LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

sake1987

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door sake1987 »

marnix schreef:
02 jul 2020 07:54
Ik draag een mondkapje in het ziekenhuis,
soms lopen mensen weg uit de wachtkamer als ik binnenkom.
Ik werk in de zorg en draag een mondkapje indien nodig.
Zoals ik de mondkapjes gebruikt zie worden 😟
Dat heet echt schijn veiligheid.
Hygiëne is veel belangrijker

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ben afgelopen maandag in het ziekenhuis geweest, bij de ingang werd je verplicht handgel te gebruiken.
Vervolgens moet je je identiteitsbewijs laten scannen en raak je diverse keren het scherm aan om vragen te beantwoorden. Dan druk je het knopje van de lift in of je opent de deur naar het trappenhuis en raakt de leuning aan om naar de 2e verdieping te gaan.
Dan mag je naar een kleedhokje, opent die deur en sluit hem af. Kleed je uit en opent de deur naar de onderzoeksruimte.
Dus wat die handgel bij de ingang nou voor nut heeft?
Hygiëne is zeker heel belangrijk, maar op welke manier dan?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er zijn gelukkig legio manieren en hulpmiddelen om de knopjes niet met je vinger aan te hoeven raken.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
02 jul 2020 09:13
Er zijn gelukkig legio manieren en hulpmiddelen om de knopjes niet met je vinger aan te hoeven raken.
En dan nog, als iedereen bij binnenkomst netjes de handgel gebruikt en het personeel binnen aan de juiste handhygiëne doet ( daar mag je bij ziekenhuispersoneel sowieso vanuit gaan ) en de schoonmaakschema's worden netjes gevolgd, dan zou het aanraken van een knopje toch echt niet zo'n probleem hoeven zijn.
Als je het echt zo spannend vind, dan is het gebruik van je elleboog natuurlijk ook prima.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies. Of een handschoen, of een tooltje, of... keuze genoeg.

Charlotte2020
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2020 08:11

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Charlotte2020 »

De zelfgemaakte mondkapjes bestaan in gradaties. Voordeel is duurzaamheid. De meest zorgvuldige zijn op maat gemaakt, dus goed aansluitend op jouw gezichtsvorm en jouw situatie, dubbellaags katoen, met een zakje binnenin voor een filter, en een metalen strip aan bovenkant voor de neusvorm. Met filter is voor mij (copd) maximaal 30 minuten haalbaar, zonder filter kan ik maximaal 1 uur achter elkaar het zelfgemaakte mondneuskapje ophouden. Ik vermoed dat veel mensen in OV niet eens dubbellaags katoen dragen, en ik zie veel niet aansluitende kapjes. Blijkbaar mag dat. Misschien is enkellaags een oplossing.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Jablan schreef:
01 jul 2020 20:46
Ik heb het al in het algemene Corona-topic geschreven, maar vooruit, nog een keer:

Als je het benauwd krijgt van een mondkapje, dan ligt het aan je ademhalingstechniek.

Probeer iets bewuster adem te halen, vaker af te wisselen tussen buik- en borstademhaling. Dan is het veel gemakkelijker vol te houden.

Is het dan nog een probleem en heb je ze alleen in het OV nodig, dan is een doe-het-zelf-mondkapje het volgende alternatief. Of een design ding, zoals momenteel in veel kledingwinkels te koop is.
Hmm jij hebt waarschijnlijk HBO ademhaling. Waar was dat?

P.S.: Ik ben Respirobeet (= ongeschoold ademhaler). Maar ik kan het wel. In het begin niet, heb bij mijn geboorte gelijk een pak slaag gehad. Ik weet niet hoe, maar toen moest ik wel. Sindsdien gaat het eigenlijk vanzelf.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Charlotte2020 schreef:
02 jul 2020 10:03
De zelfgemaakte mondkapjes bestaan in gradaties. Voordeel is duurzaamheid. De meest zorgvuldige zijn op maat gemaakt, dus goed aansluitend op jouw gezichtsvorm en jouw situatie, dubbellaags katoen, met een zakje binnenin voor een filter, en een metalen strip aan bovenkant voor de neusvorm. Met filter is voor mij (copd) maximaal 30 minuten haalbaar, zonder filter kan ik maximaal 1 uur achter elkaar het zelfgemaakte mondneuskapje ophouden. Ik vermoed dat veel mensen in OV niet eens dubbellaags katoen dragen, en ik zie veel niet aansluitende kapjes. Blijkbaar mag dat. Misschien is enkellaags een oplossing.
Ik snap die blijkbaar niet. Het kabinet is heel duidelijk geweest alle niet medische mondkapjes zijn toegestaan. In tegenstelling tot het ziekenhuis (bij besmette patiënten of verdachte patiënten) is in het OV / Taxi vervoer het mondkapje niet bedoeld om jezelf te beschermen maar om andere te beschermen. Alles wat zich voordoet als mondkapje is dus toegestaan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik snap al dat gepraat over mondkapjes in het ziekenhuis echt niet. Serieus, TS heeft het over OV, dus een tijdelijk verblijf in een voertuig waar mensen <1,5m bij elkaar zitten, wat precies de reden is waarom een mondkapje dragen verplicht is.

Het ziekenhuis is een "werkplek", en als je daar >1,5m aan kan houden, is het dragen van een mondkapje niet verplicht. Pré corona liep daar ook niet iedereen met een mondkapje. Daarnaast kan het zeer wel zo zijn, dat ze in zeg de spreekkamers en onderzoeksruimtes, waar ze soms wel < 1,5m bij patiënten komen, wél een mondkapje dragen. Deze zullen ze dan na gebruik weggooien, wat volgens mij het juiste gebruik er van is, zeker nu er weer genoeg voorraad is. Dat van die ziekenhuizen vind ik echt een appels met mondkapjes vergelijking.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Erthanax »

Geip Suusje schreef:
02 jul 2020 10:35
Ik ben Respirobeet (= ongeschoold ademhaler).
:D :D :D

w.roozendaal!
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2020 14:17

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door w.roozendaal! »

Sommige reacties op het verhaal dat iemand geweigerd is met de regiotaxi naar het ziekenhuis te vervoeren omdat zij door medische reden dit niet voor elkaar krijgt een mondkapje te dragen vind ik knap kort door de bocht.
Het zal waarschijnlijk iemand geweest zijn die geen longprobleem heeft, want dan kun je er ook niet over meepraten hoe erg het mondkapje belemmerd om als astma patiënt te kunnen ademen zonder een paniekaanval te krijgen.
Ik heb namelijk de zelfde problemen dat ik geen mondkapje kan dragen i.v.m. COPD/Astma, ik probeer het wel maar de angst regeert en dwingt mij het masker te verwijderen.
Ik ben in de gelukkige positie in het bezit te zijn van een auto en daar hoef ik dan ook geen rekening te houden met het dragen van een mondkapje. Ik ben er mij van bewust dat het dragen van deze mondbescherming verplicht is zolang dit door de regering en andere gezondheidsorganisaties ook verplicht wordt gesteld maar om daardoor iemand te isoleren om haar familie in het ziekenhuis niet meer te kunnen bezoeken dat vind ik een ander uiterste. We zijn hier in Nederland zo inventief dat ik zeker weet dat hier ook een oplossing voor gevonden (moet) worden. :!:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door scontra »

Het wordt een allegaartje met het dragen van een mondkapje !
De wijkverpleegkundigen hoeven nu geen mondkapje meer te dragen en dat terwijl ze wel patiënten o.a. (moeten) wassen en aankleden.
Wie het weet mag het zeggen, maar ik ben de weg in corona beschermende maatregelen zoek. :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door moederslink »

Gebrek aan duidelijk leiderschap? Eigenwijze en rebellerende Nederlanders?
Geen draagvlak meer? Stupiditeit? Het gevaar niet ( willen) zien?
Roept u maar :D

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Brahms »

moederslink schreef:
02 jul 2020 16:36
- Eigenwijze en rebellerende Nederlanders?
- Het gevaar niet ( willen) zien?
Deze twee !

sake1987

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door sake1987 »

Brahms schreef:
02 jul 2020 16:49
moederslink schreef:
02 jul 2020 16:36
- Eigenwijze en rebellerende Nederlanders?
- Het gevaar niet ( willen) zien?
Deze twee !
Mondkapjes hebben wij in de zorg niet gedragen (alleen in verdachte gevallen en als er media was)
Dat eigenwijze en rebellerende Nederland heeft de Corona wel het beste in de hand.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Sira »

Moneyman schreef:
02 jul 2020 09:13
Er zijn gelukkig legio manieren en hulpmiddelen om de knopjes niet met je vinger aan te hoeven raken.
Tja, vrouwen hebben wat minder mogelijkheden :lol:

Maar even serieus, je kunt inderdaad ook een doos operatiehandschoenen kopen als de angst heel groot is. Desnoods laat je een kennis een paar handschoenen bij de benzinepomp meenemen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Moneyman »

:mrgreen: :oops: :mrgreen:

anita1971
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door anita1971 »

Echt hoor, ik snap niet dat iedereen hier zo ontzettend moeilijk doet over een mondkapje.

In Duitsland ben je verplicht in een winkel een mondkapje op te hebben, mijn tante, zwaar COPD doet, omdat het verplicht is (en zij weduwe is) een mondkapje op in de supermarkt.
Afgelopen zaterdag als astma lijden in een Duitse supermarkt geweest, mondkapje verplicht, ik doe er 1 op.........

Gesloten