LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Paula67
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2020 14:01

Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Paula67 »

Dag ik heb een vraag. Door medische problemen kan ik geen mondkapje dragen. Ik zit in er een rolstoel en ben dus afhankelijk van de regiotaxi. Nu wil de regiotaxi mij niet meer vervoeren en hebben mij zelfs zaterdag laten staan in het ziekenhuis omdat ik geen mondkapje kan dragen. Ik heb een verklaring van de huisarts dat ik zuurstof afhankelijk ben. Misschien heeft u nog een tip wat ik kan doen. Mijn man ligt in het ziekenhuis en kan nu dus zelf niet meer op bezoek. Met vriendelijke groet

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door mahadma »

Vrijwel iedereen kan een mondkapje dragen. Zelfs met zuurstofslangetjes naar uw neus zouden die eronder passen. Ik betwijfel of een briefje van de dokter u vrijstelt van een mondkapje. A: het zijn instructies, B: slangetjes van een zuurstof tankje passen eronder. Overigens, als ex rolstoeltaxi-chauffeur, ik zou u ook niet meenemen. Instructies zijn instructies. Zelf heb ik ook geregeld een mondkapje op en het is hooguit wat warmer op je gezicht, maar je kan voldoende ademhalen. Ik krijg het (mogelijk foute idee) dat u het niet eens geprobeerd heeft met een kapje en dat het een soort van angst is. De rit duurt geen uren ......... Tijdens het wachten buiten hoeft het niet en zodra u thuis bent mag het weer af.

Mijn advies? Zet een mondkapje op, anders blijft u thuis.

Toevoeging: ik zou beslist geen corona als kado van een cliënt mee willen nemen ........
Laatst gewijzigd door mahadma op 01 jul 2020 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door moederslink »

Het zijn inderdaad nú de instructies.
Ook contant betalen kan niet , het móet met de pin.
Het is benauwd, maar met wat oefenen qua ademhaling is het goed te doen.
Uw huisarts kan hierin ook niets betekenen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Brahms »

De regels zijn duidelijk, mondkapje verplicht. Er is bepaald dat er geen uitzonderingen mogelijk zijn. Bij geen mondkapje is vervoer (ook in het OV) niet toegestaan.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik was weer eens 't land uit, niet naar (Ver) Nederland maar Luxemburg,
zaterdag erg heet, 1m afstand verplicht en mondkapje in warme 32 graden winkels en ik had het ook moeilijk.

Ik heb nog redelijke longen, Hart probleempje is opgelost maar had het ook zwaar, net als vele klanten
en personeel daar....
De goede maskers die perfect filteren zijn extra zwaar, en zag vele enkele zakdoeken, zelf in elkaar geklooid en twijfel
over de werking!
Vooral mensen met dit soort problemen zullen geen kapje kopen maar een flut doekje met elastiek of lintjes en strikken maken.

Ik had toen ook spijt van mijn echte goed werkende kapje perfect afsluitende en zal volgende keer zeker een flut ding dragen.
Als je maar iets op hebt, (geen biertje of zo) en elk kapje mag blijkbaar!

Ook waren de flut kapjes die vrijwel niets tegen hielden beter te verstaan, dus ook daar in Frans of Duits moeten antwoorden....
Maak zelf een flut kapje en je mag weer dagelijks mee, en de zelf genaaide zakdoek, prima uitwasbaren en snel weer droog!

Zolang ze geen eisen aan kapjes stellen, een vernaaide Zakdoek is dus ruim voldoende!

melkboer
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 feb 2006 20:06

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door melkboer »

hoe bent U dan bij het ziekenhuis gekomen?

witte angora
Berichten: 30552
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat de regiotaxi niet zit te wachten op een forse boete omdat een passagier de instructies niet volgt, of wel dan?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door moederslink »

Het werd mij ook verplicht door sommige chauffeurs en bij een enkeling hoefde het niét.
Zelf droegen ze géén mondkapje🤨

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door mahadma »

moederslink schreef:
01 jul 2020 14:31
Het werd mij ook verplicht door sommige chauffeurs en bij een enkeling hoefde het niét.
Zelf droegen ze géén mondkapje🤨
Domme chauffeurs dan. Kennelijk immuun voor corona, net zoals agenten enz.

keestramper
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2014 12:18

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door keestramper »

Ik was laatst in het ziekenhuis en moest daar ook een mondkapje op met astma en kreeg het ook spaans benauwd hoewel ik heel rustig ademde. De medewerker zei na 2 minuten zet het mondkapje maar af want dit werkt niet voor u. Het was op de afdeling neurologie. Ze heeft toen een uittrekbare aanwijsstok gepakt van een meter waarmee ze een meter afstand kon houden en later liet ze me zelf het toetsenbord bedienen.

Ik kreeg op het internet het volgende advies. Een mondkapje is verplicht maar het soort maakt niet uit. Je kan dus ook zelf iets maken van een netje wat alles doorlaat. Een soort gaasje. Een (niet medisch) mondkapje is net zo slecht en laat namelijk ook alle virussen door. Het houd alleen bacteriën tegen. Dus als ik er nu een op moet maak ik van luchtig gaas iets.

In de trein zie je vaak dat mensen hun mondkapje voor de mond dragen en de neus vrijlaten. Dan dragen ze het wel en kunnen vrij ademen. Is ook een optie.

sibora
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:50

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door sibora »

Ik wil niet klagen maar ;Sinds kort moet ik met de bus mijn inkopen doen , ik heb zwaar copd . Dan is het loodzwaar om adem te halen met een mondkapje , En wat zie je ? 3 jongeren met mondkapje onder hun neus , ik zit haast te stikken , en hun lappen alle regels aan hun laars !

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door mahadma »

sibora schreef:
01 jul 2020 17:49
Ik wil niet klagen maar ;Sinds kort moet ik met de bus mijn inkopen doen , ik heb zwaar copd . Dan is het loodzwaar om adem te halen met een mondkapje , En wat zie je ? 3 jongeren met mondkapje onder hun neus , ik zit haast te stikken , en hun lappen alle regels aan hun laars !
Totdat er controle is en ze een prent van 95€ krijgen .......

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Brahms »

Een beetje buschauffeur zegt er dan even wat van in zijn/haar bus, maar dat schijnt officieel ook niet meer te mogen !

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door moederslink »

Brahms schreef:
01 jul 2020 20:23
Een beetje buschauffeur zegt er dan even wat van in zijn/haar bus, maar dat schijnt officieel ook niet meer te mogen !
Nee, stel je voor , om het minste of geringste kun je zomaar een portie klappen krijgen :evil:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Jablan »

mahadma schreef:
01 jul 2020 00:08
Vrijwel iedereen kan een mondkapje dragen.
Ik heb het al in het algemene Corona-topic geschreven, maar vooruit, nog een keer:

Als je het benauwd krijgt van een mondkapje, dan ligt het aan je ademhalingstechniek.

Probeer iets bewuster adem te halen, vaker af te wisselen tussen buik- en borstademhaling. Dan is het veel gemakkelijker vol te houden.

Is het dan nog een probleem en heb je ze alleen in het OV nodig, dan is een doe-het-zelf-mondkapje het volgende alternatief. Of een design ding, zoals momenteel in veel kledingwinkels te koop is.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door mahadma »

moederslink schreef:
01 jul 2020 20:32
Brahms schreef:
01 jul 2020 20:23
Een beetje buschauffeur zegt er dan even wat van in zijn/haar bus, maar dat schijnt officieel ook niet meer te mogen !
Nee, stel je voor , om het minste of geringste kun je zomaar een portie klappen krijgen :evil:
En die klappen kan je van jong en oud krijgen ......... (buiten dat, de chauffeur is geen BOA oid.)

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door sylvesterb »

keestramper schreef:
01 jul 2020 17:28
Ik was laatst in het ziekenhuis en moest daar ook een mondkapje op met astma en kreeg het ook spaans benauwd hoewel ik heel rustig ademde. De medewerker zei na 2 minuten zet het mondkapje maar af want dit werkt niet voor u. Het was op de afdeling neurologie. Ze heeft toen een uittrekbare aanwijsstok gepakt van een meter waarmee ze een meter afstand kon houden en later liet ze me zelf het toetsenbord bedienen.
Wonderbaarlijk, ben onlangs 2 keer in het ziekenhuis geweest (twee verschillende ziekenhuizen). De arts deed gewoon onderzoek en ook bij de echo van mijn buik waren er geen extra maatregelen afgezien van de controle bij de intree.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Brahms »

mahadma schreef:
01 jul 2020 20:56
moederslink schreef:
01 jul 2020 20:32
Brahms schreef:
01 jul 2020 20:23
Een beetje buschauffeur zegt er dan even wat van in zijn/haar bus, maar dat schijnt officieel ook niet meer te mogen !
Nee, stel je voor , om het minste of geringste kun je zomaar een portie klappen krijgen :evil:
En die klappen kan je van jong en oud krijgen ......... (buiten dat, de chauffeur is geen BOA oid.)
Om iets te zeggen als chauffeur hoef je echt geen BOA te zijn, een aanwijzing van personeel dien je gewoon op te volgen. Veel OV medewerkers zijn ook nog gewoon toezichthouder.

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De laatste tijd, tot mijn verdriet, heel wat keer in het ziekenhuis geweest. Nergens een mondkapje gezien.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Kan geen mondkapje dragen, Regiotaxi laat me staan

Ongelezen bericht door marnix »

Ik draag een mondkapje in het ziekenhuis,
soms lopen mensen weg uit de wachtkamer als ik binnenkom.

Gesloten