geen vertrouwen in dat een vaccin wat in december hier al gebruikt gaat worden, veilig is.
Het is natuurlijk een kwestie van geld, wie het eerst met een vaccin komt, verdient daar veel geld aan. De bijwerkingen en gevolgen van een niet voldoende getest vaccin lijken een bijzaak te worden.
Je quote dé autoriteit op dit gebied, en nergens noemen die een termijn, laat staan specifiek de maand december? Dus ik weet niet wat voor losse puntjes nu aan elkaar aan het verbinden wordt, maar dat zal een lelijk plaatje worden schat ik zo in.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

sjohie schreef:
26 okt 2020 11:01

Je quote dé autoriteit op dit gebied, en nergens noemen die een termijn, laat staan specifiek de maand december? Dus ik weet niet wat voor losse puntjes nu aan elkaar aan het verbinden wordt, maar dat zal een lelijk plaatje worden schat ik zo in.
Ik reageer op forummers en andere mensen die het hebben over een vaccin wat ze rond december al verwachten.

Gesloten