LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitstellen invoering zomertijd ?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Erthanax schreef:
24 mar 2021 15:13
Mijn inwendige klok is ook geautomatiseerd. Het kost me elke keer een week of twee om die weer aan te passen.
Die klacht hoor je zo vaak. Alleen gek dat veel mensen die daar over klagen geen moeite hebben met een weekendje Londen of vakantie naar Portugal.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik verwacht nog meer problemen bij het uitstellen van de zomertijd. In de boom pal voor ons huis zit een zangvogel prachtig elke ochtend te zingen. Elke ochtend om 5 uur begint het. Van mij mag het dus snel een uurtje later worden.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

PeterPeters1966 schreef:
25 mar 2021 09:04
Erthanax schreef:
24 mar 2021 15:13
Mijn inwendige klok is ook geautomatiseerd. Het kost me elke keer een week of twee om die weer aan te passen.
Die klacht hoor je zo vaak. Alleen gek dat veel mensen die daar over klagen geen moeite hebben met een weekendje Londen of vakantie naar Portugal.
Misschien komen die mensen helemaal niet in Londen of Portugal :P
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dat echt wel uitmaakt :)

Maar wat mij betreft gaan we ook definitief over op 'standaard' tijd en geen geschuif meer.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door de auditu »

sjohie schreef:
25 mar 2021 07:40
de auditu schreef:
24 mar 2021 18:26
sjohie schreef:
24 mar 2021 10:46


Verrassend sterk, blijkt sinds de "persco" gisteravond. :wink:
Geweldige uitleg. Daar kan ik wat mee.
Ik ben er met mijn reactie van uit gegaan, dat u, net als >5 miljoen anderen, de persconferentie van de minister president en die van VGW had gezien, en daarin is precies uitgelegd waarom ze de avondklok een uur verlaten.

Hint, het heeft te maken met het langer licht zijn door invoering van de zomertijd, en daardoor verwachten de burgemeesters en politie problemen met handhaving. Naar dat signaal is geluisterd, dus wordt de ingangstijd van die avondklok een uur verschoven.
Bedankt, voor het verduidelijken. Mijn vraag komt voort uit een zinnetje in een voorgaande reactie, n.l. : "Dat betekent dat volgende week woensdag je 2 uur langer op straat mag zijn in vergelijking met de huidige wintertijd/spertijd". Ik begreep even niet hoe je een uur tijdverschuiving van de zomertijd kan optellen bij een uur verkorting van de avondklok. :)
Daar komt nog bij, dat ik geen problemen heb met een avondklok of sowieso het opvolgen van de maatregelen die nu gelden. Ik ben ook geen feestganger.

Nijogeth
Berichten: 9967
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PeterPeters1966 schreef:
25 mar 2021 09:04
Erthanax schreef:
24 mar 2021 15:13
Mijn inwendige klok is ook geautomatiseerd. Het kost me elke keer een week of twee om die weer aan te passen.
Die klacht hoor je zo vaak. Alleen gek dat veel mensen die daar over klagen geen moeite hebben met een weekendje Londen of vakantie naar Portugal.
Nutteloze vergelijking als je het mij vraagt. Als de klok hier verzet wordt, dan ga je volledig uit het ritme, omdat de begintijd van het werk niet mee verandert. Als ik op vakantie ga naar een plaats waar de tijd licht anders is, dan heb ik geen verplichtingen en kan ik op staan wanneer ik wil.

Overigens heb ik zelf geen enkel probleem met de zomer en wintertijd.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

In Portugal ben ik nog nooit geweest, en naar het VK ga ik niet voor "een weekeindje". Overigens merk ik (bij een langer verblijf, dus) wel degelijk het verschil.

Nijogeth wijst al op het verschil in omstandigheden van een vakantie of normale werkomstandigheden. Daar komt bij dat het een verschil maakt of je dat verschil het gevolg is van een bewuste vrije keuze het opgedrongen wordt. De omschakeling tussen standaardtijd en zomertijd vind ik een nutteloos construct dat mij geen voordeel biedt, slechts hinder. De malle gedachte dat in de hele Europese Unie dezelfde tijd zou moeten gelden, maakt het er niet beter op.

In november en december is het om 17.00 uur donker, nu is het om 19.00 nog gewoon licht. En dan gaan zomertijdadepten klagen dat het in juni/juli "zo vroeg donker wordt." Ik begrijp het werkelijk niet.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben voor de suggestie val TS. Laten we de zomertijd afschaffen en de avondklok handhaven. Nederland gaat wat de zomertijd allee mee in wat Duitsland doet. Het is dus een kwestie van Merkel overtuigen.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

De malle gedachte dat in de hele Europese Unie dezelfde tijd zou moeten gelden, maakt het er niet beter op.
Die vind ik dan weer wel logisch.
Geen idee waarom de klok een uur zou moeten verschuiven als je net even de grens over piept. Alsof de zon een meter verder ineens op een heel andere plek aan de hemel staat...

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Erthanax schreef:
24 mar 2021 16:09
Een uur later is twee uur langer, dat is algemeen bekend.

Het woord "wintertijd" is overigens volgens mij een voorbeeld van framing. Standaardtijd lijkt me een neutralere en dus betere aanduiding.
Wij moeten eigenlijk Londense zonnetijd hebben, dus nog een uur eerder dan de wintertijd.
We komen zo in de zomertijd maar liefst 2 uur naast onze biologische klok terecht.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

angel1978 schreef:
25 mar 2021 15:15
De malle gedachte dat in de hele Europese Unie dezelfde tijd zou moeten gelden, maakt het er niet beter op.
Die vind ik dan weer wel logisch.
Geen idee waarom de klok een uur zou moeten verschuiven als je net even de grens over piept. Alsof de zon een meter verder ineens op een heel andere plek aan de hemel staat...
De hele Europese Unie is iets groter dan een meter over de grens. Van Spanje tot Polen valt het in dezelfde tijdzone, terwijl er meer dan 30 lengtegraden tussen liggen. Dat is dus een natuurlijk tijdsverschil van twee uur.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
25 mar 2021 17:49
angel1978 schreef:
25 mar 2021 15:15
De malle gedachte dat in de hele Europese Unie dezelfde tijd zou moeten gelden, maakt het er niet beter op.
Die vind ik dan weer wel logisch.
Geen idee waarom de klok een uur zou moeten verschuiven als je net even de grens over piept. Alsof de zon een meter verder ineens op een heel andere plek aan de hemel staat...
De hele Europese Unie is iets groter dan een meter over de grens. Van Spanje tot Polen valt het in dezelfde tijdzone, terwijl er meer dan 30 lengtegraden tussen liggen. Dat is dus een natuurlijk tijdsverschil van twee uur.
Maar dan is je voorstel om de knip ergens midden in het land te leggen?
Ik vind het voor het vaste land ( waar je snel de grens over gaat ) niet zo gek om dezelfde tijd te hanteren. Voor het VK is dat weer anders, die oversteek doe je niet zo maar even en dan is het ook minder een bezwaar om de tijd te moeten verzetten.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Verschillende tijdzones binnen een land is natuurlijk niet ideaal, maar ongebruikelijk is beslist niet voor grote landen. De landen in de EU zijn niet heel erg uitgestrekt (in oost-westrichting), de EU als geheel wel. Drie tijdzones binnen de EU is nu kennelijk ook niet geen probleem, dan kunnen die ook wel langs andere landsgrenzen getrokken worden.
Met de omschakeling standaardtijd/zomertijd is het net als met veel andere zaken: hoe meer partijen erbij betrokken zijn, hoe lastiger het wordt, vooral als er een deel van het jaar een wel erg groot verschil ontstaat tussen "kloktijd" en "zonnetijd". Dat was de achtergrond van mijn opmerking over de tijdzones.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je zult maar in Rusland wonen met 11 tijdzones.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
25 mar 2021 18:43
Verschillende tijdzones binnen een land is natuurlijk niet ideaal, maar ongebruikelijk is beslist niet voor grote landen. De landen in de EU zijn niet heel erg uitgestrekt (in oost-westrichting), de EU als geheel wel. Drie tijdzones binnen de EU is nu kennelijk ook niet geen probleem, dan kunnen die ook wel langs andere landsgrenzen getrokken worden.
Met de omschakeling standaardtijd/zomertijd is het net als met veel andere zaken: hoe meer partijen erbij betrokken zijn, hoe lastiger het wordt, vooral als er een deel van het jaar een wel erg groot verschil ontstaat tussen "kloktijd" en "zonnetijd". Dat was de achtergrond van mijn opmerking over de tijdzones.
Of iets een probleem is ligt maar net aan het perspectief waarmee je naar dingen kijkt.

Voor iemand in het westen van Nederland die weinig elders komt is het geen enkel probleem dat men in Duitsland een andere tijdzone kent. Die enkele keer met vakantie dat men daarmee geconfronteerd wordt is niet zo erg.
Voor iemand kort aan de grens die dagelijks heen en weer gaat ( voor werk, vrije tijd, familie / vrienden ) ligt dat heel anders.

Voor mensen die voornamelijk binnen een tijdzone blijven zijn deze zelden een probleem. Mensen die er veel mee te maken hebben ervaren dit anders. Waar landen zo groot zijn dat ze intern meerdere tijdzones hebben ervaren ze de noodzaak ervan ( anders is een deel van het land ‘overdag’ veel donkerder ) terwijl kleine landen die noodzaak dan weer veel minder zien.

Het ligt er dus maar aan.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

angel1978 schreef:
25 mar 2021 15:15
De malle gedachte dat in de hele Europese Unie dezelfde tijd zou moeten gelden, maakt het er niet beter op.
Die vind ik dan weer wel logisch.
Geen idee waarom de klok een uur zou moeten verschuiven als je net even de grens over piept. Alsof de zon een meter verder ineens op een heel andere plek aan de hemel staat...
Jij zou het geleidelijk doen? Dus als je naar het westen rijdt dat de klok minder snel loopt? Of ga je Ierland en Polen dezelfde tijd geven?

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Uitstellen invoering zomertijd ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het is allemaal een kwestie van kiezen en elke keuze is arbitrair. Heel Vroeger had elke stad een eigen tijd en schoof je elke keer een beetje op.
Nu heeft het stukje Spanje dat boven Portugal ligt en in dezelfde tijdzone zit een andere tijd dan Portugal.
Vanuit ons perspectief is het logisch om dezelfde tijd als Duitsland te hebben, belangrijker dan dezelfde tijd hebben als Engeland.
Maar het blijft een keuze en dus arbitrair.

Gesloten