LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sportschool wil contract niet stopzetten

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

Inmiddels (bijna) een mail opgesteld.. Graag hoor ik jullie meningen of eventuele toevoegingen.


Ik heb een abonnement dat mij € 63,- euro per maand kost. Normaal is dit geen enkel probleem, leuke sportschool waar ik graag voor betaal. Echter ben ik alleenverdiener, met een inkomen wat op dit moment i.v.m. corona gehalveerd is. Natuurlijk ben ik het abonnement aangegaan maar dan wel met de intentie om gebruik te maken van de faciliteiten in de sportschool.

Ik heb het recht op compensatie voor de tijd dat ik geen gebruik heb kunnen maken van mijn sportschool abonnement. Jij kunt hiervoor een andere vorm van compensatie aanbieden zoals verlening/ PT et cetera, echter ben ik volgens de AC&M niet verplicht om met deze vorm van compensatie akkoord te gaan.

De reden dat ik niet akkoord ben heeft niets met willen te maken, het is om financiële redenen gewoonweg niet haalbaar op dit moment. Ik zou niet door halvering van mijn inkomen mijn eigen spaarrekening aan moeten spreken, laat staan daarboven op ook nog de schade van de ondernemer moeten dragen. Hiervoor is het pakket aan noodmaatregelen ter compensatie bedoeld.

De consument is beschermd in het consumentenrecht dat bij in gebreke niet altijd betaald hoeft te worden dan wel schadeloos gesteld moet worden. Er is niet zo iets als bij overmacht doorbetalen, de consument (ik) is geen verzekering.


@ Alfatrion: Opzeggen is wél mogelijk MAAR alleen als ik tot en met 2 mei doorbetaal.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
02 apr 2020 16:02
Nijogeth schreef:
02 apr 2020 15:23
Persoonlijk zeg ik dat iedereen die kan gewoon door moet betalen, maar in de situatie dat je een groot deel van het inkomen verliest is dat heel anders. Maar als iedereen (ook de personen die niet in inkomen achteruit gaan, zoals ik) zomaar gaat storneren, dan gaan er heel veel bedrijven omvallen. Doet het dus alleen als het moet en Brownie26 heeft in mijn ogen wel een goede reden.
Zeg als je blieft niet dat het moet aka dat het verplicht is, maar je dit vanuit solidariteit mensen adviseert om door te betalen als dat kan. Niemand is verplicht om te betalen voor iets wat hij krijgt en is daar moreel gezien ook niet toe gehouden.
Je kunt ook om niets zeuren. Ik zeg netjes dat ik dat persoonlijk vind dat dat zou moeten. Ik zeg niet dat het wettelijk verplicht. Precies hetgeen dat ik al de hele tijd tijdens de coronacrisis zeg, plaats de kanttekening erbij.

En Brownie26, je bent inderdaad verplicht te betalen tot 2 mei bij opzegging, maar alleen voor het geleverde en dat kunnen dus alleen 28, 29, 30 april en 1 mei zijn. Dus 4/30e. En als ie dan nog niet open is, vervallen ook die dagen en hoef je dus helemaal niets te betalen.

Overigens moet je gewoon zeggen: 'u houdt zich niet aan uw kant van de afspraak (namelijk de mogelijkheid verschaffen tot sporten), dus hoef ik me ook niet aan mijn kant van de afspraak te houden'.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Brownie26 schreef:
02 apr 2020 16:13
@ Alfatrion: Opzeggen is wél mogelijk MAAR alleen als ik tot en met 2 mei doorbetaal.
Ik zou een andere brief versturen:

"Geachte heer, mevrouw,

Ik heb bij u een abonnement dat mij € 63,- euro per maand kost. Ik zeg dit abonnement direct op en tevens ontbind het abonnement voor de periode dat de sportschool gesloten is. Dit heeft tot gevolg dat ik ook de afgeschreven bedragen in deze periode zal storneren, mocht dit als gevolg hebben dat u naar ratio nog recht heeft op een bedrag, dan zal ik dat uiteraard aan u betalen.

Hoewel ik me realiseer dat de sportschool op last van de overheid is gesloten en ze de abonnementsgelden nodig heeft voor haar voortbestaan, zie ik me toch genoodzaakt om dit te doen. Ik ben namelijk alleenverdiener en mijn inkomen is gehalveerd. Als ik dit niet zou doen dan zou de consequentie zijn dat ik op mijn buffer zal moeten interen.

Ik ben ook wettelijk gezien niet verplicht om te betalen voor het abonnement als de daar tegenoverstaande dienst niet wordt geleverd. De autoriteit consument en markt geeft dat ook aan. Natuurlijk kunnen partijen in overeenstemming tot een compensatieregeling komen, maar om bovenstaande redenen kan ik niet akkoord gaan met uw compensatieregeling,

Ik hoop dat u mijn besluit kunt respecteren. Mocht u zich hierin niet kunnen vinden dan vraag ik u om de buitengerechtelijke fase over te slaan en de zaak direct voor te leggen aan de kantonrechter die bevoegd is voor mijn woonplaats, omdat een incassobureau de zaak niet inhoudelijk kan beoordelen.

Ik vertrouw erop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Brownie26"
Laatst gewijzigd door alfatrion op 02 apr 2020 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

Wauw @Alfatrion, hartstikke bedankt voor de moeite! Al denk ik niet dat ik dat laatste stukje durf te mailen.


Ik hoop dat u mijn besluit kunt respecteren. Mocht u zich hierin niet kunnen vinden dan vraag ik u om de buitengerechtelijke fase over te slaan en de zaak direct voor te leggen aan de kantonrechter die bevoegd is voor mijn woonplaats, omdat een incassobureau de zaak niet inhoudelijk kan beoordelen.

Ik heb er vrij weinig verstand van en ook niet de middelen mocht het zo ver komen.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan jezelf vertegenwoordigen bij de kantonrechter en je zaak is zo eenvoudig dat je ook geen jurist nodig hebt. Je kan dan gewoon de brief indien c.q. aanhouden als verweer.

Het laatste stukje kan er voor zorgen dat je niet onderdruk wordt gezet met een incassobureau. Als de sportschool eigenaar direct naar een jurist gaat, dan krijgt hij daar te horen dat hij de zaak beter niet kan voorleggen aan de rechter. Daarnaast geeft dat je een extra argument tegen het moeten betalen van incassokosten mocht de zaak toch voorkomen.

Maar pas gerust de brief aan als je wilt. Als je een nummer hebt van het abonnement dan kun je dat nog noemen.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan trouwens op deze manier citeren:

Code: Selecteer alles

[quote="auteur"]citaat[/quote]

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

alfatrion schreef:
17 mar 2020 12:35
Vergeet dat juridisch verhaal. Storneer gewoon.

De organisatie is met TS een overeenkomst aangegaan en komt haar deel van die overeenkomst niet na. Je hoort dan je geld terug te krijgen, zelfs in het geval van overmacht (artikel 6:88 en 6:265 jo 6:271 BW). Het betreft hier regelend recht, maar hiervan kan niet in het nadeel van de consument worden afgeweken middels algemene voorwaarden (artikel 6:236 sub b BW).
Eens je kan wel abonnement cq ovk ontbinden. Schadevergoeding zal lastiger zijn gezien de sportschool zich wellicht op overmacht kan beroepen. Maar de sportschool kan wel iets anders proberen aan te bieden via internet een training te doen lijkt me en zo toch te proberen mensen te laten trainen...

De sportschool heeft wel voordeel bij de volledige doorbetaling te eisen van het abonnement want deze maakt minder kosten als hij dicht is en het voordeel kan hij wel uitkeren. Het abonnement kan verlaagd worden want er is geen personeel en wellicht lrijgt de sportschool overheidssteun, dat weet ik echter niet zeker maar indien die voordeel heeft door die overmacht zal dit een ongerechtvaardigde verrijking wellicht zijn.

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

Ik ga de moed bijelkaar rapen en actie ondernemen, ik hou je op hoogte! Bedankt iniedergeval.

Ben wel erg benieuwd waar je al deze kennis vandaan hebt, zou me hier graag in verdiepen.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

ElleFlowers schreef:
02 apr 2020 18:23
Eens je kan wel abonnement cq ovk ontbinden. Schadevergoeding zal lastiger zijn gezien de sportschool zich wellicht op overmacht kan beroepen. Maar de sportschool kan wel iets anders proberen aan te bieden via internet een training te doen lijkt me en zo toch te proberen mensen te laten trainen...
Dat is een andere overeenkomst, maar wel iets waar hij good will mee kan kweken.
ElleFlowers schreef:
02 apr 2020 18:23
De sportschool heeft wel voordeel bij de volledige doorbetaling te eisen van het abonnement want deze maakt minder kosten als hij dicht is en het voordeel kan hij wel uitkeren. Het abonnement kan verlaagd worden want er is geen personeel en wellicht lrijgt de sportschool overheidssteun, dat weet ik echter niet zeker maar indien die voordeel heeft door die overmacht zal dit een ongerechtvaardigde verrijking wellicht zijn.
Ik zou het niet in die hoek zoeken. Er is gewoon een overeenkomst. Als je online een goede vervanging vind dan zou ik hier niet over beginnen. Als je niet kunt zonnen, dan kun je alsnog deels ontbinden.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Brownie26 schreef:
02 apr 2020 18:32
Ben wel erg benieuwd waar je al deze kennis vandaan hebt, zou me hier graag in verdiepen.
Ik heb tijdens mijn studie het een en ander opgepikt. Je kan natuurlijk altijd (later) een cursus recht volgen. Je kan het burgelijk wetboek lezen (ik zou bij boek 7 beginnen en daarna 6, www.wetten.nl), naar uitspraken zoeken (uitspraken.rechtspraak.nl) en meedoen aan discussies (rechtenforum.nl). Je kan ook de blog van Arnoud Engelfriet lezen: blog.iusmentis.nl.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Nu is alleen de klant de pineut en de ondernemer niet heeft geen klanten dus ook geen onkosten

Maar Sjaak.de onderneming moet toch echt hypotheek of huur betalen, verzekeringen, onderhoud, electra, water en gas. Dus hoezo heeft de ondernemer geen onkosten meer.
Ik ben voorstander om de opzeggers van nu straks meer te laten betalen.
Doorbetalers worden vipleden en krijgen korting . Het abonneren moet geld gaan kosten bij ieder sportschool, zeker dit jaar

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

@Justmeagain:

Klopt, MAAR dat moet ik ook! (mijn huur, vaste lasten en boodschappen blijven betalen).
Anders had ik mijn abonnement gewoon doorbetaald en compensatiemogelijkheid geaccepteerd.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Basic-Fit doet het in mijn ogen redelijk. Er wordt naar de leden geluisterd en er worden opties gegeven, ook incasseren ze niet meer.
https://www.basic-fit.com/nl-nl/coronavirus

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik denk dat Basic-Fit hier ook iets heeft wat voor een hogere omzet kan zorgen. Klanten kunnen nu goedkoop premium uitproberen, dat waarderen en volgend jaar doorgaan.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door BL2 »

Minister Koolmees roept op dat iedereen zijn sportschool gewoon moet blijven betalen, ook al maakt deze er geen gebruik van.

Nog even en hij roept op om een willekeurig bedrijf E 500,- over te maken, om een faillissement te voorkomen. Ik dacht zelf al dit te doen naar mijn kapper. Net zijn hele toko verbouwd, werkt er keihard voor, nu geen inkomsten meer.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef eerder:
Moneyman schreef:
31 mar 2020 13:10
Revoked schreef:
31 mar 2020 12:07
Na deze crisis zijn er iig een boel patserbakken minder.
Ik kreeg een flyer. Hier, in het buitengebied. Of we tegoedbonnen willen kopen. Van de middenstand. Die met een BMW M5 zijn voorraad aanvult. Middelvingergedachte.
Die gedachte snap ik volkomen. Volgens hebben al die maatschappelijke subsisie-acties alleen maar draagvlak op basis van de gunfactor van de klant. Maar dan moet je die wél hebben opgebouwd vóórdat de crisis er was...
Dat is wat ontbreekt in de oproep van Koolmees. In veel gevallen gaat het gewoon een puur zakelijke relaties, die als jij het moeilijk hebt ook niet over de brug komen.

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

@ Alfatrion: reactie van de sportschool ;



Ik kan hiermee instemmen gezien de situatie waarin je verkeerd.

Let wel. Ik zag dat de zonnebank gestorneerd was. Dit is akkoord. De betaling van maart betreffende het lidmaatschap is wel gerechtvaardigd. Hierna zullen geen incasso`s meer volgen en is het lidmaatschap stopgezet.


"Zonnebank" was het bedrag van de dagen die ik niet heb kunnen sporten (16 tm 25 maart).
Hij wil nu nog eenmaal voor 25 maart tm 25 april een bedrag van 63 euro, als opzegmaand.. terwijl ze dicht zijn.

Brownie26
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2020 20:39

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door Brownie26 »

alfatrion schreef:
02 apr 2020 17:34
Je kan jezelf vertegenwoordigen bij de kantonrechter en je zaak is zo eenvoudig dat je ook geen jurist nodig hebt. Je kan dan gewoon de brief indien c.q. aanhouden als verweer.

Het laatste stukje kan er voor zorgen dat je niet onderdruk wordt gezet met een incassobureau. Als de sportschool eigenaar direct naar een jurist gaat, dan krijgt hij daar te horen dat hij de zaak beter niet kan voorleggen aan de rechter. Daarnaast geeft dat je een extra argument tegen het moeten betalen van incassokosten mocht de zaak toch voorkomen.

Maar pas gerust de brief aan als je wilt. Als je een nummer hebt van het abonnement dan kun je dat nog noemen.


Ik kan hiermee instemmen gezien de situatie waarin je verkeerd.

Let wel. Ik zag dat de zonnebank gestorneerd was. Dit is akkoord. De betaling van maart betreffende het lidmaatschap is wel gerechtvaardigd. Hierna zullen geen incasso`s meer volgen en is het lidmaatschap stopgezet.


alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Is dat de volledige reactie?

Het is nu gewoon een kwestie van doen wat je hebt geschreven.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Sportschool wil contract niet stopzetten

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

ik heb de sportschool gestorneerd. Ze hebben niet eens een email gestuurd dat ze gesloten waren en tevens geen opties aangeboden om toch te kunnen trainen. Dit is gewoon raar en niet netjes.

Ik heb wel eerder gestorneerd want ik kom eigenlijk nooit en betaal al jaren en wilde dat ze me een deel terug zouden betalen omdat ik niet schriftellijk mag opzeggen hetgeen wel juridisch juist is maar gezien ik al 10 jaar betaal toch lullig is.

En ja ik heb 6 maanden gekregen.

Gewoon mailen dat je niet betaalt indien ze sluiten, niet informeren, geen alternatieven bieden. Overmacht is het wel maar indien zij dat inroepen kan jij ook je betaling opschorten.

Het is geen uitgemaakt zaak en let op je rechten. Eerder in dit topic had iemand het precies goed met de wetsartikelen. Ontbinden zou ik niet zo znel doen want je rekenen kosten indien jeweer lid wilt worden. Dat kan wel maar hoeft niet en je kan geweigerd worden als lid indien je ze niet meer willen. Opschorten is beter.

Gesloten