LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

sake1987

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door sake1987 »

Een bordje met aankondiging prive terrein mag ook i.p.v haag of hek .

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik weet niet eens of de grond voor mijn woonhuis als voortuin bestempeld kan worden. De oprit is in ieder geval 67 meter kort, aan de zijkant van het huis. Schuin tegenover het kantoor, dat dan weer wel.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
21 jan 2021 12:09
Verbazingwekkend genoeg heeft alfa in juridische zin kennelijk wel gelijk:

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic. ... de%20grond.

Het is natuurlijk maar zeer de vraag of het zover komt dat iemand na 20.30 uur in zijn geasfalteerde voortuintje op een bankje zit en een Boa kom langs om te constateren dat hij een misdrijf (!) pleegt met als gevolg 95 euro boete.
Maar een voortuin is geen weg.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je er met een auto kan komen is het een openbaar terrein.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
21 jan 2021 13:56
Als je er met een auto kan komen is het een openbaar terrein.
Als ik maar genoeg gas geef, dan kom ik met mijn auto ook tot in de woonkamer bij de mensen die aan de overkant wonen, is dat ook openbaar terrein dan?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
21 jan 2021 12:09
Verbazingwekkend genoeg heeft alfa in juridische zin kennelijk wel gelijk:

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic. ... de%20grond.
Wel met het latere, genuanceerdere statement, niet met het eerste, generieke statement. Even om misverstanden te voorkomen :wink:

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
21 jan 2021 13:56
Als je er met een auto kan komen is het een openbaar terrein.
Dat stelt degene die die vraag beantwoorde, inderdaad. Maar ik vraag me af waar die conclusie ("met de auto") op gebaseerd is. De Wegenverkeerswet zegt:
b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;
De beantwoorder gaat er vervolgens vanuit dat "openbaar verkeer" betekent "met de auto". Dat blijkt echter niet uit de definities of de tekst van de Wegenverkeerswet of de Wegenwet. Kijkend naar de gangbare definities van de term "verkeer", hoeft dat helemaal geen gemotoriseerd verkeer te zijn, maar betreft dat ook voetgangers en fietsers.

Ik neig naar een bredere uitleg dan deze agent geeft. Wat mij betreft is een voortuin (want daar ging deze casus over) óók openbaar terrein als de voortuin zonder belemmering toegankelijk is en niet voorzien is van bordjes als "verboden toegang" of "eigen terrein".

Maar goed, als ik de beschikbare informatie over de avondklok lees, dan wordt er helemaal niet gesproken over "het niet openbaar terrein bevinden" of iets dergelijks, maar wordt er simpelweg gesproken over "binnen blijven", "niet naar buiten gaan" en "niet de straat op gaan". Ik ben dus wel benieuwd naar de meer concrete omschrijvingen die ongetwijfeld nog gaan komen.

Al is deze hele discussie feitelijk een non-discussie: het gaat niet om de letter, maar om de geest van de avondklok: houd je eraan, ten bate van jezelf en de maatschappij.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door moederslink »

Iedereen mag gewoon in zijn uppie in zijn eigen voortuin zitten , op een ligstoel, in de storm, de regen en in de sneeuw en de voetjes in een zwembadje :lol:

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
21 jan 2021 14:32
Ik neig naar een bredere uitleg dan deze agent geeft. Wat mij betreft is een voortuin (want daar ging deze casus over) óók openbaar terrein als de voortuin zonder belemmering toegankelijk is en niet voorzien is van bordjes als "verboden toegang" of "eigen terrein".
Als ik puur mijn verstand laat spreken, dan is er sprake van een voortuin, zodra er een duidelijke erfgrens is. Afgebakend door schutting , haag of tuinhek bijvoorbeeld.
En dan maakt het niet uit dat er een gat die die afbakening zit, voor het pad naar de voordeur.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens, dat zegt mijn gevoel ook. Zelfs als het verschil alleen maar zichtbaar is door de sierbestrating, en er geen enkele fysieke afbakening is, ben ik zelf genegen om te denken "dit is mijn grond en zéker niet openbaar". Maar juridisch ligt dat toch echt behoorlijk anders: vrij toegankelijk = openbaar, plat gezegd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Jablan »

Eh ... nee. Bepalend is het eigendom. Via de afdeling Verhaal van een zorgverzekeraar ontdekt: iemand valt in de voortuin van een huis over een scheve tegel, moet worden opgenomen, de eigenaar van de voortuin krijgt de rekening. Voor deze casus: mag je worden beboet als je tijdens een avondklok in je voortuin graaft of staat, is het antwoord ja, want er is al vergelijkingsmateriaal, waar de politie een feest in een particuliere woning heeft beëindigd en de hoofdbewoner een boete kreeg. Voor deze handhaving eindigt het toezicht niet bij de openbare ruimte.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jablan schreef:
21 jan 2021 17:10
Eh ... nee. Bepalend is het eigendom. Via de afdeling Verhaal van een zorgverzekeraar ontdekt: iemand valt in de voortuin van een huis over een scheve tegel, moet worden opgenomen, de eigenaar van de voortuin krijgt de rekening. Voor deze casus: mag je worden beboet als je tijdens een avondklok in je voortuin graaft of staat, is het antwoord ja, want er is al vergelijkingsmateriaal, waar de politie een feest in een particuliere woning heeft beëindigd en de hoofdbewoner een boete kreeg. Voor deze handhaving eindigt het toezicht niet bij de openbare ruimte.
Maar wat is dan precies het strafbare feit geweest? Was het omdat feesten illegaal is, of omdat de mensen met teveel te dicht op elkaar zitten?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Jablan »

Was in Den Haag, dacht allebei. Vast en zeker bij omroep West terug te vinden ;)

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jablan schreef:
21 jan 2021 17:30
Was in Den Haag, dacht allebei. Vast en zeker bij omroep West terug te vinden ;)
Als je in je eentje een feestje viert zal je geen boete krijgen. De reden van de boete binnen is schijnbaar dus het overtreden van teveel mensen bij elkaar. Maar dat staat los van alleen gaan staan in je voortuin.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Jablan »

Het gaat om overtredingen van de tijdeijke maatregelen en jij kan er vast de grondslag voor de boetes bij vinden ;-)

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jablan schreef:
21 jan 2021 18:45
Het gaat om overtredingen van de tijdeijke maatregelen en jij kan er vast de grondslag voor de boetes bij vinden ;-)
Het binnen feesten met een grote groep is inderdaad verboden. Maar in je eentje in de voortuin zitten is nog maar de vraag. Maar omdat de politie binnen optreed tegen een groep wil niet zeggen dat ze optreden tegen een individu op eigen terrein.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door alfatrion »

De kans dat je beboet wordt als de agent of boa kan zien dat je alleen in je eigen voortuin zit acht ik ook bijzonder klein. Dat gaat namelijk voorbij aan het doel en kan ook het draagvlak voor deze maatregel aantasten. Als je daarin tegen een feestje geeft in je voortuin...

Je voortuin is geen openbare weg, want het is geen weg. Openbare ruimte is een breder begrip. Cafe's, winkels en de bioscoop vallen hier ook onder. Immers, het publiek mag er komen.
Moneyman schreef:
21 jan 2021 14:14
Wel met het latere, genuanceerdere statement, niet met het eerste, generieke statement. Even om misverstanden te voorkomen :wink:
In mijn eerste bericht ben ik te abstract. Ik ging uit van voortuinen waarin je gewoon kan komen, geen bordjes staan, ect.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Revoked »

Mijn tuin is dus geen openbaar iets. Omheind, twee hekken en op twee zijdes afgebakend met een sloot. Verder zie ik de fraaie Beamers van Die Polizei vaker voorbij scheuren dan de Hollandse Popo..

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is bijna een burcht. Je mist alleen nog een ophaalbrug. ;)

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

witte angora schreef:
21 jan 2021 12:09
Verbazingwekkend genoeg heeft alfa in juridische zin kennelijk wel gelijk:

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic. ... de%20grond.

Het is natuurlijk maar zeer de vraag of het zover komt dat iemand na 20.30 uur in zijn geasfalteerde voortuintje op een bankje zit en een Boa kom langs om te constateren dat hij een misdrijf (!) pleegt met als gevolg 95 euro boete.
In het artikel 4 staat dat de weg niet openbaar is als
... duidelijk ter plaatse is kenbaar gemaakt, dat de weg slechts ter bede voor een ieder toegankelijk is.
Dit kenbaar maken kan geschieden door het stellen van opschriften als: eigen weg, particuliere weg, private weg en soortgelijke, of door andere kenteekenen.

Ik meen dat die "andere kenteekenen" kunnen bestaan uit het herkenbaar zijn als prive bestrating/oprit. Of een hek, ook al staat dat open.
Als je 30 jaar achtereen nooit iemand van je erf (die weg, zonder privé "kenteekenen") gestuurd hebt zou hij openbaar zijn.

Dan rijst de vraag wie na 30 jaar de zeggenschap heeft over die zogenaamd "openbare" weg als hij volgens kadaster bij je perceel hoort.

Gesloten