LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Glasvezel van KPN in de coronatijd

Gea MM
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2020 15:53

Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door Gea MM »

Ik woon in een flat en eind januari/begin februari zou er glasvezel aangelegd worden door KPN. Ze kwamen echter niet opdagen. Tot mijn grote verbazing zijn ze vorige week echter wel met de voorbereidingen begonnen. Ik heb aangegeven dat ik vanwege het corona virus niemand in mijn huis wil hebben. Ik heb zelf gezondheidsproblemen en vang tijdelijk mijn ouders op die ook tot de risicogroep behoren. Er komt verder ook niemand over de vloer qua familie en/of vrienden. KPN heeft daarop een briefje aan de deur gehangen met de datum dat ze mijn huis in willen en als ik dan niet mee werk dan word ik als weigeraar op papier gezet en moet ik alle toekomstige kosten betalen voor de bovenburen, omdat zij dan ook geen glasvezel kunnen krijgen en dat later evt wel willen. Die kosten kunnen volgens hen flink oplopen. Kan dit zo maar?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door Jablan »

Dit soort werkzaamheden kunnen met voldoende afstand wel worden uitgevoerd. Ze hoeven niet in alle kamers te zijn, alleen op de plek waar de leidingen lopen. Als je nu eerst navraagt waar ze precies aan het werk willen in je woning, daarna naar de extra kosten, dan krijg je vast wel een antwoord waar je mee verder kunt.

Gea MM
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2020 15:53

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door Gea MM »

Ze hangen hier met 6 man steeds bij de hoofdingang op een kluitje en dan wel beweren dat ze alle maatregelen in acht nemen. Ze moeten bij iedereen hier naar binnen, ook bij mensen die overal maling aan hebben. Zelfs mn vrienden komen niet over de vloer, maar ik ben dus verplicht om hen wel binnen te laten. Nogmaals, t zou een aantal maanden geleden al afgerond worden, toen lieten ze opeens alles voor wat t was en kwamen ze niet. En nu moet t ineens op stel en sprong.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door criticus2 »

je bent dat niet verplicht...maar de gevolgkosten/schade zijn wel voor jou.

Ze plannen dit soort zaken strak in. En in principe hoeven er 1 hooguit 2 naar binnen (laatste stuk kabel trekken en aansluitpunt maken) Was destijds bij ons, vrijstaand huis, 1 man. . Dat zij onderling dan die afstand niet houden is ook niet echt boeiend , als ze dat naar bewoners maar wel doen. En vooral een goed schoonmaakrondje doen na vertrek.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
20 apr 2020 16:50
je bent dat niet verplicht...maar de gevolgkosten/schade zijn wel voor jou.
Als je het niet verplicht bent, waarom zou je dan "schade" moeten betalen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Moneyman schreef:
20 apr 2020 17:04
criticus2 schreef:
20 apr 2020 16:50
je bent dat niet verplicht...maar de gevolgkosten/schade zijn wel voor jou.
Als je het niet verplicht bent, waarom zou je dan "schade" moeten betalen?
Dat hoeft hij ook helemaal niet. Enkel wanneer hij later zelf glasvezel wilt zouden theoretische de kosten voor de aanleg alsnog in rekening gebracht kunnen worden voor de aansluiting. Echter wordt dit veelal gewoon alsnog kosteloos gerealiseerd.

Gea MM
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2020 15:53

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door Gea MM »

sylvesterb schreef:
20 apr 2020 17:15
Moneyman schreef:
20 apr 2020 17:04
criticus2 schreef:
20 apr 2020 16:50
je bent dat niet verplicht...maar de gevolgkosten/schade zijn wel voor jou.
Als je het niet verplicht bent, waarom zou je dan "schade" moeten betalen?
Dat hoeft hij ook helemaal niet. Enkel wanneer hij later zelf glasvezel wilt zouden theoretische de kosten voor de aanleg alsnog in rekening gebracht kunnen worden voor de aansluiting. Echter wordt dit veelal gewoon alsnog kosteloos gerealiseerd.
Er hing een papier aan de deur dat ik ook op zou moeten draaien voor de kosten van de bovenburen indien zij glasvezel willen. Deze kosten zouden flink op kunnen lopen. Ik blijf t onterecht vinden, als t een paar maanden geleden was gedaan zoals afgesproken was er niks aan de hand geweest.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door 16again »

Zo'n brief behoort van de verhuurder te komen , niet van KPN. Daar heb je geen overeenkomst mee.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is gewoon typisch een geval van oneigenlijke druk zetten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door berndv »

Gea MM schreef:
20 apr 2020 16:11
Ik woon in een flat en eind januari/begin februari zou er glasvezel aangelegd worden door KPN. Ze kwamen echter niet opdagen.
Gea MM schreef:
20 apr 2020 16:44
Nogmaals, t zou een aantal maanden geleden al afgerond worden, toen lieten ze opeens alles voor wat t was en kwamen ze niet. En nu moet t ineens op stel en sprong.
Gea MM schreef:
20 apr 2020 17:29
als t een paar maanden geleden was gedaan zoals afgesproken was er niks aan de hand geweest.
U kunt dit blijven herhalen, dit deel is duidelijk. Ze hadden het maanden geleden al moeten aanleggen, dit is toen niet gebeurd. Die situatie is geweest en nu zitten we in de corona-situatie.

Het gaat om een flatgebouw als ik het dus zo begrijp en u huurt daar een appartement. Als ik het dan goed begrijp moet de glasvezel van de bovenburen door uw meterkast naar boven geleid worden, anders zou ik zo niet weten waarom het wel of geen glasvezel van uw bovenburen afhangt van de toegang tot uw appartement.

U zou in uw huurcontract na moeten kijken hoe het zit met toegang verschaffen tot uw appartement, dan zou de opdracht overigens wel van uw verhuurder moeten komen en niet van KPN, maar mogelijk kunt u daar meer duidelijkheid krijgen over het hoe en wat over uw eventuele verplichtingen.

sake1987

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door sake1987 »

Bij mijn zoon is 2 weken gelden ook d glasvezel verbinding in zijn flat aangelegd, hiervoor komen hooguit 1 a 2 personen de flat binnen. Dus even met de monteurs overleggen en ze willen echt wel met u meewerken. Met overleg kan heel veel.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het gaat niet zozeer om het meewerken van de monteurs, het gaat erom dat TS ze (ivm haar situatie en omstandigheden) nu gewoon niet over de vloer wil hebben.

sake1987

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door sake1987 »

Moneyman schreef:
21 apr 2020 11:01
Het gaat niet zozeer om het meewerken van de monteurs, het gaat erom dat TS ze (ivm haar situatie en omstandigheden) nu gewoon niet over de vloer wil hebben.
Dan staat het haar vrij om ze te weigeren, tenzij in het huurcontract andere afspraken staan. Maar zijn de kosten van later aansluiten hoog.

Gea MM
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2020 15:53

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door Gea MM »

sake1987 schreef:
21 apr 2020 11:14
Moneyman schreef:
21 apr 2020 11:01
Het gaat niet zozeer om het meewerken van de monteurs, het gaat erom dat TS ze (ivm haar situatie en omstandigheden) nu gewoon niet over de vloer wil hebben.
Dan staat het haar vrij om ze te weigeren, tenzij in het huurcontract andere afspraken staan. Maar zijn de kosten van later aansluiten hoog.
Moneyman snapt t! Volgens KPN staat het mij niet vrij om te weigeren zoals eerder vermeld. Ik heb contact gehad met de woningbouw, deze zegt dat ik zeker niet verplicht ben en ook niet voor de evt kosten van de bovenburen hoef op te draaien. Alleen als ik zelf later glasvezel zou willen, zal me dat flink gaan kosten. Dat snap ik, maar ik ben nu echt niet meer van plan klant van Kpn te worden!

Gea MM
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2020 15:53

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door Gea MM »

sake1987 schreef:
21 apr 2020 10:58
Bij mijn zoon is 2 weken gelden ook d glasvezel verbinding in zijn flat aangelegd, hiervoor komen hooguit 1 a 2 personen de flat binnen. Dus even met de monteurs overleggen en ze willen echt wel met u meewerken. Met overleg kan heel veel.
Ze plakten een dreigend briefje aan mn deur, dus dat biedt niet veel vertrouwen!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De meterkast zit meestal vlak bij de voordeur. Dus zover hoeven ze niet “over de vloer” te komen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nergens blijkt uit dat men in de meterkast moet zijn. En in mijn toenmalige appartement was dat ook niet het geval.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door berndv »

Gea MM schreef:
21 apr 2020 16:41
maar ik ben nu echt niet meer van plan klant van Kpn te worden!
KPN levert de glasvezel, u hoeft hierbij geen KPN te nemen, nagenoeg alle aanbieders gaan gewoon over het KPN netwerk als het gaat om glasvezel, met uitzondering van de kabel-aanbieders vaak. Als u later glasvezelinternet wilt, ongeacht van welke aanbieder, zal de glasvezel later alsnog moeten worden aangelegd.

En zoals Lady al zegt, de meterkast zit in de meeste huizen redelijk dicht bij de voordeur, het is niet dat ze in uw gehele appartement rond denderen. Maar het is uw goed-recht om te weigeren, als u ook maar voor ogen houdt dat uw keuze niet geheel vrijblijvend is indien u later toch besluit om snel internet te nemen via welke willekeurige aanbieder.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
21 apr 2020 16:54
Nergens blijkt uit dat men in de meterkast moet zijn. En in mijn toenmalige appartement was dat ook niet het geval.
Meende dat gelezen te hebben. Maar er moet ook een kabel naar boven voor de buren en dat gaat normaliter via de meterkast, waar het aansluitpunt -meestal- komt te zitten.

mh73

Re: Glasvezel van KPN in de coronatijd

Ongelezen bericht door mh73 »

Bij ons komen ze binnenkort ook. Ik had al een boze buurvrouw aan de lijn die woest was dat ze dat nu kwamen doen. Ik weet niet wat ze dacht dat ik daaraan zou kunnen veranderen, maar goed. Ze had ook al boos naar het gemeentehuis gebeld.
Ik zie het probleem niet zo. Je hoeft er toch niet vlak naast te gaan staan? En daarna even schoonmaken en klaar.

Maar als de TS niet wil, hoeft ze het natuurlijk niet te doen, zeker niet na de geruststelling vanuit de woningbouwvereniging. Gewoon doen waar de TS zich het beste bij voelt en niets laten opdringen.

Gesloten