LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

JoopGobes
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2020 14:28

Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door JoopGobes »

Ik heb gemerkt dat de internet snelheid is gethrolled, door KPN, om meer mensen snelheid te geven door hogere grbruik tijdens Corona. Dit is een offer die we allemaal moeten delen maar voor mij gevoel ook door KPN. Mijn vraag is: gaat KPN restitutie geven aan die mensen die voor een hoge snelheid betalen en al betaald hebben en nu een snelheid krijgen van 1/3 tot 1/2 van waar ze voor betalen.?
Laatst gewijzigd door Radar op 03 apr 2020 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, natuurlijk niet. Het moet werkelijk niet gekker worden.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Iedereen in Nederland heeft meer internetcapaciteit als wat werkelijk nodig is.
U zou het dus makkelijk moeten redden met iets minder. Hoe kwam u erachter dat u minder snelheid haalt en welke capaciteit denkt u nodig te hebben.
Mijn moeder heeft Ziggo 50Mb streamt soms op 2 tv's in fullhd of zelfs één in 4k. Ondertussen speelt ze met de telefoon een spelletje of doet ze nog een videochat.
En als ik langs kom met vriendin en kind zitten er nog 3 extra telefoons online.
Ook haar twee camera's gebruiken 24/7 veel bandbreedte. Alle video wordt bij Google in de cloud opgeslagen.

Daarnaast betaald u vast wegenbelasting, als u in de file staat en niet zo hard kunt rijden als wat is toegestaan vraagt u toch ook geen restitutie voor die uren die u niet door kon rijden.
Last thuiswerkers in deze corona crisis volop bandbreedte krijgen ten nadele van de thuisgebruikers, ik ben voor.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb niet de indruk dat de maximale internetsnelheid is afgeknepen. Wel merk ik dat de WiFi trager is, zowel doordat wij er zelf meer gebruik van maken als doordat de buren met bandbreedte gebruiken. Maar dat staat los van de internetverbinding.

Daarnaast zie ik ook dat diverse sites de toename in verkeer niet goed aankunnen. Die sites zijn dan dus wel trager en daardoor kan het lijken dat de internetverbinding trager is.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een provider aangeeft dat iemand een minimaal aantal Mb's krijgt. Net zo goed dat een wegbeheerder niet kan aangeven hoe hard u zeker kan rijden op de weg.

Tja, als meer mensen gebruik maken van het net kan het invloed hebben op de capaciteit. Als dat uw enige zorg is in deze tijd, dan mag u zich gelukkig prijzen.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Weet u dat zeker? Ik heb de gehele periode gewoon nog steeds 500/500 gehaald op de speedtest? Ik merk ook niet dat het trager is geworden.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als het echt afgeknepen is dan heb je recht op een vergoeding, maar je moet dat wel kunnen bewijzen.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ok, ik betaal voor mijn internet iets van 30 euro per maand. Hoeveel vergoeding kan ik krijgen als ik vandaag een uurtje trager internet heb?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
03 apr 2020 08:24
Ok, ik betaal voor mijn internet iets van 30 euro per maand. Hoeveel vergoeding kan ik krijgen als ik vandaag een uurtje trager internet heb?
Heel simpel. €30 per maand is €1,23 per dag. Dus €0,05122 per uur. U krijg wel iets, dus laten we zeggen dat u recht zou hebben op een financiële compensatie van 25%. Dan hebt u recht op 1,2 cent. Tenzij het gebruik u echt onmogelijk wordt gemaakt, dan kunt u die volle 5 cent terug krijgen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

JoopGobes schreef:
02 apr 2020 15:06
Ik heb gemerkt dat de internet snelheid is gethrolled, door KPN, om meer mensen snelheid te geven door hogere grbruik tijdens Corona. Dit is een offer die we allemaal moeten delen maar voor mij gevoel ook door KPN. Mijn vraag is: gaat KPN restitutie geven aan die mensen die voor een hoge snelheid betalen en al betaald hebben en nu een snelheid krijgen van 1/3 tot 1/2 van waar ze voor betalen.?
Je schrijft "ik heb gemerkt". Wat heb je getest? Wat zijn de feiten? En waar baseer je de Corona-relatie op?

Tot nu toe lees ik slechts aannames, maar geen enkel feit.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

NeoDutchio schreef:
03 apr 2020 08:44
witte angora schreef:
03 apr 2020 08:24
Ok, ik betaal voor mijn internet iets van 30 euro per maand. Hoeveel vergoeding kan ik krijgen als ik vandaag een uurtje trager internet heb?
Heel simpel. €30 per maand is €1,23 per dag. Dus €0,05122 per uur. U krijg wel iets, dus laten we zeggen dat u recht zou hebben op een financiële compensatie van 25%. Dan hebt u recht op 1,2 cent. Tenzij het gebruik u echt onmogelijk wordt gemaakt, dan kunt u die volle 5 cent terug krijgen.
Los dat KPN helemaal niet de snelheid beperkt door Corona. En bij overboeking je hele andere symtonen hebt dan iets minder snelheid, je kunt dan vrijwel niet meer internetten.

Maar welke wet stelt dat je recht hebt op een financiële compensatie bij een probleem wat 1 uur duurt? Volgens mij zijn alle abonnementen tot snelheden en garandeert de providers geen snelheid.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sylvesterb schreef:
03 apr 2020 08:49
NeoDutchio schreef:
03 apr 2020 08:44
witte angora schreef:
03 apr 2020 08:24
Ok, ik betaal voor mijn internet iets van 30 euro per maand. Hoeveel vergoeding kan ik krijgen als ik vandaag een uurtje trager internet heb?
Heel simpel. €30 per maand is €1,23 per dag. Dus €0,05122 per uur. U krijg wel iets, dus laten we zeggen dat u recht zou hebben op een financiële compensatie van 25%. Dan hebt u recht op 1,2 cent. Tenzij het gebruik u echt onmogelijk wordt gemaakt, dan kunt u die volle 5 cent terug krijgen.
Los dat KPN helemaal niet de snelheid beperkt door Corona. En bij overboeking je hele andere symtonen hebt dan iets minder snelheid, je kunt dan vrijwel niet meer internetten.

Maar welke wet stelt dat je recht hebt op een financiële compensatie bij een probleem wat 1 uur duurt? Volgens mij zijn alle abonnementen tot snelheden en garandeert de providers geen snelheid.
Het was maar een reactie op de ondertoon van WA. Ook al zou er een wet zijn, dan gaat het om peanuts. Bij stroomuitval krijg je de eerste 4 uur ook niets vergoed. Mijn berekening is puur om te laten zien dat je niet moeilijk moet doen om die stuiver die je wellicht teveel betaald als je een uurtje niet online kan.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Cro »

TS lijkt ook te vergeten dat consumenten lijnen standaard overboekt zijn, geen gegarandeerde minimale snelheid hebben, maar slechts een gespecificeerde maximale snelheid. door die overboeking is het vrij logisch dat de overall snelheid omlaag gaat wanneer er meer gebruik wordt gemaakt van het netwerk in zijn algemeenheid.

Doordat TS ook niet duidelijk uitlegt hoe hij getest heeft en wat de resultaten zijn verwacht ik eigenlijk niet dat TS "Gethrolled" wordt, maar dat TS zelf een beetje aan het trollen is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

NeoDutchio schreef:
03 apr 2020 09:00
Het was maar een reactie op de ondertoon van WA. Ook al zou er een wet zijn, dan gaat het om peanuts. Bij stroomuitval krijg je de eerste 4 uur ook niets vergoed. Mijn berekening is puur om te laten zien dat je niet moeilijk moet doen om die stuiver die je wellicht teveel betaald als je een uurtje niet online kan.
Duidelijk, maar kan je helaas uit ervaring vertellen dat er mensen zijn die voor een paar cent alsnog de klantenservice gaan bellen, omdat ze enkele lezen dat ze "recht" op iets hebben. Echter is er geen recht op compensatie bij een lagere snelheid, enkel bij compleet uitval:

https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... g-storing/

Zolang TS niet aangeeft hoe hij de snelheid heeft gemeten kun je weinig stellen, echter weet ik (ook uit ervaring) dat het verlagen van de snelheden een enorme operatie is voor KPN en dat dit weken zou duren om door te voeren.

Los daarvan is er technische geen enkele noodzaak, ondanks alle thuiswerkers is er voldoende ruimte op het netwerk. De gratis versie van Call of Duty had meer impact op de AMX dan het thuiswerken.

Bij overboeking krijg je niet enkel minder snelheid veelal is je verbinding gewoon totaal onbruikbaar door de hoge latency die je krijgt. Het is een misverstand dat bij overboeking iedereen wat minder krijgt, dat zou enkel kunnen met DPI maar dat wordt door KPN niet gebruikt op hun DSL netwerk.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
03 apr 2020 09:00
sylvesterb schreef:
03 apr 2020 08:49
NeoDutchio schreef:
03 apr 2020 08:44


Heel simpel. €30 per maand is €1,23 per dag. Dus €0,05122 per uur. U krijg wel iets, dus laten we zeggen dat u recht zou hebben op een financiële compensatie van 25%. Dan hebt u recht op 1,2 cent. Tenzij het gebruik u echt onmogelijk wordt gemaakt, dan kunt u die volle 5 cent terug krijgen.
Los dat KPN helemaal niet de snelheid beperkt door Corona. En bij overboeking je hele andere symtonen hebt dan iets minder snelheid, je kunt dan vrijwel niet meer internetten.

Maar welke wet stelt dat je recht hebt op een financiële compensatie bij een probleem wat 1 uur duurt? Volgens mij zijn alle abonnementen tot snelheden en garandeert de providers geen snelheid.
Het was maar een reactie op de ondertoon van WA. Ook al zou er een wet zijn, dan gaat het om peanuts.
Juist. En dat is dus exact wat ik bedoel, vooral als reactie op Alfa. Soms moet je dingen gewoon laten voor wat het is. Al is het maar voor je gemoedsrust. Want de uren dat je je druk maakt om die peanuts zijn eigenlijk ook al verloren uren. En die verloren uren zijn niet in geld uit te drukken, noch staat er een vergoeding tegenover.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door scontra »

JoopGobes schreef:
02 apr 2020 15:06
Ik heb gemerkt dat de internet snelheid is gethrolled, door KPN,

Dit is een offer die we allemaal moeten delen
Beste Joop,

Naar mijn gevoel bent u zelf flink aan het trollen en begrijpt u echt d..d...........d waarom u iets aan snelheid inlevert, al merk ik daar, als KPN glasvezel klant, helemaal niets van !

U wil wel, net als wij allemaal , een offer brengen, maar dat offer moet wel gelijk geldelijk gecompenseerd worden en dat terwijl de provider veel meer inspanning levert om iedere klant het best mogelijke te bieden in deze omstandigheden.

Snel overstappen naar Ziggo en pas dan kunt hier een echt probleem aandragen :mrgreen:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het zoveelste Corona onzintopic. Eerst was het vitamine C, nu iets met internetsnelheden. Laten we alsjeblieft bij de feiten blijven.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik weet wel dat bepaalde content-providers, zoals Netflix en Disney+, op verzoek van de EU de uitzendkwaliteit wat verlaagd hebben, om zo de lagere bandbreedte in sommige EU regio's te ontzien. Maar dat KPN dit zou doen, zou haaks staan op deze uitspraken van ze.

Johan-17
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 sep 2017 19:14

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Johan-17 »

Internetsnelheid is dezer dagen wel degelijk trager. Ik heb Ziggo en heb er ook last van. Het gaat me helemaal niet om vergoeding maar het is wel degelijk vervelend. Valt zelfs nu en dan helemaal uit.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Lagere internetsnelheid: komt er restitutie?

Ongelezen bericht door Cro »

Johan-17 schreef:
03 apr 2020 14:43
Internetsnelheid is dezer dagen wel degelijk trager. Ik heb Ziggo en heb er ook last van. Het gaat me helemaal niet om vergoeding maar het is wel degelijk vervelend. Valt zelfs nu en dan helemaal uit.
Dat de snelheid lager is, is zeer begrijpelijk. Dat hoeft echter niet te betekenen dat er actief geknepen wordt.

Een consumentenlijn kan bijvoorbeeld best een overboeking hebben van 20. Dat betekend dat stel dat jij en 19 andere huishoudens in de straat allemaal een 100mbit aansluiting hebben de provider voor die 20 huishouders in totaal 100mbit gereserveerd heeft, of te wel 5mbit per huishouden. Normaliter geen probleem, nu echter mensen meer thuis zijn en zich moeten vermaken op andere wijze dan normaal, zal er vaak meer gebruik worden gemaakt van Internet. En dus kan het goed zijn dat je dat als consument werkt.

Gesloten