LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
09 dec 2020 14:14
@brugwachter ook met maatregelen krijg je het virus niet onder controle. Het is een repeterend verhaal. Zelfs is het maar de vraag of een vaccin wel lang genoeg effectief zal zijn. Terwijl eenmaal besmet wel langdurige immuniteit geeft.
Dit is een volkomen uit de lucht gegrepen aanname die je werkelijk nergens op baseert.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als je dan zorgt dat juist de mensen die wel voor die drukte zorgen ook daadwerkelijk van deze groep 40- afgescheiden worden, dan kun je de samenleving wel op gang houden op een normale manier.
Je voorstel is om kinderen van hun ouders te scheiden en mensen in de verpleegtehuizen alleen nog maar te laten verzorgen door mensen boven de 40? Geen contact meer tussen 40+ en 40-, gescheiden winkels en ieder zijn eigen pompstation.. De 40+ers lopen links en de 40-ers moeten rechts houden.. zoiets?

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar Moneyman, het probleem is dus dat er maatregelen zijn, waar een groot deel het niet mee eens is. Juist het feit dat iedereen daar zelf op acteert, is volgens velen het probleem. Het zou wat zijn als nu de horeca gewoon open zou gaan zonder toestemming (want dat is het probleem oppakken), velen het vertikken een mondkapje te gaan dragen op plekken waar dit verplicht is. Dat gaat ook niet werken, omdat de regering erop handhaaft.

Je moet ook zien dat niet voor iedereen het virus het probleem is, maar de grootste oorzaak van de problemen voor velen de maatregelen zijn. Zoals als vaker gezegd, maatwerk lijkt me veel beter. Ik denk echt dat als de regering aangeeft dat de jongere garde vrijheid krijgt, maar dat men daarvoor wel afstand moet houden en een mondkapje moet dragen als ze in de buurt van iemand in de risicogroep zijn, dat men deze maatregelen zonder morren opvolgt. Maar om deze groep nu al maanden veel af te nemen zonder ze tegemoet te komen, dat werkt blijkbaar averechts. Dan kun je heel simpel stellen dat ze maar de regels hebben te volgen, maar ook de regering maakt ooit regels die gewoon niet geaccepteerd kunnen worden en waar het volk in betrokken zou moeten worden. Het is toch onderhand wel duidelijk dat velen de maatregelen als zodanig niet willen volgen, dan hoor je daar wat aan te doen en niet simpel straffen.

Toen een veel kleinere groep zwarte piet weg wilde hebben, toen zei Rutte zelfs dat wanneer het zoveel mensen raakt, dat men niet anders kan dan daarin mee te denken. En nu gaat het om een grotere groep en wordt er niet eens kritisch naar zichzelf gekeken en denkt men niet eens aan maatwerk.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Doe de scholen open in plaats van dicht in de Kerstvakantie voor wie wil. Als er geen leerkrachten zijn geef je klassikaal digitaal les.
We gaan jongeren zelfstandig en zonder begeleiding van leerkrachten een gebouw insturen en gaan er dan vanuit dat ze geheel zelfstandig en rustig een online les gaan volgen, waarbij we de leerkrachten hun vakantie afnemen door ze te verplichten een online les te geven aan jongeren die de schoolbanken in gedwongen worden ...

brugwachter
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2020 14:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door brugwachter »

Nijogeth schreef:
09 dec 2020 13:56
Ik zeg nog steeds dat je dat kunt voorkomen door juist de risicogroepen te isoleren van de rest. Dan houd je rekening met die grote groep die het niet met de maatregelen eens is en zich er niet aan houden.

Kun je ook uitleggen hoe je dat in de praktijk voor je ziet? Er zijn op dit moment alleen al ongeveer 4 miljoen ouderen. En daarnaast is er nog een flink aantal mensen dat niet tot die groep behoort, maar wel hulpbehoevend is en dus bevattelijk voor het virus. Wil je die mensen allemaal voor onbepaalde tijd in quarantaine doen en ieder contact met hun naasten die niet tot die kwetsbare groepen behoren ontzeggen, louter en alleen om die mensen die geen zin hebben om zich aan de regels te houden, te faciliteren? Los van het feit dat het in zowel juridische als en ethische zin natuurlijk totaal niet door de beugel kan, is het ook volstrekt onuitvoerbaar omdat de groepen gezonde en kwetsbare mensen zo nauw met elkaar verweven zijn dat je die onmogelijk van elkaar kan isoleren. Als je dat al zou willen, ik denk dat er afgezien van bij die mensen die zich niet aan de maatregelen willen houden, geen enkel draagvlak voor is.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
09 dec 2020 14:29
Maar Moneyman, het probleem is dus dat er maatregelen zijn, waar een groot deel het niet mee eens is. Juist het feit dat iedereen daar zelf op acteert, is volgens velen het probleem. Het zou wat zijn als nu de horeca gewoon open zou gaan zonder toestemming (want dat is het probleem oppakken), velen het vertikken een mondkapje te gaan dragen op plekken waar dit verplicht is. Dat gaat ook niet werken, omdat de regering erop handhaaft.
Nee, het probleem is dat mensen het verrekken om zich gewoon aan de regels te houden. Juist het verplaatsen van de oorzaak naar buiten jezelf is één van de grote problemen van deze tijd.

brugwachter
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2020 14:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door brugwachter »

Jose2501 schreef:
09 dec 2020 14:14
@brugwachter ook met maatregelen krijg je het virus niet onder controle. Het is een repeterend verhaal. Zelfs is het maar de vraag of een vaccin wel lang genoeg effectief zal zijn. Terwijl eenmaal besmet wel langdurige immuniteit geeft.
Met het virus onder controle krijgen, wordt niets anders bedoeld dan de besmettingsgraad op een dusdanig peil te krijgen dat de gevolgen beheersbaar zijn. In het voorjaar waren we op dat punt beland, dus dat het wel degelijk mogelijk is, is genoegzaam bewezen. Die controle is niet bedoeld als eindoplossing voor het probleem maar om de tijd door te komen die nodig tot die eindoplossing er wel is. En die eindoplossing is uiteraard een werkend vaccin. Het is inderdaad afwachten hoe werkzaam de vaccins zijn, maar aangezien er meerdere zijn ontwikkeld, is de kans dat er succesvolle bij zitten aanzienlijk. Een werkend vaccin is de enige manier om het virus eronder te krijgen, met doemdenken gaat dat zeker niet lukken. De meeste virussen, zelfs kwaadaardige zoals die die de beruchte Spaanse Griep hebben veroorzaakt, hebben met elkaar gemeen dat ze na verloop van tijd allemaal langzaam uitdoven omdat het menselijk afweersysteem immuniteit opbouwt. Al steken sommigen van hen na verloop van tijd in gemuteerde vorm weer de kop op.

brugwachter
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2020 14:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door brugwachter »

Jose2501 schreef:
09 dec 2020 14:46
@angel1978? Kijk eens op de websites van WHO en RIVM. Daar staan de studies vermeld die aantonen dat besmettingen, zelfs bij mensen met lichte klachten voor langdurende immuniteit zorgen.
Of vaccins daarvoor gaan zorgen is nog een open vraag.

Het virus is ongeveer 9 maanden oud, waardoor die studies ook hooguit een periode van 9 maanden kunnen beslaan. En dan is het begrip langdurige immuniteit natuurlijk behoorlijk relatief, Het voordeel van een vaccin is dat je dat op ieder gewenst moment kunt toedienen. Het alternatief is dat je iemand, als de natuurlijke immuniteit door besmetting beperkt zou blijken te zijn, uitsluitend nieuwe immuniteit zou kunnen verschaffen door hem opnieuw te besmetten. En dat lijkt me geen reële optie.

sake1987

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

We zijn nu gewaarschuwd, hebben we het straks onder controle, laten we dan hopen dat we op de volgende pandemie beter voorbereid zijn en dat we het wiel dan niet weer hoeven uitvoeren vinden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

We kunnen met zn allen wel blijven mopperen en de regels aan de laars blijven lappen, daarmee gaat Covid19 dus niet weg.
Dit is serieus ! Het is CRISIS.
Een rot besmettelijk virus , dat de hele wereld heeft getroffen en waar we zo 123 niet van af komen totdat iedereen is gevaccineerd met het juiste effectieve vaccin.
Tot die tijd is het pappen en nathouden, veel overlijdens, veel zieken, veel faillissementen , veel leed en verdriet .
Leg je erbij neer en doe het juiste , zeker voor jezelf , maar ook zeker voor de ander.
Hoe moeilijk is het om met wat beperkingen te leven in een land als Nederland waar we allemaal te eten hebben en voor onze gezondheid wordt gezorgd ? Lijkt mij allemaal niet écht een enorme ramp, toch?
Wanneer ik denk aan natuurrampen met duizenden doden en daklozen, geen gezondheidszorg, geen vangnetten , geen eten , mogen wij hier toch echt niet klagen.
Ik besef dat velen het best moeilijk ( zullen ) hebben , maar dit gaat voorbij.
Bereid jezelf voor op wat meer ruggengraat en incasseringsvermogen, dan kom je er wel.

brugwachter
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2020 14:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door brugwachter »

Nijogeth schreef:
09 dec 2020 14:29
Zoals als vaker gezegd, maatwerk lijkt me veel beter. Ik denk echt dat als de regering aangeeft dat de jongere garde vrijheid krijgt, maar dat men daarvoor wel afstand moet houden en een mondkapje moet dragen als ze in de buurt van iemand in de risicogroep zijn, dat men deze maatregelen zonder morren opvolgt.

En hoe denk je dat dat helpt? Zie je het al voor je: Een jongere die met zijn vrienden omgaat zonder de maatregelen in acht te nemen en door één van hen wordt besmet . 1,5 meter afstand houdt als hij met iemand uit de kwetsbare groep er in contact komt (als dat al mogelijk is). maar vervolgens bij thuiskomst wel zijn moeder een kus geeft en haar besmet, die vervolgens bij haar moeder in het verpleeghuis op bezoek gaat, een kus geeft en haar besmet. En binnen de kortste keren is het hele verpleeghuis besmet. De ketting is net zo sterk als de zwakste schakel wen één zwakke schakel is al voldoende om de ketting te laten knappen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
09 dec 2020 15:41
We kunnen met zn allen wel blijven mopperen en de regels aan de laars blijven lappen, daarmee gaat Covid19 dus niet weg.
Dit is serieus ! Het is CRISIS.
Een rot besmettelijk virus , dat de hele wereld heeft getroffen en waar we zo 123 niet van af komen totdat iedereen is gevaccineerd met het juiste effectieve vaccin.
Tot die tijd is het pappen en nathouden, veel overlijdens, veel zieken, veel faillissementen , veel leed en verdriet .
Leg je erbij neer en doe het juiste , zeker voor jezelf , maar ook zeker voor de ander.
Hoe moeilijk is het om met wat beperkingen te leven in een land als Nederland waar we allemaal te eten hebben en voor onze gezondheid wordt gezorgd ? Lijkt mij allemaal niet écht een enorme ramp, toch?
Wanneer ik denk aan natuurrampen met duizenden doden en daklozen, geen gezondheidszorg, geen vangnetten , geen eten , mogen wij hier toch echt niet klagen.
Ik besef dat velen het best moeilijk ( zullen ) hebben , maar dit gaat voorbij.
Bereid jezelf voor op wat meer ruggengraat en incasseringsvermogen, dan kom je er wel.

Precies, en dan nog zeggen de mensen.....we kunnen geen kerst vieren. Hoezo niet?? Vroeger maar dan ook heel vroeger was er geen overvloed aan restaurants, maakten de mensen het zelf gezellig.

De meesten in deze tijd zijn echt ziekelijk verwend, ik zeg altijd maar zo..... je moet er zelf wat voor doen, dan is kerst prima te vieren.

Minder zeuren en aan de regels houden , dan komt het onder controle. Maar ja....met die corona gekkies , zal dat wel niet al te best lukken.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Nijogeth.
“ Ik denk echt dat als de regering aangeeft dat de jongere garde vrijheid krijgt, maar dat men daarvoor wel afstand moet houden en een mondkapje moet dragen als ze in de buurt van iemand in de risicogroep zijn, dat men deze maatregelen zonder morren opvolgt. Maar om deze groep nu al maanden veel af te nemen zonder ze tegemoet te komen, dat werkt blijkbaar averechts”

Hier kan ik me dus dood aan ergeren. U doet het steeds voorkomen alsof alleen de jongeren in moeten leveren en het zo moeilijk hebben.
Iedereen levert in en mensen op alle leeftijden hebben het er moeilijk mee. Maar we zullen ons allemaal aan de regels moeten houden, of we willen of niet. Misschien is het juist wel voor ouderen extra moeilijk, omdat zij minder toekomst voor zich hebben.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

brugwachter schreef:
09 dec 2020 15:07
Met het virus onder controle krijgen, wordt niets anders bedoeld dan de besmettingsgraad op een dusdanig peil te krijgen dat de gevolgen beheersbaar zijn. In het voorjaar waren we op dat punt beland, dus dat het wel degelijk mogelijk is, is genoegzaam bewezen.
Kregen de maatregelen (of beter: ons gedrag) het virus onder controle, of waren dit de gewijzigde weersomstandigheden?

's zomers heerst er ook nooit griep.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
09 dec 2020 16:15
@Nijogeth.
“ Ik denk echt dat als de regering aangeeft dat de jongere garde vrijheid krijgt, maar dat men daarvoor wel afstand moet houden en een mondkapje moet dragen als ze in de buurt van iemand in de risicogroep zijn, dat men deze maatregelen zonder morren opvolgt. Maar om deze groep nu al maanden veel af te nemen zonder ze tegemoet te komen, dat werkt blijkbaar averechts”

Hier kan ik me dus dood aan ergeren. U doet het steeds voorkomen alsof alleen de jongeren in moeten leveren en het zo moeilijk hebben.
Iedereen levert in en mensen op alle leeftijden hebben het er moeilijk mee. Maar we zullen ons allemaal aan de regels moeten houden, of we willen of niet. Misschien is het juist wel voor ouderen extra moeilijk, omdat zij minder toekomst voor zich hebben.
Dat komt, omdat er steeds naar hen wordt gewezen en alle maatregelen hun raken. Welke leeftijd hebben de meeste leden bij sportclubs? Onder de 30. Welke leeftijd hebben de meeste mensen in de kroegen? Onder de 30. Welke leeftijd hebben de meeste werknemers in de horeca? Juist, onder de 30.

Waarom worden niet de Ikea's en dergelijke dicht gegooid? Laat de sportclubs dan maar open, om maar iets te zeggen.

Het probleem is dus dat men al voorziet dat die leeftijdsgroep moeilijker te handhaven is qua anderhalve meter afstand houden, omdat deze groep namelijk weinig last heeft van het virus. Deze groep heeft eigenlijk alleen last van de maatregelen.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

brugwachter schreef:
09 dec 2020 15:41
Nijogeth schreef:
09 dec 2020 14:29
Zoals als vaker gezegd, maatwerk lijkt me veel beter. Ik denk echt dat als de regering aangeeft dat de jongere garde vrijheid krijgt, maar dat men daarvoor wel afstand moet houden en een mondkapje moet dragen als ze in de buurt van iemand in de risicogroep zijn, dat men deze maatregelen zonder morren opvolgt.

En hoe denk je dat dat helpt? Zie je het al voor je: Een jongere die met zijn vrienden omgaat zonder de maatregelen in acht te nemen en door één van hen wordt besmet . 1,5 meter afstand houdt als hij met iemand uit de kwetsbare groep er in contact komt (als dat al mogelijk is). maar vervolgens bij thuiskomst wel zijn moeder een kus geeft en haar besmet, die vervolgens bij haar moeder in het verpleeghuis op bezoek gaat, een kus geeft en haar besmet. En binnen de kortste keren is het hele verpleeghuis besmet. De ketting is net zo sterk als de zwakste schakel wen één zwakke schakel is al voldoende om de ketting te laten knappen.
Ja, als je als regels hebt dat je tot risicogroepen anderhalve meter afstand moet houden, dan is het niet de bedoeling dat moeder de oma in het verpleeghuis een kus geeft, dan zijn de huidige regels net zo nutteloos.

Want wat heeft het voor nut de horeca dicht te gooien, als kroegen dan de achterdeur openzetten en het zaaltje achterin gebruiken, waardoor iedereen het virus oploopt?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
09 dec 2020 16:59
Want wat heeft het voor nut de horeca dicht te gooien, als kroegen dan de achterdeur openzetten en het zaaltje achterin gebruiken, waardoor iedereen het virus oploopt?
Dit is precies waar ik op doelde: maatregelen niet invoeren omdat men ze gaat ontwijken. Dan moet dat ontwijkgedrag aangepakt worden, en liefst keihard. Maar stop in vredesnaam eens met het misbruiken van de aso's als argument om maatregelen niet in te voeren. Dat is zo'n ongelooflijk zwaktebod...

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En u geeft uw moeder geen kus als u thuiskont?

Want met u, en uw gedrag begint de besmetting.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
09 dec 2020 17:05
Nijogeth schreef:
09 dec 2020 16:59
Want wat heeft het voor nut de horeca dicht te gooien, als kroegen dan de achterdeur openzetten en het zaaltje achterin gebruiken, waardoor iedereen het virus oploopt?
Dit is precies waar ik op doelde: maatregelen niet invoeren omdat men ze gaat ontwijken. Dan moet dat ontwijkgedrag aangepakt worden, en liefst keihard. Maar stop in vredesnaam eens met het misbruiken van de aso's als argument om maatregelen niet in te voeren. Dat is zo'n ongelooflijk zwaktebod...
Nee, maar dat is wel het argument van de persoon waarop ik reageerde, dat maatwerk geen nut heeft om dat mensen zich er niet aan houden.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door gosewijn »

Van de week in de krant , de grootste groep verspreiders zijn tussen de 15 en 30 jaar . Dan kan je naar mijn mening een paar dingen doen . Niet luisteren ,opsluiten die handel ,insmeren met pek en veren , kielhalen ,en helpt dat allemaal niet dan maar een schandpaal plaatsen midden in de stad met een leuke opmerking erbij . Dus Nijogeth ,als ik jou was zou ik maar oppassen. :lol:

Gesloten