Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Renate1706
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2020 07:02

Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Renate1706 »

Ik werk in de jeugdzorg. Een jongere op mijn groep is positief getest op Corona. Nu moeten alle collega’s ook verplicht getest worden. Mag ik dit weigeren? Zo ja, wat zijn de gevolgen?

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ja, dat mag je weigeren.
Het is stom, kinderachtig en dom, maar het mag.

mariannnekuh
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2014 08:40

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door mariannnekuh »

Waarom zou je willen weigeren en zodoende andere mensen in gevaar gaan brengen? Totaal onverantwoord dat deze vraag uberhaupt in je op komt.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door 16again »

Brahms schreef:
01 nov 2020 09:30
Je gaat met kwetsbare personen om, en er is nota bene een besmetting in je groep.
Jeugdzorg! Waarom noem je dat kwetsbare personen? Dan denk ik eerder aan een verpleeghuis met ouderen.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Je mag weigeren echter,
als je in de jeugdzorg werkt heb je een voorbeeldrol voor je klanten, enkel al bij het feit dat een dergelijke vraag in je opkomt lijkt me al een indicatie dat je je af moet vragen of je wel in de juiste branche werkzaam bent.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door omega19 »

Brahms schreef:
01 nov 2020 09:30
Renate1706 schreef:
01 nov 2020 07:06
Ik werk in de jeugdzorg. Een jongere op mijn groep is positief getest op Corona. Nu moeten alle collega’s ook verplicht getest worden. Mag ik dit weigeren? Zo ja, wat zijn de gevolgen?
Alleen het idee al dat je moeite hebt om je te laten testen geeft al aan dat je niet geschikt bent voor je werk.
Als werkgever zou ik je meteen onbetaald op afwezigheid zetten bij weigering, immers met je onverantwoorde gedrag breng je dan de toevertrouwde jeugd en je collega's in mogelijk gevaar.
Je gaat met kwetsbare personen om, en er is nota bene een besmetting in je groep.
Het logische alternatief is om in quarantaine te gaan.
In mijn optiek zou dat gezien de omstandigheden dan onbetaald verlof moeten zijn

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Heel eerlijk vind ik het schofterig om een normale vraag zo aan te vallen. Doe toch eens normaal.

De vraag is eenvoudig of je iets mag weigeren en wat daarvan de mogelijke gevolgen zijn.
Iemand aanvallen puur en alleen omdat deze VRAAG gesteld wordt vind ik erg onpasselijk.

En dan blijft iedereen zich afvragen waarom leden niet meer terug komen? :roll: :roll:

De enige en goede vraag is, waarom TS liever niet deze test wil doen.
Er kunnen natuurlijk altijd redenen zijn dat TS dit liever niet doet, ongeacht de werkzaamheden die TS verricht.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door scontra »

Renate1706 schreef:
01 nov 2020 07:06
Ik werk in de jeugdzorg. Een jongere op mijn groep is positief getest op Corona. Nu moeten alle collega’s ook verplicht getest worden. Mag ik dit weigeren? Zo ja, wat zijn de gevolgen?
Iedereen op/van die afdeling zou nu feitelijk in quarantaine moeten !
Niet zo vreemd dat de werkgever een test van de betrokkenen vraagt, aangezien bij een negatieve testuitslag de betreffende personen aan het werk zou kunnen blijven en niet onnodig thuis zullen zitten.
Weigeren mag uiteraard, je hoeft niets aan je lijf toe te laten wat je niet wilt !
Maar in dat geval kan de werkgever wel het volgen van de quarantaine maatregel van u eisen, alvorens u weer op de werkvloer toe te laten.

Waarom een dergelijke test weigeren is mij een raadsel, maar u zult er best een persoonlijke reden voor hebben.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Aangezien de gezondheid van anderen (besmetting via via op mensen in risicogroepen is niet eens ondenkbaar maar al herhaaldelijk gebeurt) hier direct gevaar loopt vind ik het echt van de gekke dat daar nog over nagedacht / gediscussieerd moet worden...

2 opties: je test niet , dan 10 dagen in quarantaine (wat mij betreft daadwerkelijk onbetaald), of je test wel, en dan tot testuitslag er is in quarantaine (wordt helaas nog te vaak achterwege gelaten) en bij positief ook (maar dan betaald).

Ik vind het overigens belachelijk dat zo iets niet verplicht mag worden waar de werkgever de verplichting heeft voor een veilige werkomgeving te zorgen. Overiegsn heb je als werknemer lijkt mij ook de morele plicht je collegae niet onnodig in gevaar te brengen , naast je verplichtingen jegens werkgever.

Har45
Berichten: 490
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Har45 »

Het afnemen van een test door een zorgwerknemer kun je niet afdwingen.
Wel kun je als bedrijf bepalen welke gevolgen dit voor de werknemer heeft (bijvoorbeeld geen recht op loon).
Resume als zorg bedrijf maak beleid op de vraag hoe jouw zorginstelling omgaat met het testen op corona.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Renate1706 schreef:
01 nov 2020 07:06
Ik werk in de jeugdzorg. Een jongere op mijn groep is positief getest op Corona. Nu moeten alle collega’s ook verplicht getest worden. Mag ik dit weigeren? Zo ja, wat zijn de gevolgen?
U mag dit weigeren de werkgever kan u daarna wel de toegang tot de locatie ontzeggen tot u getest bent. Immers is de werkgever verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkomgeving door uw weigering lopen andere het risico dat u ze besmet.

Hij kan u nergens anders toe verplichten (thuisquarantaine e.d.) wel kan een dergelijke weigering gevolgen hebben wanneer u bijvoorbeeld een tijdelijk contact heeft of kan de loonbetaling stopgezet worden. Of dit laatste standhoudt bij de rechtbank vraag ik me af, maar daar komt u dan enkel achter wanneer u gaat procederen. De werkgever kan deze weg inslaan om een signaal aan andere te geven dat een weigering niet gewaardeerd wordt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Brahms »

hebra98 schreef:
01 nov 2020 10:53
Heel eerlijk vind ik het schofterig om een normale vraag zo aan te vallen. Doe toch eens normaal.

De vraag is eenvoudig of je iets mag weigeren en wat daarvan de mogelijke gevolgen zijn.
De vraag is inderdaad eenvoudig, maar de verbazing dat deze vraag überhaupt opkomt bij iemand welke in de (jeugd-) zorg werkt is natuurlijk groot !
Laat je gewoon testen, daar ga je niet dood van !

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er zijn uiteraard redenen om geen coronatest te willen doen. De standaard coronatest bestaat namelijk uit een gigantisch wattenstaafje in de neus. Er zijn mensen die daadwerkelijk een angststoornis hebben, waardoor ze geen dingen in de neus willen, want dan worden ze panisch.

Het gevolg daarvan is dat u in quarantaine mag (eigen keus). Gaat u op eigen keus in quarantaine, dan kan de werkgever verlofdagen afnemen of u op onbetaald verlof zetten. Echter, als de werkgever zegt dat u dan in quarantaine moet, dan is de werkgever verplicht door te betalen.

Maar nee, een test is niet verplicht en quarantaine ook niet.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Brahms schreef:
01 nov 2020 12:17
hebra98 schreef:
01 nov 2020 10:53
Heel eerlijk vind ik het schofterig om een normale vraag zo aan te vallen. Doe toch eens normaal.

De vraag is eenvoudig of je iets mag weigeren en wat daarvan de mogelijke gevolgen zijn.
De vraag is inderdaad eenvoudig, maar de verbazing dat deze vraag überhaupt opkomt bij iemand welke in de (jeugd-) zorg werkt is natuurlijk groot !
Laat je gewoon testen, daar ga je niet dood van !
>>
Jij kunt niet bepalen waarom deze vraag wordt gesteld. Vraag dan waarom TS liever geen test doet.
Dus reageer normaal en wees bewust dat niet iedereen moet volgen wat jij (of ik) vindt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Brahms »

hebra98 schreef:
01 nov 2020 12:21
Vraag dan waarom TS liever geen test doet
Tsja, waarom zou je je niet laten testen in zo'n verantwoorde functie. Dat lijkt me heel, heel normaal.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Brahms schreef:
01 nov 2020 12:46
hebra98 schreef:
01 nov 2020 12:21
Vraag dan waarom TS liever geen test doet
Tsja, waarom zou je je niet laten testen in zo'n verantwoorde functie. Dat lijkt me heel, heel normaal.
>>
Dan moet je DAT gewoon vragen zonder iemand af te branden en te veroordelen.
Terwijl je niet weet WAAROM de vraag gesteld wordt..

Stukje beschaving mag nog steeds worden gehanteerd, ongeacht wat iemand er van vindt.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door D34M0N »

hebra98 schreef:
01 nov 2020 10:53
Heel eerlijk vind ik het schofterig om een normale vraag zo aan te vallen. Doe toch eens normaal.

De vraag is eenvoudig of je iets mag weigeren en wat daarvan de mogelijke gevolgen zijn.
Iemand aanvallen puur en alleen omdat deze VRAAG gesteld wordt vind ik erg onpasselijk.

En dan blijft iedereen zich afvragen waarom leden niet meer terug komen? :roll: :roll:

De enige en goede vraag is, waarom TS liever niet deze test wil doen.
Er kunnen natuurlijk altijd redenen zijn dat TS dit liever niet doet, ongeacht de werkzaamheden die TS verricht.
Heel eerlijk vind ik het schofterig om asociaal gedrag steeds goed te praten en zo kinderachtig te zijn om reacties die jou niet zinnen te melden.

Als je het nieuws de afgelopen weken zou hebben gevolgd zou je weten hoe snel corona zich de laatste tijd weer verspreidt. De enige manier om dat tegen te gaan is door de richtlijnen goed te volgen. Inmiddels is er ook al een dode gevallen doordat er geen plek was bij ziekenhuizen: https://www.ad.nl/binnenland/man-78-uit ... ~adf2dfdc/

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

hebra98 schreef:
01 nov 2020 12:51
Brahms schreef:
01 nov 2020 12:46
hebra98 schreef:
01 nov 2020 12:21
Vraag dan waarom TS liever geen test doet
Tsja, waarom zou je je niet laten testen in zo'n verantwoorde functie. Dat lijkt me heel, heel normaal.
>>
Dan moet je DAT gewoon vragen zonder iemand af te branden en te veroordelen.
Terwijl je niet weet WAAROM de vraag gesteld wordt..

Stukje beschaving mag nog steeds worden gehanteerd, ongeacht wat iemand er van vindt.
Als iemand heel erg verbaasd is waarom iemand zo’n vraag stelt, is dat geen afbranden of veroordelen.

Stukje beschaving mag nog steeds worden gehanteerd, ongeacht wat u er van vindt.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het probleem is dus dat er niemand hier daadwerkelijk antwoord geeft op de vraag en vooral TS aanvalt, omdat deze om 1 of andere reden geen coronatest wil doen. Dan kun je ook eerst wachten op de reden dat iemand geen coronatest wil doen, voordat je iemand veroordeelt. Daar heeft Hebra in dit geval gewoon gelijk in. Er zijn namelijk gewoon redenen waarom je geen coronatest zou kunnen of zelfs mogen doen.

En Lady, er zijn wel degelijk veroordelende reacties voorbij gekomen.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kan mijn werkgever mij verplichten om corontest te doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
01 nov 2020 13:01
Er zijn namelijk gewoon redenen waarom je geen coronatest zou kunnen of zelfs mogen doen.
Oh, dat is nieuws voor me. Dus ben ik erg benieuwd welke redenen dit zijn.

Plaats reactie