LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door kokka »

Vanmorgen in het nieuws: MKB Nederland roept het Kabinet op om belastingschuld voor ondernemers kwijt te schelden, Dit komt er dus in het Kort op neer dat er van de belastingbetaler wordt gevraagd om de schuld van de ondernemers te betalen. dit zagen we bij de vorige crisis ook. bouwbedrijven moesten massaal worden gered om daarna, toen de markt weer aantrok, doodleuk de prijzen te verhogen omdat er meer vraag als aanbod was.
Ik heb hier gemixte gevoelens bij, het is ook in het belang dat ondernemers niet allemaal kapot gaan, maar moeten we dat dan maar gewoon met de samenleving ophoesten. Kan het niet met een renteloze lening bijvoorbeeld.
Ik ben reuze benieuwd hoe de leden van dit forum daar over denken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik vind het voor het kleinbedrijf wel een optie, daar zitten de grootste risico's voor levensontwrichtende faillissementen. Maar voor je het weet zorgt dit qua belastingen en de verwerking ervan, voor een clusterfcuk waarbij de huidige toeslagenaffaire, een boze mail over de contributie van de carnavalsvereniging is. Dus organisatorisch ben ik er wel huiverig voor. En ik zou dan ook wel iets van een hogere omzetbelasting in de toekomst willen zien, om dit deels ook uit die branches weer aan te zuiveren.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door kokka »

Ik denk dat ik er zelf eerder voorstander van zou zijn om de ondernemer renteloos uitstel van betaling te geven. hij kan dan zodra de markt weer aantrekt zijn tarieven iets omhoog doen om de grote achterstand in te lopen. dan betaalt de consument nog steeds de rekening, maar dan kan je er als consument zelf voor kiezen of je wel of niet de hogere prijs wil betalen. Marktwerking zal vervolgens de ondernemers dwingen om de prijzen niet te ver te verhogen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik zie in de oproep meer een poging om de aandacht op de situatie in het MKB te vestigen. Inmiddels heeft de Staat der Nederlanden tegen de 60 miljard euro extra geleend voor allerhande steunmaatregelen, op zich kan dit er nog bij.

Er wordt steeds breder gerekend met het verlengen van alle maatregelen tot Pasen (begin april) en dat is voldoende reden om het steunpakket voor ondernemers te verbeteren, er staan er teveel op omvallen.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door Cro »

In de basis zeg ik nee, dit hoort door de ondernemer opgelost te worden. Geef mogelijkheden tot bijvoorbeeld afbetalingsregelingen, maar kwijtschelden? Nee, dat zou alleen moeten gebeuren in zeer specifieke omstandigheden.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:
08 feb 2021 09:23
Vanmorgen in het nieuws: MKB Nederland roept het Kabinet op om belastingschuld voor ondernemers kwijt te schelden
In hoeverre is dit voor de buhne? "Kijk eens ondernemers, hoe goed we als ondernemersorganisatie bezig zijn voor jullie."

Meeste belastingen zijn gerelateerd aan omzet/winst, en dus al lager. En er zijn al allerlei regelingen. Waarom dit nu weer?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door Jablan »

Veel leden van MKB-Nederland kunnen alleen op de TOZO terugvallen, teren in op hun vermogen of hebben extra krediet bij hun bank opgenomen.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zeg 'doen we'. De regering heeft die mensen zelf de schulden ingedrukt door ze te verbieden hun werk uit te voeren en daarvoor niet de kosten te willen dekken.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
08 feb 2021 10:03
Ik zeg 'doen we'. De regering heeft die mensen zelf de schulden ingedrukt door ze te verbieden hun werk uit te voeren en daarvoor niet de kosten te willen dekken.
Dat is natuurlijk veel te algemeen, het gros van de MKB bedrijven zal immers helemaal niet gesloten zijn. Daarnaast zullen ondernemingen die gesloten zijn al veel minder tot misschien wel geen belasting in specifieke gevallen hoeven te betalen omdat ze geen omzet draaien.

Nee, ik ben er geen fan van om zaken die minimaal deels onder ondernemersrisico vallen massaal op de samenleving af te wentelen. Als dat al zou moeten gebeuren dan met zeer strenge regelingen, waarbij alleen ondernemers die uitzonderlijk zwaar getroffen zijn daar gebruik van kunnen maken.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door BL2 »

Ondernemen is gewoon risico nemen, en belasting betalen hoort daar gewoon bij, net als elke andere Nederlander dat doet.
Zou toch wat bizar zijn dat je naast je eigen belasting ook die van het danscafe om de hoek moet betalen......

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een soepele, bijna renteloze lening en aflossing lijkt me voldoende.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
08 feb 2021 11:01
Een soepele, bijna renteloze lening en aflossing lijkt me voldoende.
Niet alleen voldoende, zelfs zeer wenselijk wat mij betreft. Biedt wél de hulp die nodig is, maar zónder de last op de verkeerde plekken te leggen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door kokka »

Eigenlijk zou deze hele kwestie ook doorgerekend moeten worden door het CBS, Mijn gevoel gaat ook tegen het op de burgers afwentelen van belastingschulden van ondernemers. Maar het zou wel duidelijk moeten worden wat uiteindelijk goedkoper is voor de samenleving.
Als een ondernemer over de kop gaat, dan komen er ook extra kosten op de schouders van de belastingbetaler.
dus om te voorkomen dat een ondernemer failliet gaat is hulp wel geboden. een renteloze lening lijkt mij inderdaad ook eerlijk. eerlijk voor de ondernemer maar ook zeker eerlijk voor de gewone burger.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door criticus2 »

zonder hulp gaan veel mn kleinere ondernemers wellicht failliet. dan staan hun werknemers dus op straat, die krijgen dan een uitkering... wordt door diezelfde belastingbetaler betaald... Dan kan je er als overheid beter voor zorgen dat die bedrijven niet failliet gaan, en dat hun werknemers meer koopkracht houden etc... per saldo beter voor de economie. lijkt mij slimmer ipv kortzichtig te denken dat het alleen maar probleem van die ondernemer zou moeten zijn...probleem ondernemer is gelijk probleem werknemers, en dus gelijk ook probleem van de nog wel werkende medelanders...

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Cro schreef:
08 feb 2021 10:15
Dat is natuurlijk veel te algemeen, het gros van de MKB bedrijven zal immers helemaal niet gesloten zijn. Daarnaast zullen ondernemingen die gesloten zijn al veel minder tot misschien wel geen belasting in specifieke gevallen hoeven te betalen omdat ze geen omzet draaien.

Nee, ik ben er geen fan van om zaken die minimaal deels onder ondernemersrisico vallen massaal op de samenleving af te wentelen. Als dat al zou moeten gebeuren dan met zeer strenge regelingen, waarbij alleen ondernemers die uitzonderlijk zwaar getroffen zijn daar gebruik van kunnen maken.
Dat eerste deel is makkelijk op te lossen, de regering weet precies wie er dicht is.

Dat tweede deel valt in mijn ogen niet ondernemersrisico. Dan kun je ook stellen dat we gezondheidsrisico's niet op de samenleving moeten afwentelen, maar dat vinden we ook kunnen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Een slimme en creatieve ondernemer kan nog steeds zijn boterham verdienen

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door 16again »

criticus2 schreef:
08 feb 2021 12:19
zonder hulp gaan veel mn kleinere ondernemers wellicht failliet. dan staan hun werknemers dus op straat, die krijgen dan een uitkering... wordt door diezelfde belastingbetaler betaald... Dan kan je er als overheid beter voor zorgen dat die bedrijven niet failliet gaan, en dat hun werknemers meer koopkracht houden etc... per saldo beter voor de economie. lijkt mij slimmer ipv kortzichtig te denken dat het alleen maar probleem van die ondernemer zou moeten zijn...probleem ondernemer is gelijk probleem werknemers, en dus gelijk ook probleem van de nog wel werkende medelanders...
Zelfs als dat zou zou zijn....wie steunen we hier dan mee?

Na einde crisis staan er volop nieuwe bedrijven op, om die medewerkers weer in dienst te nemen.
Bij het steunen oude, ten dode opgeschreven bedrijven verdwijnt het steungeld uiteindelijk in de zakken van banken etc, waar die bedrijven al in het krijt stonden.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door WZZ »

Ik sta er ronduit negatief tegenover. Hoe ernstig deze crisis ook is, het is en blijft een ondernemersrisico. De overheid is al erg ver gegaan met ondersteuning van het bedrijfsleven, het gaat om miljarden die door ons moeten worden opgebracht. In beginsel is die steun te billijken, maar het gaat nu wel erg ver.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Momenteel betalen vooral de kleine bedrijven de tol vanwege de maatregelen, die er zijn voor ons allemaal (ziekenhuizen open laten). Dus als daar wat belastinggeld heengaat, vind ik dat prima. Anders hebben we straks vrijwel geen winkel en horeca meer.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Roep om kwijtschelden belastingschuld ondernemers, Moet de belastingbetaler hiervoor opdraaien?

Ongelezen bericht door crazyme »

WZZ schreef:
08 feb 2021 18:03
Ik sta er ronduit negatief tegenover. Hoe ernstig deze crisis ook is, het is en blijft een ondernemersrisico. De overheid is al erg ver gegaan met ondersteuning van het bedrijfsleven, het gaat om miljarden die door ons moeten worden opgebracht. In beginsel is die steun te billijken, maar het gaat nu wel erg ver.
Dat is natuurlijk onzin. Je zou ook kunnen zeggen : het virus is een onderdeel van het leven, dus laten wij de mensen maar kreperen omdat de zorg het niet trekt.

Dat is namelijk het probleem wat de ondernemers nu feitelijk oplossen en financieren.

Die ondersteuning stelt in de praktijk geen fluit voor.

Gesloten