LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
15 dec 2020 07:39
16again schreef:
15 dec 2020 07:24
kuklos schreef:
15 dec 2020 02:03
Want je negeert dat het nu pas 14 december is en we continu een stijgende lijn hebben gezien.
Jij kijkt puur naar de aantallen in je bericht en bent daarmee aan het cherry picken, in plaats van het hele verhaal te bekijken.
Over welke stijgende lijn hebben we het???
Die we in december zien. In december stijgt het aantal besmettingen weer.
De mond vol hebben over een continu stijgende lijn......en dan de view tot december beperken, lijkt me zacht gezegd misplaatst.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het een ander tijdvak erbij pakken omdat dat iets beter uitkomt in je verhaal, vind ik nog veel erger..
Hier hebben we het over. Niet wat er in oktober was en ook niet over wat er in oktober had moeten gebeuren.

Het is precies dat ( we pakken het woordje 'continu' eruit en proberen zo alles onderuit te halen ) wat er gebeurt. De maatregelen zijn onterecht want het woordje continu klopt niet. Dat er een duidelijk stijgende lijn is in december negeren we dan maar.
De maatregelen zijn niet nodig want in oktober was het ook erg..
De maatregelen zijn overtrokken want in oktober deden we ook niets.
Bijlagen
stijgende lijn dec.png
(147.41 KiB) 102 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
14 dec 2020 23:53
Tja, onze Jablan heeft op alles een antwoord en weet echt veel beter dan wie dan ook hoe de problemen moeten worden opgelost. Complete windbuil. De een heeft het over een oorlogsgebied en plunderingen en de ander over zelfmoorden. Super nuttig bij een lockdown van niet essentiële zaken.
Je doet nu precies, wat mij in dit onderwerp stoort: zodra gebruikers iets uit hun eigen leven vertellen, wordt dat veroordeeld of in twijfel getrokken. Jaloezie?
Ik probeer hier alleen een inhoudelijk goede reactie te geven op de zin en onzin, die rondgaat, en verder wat vooruit te kijken. Anderen zijn fel op alternatieve geneeswijzen, ik probeer complotdenkers te pareren en iets meer dan dat.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
14 dec 2020 23:53
Tja, onze Jablan heeft op alles een antwoord en weet echt veel beter dan wie dan ook hoe de problemen moeten worden opgelost. Complete windbuil.
Ik mag hopen dat je zelf ook wel ziet dat Jablan een heel wat inhoudelijker bijdrage levert aan dit topic dan jijzelf? Ik zie jou vooral vanuit tunnelvisie op bepaalde personen reageren - en dat is precies wat momenteel tot grote polarisatie zorgt.

En nee, ik ben het ook lang niet altijd met Jablan eens - in tegendeel :D Maar dat maakt niet dat dan alles wat hij zegt, onderuit geschoffeld moet worden... want dat is het kind met het badwater weggooien. Het voegt ook zéker niets toe aan de discussie.
sjohie schreef:
15 dec 2020 08:57
Met een pollepel op een pan slaan in het donker bij een vijver doet mij dan weer weinig, maar goed, ieder zijn fetish denk ik dan maar.
:mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
15 dec 2020 09:16
kuklos schreef:
15 dec 2020 07:39
16again schreef:
15 dec 2020 07:24

Over welke stijgende lijn hebben we het???
Die we in december zien. In december stijgt het aantal besmettingen weer.
De mond vol hebben over een continu stijgende lijn......en dan de view tot december beperken, lijkt me zacht gezegd misplaatst.
Het ontkennen van de stijging en dan een link tonen die een grafiek toont met data tot 7 december, lijkt me ook niet heel erg logisch, aangezien we inmiddels op 15 december zitten, en de grootste stijging pas na de 7e is ingezet. Zie de grafieken van Angel.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
15 dec 2020 09:19
De maatregelen zijn niet nodig want in oktober was het ook erg..
De maatregelen zijn overtrokken want in oktober deden we ook niets.

Maar in oktober was de groei steiler dan nu, en de piek begin november veel hoger dan nu. Aan mij valt dan niet uit te leggen waarom er al niet veel eerder ingegrepen is. Heeft men toen zitten slapen??

Als men puur op cijfers stuurt, had eerder ingegrepen moeten worden. Blijkbaar zijn er ook andere beslissingsfactoren in het spel

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
15 dec 2020 10:00
angel1978 schreef:
15 dec 2020 09:19
De maatregelen zijn niet nodig want in oktober was het ook erg..
De maatregelen zijn overtrokken want in oktober deden we ook niets.

Maar in oktober was de groei steiler dan nu, en de piek begin november veel hoger dan nu. Aan mij valt dan niet uit te leggen waarom er al niet veel eerder ingegrepen is. Heeft men toen zitten slapen??

Als men puur op cijfers stuurt, had eerder ingegrepen moeten worden. Blijkbaar zijn er ook andere beslissingsfactoren in het spel
Precies dat..

Het was toen erger dan nu en toen deed men niets, dus daarom is het nu ook niet goed..

En als de conclusie toen was dat men heeft zitten slapen of dat er toen niet genoeg draagkracht was politiek gezien om voor een lockdown te gaan. Is dat dan reden om het nu ook niet te doen?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er niet ingegrepen wordt, is het niet goed. Wordt er wel ingegrepen, is het van hetzelfde laken een pak.

Beste stuurlui staan aan wal.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee, het zit zo.

[complotdenken]China heeft het virus op de markt gebracht omdat ze hun eigen economie wilden aanzwengelen. Dat is dus gebeurd doordat de hele wereld massaal mondkapjes nodig had, made in China.

Inmiddels kan China de vraag naar mondkapjes niet meer aan. Er moest dus iets bedacht worden dat mensen minder mondkapjes zouden gebruiken. De oplossing is dus een lock down. Immers, hoe minder contacten onderling, hoe minder je van die ondingen nodig hebt. Dat geeft China de gelegenheid om weer een nieuwe voorraad aan te maken. Tegen half maart is dat wel weer op peil. 19 Januari is nog te vroeg, dat kan ik je zo al vertellen.

Het is allemaal zo simpel.

[/complotdenken]

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat is natuurlijk altijd zo. Als je niet verantwoordelijk bent is het heel eenvoudig om een standpunt in te nemen.
Ook ik vond het in oktober rond de herfstvakantie beter om daar voor een harde lockdown te gaan om zo het aantal besmettingen flink naar beneden te krijgen en hopelijk daarmee de huidige maatregelen te voorkomen, juist in de tijd dat niemand daarop zit te wachten ( kerst en oud en nieuw ).
Daar staat wel tegenover dat ik ook snap dat je niet te snel voor zo'n harde lijn wilt kiezen gezien de schade aan de economie en de schoolgaande jeugd en dat je dus in 1e instantie poogt om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Ik snap dan ook wel dat men eerst probeert om met minder ingrijpende maatregelen het te redden. En blijkbaar is dat nu niet gelukt en moet er toch naar een rigoreuze aanpak gegrepen worden die dan beter als het toch moet toch veel eerder gedaan had moeten worden.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
15 dec 2020 09:55
Het ontkennen van de stijging en dan een link tonen die een grafiek toont met data tot 7 december, lijkt me ook niet heel erg logisch, aangezien we inmiddels op 15 december zitten, en de grootste stijging pas na de 7e is ingezet. Zie de grafieken van Angel.
Volgens mij gaat die grafiek van Angel ook niet tot de 14e
Sowieso zijn recente cijfers onnauwkeurig, deze worden vaak niet in weekend doorgegeven.
De paradox:
als de huidige omstandigheden vereisen dat maatregelen worden getroffen, dan hadden die maatregelen al veel eerder getroffen moeten worden.
En als extra maatregelen 6 weken terug niet nodig waren, dan zijn ze nu ook niet nodig.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
15 dec 2020 10:28
berndv schreef:
15 dec 2020 09:55
Het ontkennen van de stijging en dan een link tonen die een grafiek toont met data tot 7 december, lijkt me ook niet heel erg logisch, aangezien we inmiddels op 15 december zitten, en de grootste stijging pas na de 7e is ingezet. Zie de grafieken van Angel.
Volgens mij gaat die grafiek van Angel ook niet tot de 14e
Sowieso zijn recente cijfers onnauwkeurig, deze worden vaak niet in weekend doorgegeven.
De paradox:
als de huidige omstandigheden vereisen dat maatregelen worden getroffen, dan hadden die maatregelen al veel eerder getroffen moeten worden.
En als extra maatregelen 6 weken terug niet nodig waren, dan zijn ze nu ook niet nodig.
Da's de koe in zijn kont kijken.. Je kunt de maatregelen niet met terugwerkende kracht inzetten dus dat is zinloos.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
15 dec 2020 10:28
De paradox:
als de huidige omstandigheden vereisen dat maatregelen worden getroffen, dan hadden die maatregelen al veel eerder getroffen moeten worden.
Er hadden inderdaad wellicht eerder maatregelen genomen moeten worden, dat ben ik met je eens. Maar dat is gebaseerd op de kennis die we nu hebben en niet toen hadden. Voortschrijdend inzicht.

Net zoals dat er meer zaken zijn die wellicht de huidige situatie anders hadden gemaakt. Als wij op dit moment een overcapaciteit in onze ziekenhuizen hadden gehad die de stroom van patienten had kunnen opvangen, hadden er ook geen draconische maatregelen getroffen hoeven te worden. Het andere gevolg was dan wel geweest dat je minimaal het dubbele aan zorgkosten had moeten betalen op jaarbasis, maar ja, dan kan je een pandemie wel opvangen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
15 dec 2020 10:20
Als er niet ingegrepen wordt, is het niet goed. Wordt er wel ingegrepen, is het van hetzelfde laken een pak.

Beste stuurlui staan aan wal.
Heeft @scharrelschipper dan zijn schip verlaten en zijn domicilie aan de wal tijdelijk betrokken ? :wink:

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
15 dec 2020 10:58
16again schreef:
15 dec 2020 10:28
De paradox:
als de huidige omstandigheden vereisen dat maatregelen worden getroffen, dan hadden die maatregelen al veel eerder getroffen moeten worden.
Er hadden inderdaad wellicht eerder maatregelen genomen moeten worden, dat ben ik met je eens. Maar dat is gebaseerd op de kennis die we nu hebben en niet toen hadden. Voortschrijdend inzicht.
Dan eerder gebrek aan inzicht: In oktober zaten we in de 2e golf. En was er al voldoende kennis en ervaring opgedaan.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
15 dec 2020 11:01
berndv schreef:
15 dec 2020 10:58
16again schreef:
15 dec 2020 10:28
De paradox:
als de huidige omstandigheden vereisen dat maatregelen worden getroffen, dan hadden die maatregelen al veel eerder getroffen moeten worden.
Er hadden inderdaad wellicht eerder maatregelen genomen moeten worden, dat ben ik met je eens. Maar dat is gebaseerd op de kennis die we nu hebben en niet toen hadden. Voortschrijdend inzicht.
Dan eerder gebrek aan inzicht: In oktober zaten we in de 2e golf. En was er al voldoende kennis en ervaring opgedaan.
vind jij. Maar verandert dat nu aan de huidige situatie?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Het aantal berichten in dit topic gaat ook in een flink stijgende lijn, nog voor het weekend de 10.000 berichten ?
Daar zijn heel wat uren typewerk in gaan zitten, en wat heeft het opgeleverd ?

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het 10.000e bericht zou inderdaad zomaar eind deze week geplaatst kunnen worden. Wat het allemaal heeft opgeleverd? Heel veel, naar mijn mening. Een en lander laat zien dat mensen toch behoefte hebben om er over te discussiëren. Die ruimte is er.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Cijfers, grafieken etc, het doet er feitelijk niets toe. Het virus is nog volop onder ons én wereldwijd.
Of het nu gaat om 10.000 of 30.000 besmettingen per dag.
Het virus muteert ook.
Het is gewoon niet onder controle. Punt!
We hadden dit , we hadden dát, we hadden zus of zo moeten doen, het helpt niet.
Nu met draconische maatregelen hebben ze verwachtingen dat het uitdooft of dat het aantal besmettingen gaat teruglopen.
Ik persoonlijk geloof hier ook niet echt in. In januari gaat het wéér oplaaien , ben ik bang.
Alles draait dan weer, scholen weer open en dan zijn we misschien wel weer terug bij af?
( overigens : in Wuhan draait alles weer als een tierelier .)
Gooi het maar in de pet , maar veel te mopperen is er verder niet, we kunnen eten, drinken, onze huizen zijn warm en het licht brandt :D
Al is deze pandemie heel erg voor Nederland. :(

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

angel1978 schreef:
15 dec 2020 09:03
Stijgende lijn besmettingen, stijgende lijn ziekenhuisbezetting, stijgende lijn ic-bezetting, stijgende lijn r-waarde.

Eigenlijk alles stijgt de afgelopen weken. Dat er dan gegoocheld wordt met getallen en er meetpunten worden genomen zodat het toch weer anders uitkomt ( vergelijking oktober - december bijv ) doet daar niets aan af.
Mooie grafieken. Waar heeft u die vandaan?

Gesloten