LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

HFMREULING
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 okt 2017 16:19
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door HFMREULING »

Gaan de opsporingsambtenaren hun macht niet misbruiken, als iemand zich op privé terrein in de voortuin bevindt, tijdens de avondklok???? Moet dat niet voorkomen worden?

J. Deltoer
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Het opsporingsapparaat in Nederland heeft helemaal niets te doen en de ambtenaren vervelen zich stierlijk. Logisch dat dan de grenzen van de regels rondom de avondklok worden opgezocht om tenminste nog iets te doen te hebben en dus burgers in hun voortuin worden beboet. Mocht u dat overkomen adviseer ik u tot de hoge raad te procederen.

witte angora
Berichten: 30791
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij is de angst weer eens groter dan de feiten. Boa's lopen echt niet de hele avond en nacht door de straten, op zoek naar die ene vermaledijde die het waagt zijn neus buiten de deur te steken.

Waar het om gaat is het aantal contacten te beperken. Als je gewoon in je voortuin zit, zie ik het probleem niet, behalve dat het koud en donker is. Maar goed, ieder zijn plezier. Je kunt ook in de achtertuin gaan zitten.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door alfatrion »

De voortuin is openbare ruimte.

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Hommer »

alfatrion schreef:
21 jan 2021 05:51
De voortuin is openbare ruimte.
Juridisch gelijk. Maar denkt u echt dat het daarmee strafbaar is om zich op de eigen voortuin of inrit te begeven tussen 2030 en 0430?

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
21 jan 2021 05:51
De voortuin is openbare ruimte.
Daar reken ik mijn voortuintje in ieder geval niet onder.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe ver moeten de gedachten gaan? ‘S avonds laat alvast de kliko buiten zetten, onderweg met de hond met een andere hondenbezitter praten, de buurvrouw die een pakje bij je komt ophalen.
Zoals Robert Long het al eens zong: Heb je angst voor morgen, dan moet je vandaag gaan hangen.

Er moet nog een hoop besproken worden omtrent de avondklok, maar om je nu al zorgen te gaan maken wat zou kunnen gebeuren is leven in angst. Ik zie wel wat er gebeurd. En mocht het mis gaan zijn er altijd oplossingen om het aan te kaarten.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

16again schreef:
21 jan 2021 07:34
alfatrion schreef:
21 jan 2021 05:51
De voortuin is openbare ruimte.
Daar reken ik mijn voortuintje in ieder geval niet onder.

Ik ook niet , is toch echt mijn eigen eigendom en terrein en bij de buren rookruimte opdat niet binnen roken. Balkon precies hetzelfde.
Achtertuin zelfde, ook mij eigendom en eigen terrein.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door sjohie »

HFMREULING schreef:
21 jan 2021 00:45
Gaan de opsporingsambtenaren hun macht niet misbruiken, als iemand zich op privé terrein in de voortuin bevindt, tijdens de avondklok???? Moet dat niet voorkomen worden?
Als u dit heeft overgehouden uit de persco, is het niet best. Wat er moet voorkomen worden, is dat die Engelse en Zuid-Afrikaanse varianten, ons met de finish in zicht, nog even doen struikelen over een 3e golf.

Maar goed, gaat u lekker in het koude donker in uw voortuin zitten wachten op een handhaver, en ga lekker in discussie als die zich aandient. Het is er lekker weer voor, zal ik maar zeggen.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
21 jan 2021 08:31
..... met de finish in zicht...
Is die finish werkelijk in zicht, of is dat wensdenken?
Veel hangt af van de vraag , of het vaccin beschermt tegen nieuwe varianten.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
21 jan 2021 05:51
De voortuin is openbare ruimte.
Dat kan je niet zo stellen. Of een tuin openbare ruimte is, hangt volledig van de omstandigheden ter plaatse af. Een afgesloten tuin is geen openbare ruimte, in tegenstelling tot de tuin waar je zo binnen kunt lopen.

Methusalah
Berichten: 1169
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door Methusalah »

Man, hoe kom je er bij? Je snapt toch wel het doel van de avondklok? Dus als heel Nederland s'avonds in hun eigen voortuin staat, is nog steeds dat doel behaald, zo min mogelijk contact tussen mensen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
21 jan 2021 08:37
sjohie schreef:
21 jan 2021 08:31
..... met de finish in zicht...
Is die finish werkelijk in zicht, of is dat wensdenken?
Veel hangt af van de vraag , of het vaccin beschermt tegen nieuwe varianten.
Dat laatste is niet zwart/wit, zoals je ook ziet aan die verschillende percentages. Gelukkig is zo'n nieuwe type mRNA vaccins in ~6 weken aan te passen, aldus Pfizer. En het werkt wel tegen de VK variant, maar mogelijk niet de ZA variant, omdat daarin dat spike eiwit, de vector waar dat stukje mNA van is, wat meer is veranderd dan in de VK variant.

Zo'm mRNA vaccin is in essentie een envelopje van vetbolletjes met een klein stukje mRNA erfelijk materiaal er in. Als ze dat laatste aanpassen aan de nieuw gevonden (ik meen nucleïden) aan dat spike eiwit van de Zuid-Afrika variant, is het weer bij de tijd.

Overigens is dat in ~6 weken kunnen aanpassen, wel het resultaat van 25+ jaar fundamenteel onderzoek, oa naar de vorm en sterkte van de envelop, en de juiste brievenbus vinden in het menselijk afweersysteem.

Het geluk zo je wilt, bij dit wereldwijde ongeluk, is dat die mRNA techniek al zover in ontwikkeling was, dat ze er zo snel mee aan de gang konden. Van de traditionele vaccins, dus met dood of inactief gemaakte virusdeeltjes, is er nog niet één klaar voor distributie.

witte angora
Berichten: 30791
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk toch niet dat Jan en alleman in andermans voortuin op de aanwezige tuinstoelen mogen gaan zitten omdat het een openbare ruimte is.... ;)

Een voortuin is in zoverre openbaar dat mensen van buiten bij de voordeur moeten kunnen komen, hetzij om aan te bellen, hetzij om iets in de brievenbus te deponeren. Maar als iemand aan komt bellen en je doet open, is er sowieso contact. Dan is het lood om oud ijzer of je al in je voortuin staat.

Maar verder heeft een ander niks in je voortuin te zoeken, dus de openbaarheid is maar beperkt.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
21 jan 2021 09:53
Gelukkig is zo'n nieuwe type mRNA vaccins in ~6 weken aan te passen, aldus Pfizer.
Maar natuurlijk niet voor de vaccins die al op de plank liggen. Dit vereist een complete herstart van de productie

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door sylvesterb »

HFMREULING schreef:
21 jan 2021 00:45
Gaan de opsporingsambtenaren hun macht niet misbruiken, als iemand zich op privé terrein in de voortuin bevindt, tijdens de avondklok???? Moet dat niet voorkomen worden?
Nee dat hoeft niet voorkomen te worden! En het is geen macht misbruiken maar gewoon de regels naleven. Wat mij betreft mogen de boetes hiervoor ook weer extreem omhoog. Door de mensen die zich niet aan de regels houden, feestjes geven wordt het probleem enkel groter.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hommer schreef:
21 jan 2021 06:30
alfatrion schreef:
21 jan 2021 05:51
De voortuin is openbare ruimte.
Juridisch gelijk. Maar denkt u echt dat het daarmee strafbaar is om zich op de eigen voortuin of inrit te begeven tussen 2030 en 0430?
Ja, dat zie ook met betaald parkeren. Dat de grond van jou is betekent niet dat je geen kaartje moet kopen. Als je niet wilt dat het tot de openbare ruimte behoort dan moet je voor zorgen dat er een hek om heen staat.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als ik ga wandelen mag ik dus gewoon door de tuinen lopen waar geen hekje om heen zit . :shock:

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
21 jan 2021 11:38
Hommer schreef:
21 jan 2021 06:30
alfatrion schreef:
21 jan 2021 05:51
De voortuin is openbare ruimte.
Juridisch gelijk. Maar denkt u echt dat het daarmee strafbaar is om zich op de eigen voortuin of inrit te begeven tussen 2030 en 0430?
Ja, dat zie ook met betaald parkeren. Dat de grond van jou is betekent niet dat je geen kaartje moet kopen. Als je niet wilt dat het tot de openbare ruimte behoort dan moet je voor zorgen dat er een hek om heen staat.
Die mag u even uitleggen. In een betaald parkeerzone moet je ook een kaartje kopen als je op je eigen oprit staat? Dus niet op een parkeervak op de openbare weg?
Wikipedia:
Openbare ruimte is de gemeenschappelijke fysieke ruimte die leden van een samenleving hebben, inclusief de daarop betrekking hebbende mentale en sociale ruimte.
Er is niets gemeenschappelijks aan mijn voortuin met andere leden van de samenleving. Dat iedereen andermans grond mag betreden als er geen waarschuwing staat wil niet zeggen dat het ook openbaar terrein is.

witte angora
Berichten: 30791
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door witte angora »

Verbazingwekkend genoeg heeft alfa in juridische zin kennelijk wel gelijk:

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic. ... de%20grond.

Het is natuurlijk maar zeer de vraag of het zover komt dat iemand na 20.30 uur in zijn geasfalteerde voortuintje op een bankje zit en een Boa kom langs om te constateren dat hij een misdrijf (!) pleegt met als gevolg 95 euro boete.

Gesloten