LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loonheffingskorting dubbel berekend, terugbetalen?

anno2021
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2021 22:23

Loonheffingskorting dubbel berekend, terugbetalen?

Ongelezen bericht door anno2021 »

Hallo, wie kan mij vertellen of mijn berekening juist is.

Ik heb twee werkgevers. Tot mijn verbazing is er bij beide werkgevers loonheffingskorting toegepast.

Bruto Loon waar ik de minste uren heb is 9000 per jaar. Per maand ontvang ik +- 750 netto.

Ik heb dus geen belasting afgedragen dit hoort +-37% te zijn lees ik.

750-37%= 472
Verschil : +- 277
277 x 12 = €3.324

Betekend het serieus dat ik €3.324 moet terug betalen?

Help
Laatst gewijzigd door Radar op 03 feb 2021 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Loonheffingskorting dubbel berekend, terugbetalen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat zit er wel in. Bij de beste werkgevers moet je daarom ook een formulier invullen waarop je aangeeft of je wel of geen loonheffingskorting wilt laten toepassen.

Maar een en ander zie je snel genoeg als je straks je belastingaangifte invult.

SSilver
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2019 13:35

Re: Loonheffingskorting dubbel berekend, terugbetalen?

Ongelezen bericht door SSilver »

Dat is afhankelijk van hoe hoog je andere loon is. Als je 2 relatief kleine lonen heb zou het verschil aanmerkelijk minder groot kunnen zijn.

Loonheffingskorting kun je aanzetten zodat een werkgever alvast rekening kan houden met bijvoorbeeld heffingskortingen waar je recht op hebt. Stel jouw totale heffingskortingen zijn hoger dan dat je belasting betaald over loon 1, omdat loon 1 ook niet zo hoog is, dan zal je nog een deel van je kortingen kunnen gebruiken op je 2de inkomen en is het totale verschil dus kleiner.

Anders komt jouw berekening grof weg waarschijnlijk wel in de buurt van wat je moet betalen waarschijnlijk. Wij kunnen natuurlijk niet checken waar je de cijfers van je loonstrookje heb gepakt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Loonheffingskorting dubbel berekend, terugbetalen?

Ongelezen bericht door kokka »

ja als je 9000 bruto verdient, en je krijgt 750 euro netto per maand, dan gaat er ergens iets niet goed.
Volgens mij hebben ze dan niet alleen maar geen loonheffingskorting toegepast, ze hebben helemaal geen loonheffing gedaan.
in principe is er niks aan de hand en zal het bij je aangifte weer recht getrokken worden.
ik denk dat het wel tijd wordt om eens aan je baas te vragen waarom zij geen belasting inhouden op jouw loon.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Loonheffingskorting dubbel berekend, terugbetalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het teveel krijg je straks terug met de belastingsaangifte.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Loonheffingskorting dubbel berekend, terugbetalen?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

alfatrion schreef:
03 feb 2021 13:05
Het teveel krijg je straks terug met de belastingsaangifte.
Of betaal je bij :o

SSilver
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2019 13:35

Re: Loonheffingskorting dubbel berekend, terugbetalen?

Ongelezen bericht door SSilver »

kokka schreef:
03 feb 2021 13:01
ja als je 9000 bruto verdient, en je krijgt 750 euro netto per maand, dan gaat er ergens iets niet goed.
Volgens mij hebben ze dan niet alleen maar geen loonheffingskorting toegepast, ze hebben helemaal geen loonheffing gedaan.
in principe is er niks aan de hand en zal het bij je aangifte weer recht getrokken worden.
ik denk dat het wel tijd wordt om eens aan je baas te vragen waarom zij geen belasting inhouden op jouw loon.
Ik denk dat het hier om afgeronden getallen gaat die nog een beetje vertekenen. Maar dat er vrijwel geen belasting betaald wordt klopt tot op zekere hoogte wel. Men gaat ervanuit dat dit enig inkomen is:
Het totale bedrag bedrag dat je betaalt aan belasting is 9000*0,3735= 3361,5.
De algemene heffingskorting is al 2.711 euro in 2020 en je zult nog recht hebben (een deel van de) arbeidskorting. Ik verwacht dus dat heffingskortingen in dit geval vrijwel alle belastingen/premies laten wegvallen.

Het zou kunnen dat er nog een paar procent over blijft, maar dat dat weg is gevallen door de afgeronden getallen uit het voorbeeld.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Loonheffingskorting dubbel berekend, terugbetalen?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Bij een bruto loon van € 750,- per maand is de inhouding loonbelasting (witte maandtabel) € 6,42 Dit is dus te verwaarlozen.
Bij het dubbele is het € 92,08 Dus volg een navordering van 12 x € 85,56

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Loonheffingskorting dubbel berekend, terugbetalen?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Voor 2020 is er niets meer te regelen. Wachten op de aangifte en dan eventueel een betalingsregeling treffen met de belastingdienst. Desnoods de aangifte invullen en afhankelijk van de aanslag uitstel vragen tot september en in de tussentijd het geld van de aanslag bij elkaar sparen.
Voor 2021 zou ik in ieder geval de algemene heffingskorting bij het laagste inkomen stopzetten.

Hebt u al gekeken bij de toeslagen of de 2 inkomens samen daar geen gevolgen hebben?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonheffingskorting dubbel berekend, terugbetalen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jantje7 schreef:
03 feb 2021 15:54
Bij een bruto loon van € 750,- per maand is de inhouding loonbelasting (witte maandtabel) € 6,42 Dit is dus te verwaarlozen.
Bij het dubbele is het € 92,08 Dus volg een navordering van 12 x € 85,56
De Ts heeft daarnaast nog een inkomen met een hoger loon, waar hij dus ook de loonheffingskortingen verbruikt. Dus over die € 9.000 moet hij gewoon belasting betalen. En dat is € 288,67 per maand, volgens de tabel. Afhankelijk van de hoogte van het andere inkomen heeft hij nog wel recht op wat arbeidskorting.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Loonheffingskorting dubbel berekend, terugbetalen?

Ongelezen bericht door henk51 »

Over ongeveer 26 dagen weet je het.Dan is aangifte IB 2020 bekend.
In het vervolg goed opletten dat bij hoogste inkomen LH ja is aangekruist en bij de lagere nee.
Je kan een iets ruime berekening maken door op google te zoeken naar bruto netto inkomen berekenen.
Je vult als inkomen in het bruto totaal van allebei de inkomens(zet dan LH korting op ja) daar komt een netto bedrag uit. Daarvan trekje de ontvangen netto salarissen af en krijg je een vrij nauwkeurig resultaat

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Loonheffingskorting dubbel berekend, terugbetalen?

Ongelezen bericht door joep873 »

Lady1234 schreef:
03 feb 2021 16:37
De Ts heeft daarnaast nog een inkomen met een hoger loon, waar hij dus ook de loonheffingskortingen verbruikt. Dus over die € 9.000 moet hij gewoon belasting betalen. En dat is € 288,67 per maand, volgens de tabel.
Het definitieve IB-bedrag wordt berekend over de twee inkomens samen, dus het hangt er maar helemaal vanaf wat de TS in zijn andere baan verdient. Als het andere salaris vergelijkbaar is zal de bijbetaling rond die 12 x € 85,56 liggen, als die andere baan een topsalaris heeft wordt de 9000 met een nog hoger percentage dan 37% belast.

Gesloten