LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sportschool wil contract niet stopzetten

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Jablan »

Brownie26 schreef:
02 apr 2020 13:29
@ Jablan; Dat klopt, echter moet ik dan nog wel voor komende maand € 90 euro betalen
Schrijf dat af als 'afkooppremie'. Niemand weet hoe lang de beperkingen duren. Als je het abo stopzet, dan heb jij tenminste meer zekerheid en meer overzicht/controle over je uitgaven.

Je hebt contact met de sportschool, dan heb je een goede kans om de maand april eraf te krijgen of t/m vandaag te betalen.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brownie26 schreef:
02 apr 2020 13:36
@ Moneyman:
Consumentenbond heeft onderstaande aangepast.. ik ben erg bang dat ik hierdoor in de problemen kom. vind dit gewoon erg oneerlijk aangezien ik ook een groot deel van mijn inkomen mis.

** Let op: Dit is een uitzonderlijke tijd. De gevolgen van het coronavirus zijn groot voor zowel consumenten als bedrijven. Wij gaan uit van de wettelijke uitgangspunten. De maatregelen rondom het coronavirus kunnen leiden tot bijzondere situaties. Het is uiteindelijk aan de rechter om een oordeel over geschillen te geven. Verder is het aan u om in deze situatie af te wegen of en hoe u gebruik van uw wettelijke rechten wilt maken. **
Ik snap je aarzeling, maar zeker in een geval als dit, waarin ook de sportschool niet bepaald meedenkt, is je risico nihil.

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

Dit was mijn mail aan de sportschoolhouder:


Hoewel ik het op prijs stel dat je een aantal mogelijkheden biedt betreft het doorbetaalde lidmaatschap, wil ik toch gebruik maken van mijn consumentenrecht.
Aangezien we niet weten hoe lang dit allemaal gaat duren, weken of maanden.
Ook ik heb helaas te lijden onder het virus en zie sinds een aantal weken ruim de helft van mijn inkomen verdwijnen.
Hierdoor zal ik keuzes moeten maken en al zou ik graag coulant zijn richting de club, moet ik ook aan mijzelf denken.

Ik zal dan ook een deel van de afgelopen periode storneren, vanaf 16 maart t/m 25 maart .
Voor de daaropvolgende maanden dat de club nog gesloten zal zijn bevries ik de incasso's tijdelijk.


Nogmaals, Ik zou graag mijn steentje bijdragen in deze moeilijke tijd! Helaas is dat voor mij geen mogelijkheid.
Ik hoop ook op jullie begrip, we hebben hier namelijk allemaal onder te lijden.

Met vriendelijke groet,

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

Dit was zijn reactie:

Vervelend om te horen dat je ook door deze situatie geraakt wordt.
De regels moet ik voor iedereen gelijk houden, en daar kan ik geen uitzonderingen in maken omdat het einde anders zoek is. Hopelijk begrijp je dat.

De wettelijke opzegtermijn is 1 maand vanaf het moment van kennisgeving. Dit is ook nu nog steeds aan de orde omdat het een overmachtssituatie betreft en in onze algemene voorwaarden opgenomen is.
Je kunt hier uiteraard gebruik van maken. Dit betekend dat het lidmaatschap gestopt wordt op 02-05.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Gewoon opzeggen en storneren. Ik zou daar in jouw situatie geen seconden over twijfelen. Overmacht = beide partijen worden bevrijd van hun verplichtingen.

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

Opzeggen lijkt mij inderdaad de beste keuze, en dan aan het einde van de maand nog laten afschrijven? of niet?
als ik nu opzeg eindigt mijn abonnement 02-05 en ben ik volgens hem ook verplicht te betalen tot 02-05.

Excuses voor mijn herhalende vragen !

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Geen punt. We begrijpen je aarzeling. Als je hier niet zelf vaker mee te maken heb dan kan het eng zijn.

Ik zou persoonlijk alleen betalen voor de periode dat er gebruik kon worden gemaakt van de faciliteiten. Ik zou dus deze maand niet betalen en de helft (even na rekenen) van vorige maand.

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

@ Alfatrion:

Nee nog nooit, ik los het altijd liever netjes op zonder boze ogen.

Voor de periode tot 16 april heb ik al betaald en dit wil ook zeker niet storneren. Alleen vanaf 16 april.

We lijken er samen niet uit te komen, hij blijft volhardend volhouden dat ik tot 2 mei moet betalen als ik nu op zeg. Anders incassobureau..

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

typfout* april moet maart zijn.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt dus tot 16 maart betaald en waren ze ook tot dan open?

Laat dat incassobureau gewoon over je heen komen. Het incassobureau zal een aantal brieven sturen, die steeds strenger van toon worden, maar er zal niet worden doorgepakt omdat ze geen zaak hebben.

Niet vergeten nog op te zeggen.

P.S. Je kan berichten aanpassen met het potloodje voor een uur lang nadat je het hebt geplaatst.

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

Ik heb op dit moment betaald tot 25 maart. automatisch
De sportschool sloot echter zijn deuren op 16 maart.
Periode 16 maart tot en met 25 maart ga ik sowieso storneren.

Mijn enige zorg is het stopzetten, en hij wil dat ik toch nog 1 maand doorbetaal omdat er 1 maand opzegtermijn aan zit.

Ik kan hem nu nogmaals een mail sturen dat ik toch storneer en graag per direct mijn abbo stopzet.. Maar dan?
Storneren en zomaar blokkeren van incasso ?

Bedankt voor de tip!

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

Kan ook nergens een duidelijk antwoord vinden omdat de regels nu anders zouden kunnen zijn i.v.m. pandemie..

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je TODO:
- Storneren en door de bank laten blokkeren
- Betalen tot 16 maart (want niet leveren = niet betalen)
- E-mail sturen waarin je opzegt
- Incassobrieven openen en archiveren (eventueel hier voor advies komen)

De pandemie maakt dat er sprake is van overmacht. Overmacht = geen betalingsverplichting + geen recht op schadevergoeding.

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

Dank voor duidelijkheid, ik ga een nieuwe mail opmaken.. daarna deels storneren & laten blokkeren.

Super eng omdat er een mogelijkheid is dat ik heel veel gedoe aan mijn broek krijg, ik hou je op de hoogte.

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

Allerlaatste dingetje waar de sportschoolhouder me nog eventjes op wees..


Let op! Sportscholen kunnen in de overeenkomst of in hun algemene voorwaarden een beding hebben opgenomen dat opschorting niet mogelijk is. De vraag is dan of dit een onredelijk beding betreft dat van de tafel kan worden geschoven. Deze rechtsvraag staat echter niet centraal in deze blog. Er wordt uitgegaan van de situatie waarin de sportschool opschorting niet contractueel heeft uitgesloten.

Dit zijn enkele punten in de algemene voorwaarden van mijn sportschool:
9. Indien Lid geen gebruik maakt van het Abonnement, vindt geen teruggave van het lidmaatschapsgeld plaats.

3. Opschorting van het Abonnement om welke andere reden dan ook dan beschreven in artikel 3.1 en/of 3.2 is niet toegestaan.

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als ie je nu nog tot 2 mei wil laten betalen, dan kunnen dat maximaal 4 dagen zijn, namelijk 28, 29, 30 April en 1 mei. De rest van de tijd moet ie sowieso dicht blijven en levert ie niet.

Persoonlijk zeg ik dat iedereen die kan gewoon door moet betalen, maar in de situatie dat je een groot deel van het inkomen verliest is dat heel anders. Maar als iedereen (ook de personen die niet in inkomen achteruit gaan, zoals ik) zomaar gaat storneren, dan gaan er heel veel bedrijven omvallen. Doet het dus alleen als het moet en Brownie26 heeft in mijn ogen wel een goede reden.

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

@ Nijogeth:

Ik zou zeker doorbetalen mits mijn inkomen niet zo drastische gedaald zou zijn, Ik vind dit gedoe echt vreselijk en ben heel bang dat ik een incassobureau aan mijn broek krijg.. dus als ik zou kunnen zou ik dat zeker doen. Nu moet ik mezelf door allerlei bochten wringen (mijn eigen spaarcenten aanspreken) om iets te betalen waar ik niet eens gebruik van kan maken.

Kun je me verder iets vertellen over de voorwaarden die hun op de website hebben staan?

9. Indien Lid geen gebruik maakt van het Abonnement, vindt geen teruggave van het lidmaatschapsgeld plaats.

3. Opschorting van het Abonnement om welke andere reden dan ook dan beschreven in artikel 3.1 en/of 3.2 is niet toegestaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Een opzegging is geen opschorting.

Dus die artikelen hebben daarvoor geen betekenis.
Misschien kan iemand hier die meer juridisch geschoold is, er nog iets over zeggen (ik neem aan dat de genoemde artikelen iets zullen zeggen over blessures en ziekte o.i.d.)

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Brownie26 schreef:
02 apr 2020 15:02
9. Indien Lid geen gebruik maakt van het Abonnement, vindt geen teruggave van het lidmaatschapsgeld plaats.
Deze is duidelijk geschreven voor de situatie waarin er faciliteiten worden aangeboden.
Brownie26 schreef:
02 apr 2020 15:02
3. Opschorting van het Abonnement om welke andere reden dan ook dan beschreven in artikel 3.1 en/of 3.2 is niet toegestaan.
Ja, dat is onredelijk bezwarend want art. 6:236 sub c BW, maar je wilt partieel ontbinden voor de periode dat je geen gebruik kan maken. Daarnaast wil je opzeggen. Als hij zegt dat dat niet kan is dat ook onredelijk bezwarend want art. 6:236 sub b BW.

Opzeggen = per einde van het contract of direct waarbij je dan wel een opzegtermijn in acht neemt
Ontbinden = meestal tussentijds beëindigen maar in dit geval alleen ontbinden voor de periode van de sluiting
Vernietigen = met terugwerkende kracht een streep zetten door bijvoorbeeld een onredelijk bezwarend beding
Nietig = net zoiets als vernietigen, maar je hebt geen keuze want de rechter doet dat, zelfs als je protesteert (denk verkoop illegaal wapen).

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
02 apr 2020 15:23
Persoonlijk zeg ik dat iedereen die kan gewoon door moet betalen, maar in de situatie dat je een groot deel van het inkomen verliest is dat heel anders. Maar als iedereen (ook de personen die niet in inkomen achteruit gaan, zoals ik) zomaar gaat storneren, dan gaan er heel veel bedrijven omvallen. Doet het dus alleen als het moet en Brownie26 heeft in mijn ogen wel een goede reden.
Zeg als je blieft niet dat het moet aka dat het verplicht is, maar je dit vanuit solidariteit mensen adviseert om door te betalen als dat kan. Niemand is verplicht om te betalen voor iets wat hij krijgt en is daar moreel gezien ook niet toe gehouden.

Gesloten