LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jablan schreef:
28 jan 2021 09:16
Jij koppelt de subsidie aan de vergoedingen, maar zo werkt het niet. De onderzoekssubsidie staat helemaal los van de basisverzekering.
Met je voorbeeld van de longontsteking geef je precies de zwakke plek aan van het huidige systeem. Ziek geweest, genezen verklaard, maar nauwelijks nazorg mogelijk.
Corona gehad, nazorg wel vergoed als je mee werkt aan een onderzoek. Wil je niet meewerken prima dan geen gesubsidieerde nazorg. Voorbeeld met Kanker, nieuw medicijn... gaat niet op, compleet andere situatie omdat bijwerkingen van medicijnen altijd gemeld moeten worden.
Moneyman schreef:
28 jan 2021 08:50
.... maar laat ik je slechts op basis van een voorbeeld uit mijn praktijkervaring zien dat jouw invulling niet klopt.
Mijn praktijkervaring met de zorgsystemen: alles loopt via het BSN, niet via recordnummers.
En nogmaals: als onderzoekers behoefte hebben aan meer informatie van patiënten, dan is het onderzoek per definitie niet anoniem, want voor deze terugkoppeling heb je de patiënt nodig. Jij zet de zorgverlener ertussen als poortwachter van de anonimiteit, maar dat komt op hetzelfde neer: echt anoniem is het niet.
[/quote]

Dit ligt helemaal aan het onderzoek. Voor veel onderzoeken is het BNS nummer helemaal niet noodzakelijk, ze hebben alleen basis gegevens (geslacht, leeftijd e.d.) nodig om een resultaat te kunnen schrijven ze hebben hiervoor geen persoonlijke gegevens nodig.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
28 jan 2021 09:26
Het gaat uiteraard om de anonimiteit ten opzichte van de onderzoekers, want daar maakte jij je opmerking over die ik corrigeerde.
En nu boter bij de vis. Heb jij wel of geen ervaring met deze nazorg? Werk jij wel of niet mee aan deze onderzoeken?

Ja? Dan wil ik graag een betere onderbouwing zien.
Nee? Dan is alles jouw invulling, jouw inkleuring van hoe het zou moeten gaan.

Erthanax
Berichten: 9662
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Laat die vis maar liggen. En nu terug naar het onderwerp van dit topic: is het chantage dat extra fysiotherapie alleen vergoed wordt als je meedoet aan een wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van die behandeling?

Nee, volgens mij niet. Ik vind het volkomen logisch, terecht en verklaarbaar.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
28 jan 2021 18:50
En nu terug naar het onderwerp van dit topic: is het chantage dat extra fysiotherapie alleen vergoed wordt als je meedoet aan een wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van die behandeling?

Nee, volgens mij niet. Ik vind het volkomen logisch, terecht en verklaarbaar.
Daarmee lever je gelijk de samenvatting;
Wie er niet mee te maken heeft, vindt dit in orde. Wie er wel mee te maken heeft, komt op dit type gedachten:
diosa64 schreef:
27 jan 2021 18:20
Mijn moeder (87) heeft een brief gekregen van de fysio, ivm van herstel van covid krijgt zij nu o.a. fysio. Hierbij lees ik dat, paramedische herstel zorgplan wordt vergoed tot 1 aug 2021 onder voorwaarden uit het basispakket. Een belangrijke voorwaarde is dat je meewerkt aan onderzoek naar het effect van de herstelzorg 😳.
Dwz, om het vergoed te krijgen moet je dus meedoen aan de medisch wetenschappelijk onderzoek... Je moet dus toestemming geven om gegevens over de gezondheid en behandeling te delen met de onderzoekers. Zonder die toestemming wordt er niks vergoed.... Is dit normaal? Men wordt dus verplicht om mee te doen. Geen vrije keuze... 🤬.

Ik begrijp dat men het een en ander wetenschappelijke wilt onderzoeken, dat lijkt mij juist goed. Maar om dat te koppelijk aan de vergoeding met een basisverzekering vind ik te ver gaan.

Dit moet los van elkaar, vinden jullie ook niet?

Ten eerste vraag je niet om covid te krijgen, zou daarom juist vergoed moeten worden zonder voorwaarden. Zeker fijn dat men dit voor 6 maanden als extra in het basisverzekering zit. Al zou dit eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn.

Nu wordt het verplicht mee te doen aan het onderzoek, dat vind ik dwang, dit is dus echt beperken van vrijheid......

Het komt van de overheid zorginstituut Nederland.
https://www.zorginstituutnederland.nl/V ... a-covid-19

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Compleet overbodig om de OP nog een keer neer te zetten. Voor niemand zitten de eerste 19 behandelingen fysio in de basis verzekering.

Nu willen onderzoekers kijken of bij genezen covid patiënten met ernstige effecten baat hebben bij fysio. Helemaal niets mis mee. Je kunt, als je die hebt, ook je aanvullende verzekering gebruiken.

Erthanax
Berichten: 9662
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
28 jan 2021 19:04
Erthanax schreef:
28 jan 2021 18:50
En nu terug naar het onderwerp van dit topic: is het chantage dat extra fysiotherapie alleen vergoed wordt als je meedoet aan een wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van die behandeling?

Nee, volgens mij niet. Ik vind het volkomen logisch, terecht en verklaarbaar.
Daarmee lever je gelijk de samenvatting;
Wie er niet mee te maken heeft, vindt dit in orde.
U doet hier een aanname.

Jablan schreef:
28 jan 2021 19:04
Wie er wel mee te maken heeft, komt op dit type gedachten:
diosa64 schreef:
27 jan 2021 18:20
(...)
Nu wordt het verplicht mee te doen aan het onderzoek, dat vind ik dwang, dit is dus echt beperken van vrijheid......
(...)
U doet hier weer een aanname, die u verwoordt als vaststaand feit. Ik neem aan dat u bedoelt dat u zich kunt voorstellen dat iemand die... allicht gemakkelijk de gedachte krijgt dat...

Ook wie er niet mee te maken heeft, kan zijn bedenkingen hebben, en wie er wel mee te maken heeft, hoeft die bedenkingen niet te hebben.

Aan iedereen die bedenkingen heeft, kan uitgelegd worden dat er geen sprake is van dwang of beperking van vrijheid.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
28 jan 2021 19:37
Compleet overbodig om de OP nog een keer neer te zetten.
Nee, men wilde terug naar het onderwerp. Dan is het service om het begin te herhalen.
Lady1234 schreef:
28 jan 2021 19:37
Voor niemand zitten de eerste 19 behandelingen fysio in de basis verzekering. Nu willen onderzoekers kijken of bij genezen covid patiënten met ernstige effecten baat hebben bij fysio. Helemaal niets mis mee. Je kunt, als je die hebt, ook je aanvullende verzekering gebruiken.
Juist ... als je die hebt.
In het aangeboden pakket ontbreekt de psychische nazorg, boven de 6 sessies. Het grillige herstel zorgt bij veel mensen voor een verlies aan zelfvertrouwen.
Erthanax schreef:
28 jan 2021 19:43
U doet hier een aanname.
Ik heb goed gekeken wie er heeft gereageerd. Of heb jij deze vorm van herstelzorg?
Erthanax schreef:
28 jan 2021 19:43
U doet hier weer een aanname, die u verwoordt als vaststaand feit. Ik neem aan dat u bedoelt dat u zich kunt voorstellen dat iemand die... allicht gemakkelijk de gedachte krijgt dat...
Hier reageer je op Diosa64, niet op mij.
Erthanax schreef:
28 jan 2021 19:43
Aan iedereen die bedenkingen heeft, kan uitgelegd worden dat er geen sprake is van dwang of beperking van vrijheid.
Die dwang is er wel. Niet meewerken aan het onderzoek, betekent dat de nazorg niet wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Ergo: of zelf betalen of via de aanvullende verzekering. Wie een uitkering heeft, heeft in het algemeen geen spaarpot voor dit soort grappen en wordt zo gedwongen om mee te doen, om nog iets van perspectief op een normaler leven te hebben.
De beperking van de vrijheid is er ook. Zonder nazorg hou je grote kans op chronische klachten, op een beperkt leven.

Erthanax
Berichten: 9662
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
28 jan 2021 20:15
Hier reageer je op Diosa64, niet op mij.

Nee, ik reageer op uw bericht. U schrijft dat wie bedenkingen heeft deze gedachten (nl. die van Diosa64) krijgt.
Dat is úw mening.

Jablan schreef:
28 jan 2021 20:15
Erthanax schreef:
28 jan 2021 19:43
Aan iedereen die bedenkingen heeft, kan uitgelegd worden dat er geen sprake is van dwang of beperking van vrijheid.
Die dwang is er wel. Niet meewerken aan het onderzoek, betekent dat de nazorg niet wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Ergo: of zelf betalen of via de aanvullende verzekering. Wie een uitkering heeft, heeft in het algemeen geen spaarpot voor dit soort grappen en wordt zo gedwongen om mee te doen, om nog iets van perspectief op een normaler leven te hebben.
De beperking van de vrijheid is er ook. Zonder nazorg hou je grote kans op chronische klachten, op een beperkt leven.
U geeft volgens mij een verkeerde voorstelling van zaken. Niemand heeft recht op deze aanvullende zorg uit de basisverzekering.

Het is geen dwang, het is een beloning voor pechvogels zonder aanvullende verzekering. Geen recht op vergoeding, en die toch krijgen.

Er zijn, dunkt mij, ook wel patiënten met andere kwalen die wel zouden varen bij fysiotherapie maar die niet vanuit de basisverzekering vergoed wordt.

Of ik zelf die nazorg krijg, doet niet terzake. Diosa64 krijgt die overigens ook niet.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die aangeboden zorg is er ook alleen maar bij mensen met ernstige bijwerkingen na corona. Dus helemaal niet voor iedereen die het gehad heeft.

Mijn ervaring is juist dat mensen met een laag inkomen een aanvullende verzekering hebben. Psychische nazorg gaat dus juist wel gewoon uit de basisverzekering, maar fysio en dergelijke niet.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
28 jan 2021 18:35
Moneyman schreef:
28 jan 2021 09:26
Het gaat uiteraard om de anonimiteit ten opzichte van de onderzoekers, want daar maakte jij je opmerking over die ik corrigeerde.
En nu boter bij de vis. Heb jij wel of geen ervaring met deze nazorg? Werk jij wel of niet mee aan deze onderzoeken?
Ja? Dan wil ik graag een betere onderbouwing zien. Nee? Dan is alles jouw invulling, jouw inkleuring van hoe het zou moeten gaan.
Ja, die was van jou natuurlijk te verwachten :roll: :lol: Als het op inhoud niet lukt, ga je je inmiddels welbekende autoriteitskaart spelen. Wat overigens bijzonder grappig is, omdat je die vragen ook aan jezelf kunt stellen.

Het is overigens helemaal niet moeilijk. Je trekt een te stellige conclusie. Ik laat je zien dat die niet juist hoeft te zijn. Meer is het niet. Dus inderdaad...
Erthanax schreef:
28 jan 2021 18:50
Laat die vis maar liggen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
28 jan 2021 21:48
Wat overigens bijzonder grappig is, omdat je die vragen ook aan jezelf kunt stellen.
Hebben we allang gedaan. Waarom denk je, dat ik zo fel ben hierop?

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Uiteraard Jablan, uiteraard. Veelzeggend ook dat je uitsluitend dit stukje pakt om te reageren.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Jablan »

:roll: Net zo veelzeggend als dat jij eerder alleen het ene punt van de anonimiteit eruit trok en bij concreet navragen naar ervaring niemand daar een antwoord op geeft. Dat laatste was niet de autoriteitskaart, maar een check wie nog meer met deze regeling te maken heeft. In plaats van een direct antwoord op een directe vraag, wordt er omheen gedraaid.

Het is overigens niet het eerste topic over dit onderwerp, uit mijn hoofd is dit nummer drie.

Voor onszelf is het makkelijker: we hebben alles zelf geregeld voordat zo'n regeling er was. Er is navraag gedaan naar het wie, wat, hoe van het onderzoek en daaruit volgde, dat in onze situatie de reguliere mogelijkheden beter zijn. :) Wel komt dit in mijn werk terug, consequent met dezelfde strekking als de openingspost.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kan mij geen ander topic herinneren over die extra herstelzorg na covid.

Maar uiteraard hebt u daar in uw werk wel weer mee te maken. Het zal niet.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
29 jan 2021 16:14
:roll: Net zo veelzeggend als dat jij eerder alleen het ene punt van de anonimiteit eruit trok ...
Uiteraard deed ik dat, de rest van je betoog was immers niet onjuist.

Erthanax
Berichten: 9662
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nog steeds blijft het al dan niet vergoeden van die fysiotherapie heel logisch en verklaarbaar, en dus goed uit te leggen; dat is in dit topic inmiddels verscheidene keren gedaan. Van dwang of beperking van vrijheid is dan ook geen sprake. (Vind ik, haast ik mij daaraan toe te voegen.)

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
28 jan 2021 21:03
Die aangeboden zorg is er ook alleen maar bij mensen met ernstige bijwerkingen na corona. Dus helemaal niet voor iedereen die het gehad heeft.

Mijn ervaring is juist dat mensen met een laag inkomen een aanvullende verzekering hebben. Psychische nazorg gaat dus juist wel gewoon uit de basisverzekering, maar fysio en dergelijke niet.
Lady1234 schreef:
29 jan 2021 16:33
Kan mij geen ander topic herinneren over die extra herstelzorg na covid.

Maar uiteraard hebt u daar in uw werk wel weer mee te maken. Het zal niet.
Van achter naar voren: in mijn werk komt alles langs. Dat gebeurt weleens als mensen je werk zijn en is geen reden daar zuur over te doen. Mijn werk is nu eenmaal breed en dat maakt het ook leuk.
De andere topics hadden een minder heldere openingspost.
Psychologische hulp is begrensd, niet altijd genoeg in deze gevallen.
Aanvullende verzekering is mooi, maar niet voor iedereen betaalbaar. Jij kent vermoedelijk meer mensen, die niet zonder zo'n verzekering kunnen. Ik kom iets vaker de mensen tegen, die geen aanvullende verzekering hebben, omdat ze in normale tijden geen gebruik maken van de zorg.
Deze nazorg is op verwijzing, maar dat is niet het issue hier. Het gaat om de overige voorwaarden van deze regeling, die bij meer mensen ogen vol vraagtekens opleveren.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Covid -19 en zorgvergoeding maar onder voorwaarden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Psychologische hulp is in een heleboel gevallen niet voldoende, daar is bij covid niets bijzonders aan.

U beweert dat mensen met een laag inkomen, door het ontbreken van een aanvullende verzekering, de kosten niet zelf kunnen betalen. Maar juist heel veel mensen op bijstandsniveau hebben een aanvullende verzekering. Ik ken juist genoeg mensen die zo’n verzekering hebben, maar die juist niet nodig hebben.

Het komt mij voor dat mensen die verwezen worden een en ander met die verwijzer moeten bespreken.

Gesloten