LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De gluur-app van de overheid

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Oblomova »

Fijn dat Radar er een poll aan wijdt op de voorpagina:
https://radar.avrotros.nl/
Maar waarom is daarvan door de deelnemer geen uitslag in te zien???

Ik kon ook nog een keer stemmen, zonder bericht dat ik dat al eens gedaan had.

En dan weer de overheid, die niet eens wil wachten tot na 28 april, om het er maar zo snel (en zo onnauwkeurig!) mogelijk door proberen te jassen! https://nos.nl/artikel/2330436-tweede-k ... -apps.html

Want: Gijs Rademaker maakt er wel een hebbedingetje van.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Hopelijk is die app er voor het einde van de week. Kunnen we eindelijk weer eens wat meer ondernemen dan een keer boodschappen doen per week. Misschien komt de Duitse app wel sneller, kunnen we daar mee beginnen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Links boven in het scherm?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Jablan »

Theotrucker schreef:
14 apr 2020 13:30
Hopelijk is die app er voor het einde van de week. Kunnen we eindelijk weer eens wat meer ondernemen dan een keer boodschappen doen per week. Misschien komt de Duitse app wel sneller, kunnen we daar mee beginnen.
:roll: Wil jij hem zo graag? Feitelijk is het een enkelband.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door juliomariner »

Niet overdrijven

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
14 apr 2020 20:22
:roll: Wil jij hem zo graag? Feitelijk is het een enkelband.
Dat lijkt me vooralsnog een onzinnige vergelijking. Maar wellicht kom ik na een onderbouwing van dit statement tot nadere inzichten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Jablan »

De basiskit voldoet aan GDPR. Maar nu Nederland - net als vele andere landen - zelf een oproep heeft gedaan, kantelt het beeld al. Het venijn zit hierin: 'Overige digitale oplossingen, zoals bijvoorbeeld apps, die kunnen bijdragen aan de transitiestrategie'. Dat kan een app worden, die de afstand tot anderen meet en dat is weer bewaking. Het wordt zeker een app, die buiten je controle om, informatie naar een centraal punt gaat sturen.

Het grootste nadeel zit in het ontbreken van een einddatum. Dan wordt zoiets op een gegeven moment standaard en ook voor andere doeleinden gebruikt. Israël blijkt allang en breed de mobieltjes te bewaken, is nu door Corona naar buiten gekomen. Een situatie, waar andere veiligheidsdiensten jaloers naar kijken.

Ik hoop op een EU-app, dat is zinvoller, goedkoper en ook in Hongarije/Polen normaal te gebruiken. Of wil jij graag gevolgd worden tijdens je vakantie?

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach ja, ik ga zo'n app niet installeren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik zou hem meteen installeren. Kunnen we tenminste weer naar buiten. Dan ben je er hopelijk sneller bij voordat het kritisch wordt. Ik heb het meegekregen hoe snel het gaat bij iemand van dertig jaar jonger. Gelukkig wel snel opgeknapt. Na een week was hij weer op de weg. Als het vaccin er is kun je de app weer verwijderen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Revoked »

Jablan schreef:.... Of wil jij graag gevolgd worden tijdens je vakantie?
Dat is in bepaalde landen allang aan de orde. IMEI-trace. In China gaan ze zelfs 50 stappen verder maar dat is, volgens mij, bekend.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Theotrucker schreef:
14 apr 2020 20:56
Ik zou hem meteen installeren. Kunnen we tenminste weer naar buiten. Dan ben je er hopelijk sneller bij voordat het kritisch wordt. Ik heb het meegekregen hoe snel het gaat bij iemand van dertig jaar jonger. Gelukkig wel snel opgeknapt. Na een week was hij weer op de weg. Als het vaccin er is kun je de app weer verwijderen.
Maar wat houdt dat 'weer naar buiten' gaan dan in. Als het betekent dat we gewoon weer alles kunnen gaan doen, als je de app hebt, dan ben ik voor. Als er verder niets veranderd als nu, dan kan het me werkelijk waar gestolen worden. Dan zie ik de toegevoegde waarde niet voor mij persoonlijk.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Het voordeel van de app is dat de overheid kan zien waar je bent. Ben je bezig een frisse neus te halen in je eigen omgeving, of in een ander deel van het land?

In het laatste geval springen ze er natuurlijk direct bovenop. Ze weten wie je bent, ze weten wat voor auto je hebt, en als je na het halen van je frisse neus weer bij de auto komt zit er een geel briefje onder de ruitenwisser met een dikke prent. Want je had daar niet mogen wezen.

Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat er om dat je gewaarschuwd wordt als er een Corona-patiënt in de buurt is. Die hierdoor in feite tot paria gemaakt wordt. Kan hij nog wel een winkel in? Want op het moment dat hij ergens binnen stapt gaan gelijk alle mobieltjes in de winkel af. Waarna hij direct door een stel maanmannetjes/vrouwtjes de winkel uitgebonjourd wordt.

Enkelband? Een soort van, inderdaad.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De bedoeling van de app is om geen locatie te bepalen maar alleen contacten die via Bluetooth zijn geweest, dus kort bij, te melden als er een virusmelding is geweest in de laatste 2 weken. Gewoon hetzelfde wat ze in het begin deden, contacten nagaan of er iemand besmet is. Toen gebeurde het door te vragen en alles op te schrijven. Dus de locatiebepaling kan uit blijven.
Er worden helaas veel fake verhalen verteld.
De ideale voedingsbodem voor kwakzalverij.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Erthanax »

Melaatsen moesten vroeger met een ratel of klepper rondlopen en "onrein, onrein!" roepen. Heel effectief -- en dat zonder Bluetooth.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Corona is de basis van veel fantastische verzinsels. Kwakzalverij, telefoonsignalen die het virus maken, virussen met ingebouwde chipset. Fantasieën zijn onbeperkt.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou, duidelijk, Jablan. Je hebt me definitief overtuigd dat de enkelband-vergelijking compleet mank gaat.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door witte angora »

PietertjeTwee schreef:
14 apr 2020 22:30
Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat er om dat je gewaarschuwd wordt als er een Corona-patiënt in de buurt is. Die hierdoor in feite tot paria gemaakt wordt. Kan hij nog wel een winkel in? Want op het moment dat hij ergens binnen stapt gaan gelijk alle mobieltjes in de winkel af. Waarna hij direct door een stel maanmannetjes/vrouwtjes de winkel uitgebonjourd wordt.
Het is me niet duidelijk of je nou sarcastisch bent of niet, maar voor de zekerheid maar. Dit is uiteraard niet hoe het werkt. Het idee is dat zodra van iemand bekend is dat hij of zij met corona besmet, iedereen die in de periode daarvoor bij die persoon in de buurt is geweest daar een berichtje van ontvangt. En zal geen bericht zijn in de trant van 'Witte Angora, die hier twee straten verderop op nummer 13a woont, heeft Corona' maar meer iets als 'je bent gisteren in de buurt geweest van iemand die met corona besmet is, ga in zelfisolatie'.
En jij denkt dat mensen dat gaan doen? Vrijwillig in zelfisolatie? Droom lekker verder...

Ik snap niks van dit soort technieken, en de overheid vertrouw ik sowieso niet. Dus nee, ik vertrouw die app niet. Jammer dat Obelix weg is, anders had ik gevraagd of er nog een plekje is op die niet-bestaande berg van 3000 meter hoog ergens op een eilandje in de grote oceaan.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Beter lezen, Pietertje. Ik schreef dat ik van die technieken niks snap, dat ik de overheid niet vertrouw, en die app dus ook niet vertrouw. Dat is dus mijn reactie op de rest van je betoog.

Edit: je hebt je bericht intussen aangepast, maar wat je nou precies schreef weet ik ook niet meer. :(

Wat je opmerking betreft dat mensen die verkouden zijn nu gewoon thuis blijven... laat me niet lachen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar je zou dus zelf in je app moeten aangeven dat je corona hebt. En hoe weet je dat zeker?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door witte angora »

En waarom zou iemand dat zelf invullen? En wie bepaalt er wanneer die melding, na genezing er weer uitgehaald kan worden?

Gesloten