LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitstellen invoering zomertijd ?

Xenomatrix
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Xenomatrix »

Als ik het nieuws juist gevolgd heb, dan lijkt het erop, dat de invoering van de zomertijd de nodige problemen op gaat leveren.
Denk hierbij aan het moeilijk handhaafbaar zijn van de avondklok als het langer licht blijft.
Nu wordt overwogen, om de avondklok ( of sper-tijd, zoals we het vroeger noemden ) later te laten ingaan, nl. om 22:00 uur.
Ik vind dit persoonlijk een slecht signaal richting de bevolking, tijdens invoeren van deze maatregel kon het destijds absoluut niet na 21:00 uur, aangezien anders het effect weg zou zijn.
Nu dus ineens naar 22:00 uur ? Lijkt mij echt niet handig, en geloofwaardig !!

Een oplossing zou zijn, om de invoering van de zomertijd uit te stellen, of in het uiterste geval helemaal te laten vervallen dit jaar.
Er wordt al zo veel aangepast en uitgesteld, tot aan de Olympische Spelen aan toe, dit kan er ook nog wel bij.
Wel zal dit op het allerhoogste niveau ( Europa ? ) beslist moeten worden, om gevaarlijke situaties in bijv. de luchtvaart en scheepvaart te voorkomen. Als we het zo doen, is tevens het probleem met de Ramadan opgelost. Ik hang dit geloof niet aan, maar gun iedereen z'n ( godsdienst ) vrijheid... Grtz, Ruben.

@angel1978, Dingen aan de late kant regelen, daar hebben de heren Rutte en de Jonge toch het patent op ? :wink:

@Lady1234, Uurtje eerder donker voor onze Moslim collega's, dan is het net wat gemakkelijker te regelen voor hen.......
Laatst gewijzigd door Xenomatrix op 23 mar 2021 16:35, 4 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lijkt me een beetje aan de late kant.. Naast dat we dit europees afgesproken hebben.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de wisseling vindt eind deze maand plaats. Veel te kort dag om te regelen wat u zou willen.

Ik zie ook niet wat dat zou veranderen voor de ramadan.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Xenomatrix schreef:
23 mar 2021 16:28
Als we het zo doen, is tevens het probleem met de Ramadan opgelost.
Avondklok wordt een uur later en zaterdag gaat de zomertijd in. Dat betekent dat volgende week woensdag je 2 uur langer op straat mag zijn in vergelijking met de huidige wintertijd/spertijd.
Ik had liever gehad dat de terassen open waren gegaan en de avondklok naar acht uur was gezet na inwerking stellen van de zomertijd. Maar ja, zo is het natuurlijk wel weer heerlijk deugen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Jablan »

En dan te bedenken, dat de zomertijd afgeschaft zou worden in 2020. Maar ja, men is het nog niet eens over welke tijd dan het hele jaar geldt.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
23 mar 2021 17:15
En dan te bedenken, dat de zomertijd afgeschaft zou worden in 2020. Maar ja, men is het nog niet eens over welke tijd dan het hele jaar geldt.
Ik stel voor dat we borreltijd aanhouden. En voor de geheelonthouders is koffietijd een goede.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Als je nu de zomertijd nog gaat veranderen gaat er heel veel fout volgende week. Vrijwel alle computersystemen hebben automatische daylight saving time functionaliteit en die wordt voor van alles gebruikt. Simpele dingen als bijvoorbeeld telefoonrekeningen, verkeersboete, tv programma's, wekkers, tachografen, OV kosten etc etc gaan direct fout als je nu besluit om de zomertijd niet in te voeren. En ook als het een paar maanden eerder was bedacht is het maar de vraag of alle systemen tijdig konden worden geüpdatet. Niet alles is immers online verbonden.

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

snellie schreef:
23 mar 2021 16:43
Persoonlijk heb ik liever zomertijd dan wintertijd. Langer licht in de avond, later licht in de ochtend.
Die hele avondklok is toch vrij zinloos? De jeugd gaat vóór 9 uur 's avonds naar een (illegale) kroeg of feest, zuipt zich de nacht door en gaat de volgende ochtend weer op weg. Om vervolgens iedereen die nog niet is gevaccineerd te besmetten met corona.
Later licht in de ochtend wil zeggen dat in de winterperiode het pas na 9:30u licht zal worden. Dat is niet echt aan te raden voor de biologische klokken.

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Laten we vooral weer lekker het gesprek en het polderen los op de zomer en wintertijd.. kunnen mensen weer lekker los op het feit dat ze van een uur tijdsverschil weken lang last hebben..
(En de mensen die zich het meeste roeren zijn de kleine minderheid)
Nu een mooi excuus gevonden in de avondklok.. pff.
Ben ik raar als ik een beetje genoeg heb van het polderen hierin. Gewoon dit gesprek doodslaan en beslissen dat het zo blijft... boek dicht niet meer over beginnen... De zomer en wintertijd zijn zo ingesteld dat de mens op het meest effectieve deel van de dag het meeste licht heeft. Dit is gezond en ook voor de leefruimte in het licht.
Dus stop met geneuzel hiermee..

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door sjohie »

snellie schreef:
23 mar 2021 16:43
Persoonlijk heb ik liever zomertijd dan wintertijd. Langer licht in de avond, later licht in de ochtend.
Die hele avondklok is toch vrij zinloos? De jeugd gaat vóór 9 uur 's avonds naar een (illegale) kroeg of feest, zuipt zich de nacht door en gaat de volgende ochtend weer op weg. Om vervolgens iedereen die nog niet is gevaccineerd te besmetten met corona.
Daar ben ik het niet mee eens, in ieder geval niet de stelligheid. Er zijn, gelukkig, ook in de groep "jeugd" ook genoeg mensen die zich zo goed en kwaad als het lukt na 1+ jaar, zich aan de regels houden. Eén kerk op Urk is ook lang niet representatief voor álle gebedshuizen bijvoorbeeld.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door de auditu »

J. Deltoer schreef:
23 mar 2021 16:37
Xenomatrix schreef:
23 mar 2021 16:28
Als we het zo doen, is tevens het probleem met de Ramadan opgelost.
Avondklok wordt een uur later en zaterdag gaat de zomertijd in. Dat betekent dat volgende week woensdag je 2 uur langer op straat mag zijn in vergelijking met de huidige wintertijd/spertijd.
Ik had liever gehad dat de terassen open waren gegaan en de avondklok naar acht uur was gezet na inwerking stellen van de zomertijd. Maar ja, zo is het natuurlijk wel weer heerlijk deugen.
Wat is het verband tussen avondklok en zomertijd?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door sjohie »

de auditu schreef:
24 mar 2021 09:37
J. Deltoer schreef:
23 mar 2021 16:37
Xenomatrix schreef:
23 mar 2021 16:28
Als we het zo doen, is tevens het probleem met de Ramadan opgelost.
Avondklok wordt een uur later en zaterdag gaat de zomertijd in. Dat betekent dat volgende week woensdag je 2 uur langer op straat mag zijn in vergelijking met de huidige wintertijd/spertijd.
Ik had liever gehad dat de terassen open waren gegaan en de avondklok naar acht uur was gezet na inwerking stellen van de zomertijd. Maar ja, zo is het natuurlijk wel weer heerlijk deugen.
Wat is het verband tussen avondklok en zomertijd?
Verrassend sterk, blijkt sinds de "persco" gisteravond. :wink:

Methusalah
Berichten: 1160
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Zomertijd afschaffen, sure. Maar dat kan niet op kort termijn. Weet je wel in hoeveel systemen een geautomatiseerde klok zit? Die moeten allemaal worden aangepast. Dat vergt maanden voorbereiding. Dus de vraagstelling is in deze zinloos.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn inwendige klok is ook geautomatiseerd. Het kost me elke keer een week of twee om die weer aan te passen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door scontra »

J. Deltoer schreef:
23 mar 2021 16:37
Xenomatrix schreef:
23 mar 2021 16:28
Als we het zo doen, is tevens het probleem met de Ramadan opgelost.
Avondklok wordt een uur later en zaterdag gaat de zomertijd in. Dat betekent dat volgende week woensdag je 2 uur langer op straat mag zijn in vergelijking met de huidige wintertijd/spertijd.
Ik had liever gehad dat de terassen open waren gegaan en de avondklok naar acht uur was gezet na inwerking stellen van de zomertijd. Maar ja, zo is het natuurlijk wel weer heerlijk deugen.
Zomertijd is belazerderijtijd en u belazerd u zelf met uw spertijdenurenberekening.
Laatst gewijzigd door scontra op 24 mar 2021 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

bijzondere manier van rekenen

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een uur later is twee uur langer, dat is algemeen bekend.

Het woord "wintertijd" is overigens volgens mij een voorbeeld van framing. Standaardtijd lijkt me een neutralere en dus betere aanduiding.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door de auditu »

sjohie schreef:
24 mar 2021 10:46
de auditu schreef:
24 mar 2021 09:37
J. Deltoer schreef:
23 mar 2021 16:37


Avondklok wordt een uur later en zaterdag gaat de zomertijd in. Dat betekent dat volgende week woensdag je 2 uur langer op straat mag zijn in vergelijking met de huidige wintertijd/spertijd.
Ik had liever gehad dat de terassen open waren gegaan en de avondklok naar acht uur was gezet na inwerking stellen van de zomertijd. Maar ja, zo is het natuurlijk wel weer heerlijk deugen.
Wat is het verband tussen avondklok en zomertijd?
Verrassend sterk, blijkt sinds de "persco" gisteravond. :wink:
Geweldige uitleg. Daar kan ik wat mee.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou, voor jou dan. Doordat het zomertijd is, wordt de avondklok verlaat. In plaats van om 21.00 hoef je nu pas om 22.00 achter slot en grendel in eigen huis te zitten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door sjohie »

de auditu schreef:
24 mar 2021 18:26
sjohie schreef:
24 mar 2021 10:46
de auditu schreef:
24 mar 2021 09:37

Wat is het verband tussen avondklok en zomertijd?
Verrassend sterk, blijkt sinds de "persco" gisteravond. :wink:
Geweldige uitleg. Daar kan ik wat mee.
Ik ben er met mijn reactie van uit gegaan, dat u, net als >5 miljoen anderen, de persconferentie van de minister president en die van VGW had gezien, en daarin is precies uitgelegd waarom ze de avondklok een uur verlaten.

Hint, het heeft te maken met het langer licht zijn door invoering van de zomertijd, en daardoor verwachten de burgemeesters en politie problemen met handhaving. Naar dat signaal is geluisterd, dus wordt de ingangstijd van die avondklok een uur verschoven.

Gesloten